betaling pr kWh?

Startet av Cowboystrekk, søn 01. mar 2015, kl. 14:19

« forrige - neste »

elbil-1

Du hadde møtt ennå fler om prisen var lavere - da hadde ennå flere brukt elbilen

I dag er kilometerprisen for strøm på nivå med diesel.

Da bruker bare entusiastene elbil på langtur

emil

Sitat fra: elbil-1 på søn 01. mar 2015, kl. 22:57
Du hadde møtt ennå fler om prisen var lavere - da hadde ennå flere brukt elbilen

Hadde prisen vært lavere eller gratis hadde selvfølgelig flere ladet, og det er på gratisladere jeg har stått mest i ladekø... Et sted var to som okkupete begge DC-laderene på Kiwi og diskuterte seg i mellom hvordan de skulle klare å få til en ny gratis 20-minuters ladeperiode. Da hadde jeg heldigvis kapasitet nok til å kjøre videre til annen køfri Fortum-lader.

elbil-1

Mangel på folkeskikk er det ikke så mye å gjøre med

Spør man pent om å få lade fordi man nesten er tom og skal videre til noen som "bare står der" så får man som regel ladet med en gang, er min erfaring..

elbil-1

Sitat fra: Cowboystrekk på søn 01. mar 2015, kl. 14:19
Jeg skulle ønske betaling for det man lader og ikke tiden. Med tanke på svært ulik ladehastighet mener jeg fet burde være en god ide. Finnes det noen som tilbyr det?

Jeg ser noen andre tråder omhandler dette samt mye annet, men tenkte på dette som en tråd som kun omhandler temaet :)

Få som tilbyr det - men ikke noe større teknisk problem å gjøre det vil jeg tro.

En god tanke å betale for det man får - for å få ennå flere til å bruke elbilen og ladestasjonene.

Noen er desperat redde for kø - det kan lett motvirkes av andre mekanismer.

Tror ikke at ladebruken tar av før det blir en reell kwh prising nei, og prisen må kraftig ned.

Tror også vi med nye og billigere ladeløsninger ser at dette vil skje.

Ebe

Skal jeg lengre enn det leafen min rekker på ett batteri, så tar jeg dieselen. Jeg vet jo ikke prisen jeg må betale for hurtiglading. Da veier ikke den ekstra kjøretiden med elbil opp for besparelsen.

Sånn jeg ser det er hurtiglading for nødstilfeller. Jeg liker å vite hva jeg får for pengene jeg betaler, uansett sammenheng, noe jeg ikke vet ved dagens prismodell.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

emil

Sitat fra: Ebe på man 02. mar 2015, kl. 10:10
Skal jeg lengre enn det leafen min rekker på ett batteri, så tar jeg dieselen. Jeg vet jo ikke prisen jeg må betale for hurtiglading.

Rart det der, for jeg vet ganske nøyaktig hva jeg må betale for hurtigladingen når jeg er på langtur med en eller flere ladinger.

Edit:
Kommer til å kjøre ca 60-70 mil den kommende helgen og regner med at hurtigladingen totalt sett kommer på ca 275kr. Så tar det ca halvannen time mer å kjøre hver vei enn med fossilbil med fartsreduksjon, kjøring til lader og ladetid, men det kan jeg leve med. Bare bomkostnadene vil ligge på ca 200kr med vanlig autopass rabatt fratrukket for fossilbil og da er det ikke mange kronene igjen til drivstoff for at det skal lønne seg å kjøre fossilt.

elbil-1

70 mil med hurtiglading hver 100km koster mye mer enn 275,-

Hvis du skal sammenligne reelt, må du sammenligne kilometer for kilometer og kan ikke regne med eventuell "gratis" strøm på destinasjon før du snur og returnerer og du må ta med i regnestykket at du skal ha full tank når du kommer hjem

stiller du med full tank ved avreise må du nå om vinteren lade ca hver 100km = lade 7 ganger à ca 30 minutter (tar i allefall meg ca 30 minutter å lade opp fra 10% til 85%) = 210minutter x 2,50 på f.eks. fortum = 525,-

70 mil kjørt med liten dieselbil på størrelse med en leaf til 0,5 l/mil à 13,- = 455,-

for mange er det kjøring på steder uten bompenger etc. som er aktuelt, så reelt er det mange som kjører billigere med dieselbil enn el-bil på en tur som dette.

selv om du legger på bompenger for noen hundrelapper, så er forskjellen så liten at mange velger å ta dieselbilen for å slippe rekkeviddeangst, lenger kjøretid etc etc....

Hadde man tatt "fornuftig" betalt pr. kw - så hadde regnestykket sett ut omtrent som dette:

100km = ca 20kw
700km = 140kw
140kw x 2,- pr. kw = 280,-

Da hadde mange FLERE valgt å ta elbilen istedenfor dieselbilen..

(og ja, det er sikkert noen "omtrentligheter" i regnestykkene - men prinsippet er ganske korrekt, så diskuter prinsippet og ikke om det var 20 eller 22,35kw pr. 100km)

emil

Jeg sammeligner totalkostnader for tur vs tur og da kommer jeg opp med den kostnaden jeg har. Det er det som er det reelle, ikke teoretiske eksempler satt opp for å stille elbilen og hurtiglading i dårlig lys. Mine kostnader, ladeantall og ladetider er basert på erfaring ettar å ha kjørt samme strekning en god del ganger.

Hamiso

Sitat fra: emil på søn 01. mar 2015, kl. 14:44

Ellers ble jeg i går sittende i ladekø bak en e-Golf som absolutt skulle fullade på gratishurtiglader. Var ikke mye som gikk inn på de 20 minuttene jeg sto og ventet. Det er heller ikke mangel på ladere på strekningen han skulle videre, så det var kun fordi det var billigere å fullade der enn å ta et ekstra ladestopp at han ble stående.

Hm. Å stå 20 minutt i kø, er det verkeleg ei krise? Og dersom det ikkje er mangel på ladarar, kan vel de som likar å betala meir, dra dit?

Dette med "unødvendig topplading" treng ikkje å vera noko problem. På den gratis hurtigladaren på Lillestrøm er det 30 minutt maks ladetid. I tillegg stoppar ladinga før, dersom den når 80 %. Så det er berre å parkera ved sida og dra ut kontakten når ladinga er avslutta, viss eigaren ikkje har kome tilbake. Det same opplevde eg på Kiwi-ladaren på Minnesund. Eg satte lading på 20 minutt, men etter 15 minutt var ladinga avslutta p.g.a. 80 %.
Så dermed er vel det problemet løyst?
Og ja, då burde det ikkje vera noko i vegen for å ta betalt per kw. Slik det er nå, er det overpris for små elbilar.
https://dreamelectricblog.wordpress.com/
http://lektrisk.blogspot.com

-Citroen C Zero 2011, desember 2012 til juli 2023,
-Tesla Model 3 LR, mars 2019 til november 2022,
-Tesla Model 3, september 2022,
-Super SOCO TC Max, elektrisk lettmotorsykkel, september 2023
-Pendlar med sykkel

emil

Sitat fra: Hamiso på man 02. mar 2015, kl. 11:52
Så det er berre å parkera ved sida og dra ut kontakten når ladinga er avslutta, viss eigaren ikkje har kome tilbake.

en e-Golf låser ladekontakt til bilen, og så lenge den er låst og bilens eier borte kommer man ikke veldig langt...

Thomas Parsli

Hm. Å stå 20 minutt i kø, er det verkeleg ei krise?

Hvis du faktisk lurer, foreslår jeg at du parkerer bilen din foran pumpene på din lokale bensinstasjon i 20 minutter for å teste. Gjerne om morgene eller ettermiddagen, så "utvalget" blir større.

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Ferry

Hm. Å stå 20 minutt i kø, er det verkeleg ei krise

Ja, det tror jeg faktisk. Folk liker ikke å stå i kø. Bare se alle elbilene i kollektivfeltet inn til Oslo. De liker ikke å stå i kø. Det er muligens omtrent 20 minutter vi snakker om i det tilfellet? Varierer jo med ukedag etc.
Ta en titt på nærmeste matbutikk. Folk får jo omtrent panikk hvis det er 3 minutter ventetid i kassa.

elbil-1

Sitat fra: emil på man 02. mar 2015, kl. 11:50
Jeg sammeligner totalkostnader for tur vs tur og da kommer jeg opp med den kostnaden jeg har. Det er det som er det reelle, ikke teoretiske eksempler satt opp for å stille elbilen og hurtiglading i dårlig lys. Mine kostnader, ladeantall og ladetider er basert på erfaring ettar å ha kjørt samme strekning en god del ganger.

ja, men da regner du med "gratis" full tankt hjemmefra, "gratis" påfyll på destinasjon" og "tom tank" når du er hjemme.

Det går an å regne slik med diesel også - at man har full tank hjemmefra, får 20L diesel av naboen på hytta, og har 10L på kanna hjemme som du kan fylle på bilen når du kommer hjem.

Du må regne reell kostnad pr. kilometer kjørt...

emil

Sitat fra: elbil-1 på man 02. mar 2015, kl. 12:42
Sitat fra: emil på man 02. mar 2015, kl. 11:50

ja, men da regner du med "gratis" full tankt hjemmefra, "gratis" påfyll på destinasjon" og "tom tank" når du er hjemme.

Det går an å regne slik med diesel også - at man har full tank hjemmefra, får 20L diesel av naboen på hytta, og har 10L på kanna hjemme som du kan fylle på bilen når du kommer hjem.

Du må regne reell kostnad pr. kilometer kjørt...

Sleng på 50kr i strøm for hjemmelading og vi er fortsatt milevis unna fossilkostnader. Men igjen settes det opp idiotiske eksempler for å gjøre fossilbilen bedre og elbilen med hurtigladere dårligere. Trodde vi her var på et elbilforum og ikke facebook gruppa for de som hater elbiler...

elbil-1

idioti og andre karakteristikker får stå for din egen regning...

skal man fortelle hva noe koster, så får man bruke reelle kostnader og ikke putte inn "gratis"-elementer den ene eller andre veien.

jeg har selv el-bil, og er ingen el-bil hater - tvert i mot, så forsøker jeg å få vinklet debatten fra begge sider så man kan se hvilke utslag ulike momenter gir på folks bruksmønster av el-bil kontra fossil bil.

p.t. er dessverre hurtiglading for å kjøre en tur, der man ikke kan "gratislade" nesten like dyr som en tur med dieselbil. Dette betyr at folks bruksmønster går i retning av dieselbil, dessverre - for med enkle grep (som flere ladere og billigere lading) hadde ennå flere brukt elbilen også på litt lengre turer.

dette vil nok komme, men det krever at man tenker litt annerledes enn at "det er greitt med dagens ladepriser, for jeg har råd og slipper å stå i kø"

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA