Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

betaling pr kWh?

Startet av Cowboystrekk, søndag 01. mars 2015, klokken 14:19

« forrige - neste »

emil

Sitat fra: Ebe på mandag 09. mars 2015, klokken 20:39

Sitat fra: Ferry på mandag 09. mars 2015, klokken 18:34
Jeg kjørte 2x14 mil i helga. 45 minutter gratis type 2, hurtiglading 8 minutter, resten schuko. Returen kostet 12,- i strøm. (14 mil * 11,4 kWh/100 km * 0,75 kr/kWh) Hurtigladinga kosta 20,- for 4 kWh. Pluss 9,- for resten av turen. Totalt 41,- for 28 mil. Kjøpte to brus mens jeg hurtiglada, og det forrykker økonomien totalt :)
Bensin hadde kosta meg 28 mil*0,6 l/mil*14,- kr/l = 235,-

1,14kWh pr mil på denne årstiden?! Hva slags bil kjører du og hvordan var den kjøreruten?

@Ferry kjører vel i3 og alt er mulig med de sykkelhjulene den har :)

Ferry

i3 med sykkelhjul, ja! :) Beintråkka med luft til 3,5 bar. Nå syns jeg vanlige bilhjul ser latterlige ut. Små feite rare hjul. Loggen sa 11,4 kWh/100 km. Jeg har en ganske bratt stigning de to siste km før jeg er er hjemme. Bilen viste 10,9 før dette partiet. Kjørte fra Valdres til Lierskogen. Fulgte trafikken. Stort sett tørre veier. +3C, med ytterpunkter -0,5C og +6,5C. 83 km/h på ACC store deler av veien. En del kø forbi Hønefoss. Eco pro+, dvs max strømsparing. Vifta går på laveste hastighet for å holde frontruta fri. Ingen oppvarming. Avsluttet turen 265 m lavere enn jeg startet. Det blir interessant utover våren og se hvor lite bilen kan bruke når temperaturen blir mer optimal.

kos

Sitat fra: Ferry på mandag 09. mars 2015, klokken 22:58
i3 med sykkelhjul, ja! :) Beintråkka med luft til 3,5 bar. Nå syns jeg vanlige bilhjul ser latterlige ut. Små feite rare hjul. Loggen sa 11,4 kWh/100 km. Jeg har en ganske bratt stigning de to siste km før jeg er er hjemme. Bilen viste 10,9 før dette partiet. Kjørte fra Valdres til Lierskogen. Fulgte trafikken. Stort sett tørre veier. +3C, med ytterpunkter -0,5C og +6,5C. 83 km/h på ACC store deler av veien. En del kø forbi Hønefoss. Eco pro+, dvs max strømsparing. Vifta går på laveste hastighet for å holde frontruta fri. Ingen oppvarming. Avsluttet turen 265 m lavere enn jeg startet. Det blir interessant utover våren og se hvor lite bilen kan bruke når temperaturen blir mer optimal.

Imponerende  elbilen kan kjøres økonomisk og noen biler er bedre enn andre til det og noen sjåfører er bedre enn andre. Det er vell ikke noe annet en å si på den saken.

emil

300 høydemeter i minus har nok en del å si for forbruket på den turen.

En av delstrekningene jeg deler opp Osloturene mine i (50km Brokelandsheia-Arendal) hadde jeg et forbruk på rett over 1kWh/mil (5150Wh) på søndag, mens jeg motsatt vei kan bruke opp mot det dobbelte (men ca 7.5kWh er normalen) hvis det er litt dårlig vær i tillegg. Passerer ofte bomstasjonen på Østerholtheia i retning Oslo med mye færre km på gjettometeret enn det er til Rugtvedt. Mange på "jomfrutur" har fått panikk og tatt ekstra ladestopp på Sannidal eller lignende, men erfaringen er at gjettometeret øker med 10km+ over den neste milen og så er man på plussiden med god margin.

Ellers påvirkes forbruket mitt av avstand til hurtiglader. Så lenge jeg vet at jeg kommer fram til laderen problemfritt kjører jeg ikke i mer sparemodus enn nødvendig. Om jeg har 5kWh eller 1kWh igjen på batteriet når jeg starter ladingen er tidsforskjellen opp til 60-70% SOC minimal. Får faktisk en ekstra bonus ved å kjøre ned til 1kWh siden det ekstra forbruket øker temperaturen på batteriet og ladingen da kan gå fortere.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA