betaling pr kWh?

Startet av Cowboystrekk, søn 01. mar 2015, kl. 14:19

« forrige - neste »

Ebe

Prisen er relevant fordi jeg hadde visst hva jeg måtte betalte og hvor mye jeg ville spart.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

elbil-1

Og prisen for kWh er relevant fordi den er svindyr med hurtiglading.

Og det er prisen pr kWh som er poenget - den må ned for å få det brede lag til å kaste seg over elbil !

emil

Sitat fra: elbil-1 på man 09. mar 2015, kl. 07:43
Og prisen for kWh er relevant fordi den er svindyr med hurtiglading.

Og det er prisen pr kWh som er poenget - den må ned for å få det brede lag til å kaste seg over elbil !

Hadde ladingen kostet 6kr pr kWh (fortsatt billigere enn Clever i DK) ville det kostet meg omtrent det samme som tidsbetalingen gjorde denne helgen. Kommer vi nærmere sommeren vil tidsladingen bli rimeligere, og kommer på de kaldeste vinderdagene vil det bli dyrere. Summert overt et år har det neppe mye å si.

Det er nok ikke kostnaden til ladingen som er den store utfordringen, men dekningen og tiden ladingen tar som er utfordringen for å få flere til å ta elbil på langtur. På denne turen ble det en halvtime med ladekø, og så lenge det kun er en ladeplass pr hurtigladested trenger mange et dytt i ræva for å ikke lade lengre enn nødvendig og da er betaling pr tiden man bruker laderen det mest fornuftige.

De fleste er heldigvis fornuftige nok til å se på totalkostnadene og ikke se seg blind på enkelte småting.

elbil-1

Dessverre får jeg tilbakemeldinger om at prisen i kombinasjon med ekstra tid og bryderi gjør at folk velger dieselbilen fortsatt

Prisen må kraftig ned samtidig som dekningen må bedre drastisk før folk flest går over til elbil.

kos

Sitat fra: elbil-1 på man 09. mar 2015, kl. 10:03
Dessverre får jeg tilbakemeldinger om at prisen i kombinasjon med ekstra tid og bryderi gjør at folk velger dieselbilen fortsatt

Prisen må kraftig ned samtidig som dekningen må bedre drastisk før folk flest går over til elbil.

Og da er det bare en ting som virker - nettselskapene bygger ut og elbilene betaler nettleie og elbileierne kjøper KWH på samme vis som resten av el markedet.

Jeg forstår ikke at denne modellen ikke blir tatt imot av resten av elbileierne. Ladestrukturer og ladestasjoner ville jo faktisk økt på samme måte som tesla sine SC og ville dukket opp der bilene skal kjøre. finansieringen ville vært i orden og ingen trenger å tape penger og elbileierne får strøm til markedspris. I dag er dette et eksempel på bare tull. Elbileiere får KWH til overpris og ladestasjon eierne taper penger. Noen tjener på det ved å lavere å lade (fordi de gjør det nesten aldri) men  de som bruker det ofte, må betale overpris fordi de også skal betale tilgjengeligheten til han som nesten aldri lader. Det må komme fast nettleie på elbiler, som man betaler for å få tilgjengelighet til nettet. Om ikke så har man kun de private pluggene.

emil

Sitat fra: kos på man 09. mar 2015, kl. 10:13
Og da er det bare en ting som virker - nettselskapene bygger ut og elbilene betaler nettleie og elbileierne kjøper KWH på samme vis som resten av el markedet.

Da gjør du ikke akkurat elbilene mer populære blandt skeptikere ved å pålegge private selskaper (riktignok mange med kommunale eierandeler) å bygge ut. Hvordan skal i såfall kostnaden fordeles på netteiere? Prosentandell areal dekket eller prosentandel kunder eller noe helt annet? Eller skal utbyggingskostnaden fordeles på alle nettkundene, elbileier eller ikke?

Jeg har ingen tro på tvang, men heller på oppmuntring i form av støtteordninger til utbygging. Men de må bli forutsigbare i form av at "alle" kan få bygge ut og så få dekket en anndel av kostnadene over en gitt tidsperiode (f.eks 5 år) basert på tilgjengelighet og oppetid for igjen få selskapene til å yte det lille ekstra. Ikke at man må søke først og så få et fast beløp utbetalt i det øyeblikket laderen settes i drift og så i prinsippet kan la laderen forfalle.

zbk

Så snart billig-el-bilene får en vinter-rekkevidde på ca 30mil vil Tesla-modellen for hurtiglading vise seg så overlegen at alt annet blir en en parantes i utviklingen.

Jeg tror at tilgang til et godt utbygd ladenettverk vil bli verdsatt så høyt at de som vil konkurrere med Tesla enten må kjøpe seg inn i samme nettverket eller må bygge ut sitt eget. Jeg tipper noen kjøper seg inn hos Tesla, mens resten danner et parallelt nettverk med større ladestasjoner.

Dagens utbygging av ladestruktur er en følge av at dagens typiske 20-25kWh-batteripakker er altfor små til at langturer blir spesielt smertefrie, selv om disse bilene er utmerkede til alt annet. Flott at det bygges ut nok ladepunkter til at man kan bruke dem på langtur, men jeg mener økt batteristørrelse er en bedre løsning på dette enn flere ladestasjoner.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

kos

Sitat fra: emil på man 09. mar 2015, kl. 10:43
Sitat fra: kos på man 09. mar 2015, kl. 10:13

Da gjør du ikke akkurat elbilene mer populære blandt skeptikere ved å pålegge private selskaper (riktignok mange med kommunale eierandeler) å bygge ut. Hvordan skal i såfall kostnaden fordeles på netteiere? Prosentandell areal dekket eller prosentandel kunder eller noe helt annet? Eller skal utbyggingskostnaden fordeles på alle nettkundene, elbileier eller ikke?

Jeg har ingen tro på tvang, men heller på oppmuntring i form av støtteordninger til utbygging. Men de må bli forutsigbare i form av at "alle" kan få bygge ut og så få dekket en anndel av kostnadene over en gitt tidsperiode (f.eks 5 år) basert på tilgjengelighet og oppetid for igjen få selskapene til å yte det lille ekstra. Ikke at man må søke først og så få et fast beløp utbetalt i det øyeblikket laderen settes i drift og så i prinsippet kan la laderen forfalle.

Kjære Emil

Dette har du fått svar på mange ganger - nettselskapene vil tjene penger på dette som de gjør med annen nettleie. Men det mest håpløse som blir formidlet  er at skeptikerne får næring. Ja la de negative og de som er motstand få råde. Så blir dette bra.

Om man havner i et spor og ikke ser skogen for bare trer så er man akkurat der denne saken står. Og når det gjelder løsninger så er det trykt og greit at man ikke slipper forandring, og fortsatt bruker argumentene fra en bil som er avleggs når det gjelder rekkevidde og lade system - som noe man skal verne, og alle som forteller at vi skal over på noe som er bedre, er vanskelige og i mitt tilfelle et troll.

Jeg kunne i min tilværelse ikke hatt de samme holdningene - min arbeidsplass hadde vært nedlagt. Ja tro det eller ei, men jeg har møtt mange med samme utgangspunkt - de fleste har ingen suksess i livet - oppnår ikke engang tilfredsstillende middelmådig het. 

Du kan kjempe mot politiske løsninger - som elbillading, men det nytter ikke å kjempe mot strukturelle og tekniske forandringer. Så tro det eller ei om elbilen skal overleve så er det kun et paradigme skifte som vil være det forløsende. Tesla var dette paradigme skifte da bilen kan teoretisk kjøre Bergen - Oslo på en lading. Det er der elbilene er på vei - da nøtter det ikke å sitte å klamre deg til en kortrekkeviddet Leaf med minimale kapasitet og ladestruktur.

emil

Sitat fra: kos på man 09. mar 2015, kl. 12:26
Dette har du fått svar på mange ganger - nettselskapene vil tjene penger på dette som de gjør med annen nettleie. Men det mest håpløse som blir formidlet  er at skeptikerne får næring. Ja la de negative og de som er motstand få råde. Så blir dette bra.

Du er glad i gjentakelser, men du har ikke noen konkret løsning på det annet enn å pålegge netteiere å bygge ut. Ikke noe om fordeling av kostnader på elbilister/ikke-elbilister og hurtigladende elbilister/ikke-hurtigladende elbilister og hvordan dekningen på utbyggingen skal være.

Sitat
Om man havner i et spor og ikke ser skogen for bare trer så er man akkurat der denne saken står.

Du har sett deg blind på kWh-pris og klarer ikke å se at nye tjenester kanskje krever nye betalingsmodeller.

Og uansett om vi må betale for tiden brukt, kWh ladet, en kombinasjon eller noe som inkluderer fargen på bilen og dekktrykket tror jeg vi vil ende med en gjennomsnittskostnad på ca 50kr for 10kWh/20 minutter lading. Kanskje øker de kWh prisen vinterstid for å kompensere for tapt salgstid grunnet saktere lading hvis det var kWh som ble standard.

Jeg mener fortsatt at man bør legge energien sin i å presse på for å få bygget ut hurtigladere i landet. Mange av hovedferdselsårene i sør-norge er fortsatt tragisk dårlig dekket.

Så får de som vil betale tusenvis av kroner ved å beholde fossilbli for å kjøre rimeligere på noen få turer gjøre det, og la andre kjøpe Tesla for å spare penger på noen turer over Dovre. Tilbake sitter mange som klarer seg med rimelig hjemmelading godt over 90% av tiden og da uten problemer kan kvitte seg med fossilbil og kanskje betale noen få kroner mer på et par langturer gjennom året.

Kan også ha i bakhodet at elbil (batteri) kanskje ikke er for alle her i landet og at enkelte vil få det bedre med f.eks hydrogen eller en eller annen form for hybridløsning ikke lansert enda.

kos

Sitat fra: emil på man 09. mar 2015, kl. 12:41
Sitat fra: kos på man 09. mar 2015, kl. 12:26

Du er glad i gjentakelser, men du har ikke noen konkret løsning på det annet enn å pålegge netteiere å bygge ut. Ikke noe om fordeling av kostnader på elbilister/ikke-elbilister og hurtigladende elbilister/ikke-hurtigladende elbilister og hvordan dekningen på utbyggingen skal være.

Sitat
Om man havner i et spor og ikke ser skogen for bare trer så er man akkurat der denne saken står.

Du har sett deg blind på kWh-pris og klarer ikke å se at nye tjenester kanskje krever nye betalingsmodeller.

Og uansett om vi må betale for tiden brukt, kWh ladet, en kombinasjon eller noe som inkluderer fargen på bilen og dekktrykket tror jeg vi vil ende med en gjennomsnittskostnad på ca 50kr for 10kWh/20 minutter lading. Kanskje øker de kWh prisen vinterstid for å kompensere for tapt salgstid grunnet saktere lading hvis det var kWh som ble standard.

Jeg mener fortsatt at man bør legge energien sin i å presse på for å få bygget ut hurtigladere i landet. Mange av hovedferdselsårene i sør-norge er fortsatt tragisk dårlig dekket.

Så får de som vil betale tusenvis av kroner ved å beholde fossilbli for å kjøre rimeligere på noen få turer gjøre det, og la andre kjøpe Tesla for å spare penger på noen turer over Dovre. Tilbake sitter mange som klarer seg med rimelig hjemmelading godt over 90% av tiden og da uten problemer kan kvitte seg med fossilbil og kanskje betale noen få kroner mer på et par langturer gjennom året.

Kan også ha i bakhodet at elbil (batteri) kanskje ikke er for alle her i landet og at enkelte vil få det bedre med f.eks hydrogen eller en eller annen form for hybridløsning ikke lansert enda.

Modellen med nettselskaper har jeg laget et titalls eksempler på - om du husker  - kan jo finne noen frem om du vil. Og er dine kommentarer der, så kan jeg henge de på også.

Men det som kommer frem er akkurat det som jeg henviser til - du sitter fast i dine vaner og verner om de - uten at du ser at Leaf og Zoe , kia, BMW, Ford  osv vil ha en veldig kort historie som bil om ikke man kan skifte til større batteripakker. Ja og jeg har to elbiler med det samme utgangspunktet, og den siste med kortrekkevidde. Men kalkulerer som mange andre at de er nedskrevet innen garantitiden. Alt annet blir positivt.

Hjemme lading er elbilens store fordel og vil bli regulert - her har vi hatt noen store feider da din kjære schuko er gud  - men jeg har påpekt at denne ikke kommer til å overleve som ladekontakt grunnet brannfaren.

Elbilens store fortrinn er billig energi - men elbilstrukturen er blitt en kjempe minus pga  ladefinansieringen.

Her er du som storforbruker ikke klar over at det er du som betaler nettleien til  de som nesten aldri lader på hurtigladestasjonene. Nettleien må fordeles på alle som kjører og bruker nettsystemet - ikke per bruk men tilgjengelighet  - ikke i tid men for i det hele å få lov å bruke nettet. Så kan KWH bli det man velger om man vil bruke mye eller lite. Som min tesla SC - jeg kan nå i Bergen bare lade på den, og spare all pengene til energi, men fortsatt lader jeg hjemme og bruker nettet når det er fornuftig. Ja og jeg har betalt for tilgjengelig SC og er klar over at det koster.

Det som er tilfelle er at KWH er mer forutsigbart og på sikt vil være det eneste insentivet som vil overleve - da det ikke er et insentiv men en gode som kun elbilen har - billig energi.

Ferry

Sitat fra: emil på søn 08. mar 2015, kl. 22:08Forutsetning for sammenligningen er å starte turen med full tank hjemme fredag og kostnaden ved å ha full tank igjen mandag morgen før jobb:

Flisespikking, men strengt tatt burde du ikke ta med kostnaden for å lade opp batteriet igjen. Den kostnaden må belastes neste tur. Du må vite totalt antall kWh brukt på turen. Skiller maks et par tiere da, i favør elbilen. Så poenget ditt er (minst) like gyldig.
Jeg kjørte 2x14 mil i helga. 45 minutter gratis type 2, hurtiglading 8 minutter, resten schuko. Returen kostet 12,- i strøm. (14 mil * 11,4 kWh/100 km * 0,75 kr/kWh) Hurtigladinga kosta 20,- for 4 kWh. Pluss 9,- for resten av turen. Totalt 41,- for 28 mil. Kjøpte to brus mens jeg hurtiglada, og det forrykker økonomien totalt :)
Bensin hadde kosta meg 28 mil*0,6 l/mil*14,- kr/l = 235,-

emil

Sitat fra: Ferry på man 09. mar 2015, kl. 18:34
Sitat fra: emil på søn 08. mar 2015, kl. 22:08Forutsetning for sammenligningen er å starte turen med full tank hjemme fredag og kostnaden ved å ha full tank igjen mandag morgen før jobb:

Flisespikking, men strengt tatt burde du ikke ta med kostnaden for å lade opp batteriet igjen.

Skulle jeg ikke tatt med kostnaden for fullading etter ankomst kunne man også droppet kostnaden ved å fylle dieseltanken, og da hadde fossilturen vært gratis bortsett fra bom og evt parkering. Merkelig nok hadde fossilkjøringen selv da blitt dyrere enn Leafen...

At begge starter og avslutter med full tank gir mest riktig bilde av kostnadene på turen. Fordel elbilen er jo at den kan saktelades hjemme over natta.

Ferry

Spiller forsåvidt ingen rolle hva du starter og avslutter med. Det som betyr noe er hva du faktisk har brukt. Full tank/batteri ved start og slutt er en praktisk måte å måle på. Vi mener nok det samme, for du regnet kun kostnaden ved å fylle opp igjen batteriet? Ikke hva du hadde når du startet? Uansett er vi enige om at elbilen er billigst å kjøre.

emil

Sitat fra: Ferry på man 09. mar 2015, kl. 19:23
Spiller forsåvidt ingen rolle hva du starter og avslutter med. Det som betyr noe er hva du faktisk har brukt. Full tank/batteri ved start og slutt er en praktisk måte å måle på. Vi mener nok det samme, for du regnet kun kostnaden ved å fylle opp igjen batteriet? Ikke hva du hadde når du startet? Uansett er vi enige om at elbilen er billigst å kjøre.

Begge startet med fulle tanker og 0kr i kostnad, så er det bare å summere opp kostnadene for å komme til tilsvarende status når reisen er over og man trenger bilen igjen mandag morgen.

Nå venter jeg bare på Eigersund-laderen til GrønnKontakt før det blir turer vestover på jenvlig basis også, og uansett hvordan jeg regner på det kommer alltid elbilen billigere ut på alle turer det er relevant for meg å ta. Selv tur/retur Arendal-Oslo på en dag tidlig i januar.

Ebe

Sitat fra: Ferry på man 09. mar 2015, kl. 18:34
Jeg kjørte 2x14 mil i helga. 45 minutter gratis type 2, hurtiglading 8 minutter, resten schuko. Returen kostet 12,- i strøm. (14 mil * 11,4 kWh/100 km * 0,75 kr/kWh) Hurtigladinga kosta 20,- for 4 kWh. Pluss 9,- for resten av turen. Totalt 41,- for 28 mil. Kjøpte to brus mens jeg hurtiglada, og det forrykker økonomien totalt :)
Bensin hadde kosta meg 28 mil*0,6 l/mil*14,- kr/l = 235,-

1,14kWh pr mil på denne årstiden?! Hva slags bil kjører du og hvordan var den kjøreruten?
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA