Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Problemer med Infotainment-systemet på Opel Ampera

Startet av Dachsen III, torsdag 05. mars 2015, klokken 09:57

« forrige - neste »

Dachsen III

Jeg har en Ampera 2013 modell og er egentlig storfornøyd med bilen. Men jeg har ett problem som har vær der siden bilen var ny, og det er at DAB-delen av radioen ikke virker som den skal. Den kommer da opp med meldingen "Tjeneste ikke tilgjengelig" og flere av forhåndsinstillingene mangler. Det hjelper ikke hverken å skanne båndet eller trykke på en av forhåndsinstillingene.
En annen opplevelse jeg hadde var at klimapanelet ikke viste riktig status på skjermen. Knappene virket som de skulle, jeg fikk styrt vifte og temperatur, men skjermen viste ikke innstillingene, - den var helt død. Etter ny lading av bilen ble feilen borte. Noen som har opplevd lignende?

thorlar

Fra tid til annen opplever jeg det samme bortfall av preset av DAB-stasjoner. Skjer ikke mens jeg kjører; kun etter at bilen har stått avslått eller til lading.

Jeg har alltid kunnet legge de til igjen med en gang bilen er påslått.

Kan det ha noe å gjøre med hvilke stasjoner som er tilgjengelig i ulike områder? Opplever at det ofte er forskjell på listen over stasjoner avhengig av hvor jeg befinner meg; - Oslo Sentrum (jobb-parkering) eller Nittedal (hjemme).

Mystisk "glitch" i info-skjermen for klimainnstillinger har jeg sett 4 ganger i løpet snart 50.000 kjørte kilometre, men har ingen svar om hva det kan være. Opel har heller ikke svar...
Nittedal i Akershus. Kjører Opel Ampera siden høsten 2012

sjokomelk

Det er DAB-tuneren i bagasjerommet som mister kontakten med resten av nettverket i bilen. Det skjer gjerne hvis du har skrudd av bilen men blir sittende å høre på radioen til den skrur seg av. (Etter 5 minutter eller noe sånt?) Hvis du da skrur på radioen igjen uten å ha forlatt bilen, så driver DAB-tuneren fortsatt å stenger ned, mens resten av radiosystemet starter. Og så mister de kontakten med hverandre. Eneste måten å fikse det er å gå ut av bilen, låse dørene og gå vekk mer enn 5 meter og vente to minutter. Da har bilen bedt alle enhetene sine om å gå i standby, og når du da låser opp bilen igjen starter alt opp som normalt og har kontakt.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Dachsen III

Takk for svar Thorlar og Sjokomelk. Svaret til Sjokomelk svarer godt til problemene jeg opplever, bortsett fra at DAB-radioen ofte er slik fra starten av på morgenen etter at bilen har vært ladet. Har selvfølgelig klaget til Opel, men de har ikke funnet ut av det. Har en video som viser feilen i bruk som jeg får vise dem og høre hva de sier...

Hanhijnn

Hei, jeg er "newbie" her. :)

En gang i vinter så virket plutselig ingen av trykk-knappene på midtkonsollen, og heller ikke touch-skjermen.

Neste gang jeg skulle bruke bilen, så virket alt sammen igjen.
Jeg regner med at det er en software-feil.
2012-mod. Nissan Leaf
2017-mod. Mitsubishi Outlander PHEV
2021-mod. Tesla Model Y bestilt

Dachsen III

Jeg har fremdeles mye trøbbel med infotainment-systemet i min Ampera. Anlegget mister hele tiden forhåndsinnstillingene på radioen, både på FM og DAB og i det siste har heller telefonoppkoblingen med blåtann funket som den skal. Etter 4. forsøk på verksted er jeg nå blitt innvilget ny radio fra Opel Norge, så da håper jeg at ting blir ok. Har hatt to totale blackouts på displayet, men alle brytere har da virket. Problemet er blitt borte etter lading.
Ellers er jeg kjempefornøyd med bilen som nå runder 15 000 km med et snittforbruk på 0.29 l/mil som jeg synes er bra og som skyldes flere lange turer på 150 mil uten lading underveis. I nærmiljøet der bilen brukes mesteparten av tiden, kjører vi bare elektrisk!

thorlar

Er det noe nytt å melde i denne saken? Har litt problemer jeg óg. Det hadde vært interessant å høre om noen har en løsning...
Nittedal i Akershus. Kjører Opel Ampera siden høsten 2012

kakemann

Jeg har akkurat samme problemet med Infotainmentsystemet, uten at jeg finner noe mønster på når det skjer.
Virker som om det oppstår helt tilfeldig.

Jeg har bedt om at Mobile sjekker om det finnes noen oppdateringer i Infotainment systemet når bilen skal inn i starten av desember.

Fikk beskjed om at de hadde en "kampanje" på noe med motorstyringen og bakluken som de skal fikse da uansett.
Noen som vet hva denne kampanjen innebærer?

kakemann

Sitat fra: Dachsen III på onsdag 05. august 2015, klokken 13:57
Etter 4. forsøk på verksted er jeg nå blitt innvilget ny radio fra Opel Norge, så da håper jeg at ting blir ok.

Hei Dachsen!

Jeg har tilsvarende problemer, med unntak av blackouts.
Har problemet løst seg for deg?



Dachsen III

Bilen min har  vært inne og fått nytt infotainment-system, og trodde at problemet var løst, men den gang ei; etter 4 uker er feilen tilbake og bilen har igjen vært inne hos Opel i Sarpsborg. Det jeg har merket meg er at det først og fremst er de forhåndsinnstilte DAB-stasjonene som blir borte og ikke FM. Så er det også slik at en dag er alle stasjonene borte for så å dukke opp igjen et par dager etterpå som om det ikke har vært noe feil. Har også prøvd å trykke på de blanke knappene, men de har vært tomme. Systemet mitt er oppgradert til siste versjon uten at dette heller har retta feilen. Men er fortløpende i dialog med Opel om feilen...

kakemann

#10
Jeg har hatt samme problemer.
Jeg har kun opplevd at det står "No PTY" og jeg ikke får inn noen DAB kanaler.

Min bil var nylig inne hos Mobile som oppdaterte systemet til siste versjon. Det er 2 uker siden, og siden det har jeg ikke opplevd dette. Det har altså blitt mye bedre etter oppdateringen.
Bortfall av DAB stasjoner var noe jeg opplevde bortimot daglig, nå har det ennå ikke skjedd (bank i bordet).

Lurer på om det går det an å finne ut av hvilket versjonsnummer det er på infotainment systemet?
Da kunne vi jo sammenlignet.

Jeg gir det noen uker til og poster på nytt her hvis det ikke skjer i mellomtiden.

kakemann

En liten oppdatering fra meg.

Nå har jeg kjørt mange turer siden bilens Infotainment system ble oppdatert til siste versjon, og jeg har ikke hatt noen flere problemer med at DAB detter ut.

Skulle noen ha problemer, vil jeg anbefale og spørre Opel forhandleren om de kan sjekke om du har siste versjon.

Dette fungerte ihvertfall for meg. Nå får jeg brukt Dab radioen for hver tur  :)

Dachsen III

Jeg har fremdeles samme feilen på min bil, og det til tross for at Opel i Sarpsborg sier at jeg har siste versjon av software og enheten har vært byttet. De skylder på at det er forskjellig produsent av infotainment-systemet og selve DAB-modulen i bilen!

kakemann

Hei Dachsen,

Jeg ville spørre deg om du fremdeles har problemer.
Jeg har fremdeles ikke opplevd en eneste feil med DAB radioen etter at jeg fikk oppdateringen i desember.

Med all respekt for verkstedet du bruker, ville jeg allikevel ringt til Mobile Kjeller og spurt dem om dette.
Det er her jeg oppdaterte min.
Kanskje de har misforstått noe på Opel i Sarpsborg, eller faktisk ikke sjekket godt nok?

Synes det er litt vel tilfeldig at jeg ikke har hatt noen problemer i det hele tatt siden de oppdaterte min radio.
Tipper at bilene våre er identiske i forhold til DAB enheten og infotainmentsystemet.

kakemann

For ordens skyld gikk jeg inn på serviceordren i myOpel og ser de har skrevet følgende tekst i forhold til DAB radio oppdateringen:

"Radio, omprogrammering med SPS"

Aner ikke hva det betyr, men for de som fremdeles har problemer kan det hende det sier Opel teknikere omkring i landet noe.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA