betaling pr kWh?

Startet av Cowboystrekk, søn 01. mar 2015, kl. 14:19

« forrige - neste »

Cowboystrekk

Jeg skulle ønske betaling for det man lader og ikke tiden. Med tanke på svært ulik ladehastighet mener jeg fet burde være en god ide. Finnes det noen som tilbyr det?

Jeg ser noen andre tråder omhandler dette samt mye annet, men tenkte på dette som en tråd som kun omhandler temaet :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

elektrolux

Sitat fra: Cowboystrekk på søn 01. mar 2015, kl. 14:19
Jeg skulle ønske betaling for det man lader og ikke tiden.

Det blir jo som om en skulle betalt for bensinen en fyller og ikke tiden en bruker på å fylle den.  :o

Nei det blir for enkelt. 
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

emil

Det er da en selvstendig forhandler et eller annet sted på vestlandet som har kWh pris tror jeg.

Ellers ble jeg i går sittende i ladekø bak en e-Golf som absolutt skulle fullade på gratishurtiglader. Var ikke mye som gikk inn på de 20 minuttene jeg sto og ventet. Det er heller ikke mangel på ladere på strekningen han skulle videre, så det var kun fordi det var billigere å fullade der enn å ta et ekstra ladestopp at han ble stående.

Så med en betaling rundt det Clever har ville de 20 minuttene kostet rundt 15 kroner eller noe sånt.

Med den alternative prismodellen som flere operatører her i landet har fallt ned på ville han nok ha stoppet ladingen tidligere, tatt et ladestopp på lader 7 mil unna og tismessig kommet likt ut, men jeg (og eventuelle andre) hadde sluppet å stå unødvendig i kø.

Så lenge det kun er 1-2 ladeplasser pr hurtigladested, og med den elbildekningen vi har her i ladet i forhold til Danmark, mener jeg at kWh prising pr i dag ikke er det mest ideelle.

Og til de som absolutt skal sammenligne med bensinpåfylling kan man jo si at man betaler 2.50kr pr minutt uansett om man fyller strøm eller bensin, men siden råvarekostnaen er så stor for bensin sammenlignet med strøm merkes ikke tiden på totalsummen. For strøm er tiden man bruker høy mens råvarekostnaden lav så der har det ikke så mye å si for totalen om man tar med kWh-kostnaden.

Billige kWh inn på batteriet fyller man hjemme og det står for det aller meste av lading for de aller fleste elbilistene, og det er der den store innsparingen på drivstoffet kommer.

fredag

Sitat fra: Cowboystrekk på søn 01. mar 2015, kl. 14:19
Jeg skulle ønske betaling for det man lader og ikke tiden. Med tanke på svært ulik ladehastighet mener jeg fet burde være en god ide. Finnes det noen som tilbyr det?

Jeg ser noen andre tråder omhandler dette samt mye annet, men tenkte på dette som en tråd som kun omhandler temaet :)

Med pris pr kwH så risikerer du at en dyr ladestolpe blir brukt som rimelig parkeringsplass. Det er bare å sette ned ladehastigheten til 3A eller noe sånt, så betaler du nesten ingen ting for parkeringen.

For de som tilbyr lading, så er det utstyr, installasjon, slitasje, vedlikehold som koster penger, ikke strømmen.

For AC-lading: Hvorfor skal de som bare kan AC-lade opp til 16A slippe unna med å betale like mye som vi som kan AC-lade opp til 32A og bare opptar ladestolpen halvparten så lenge?

For hurtiglading så avtar ladeeffekten kraftig etter 80%. Det tar gjerne like lang tid å hurtiglade de første 80% som de siste 20%. Med minuttpris så premierer man de som bruker hurtigladerne mest mulig optimalt, og lader til 80% istedet for de som opptar ladestolpen unødig lenge ved å lade til 100%.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Ebe

Det er jo enkelt å prisdiferansiere mellom 0-80% og 80-100%.

La oss si det koster 3kr pr kWh fra 0-80%. Når man kommer til 80% stopper laderen, men man kan godta å lade videre mot en pris på 10kr pr kwh opp til 100%.

De fleste ville da sansynligvis avsluttet ladingen om de ikke absolutt trengte den ekstra strømmen.

Da ville man visst hva man betalte for, i stedet for dagens ordning der man egentlig ikke vet hva man får for minuttprisen.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Ebe

Ikke heng dere opp i kronesummen i eksempelet mitt, bare vurdér prinsippet. :)

Og jeg snakker om hurtigladere, semi og slikt har jeg ikke peiling på :)

emil

Sitat fra: Ebe på søn 01. mar 2015, kl. 20:40
Det er jo enkelt å prisdiferansiere mellom 0-80% og 80-100%.

Nei det er det ikke. AC-ladere vet ingenting om batteriets ladenivå, og DC-ladere kan være veldig på jordet de også. For min bil viser de fleste CHAdeMO ladere ca 15% mer enn faktisk %SOC når man nærmer seg toppen. Sier laderen 80 er bilen i praksis litt under 70% og når laderen sier 90% ligger jeg på 75%.

Ebe

Hmm, da vil det jo ikke fungere så bra... :-/

elbil-1

Det er ikke noe problem å løse begge problemstillingene.

Tar man betalt en "fair" pris pr minutt - feks  kr.1,50

Dette gir en kwh pris på ca 2,50. Kontra over 4,- med 2,50 pr minutt

Det er et prisnivå folk ville fonne mer akseptabelt, bruken av lader e ville øke og samtidig ville det koste 3",- ekstra å stå de siste ekstra 20minuttene for å toppfylle.

Samtidig er det ingen som har noe mer rett på laderne enn andre. Jeg har ikke opplevd noe lang kø, og å måtte vente en halvtime får man bare finne seg i...

emil

Sitat fra: elbil-1 på søn 01. mar 2015, kl. 22:15
Samtidig er det ingen som har noe mer rett på laderne enn andre. Jeg har ikke opplevd noe lang kø, og å måtte vente en halvtime får man bare finne seg i...

Blir det halvtime venting på hver ladeplass bare fordi noen lader gratis eller überbillig ffordi de er late blir det fossilbil på meg på langtur. Heldigvis ser det ut som om leverandørene holder prisene innenfor det som er fornuftig i dag og jeg kjører og lader og betaler for ladingen med glede.

elbil-1

Og koster det 100,- å få 100km rekkevidde vil ennå flere bruke fossilbilen på langtur...

Har man det så travelt at man ikke kan vente 30min så er nok fossilbil det rette ja.

Man kan jo sette opp to eller flere ladere, der minuttprisen er 1,5. Og en av den der man tar 10,- pr minutt så kan "rikingene/de utålmodige" alltid ha en ledig lader å bruke...

elbil-1

Ka, men minuttprisen er for høy og dreper mer bruk av elbiler også på langtur - noe som burde være interessant å øke av mange årsaker

emil

Sitat fra: elbil-1 på søn 01. mar 2015, kl. 22:41
Ka, men minuttprisen er for høy og dreper mer bruk av elbiler også på langtur - noe som burde være interessant å øke av mange årsaker

Sitat fra: elbil-1 på søn 01. mar 2015, kl. 22:33
Og koster det 100,- å få 100km rekkevidde vil ennå flere bruke fossilbilen på langtur...

Har man det så travelt at man ikke kan vente 30min så er nok fossilbil det rette ja.

Man kan jo sette opp to eller flere ladere, der minuttprisen er 1,5. Og en av den der man tar 10,- pr minutt så kan "rikingene/de utålmodige" alltid ha en ledig lader å bruke...

Har ennå ikke møtt noen som har klaget over høy minuttspris på lading når jeg har hurtigladet. De fleste er mye mer glad over at det kommer hurtigladere som gjør at de kan kjøre elbilen på strekninger de tidligere ikke har kunnet ta den.

Når kostnaden til utbygging av ladere går ned og det kommer flere ladere og operatører vil det naturlig bli en form for priskonkurranse og man kan da velge den operatøren man liker best. Billig eller gratis med mulighet for kø og krav om kaffekjøp på kafeen eller en eller annen form for betaling tilsvarende idag.

elbil-1

De som klager på ladeprisen er for høy møter du ikke på ladestasjonen nei, for de er ikke der og lader men sitter enten hjemme eller er på esso og fyller diesel...

emil

Sitat fra: elbil-1 på søn 01. mar 2015, kl. 22:51
De som klager på ladeprisen er for høy møter du ikke på ladestasjonen nei, fir de er ikke der og lader men sitter enten hjemme eller er på esso og fyller diesel...

Hvis nå alle mener at prisene er for høye og heller fyller dyrt fossilt drivstoff, hvorfor møter jeg til stadighet folk når jeg hurtiglader?

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA