under bilen

Startet av DrNox, torsdag 05. mars 2015, klokken 11:57

« forrige - neste »

A8

Sitat fra: nilskt på fredag 06. mars 2015, klokken 09:43
Dette er i tråd med det Møller i Sandefjord informerte meg om. Mener det var en årsak til også, men det kan jeg ikke huske.
+1
Det ble så mye griseri for de som skulle skru i ettertid. Dessuten var mesteparten av bilen dekket av plast under...
varmepumpe-Golf bestilt 4. juli, levert 6. mars.

DrNox

Kan ikke si jeg bryr meg nevneverdig om det blir litt grisete for de som skal skru på bilen, når jeg kanskje må betale 1000kr timen for det. Jeg bryr meg mer om bilen ;)
Håpet at jeg kunne finne på et eller annet som gjorde at den måtte skrus mindre på ::)
Kanskje best å bare bruke bilen når det er sol her på Haugalandet ;D  ::)

hottentott33

Sitat fra: Molteni på fredag 06. mars 2015, klokken 09:10
Spurte selger (Gumpens Auto, Kr.sand) angående understellsbehandling av e-Golfen. Han svarer: "Understellbehandling ikke anbefales av importør da ledningsnett blir tilgriset av stoffet som brukes." Hva sier andre forhandlere, og stemmer dette utsagnet? Når jeg leter på forumet blir jeg i tvil. :-\

Min selger på Gumpens auto sa derimot at det ikke gjorde noe og at det kunne umulig skade  ;D

Blir jo litt komisk egentlig... Men det har kanskje noe å si om når tid en bestilte bilen? Jeg bestilte rett over nyttår, men muligens de som ble bestilt nokså tidlig etter introdusering fikk det frarådet?
2015 VW e-Golf m/VP. Pendlerbilen.
2003 Mercedes-Benz C200T CDI. Konebilen og langturbilen.
2010 Fiat Ducato Trigano 2,3 turbodiesel. Bobilen/Feriebilen.

Molteni

Sitat fra: hottentott33 på fredag 06. mars 2015, klokken 11:38
Sitat fra: Molteni på fredag 06. mars 2015, klokken 09:10
Spurte selger (Gumpens Auto, Kr.sand) angående understellsbehandling av e-Golfen. Han svarer: "Understellbehandling ikke anbefales av importør da ledningsnett blir tilgriset av stoffet som brukes." Hva sier andre forhandlere, og stemmer dette utsagnet? Når jeg leter på forumet blir jeg i tvil. :-\

Min selger på Gumpens auto sa derimot at det ikke gjorde noe og at det kunne umulig skade  ;D

Blir jo litt komisk egentlig... Men det har kanskje noe å si om når tid en bestilte bilen? Jeg bestilte rett over nyttår, men muligens de som ble bestilt nokså tidlig etter introdusering fikk det frarådet?

Tja, jeg bestilte 13/1/15 - og det må man vel si er rett over nyttår det også....  ;)
'21 TM3 LR
'18 S75D FSD Solgt
'15 eGolf Solgt

Puzoni

Her er et svar jeg fikk fra Møller sentralt og jeg siterer;

"Vi får mange henvendelser vedørende understellsbehandling på e-Golf.

Volkswagens elbiler er i utgangspunktet meget godt behandlet under, og det er ikke behov for noen tilleggsbehandling. Hvis noen kunder likevel ønsker en understellsbehandling av bilen så er det ingenting i veien for det. Husk å tildekke ledninger/kontakter."

hottentott33

Sitat fra: Molteni på fredag 06. mars 2015, klokken 11:59

Tja, jeg bestilte 13/1/15 - og det må man vel si er rett over nyttår det også....  ;)

Stilig, samme dag som meg, ikke langt i fra at vi nesten møtte hverandre i døren i såfall  :)
2015 VW e-Golf m/VP. Pendlerbilen.
2003 Mercedes-Benz C200T CDI. Konebilen og langturbilen.
2010 Fiat Ducato Trigano 2,3 turbodiesel. Bobilen/Feriebilen.

mihkku

Fikk råd om å kun behandle hjulbuene og la resten være. Blir nok saueolje i hjulbuene til høsten i så fall :)

Svk

Kablene skal ikke speøytes. Behandling er ok fra fabrikk/importør. Mister ingen garanti

Golfen

Før man spør forhandler om råd angående behandling bør man tenke på hva forhandleren lever av. Som første kunde er det lite trolig at du blir misfornøyd da du sikkert selger i løpet av 3-4 år. Selger vil selvfølgelig at du skal være fornøyd, men miljømessig er det en bommert med de råd og tips man får hos møller forhandlerene på dette feltet. Hvis du lurer på om du skal dinitrol behandle en vw, så ta en titt på bruktbiler fra vw.  Jeg fikk min bil understellsbehandlet hos møller, og tok bilen rett på løftebukk etter behandlingen. Den bekreftet min mistanke om at e golfen var svært mangelfullt behandlet. En reklamasjon fikk imidlertid bilen til å glinse i dinitrol, men jeg anbefaler alle med e golf å droppe møller forhandler som leverandør av understellsbehandling, og heller gå rett på et dinitrolsenter. På Dinitrolsenterene gis garanti og full pakke med en gang. Har alltid på andre biler brukt Dinitrolsenteret, og det har vært skikkelig grundig behandling. Den Behandlingen møller i kristiansand tilbyr er en light versjon av full behandling på et dinitrol senter. Har bare positivt å si om forhandleren i kristiansand, men understellsbehandlingen der bør man styre unna, for det er ikke full behandling. At el biler ikke skal ha full behandling er tøys. Det er ikke bra for miljøet om bilene ruster i stykker på 8-10 år, spesielt ikke for elbiler som bør tjene miljøet lengst mulig.

DrNox

Kjenner at jeg heller i mot å bruke bilen noen år, for så og betale for en skikkelig behandling. Det bør jo allerede være et eller annet som beskytter bilen. Har vært på en bilfabrikk en gang, og da kunne man se roboter som dyppet karoseriet opp i forskjellige lakk/sink-bad. Dette var en god stund siden, så VW har vel forhåpentligvis gjort en ok jobb ???
Finst det annet enn Dinitrol og Tectyl?
Hva er best?
Hva er billigst/dyrest?

Edit: Slo inn dinitrol vs tectyl vs olje og har blitt litt lurere, tror jeg ::)

Svk

Sitat fra: Golfen på lørdag 07. mars 2015, klokken 09:10
Før man spør forhandler om råd angående behandling bør man tenke på hva forhandleren lever av. Som første kunde er det lite trolig at du blir misfornøyd da du sikkert selger i løpet av 3-4 år. Selger vil selvfølgelig at du skal være fornøyd, men miljømessig er det en bommert med de råd og tips man får hos møller forhandlerene på dette feltet. Hvis du lurer på om du skal dinitrol behandle en vw, så ta en titt på bruktbiler fra vw.  Jeg fikk min bil understellsbehandlet hos møller, og tok bilen rett på løftebukk etter behandlingen. Den bekreftet min mistanke om at e golfen var svært mangelfullt behandlet. En reklamasjon fikk imidlertid bilen til å glinse i dinitrol, men jeg anbefaler alle med e golf å droppe møller forhandler som leverandør av understellsbehandling, og heller gå rett på et dinitrolsenter. På Dinitrolsenterene gis garanti og full pakke med en gang. Har alltid på andre biler brukt Dinitrolsenteret, og det har vært skikkelig grundig behandling. Den Behandlingen møller i kristiansand tilbyr er en light versjon av full behandling på et dinitrol senter. Har bare positivt å si om forhandleren i kristiansand, men understellsbehandlingen der bør man styre unna, for det er ikke full behandling. At el biler ikke skal ha full behandling er tøys. Det er ikke bra for miljøet om bilene ruster i stykker på 8-10 år, spesielt ikke for elbiler som bør tjene miljøet lengst mulig.
Full behandling? Sprøyting i hulrom? Det er da ikke nødvendig. Er jo 12 års garanti på gjennomrust, fra hulrom og ut!?litt ekstra guffe under bør holde for de fleste :-)

Svk

Sitat fra: DrNox på lørdag 07. mars 2015, klokken 10:13
Kjenner at jeg heller i mot å bruke bilen noen år, for så og betale for en skikkelig behandling. Det bør jo allerede være et eller annet som beskytter bilen. Har vært på en bilfabrikk en gang, og da kunne man se roboter som dyppet karoseriet opp i forskjellige lakk/sink-bad. Dette var en god stund siden, så VW har vel forhåpentligvis gjort en ok jobb ???
Finst det annet enn Dinitrol og Tectyl?
Hva er best?
Hva er billigst/dyrest?

Edit: Slo inn dinitrol vs tectyl vs olje og har blitt litt lurere, tror jeg ::)
E golfen er greit beskyttet under. Zink, lakk/grunning er for tynt. Strøsand og salt sliter fort hull på dette. Så kjører du mye på dårlig vei så er det greit med noe tykkere guffe.e golfen har vel tykk guffe under bak..

Marius Engel

Sitat fra: Ove på torsdag 05. mars 2015, klokken 14:01
Min forhandler sa at Møller begynte å anbefale det for ca. halvannet år siden, så min e-golf er levert med Dinitrol-behandling.

Jeg har ikke e-golf, men jeg kjøpte en ny skoda octavia fra møller på kokstad for noen måneder siden.

Det kan hende at alle VAG biler er behandlet likt på dette området (men jeg vet ikke), derfor kan jeg dele det jeg ble fortalt.

Først vil jeg si at vanlig dinitrol-, tectyl- og mercasolbehandling består av å behandle hele understellet og hulrom med tynnstoff av sitt produkt. Dette er penetrerende og beskytter mot rust. Deretter legges ett tykkstoff, som er ett tykt seigt slitebelegg som beskytter det tynne belegget, beskyttet understell og gir lyddempende egenskaper.

Skoda kommer behandlet fra fabrikk med ett tynt voksbelegg. Dette beskytter bra mot rust. Men det er ikke lagt ett slitebelegg. Møller i Åsane (ca 30 min kjøring fra kokstad), har for ca. 1,5-2 år siden begynt med Dinitrolbehandling. Derfor tilbyr de nå å levere biler ferdig behandlet med dinitrol. Dinitrol er voksbasert, så ved å legge dette over den eksisterende voksbehandlingen fra fabrikk vil denne bevares, samt at det utføres en full dinitrolbehandling og legges slitebelegg på understellet. Dinitrol lukter ingenting (i motsetning til Tectyl).

Vedlikeholdet jeg ble tilbudt av Møller, dersom jeg velger bilen levert med Dinitrol, er at de følger med understellsbehandlingen ved hver service, og lapper i der det skulle komme skader. De anbefaler rebehandling når de ser det er på tide. Erfaring sier at dette varer lenge.

Behandler man med eks. tectyl mister man rustgaranti på bilen. Dette er fordi voksbelegget blir oppløst av tectylen (petoleumsbasert).

Tectylverkstedet gir deg 16. års garanti mot gjennomrusting fra innsiden av plater som er behandlet, hvis det gjøre før bilen er 12 mnd gammel. Ganske likt det som følger med bilen, men det er en del begrensinger når bilen blir gammel. For at denne garantien skal gjelde må du følge tectylprogrammet, som innebærer full behandling hvert 3. år. Koster ca 4500-5500kr hver gang.

Oppsummering:

- Ingen behandling = tynt vokslag = 12 års rustgaranti fra fabrikk mot gjennomrusting som begynner fra innsiden av plate.

- Dinitrol fra forhandler = bevarer tynt vokslag, samt voksbasert dinitrolbehandling med slitebelegg. Vedlikeholdes etter behov = fabrikkgaranti som over.

- Tectyl = Vokslaget blir oppløst, men erstattet med tectyl sitt penetrerende rusthindrene stoff, samt det legges slitebelegg Fabrikkgaranti bortfaller. Men du får 16. Års rustgaranti mot gjennomrusting fra innsiden av behandlet plate, hvis du følger tectylprogrammet, som er rebehandling hvert 3. År.

Jeg har to biler kjøpt i 2014. Leafen har jeg behandlet med Tectyl, dette har jeg god erfaring med fra før. Skodaen har jeg valgt ekstra Dinitrol fra Møller.

Leafen var behandlet med Mercasol, og jeg har ikke hørt om at jeg mister noen form for rustgaranti ved å tectylbehandle denne. Har sykt dårlig erfaring med Mercasol fra Espeland Bilrekvisita, så derfor valgte jeg Tectyl. Styr unna Espeland Bilrekvisita!

DrNox

Dette var et flott informativt innlegg.
Et spørsmål, til hvem som helst. Når det gjelder gjennomrustning 10-15år. Hvordan vet vi som forbrukere når rusten har begynt på innsiden av plate, og ikke utsiden.
Ser for meg at når det er et rusthull så blir det lett skyldt på manglende vedlikehold..
Er kanskje blitt litt kynisk jeg som er skeptisk til lovnader fra eiendomsmeglere, forsikringsrådgivere og bilselgere..

Marius Engel

Jeg vil gjette på at det er forhandler som avgjør om rusten har begynt på innsiden, eller som følge av ytre påvirkning (steinsprut, salt).

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA