betaling pr kWh?

Startet av Cowboystrekk, søn 01. mar 2015, kl. 14:19

« forrige - neste »

kos

Sitat fra: automat på man 02. mar 2015, kl. 22:55
Sitat fra: elbil-1 på man 02. mar 2015, kl. 20:44
Er det virkelig noen som IKKE vil ha kwh pris på 2,-  eller deromkring?

Se heller etter hvordan man skal klare å få til det, og ikke kom med masse argumenter for at dagens modell er den beste.

Hva skal til for å få kwh pris på 2,-  : kom med forslag!

Selvfølgelig vil jeg ha billig strøm! Og det er jo en enkel løsning på det. Det er bare å få noen andre til å betale differansen mellom 2 kr/KWh og 5-10 kr/Kwh, som sannsynligvis er den reelle prisen på hurtigladerstrøm.

Det nærliggende da er selvfølgelig å be staten om å supsidiere regninga.

Men det er en liten hake.
Vi elbilister får allerede følgende intenciver:

-Ingen engangsavgift ved kjøp av bil.
-Ingen moms ved kjøp av bil.
-Sterkt redusert årsavgift.
-Lov til å kjøre i kollektivfelt.
-Gratis parkering på offentlige plasser.
-Gratis strøm på offentlige ladestolper.
-Gratis bil på riksveiferger.
-Gratis bompassering.

Fordeler som media stadig maser om at det snart må bli slutt på.

Da er det kanskje ikke så lurt å grine om enda flere fordeler, som billig strøm? Det er vel bedre å fokusere på å beholde fordelene vi faktisk har?

Det er selvsagt viktig at det gis støtte til lading også, men da til utbygging, av både saktelading og hurtiglading. Drivstoffregninga vår syns jeg vi må klare å betale sjøl.

Det du skriver er jeg helt enig i- men å la markedet styre dette er ikke bra. Vi må ha en ladestruktur og en finansiering så gjør at de som bygger ut og de som drifter og de som selger strøm ikke taper på det, og at elbilene får strøm til en konkurransedyktig pris.
Da må elbileierne bidra -
Da må staten regulere markedet slik som all annen kraft i dette samfunnet.
Forslaget er enkelt.
Nettselskapene bygger ut nettet - vi betaler nettleie.
Kraftleverandørene kjøper vi kraft av.

Da får vi en regulert utbygging og kraft til konkurranse dyktige priser.

emil

Sitat fra: Sven-E på tir 03. mar 2015, kl. 01:31
Sitat fra: Cowboystrekk på søn 01. mar 2015, kl. 14:19
Jeg skulle ønske betaling for det man lader og ikke tiden. Med tanke på svært ulik ladehastighet mener jeg fet burde være en god ide. Finnes det noen som tilbyr det?

Jeg ser noen andre tråder omhandler dette samt mye annet, men tenkte på dette som en tråd som kun omhandler temaet :)

Helt utrolig! - 65 innlegg i denne tråden til nå.

Hvor mange har svart på det trådstarter spurte om?

Det er noen svar:

Sitat fra: nime01 på søn 01. mar 2015, kl. 14:29
Clever.dk i Danmark tilbyr det.. vet ikke om noen i Norge ennå.

Sitat fra: emil på søn 01. mar 2015, kl. 14:44
Det er da en selvstendig forhandler et eller annet sted på vestlandet som har kWh pris tror jeg.

Dette forumet har blitt verre enn kommentarfeltene i VG!

Kommentaren din gjør ikke ting bedre. Det har derimot blitt merkbart mer støy og trolling siden i fjor sommer ca. Noe som ikke er til å unngå når brukermassen øker uten at moderatorer følger på.

Thomas Parsli

Jeg skulle ønske betaling for det man lader og ikke tiden. Med tanke på svært ulik ladehastighet mener jeg fet burde være en god ide. Finnes det noen som tilbyr det?

Jeg ser noen andre tråder omhandler dette samt mye annet, men tenkte på dette som en tråd som kun omhandler temaet :)

Helt utrolig! - 65 innlegg i denne tråden til nå.

Hvor mange har svart på det trådstarter spurte om?

Dette forumet har blitt verre enn kommentarfeltene i VG!

En har svart at det muligens er en hurtiglader på vestlandet og tråden kunne vært steng etter det svaret.

De fleste har forklart hvorfor det er slik (strømmen -kWh- er en minimal kostnad).

At man ikke forstår en økonomisk modell (ev. ikke ønsker å forstå den), betyr ikke at den er feil.
Det er selvfølgelig mulig å ta betalt per kWh, men da må kunden akseptere variabel pris. Og da er man like langt...

At dette er så vanskelig å forstå, skjønner jeg virkelig ikke!
Varen man kjøper på en hurtiglader er hurtiglading.
Treglading (10-16A) er ofte gratis.

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

emil

Sitat fra: Sven-E på tir 03. mar 2015, kl. 10:03
Nå synes jeg faktisk det blir enda verre.
Trådstarter har uttrykkelig bedt om:

...en tråd som kun omhandler temaet :)

og enda fortsetter folk en skulle tro hadde lært seg reglene for forumet med å "forklare" akkurat dette.
Men jeg gir meg. Mine innlegg i denne tråden er også off-topic. Men jeg er klar over det.

Med tanke på temaet og historikken til det temaet her de siste månedene er det bare å forvente at tråden (delvis) sporer av.

Thomas Parsli

Å styre diskusjoner på denne måten FUNGERER IKKE...

Selv noe så enkelt som som "salgspris på Tesla" feiler miserabelt.

Starter noen en diskusjon med temaet  "her vil jeg bare diskutere det faktum at jorden er flat" får de bare finne seg i at noen påstår jorden er rund. Liker man det ikke får man starte en blogg uten kommentarmulighet...

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Gordon Retriever

Sitat fra: emil på tir 03. mar 2015, kl. 06:17
Kommentaren din gjør ikke ting bedre. Det har derimot blitt merkbart mer støy og trolling siden i fjor sommer ca. Noe som ikke er til å unngå når brukermassen øker uten at moderatorer følger på.

Enig. Det er også et problem at enkelte gjentar de samme argumentene i et stort antall tråder.

Det hadde vært interessant å høre trådstarters syn på utviklingen i denne tråden. :)

I likhet med trådstarter mener jeg at kW/h-basert betaling ville være interessant, men det er mulig lademarkedet ikke er klart til å tenke på prisen man betaler som en kombinasjon av parkering+strøm+lading+hurtig, og at tilbyderne derfor vegrer seg mot å tilby lading som eksplisitt koster x-ganger hva man betaler for strømmen som kommer ut av veggen hjemme.

Ssseee

Nissanforhandlerne i Bergen tilbyr dette. Her koster det 2 kr per Kwh. Har fortsatt rett under 100 kwh igjen på kortet jeg kjøpte for 6 mnd siden. (500kr)
Tommel opp til Nissan her  :)
2015 Kia Soul

kos

Sitat fra: Ssseee på ons 04. mar 2015, kl. 00:26

Nissanforhandlerne i Bergen tilbyr dette. Her koster det 2 kr per Kwh. Har fortsatt rett under 100 kwh igjen på kortet jeg kjøpte for 6 mnd siden. (500kr)

Au da en Leaf forhandler som beviser at det er mulig å selge KW til en ikke så galen pris i forhold til hva som blir omsatt av tid. Attpåtil en i Bergen - det er mange slike kort i omløp i Bergen. Hatten av for Nissan i Bergen.

Ssseee

Sitat fra: kos på ons 04. mar 2015, kl. 00:34

Au da en Leaf forhandler som beviser at det er mulig å selge KW til en ikke så galen pris i forhold til hva som blir omsatt av tid. Attpåtil en i Bergen - det er mange slike kort i omløp i Bergen. Hatten av for Nissan i Bergen.

2 forhandlere her i byen som tilbyr dette (samme eiere). Vi har og tilgang til gratis hurtiglading hos ABB. Dyreste ladingen her i byen koster 10kr i oppstart, og 2.50kr per min. Dette er BKK's store hurtigladesrasjon på Danmarksplass.
Alt dette er til å leve med :)
2015 Kia Soul

kos

Sitat fra: Ssseee på ons 04. mar 2015, kl. 01:03
Sitat fra: kos på ons 04. mar 2015, kl. 00:34

2 forhandlere her i byen som tilbyr dette (samme eiere). Vi har og tilgang til gratis hurtiglading hos ABB. Dyreste ladingen her i byen koster 10kr i oppstart, og 2.50kr per min. Dette er BKK's store hurtigladesrasjon på Danmarksplass.
Alt dette er til å leve med :)

Nå er vel Bergen snart i en særstilling - jeg har ikke opplevd noen kø av det helt store - heller at man står noen minutter ekstra for å slå av en prat med en annen elbileier. Opplever at stasjonene er så godt fordelt at jeg ikke tenker på lading i det hele tatt - men har funnet mine stasjoner som passer flott inn i mitt kjøre mønster.

Med dekningen som vi har nå sydover nordover og vestover er det fjellovergangene som går østover som står igjen. Her kunne det komt både flere tesla stasjoner og 22 kw og 50 DC. Dette er stasjoner som er savnet stort sett for å være 100 % dekket om noe uforutsett skulle skje over fjellovergangene.

E39 er snart pepret med stasjoner.

sven erik

jeg kjører langt ofte med elbilen da det hvar gratis måtte en stå gjerne en time og vente der det hvar en lader  ikke for at en ladet  full nei for det sto 3 forran deg  nå kjører jeg runt  nå er det meget skjelden det er andre  vorfor jo for de bruker  disel eller bensin bilen for det er for dyrt og komplisert  med ladingen  jeg har snakket med  mange av de jeg ble kjent med  de gidder ikke bruke 2 timer ekstra til hytta og betale en 1000 kr når de kan kjøre fosil og bruke  700 eller 800  det sier  seg selv   da ble plutselig el bilen by bil  og dette er synd  det er og det samme som skjer om  vi må betale årsavgifter + bommer

Ebe

Sitat fra: nime01 på man 02. mar 2015, kl. 21:26
Du kan heller snu på det og spørre deg selv:
Om du allerede eier en sparsom diesel.. ville du virkelig kjøpe en elbil når det koster 15kr mer å kjøre 500km, samt minst 2 timer ekstra tid pluss tid det tar å kjøre og finne frem til en lader som gjerne ikke står langs hovedveiene våre, om du bor slik til at du ikke drar nytte av noen av fordelene? I tillegg får du rekkeviddeangst, ladefeber, fryseskader siden du skal strekke rekkevidden, begrenset plass, høyt verditap, ingen mulighet til å trekke tilhenger, fjerning av andre incentiver osv osv osv (litt satt på spissen)

De aller fleste (til tross for +40k elbiler på veiene) kommer frem til konklusjonen at det ikke er verdt det. Kortrekkeviddeelbil i dag er og blir for spesielt interesserte uten småunger, eller for de som bor slik til at de drar enormt fordel av incentivene i form av sparte bompenger, fergeutgifter, parkering og kollektivfelt. Samtidig har mange en stor fossilbil i garasjen som tas frem når man skal utenfor komfortsonen.

Det er ikke 'døden' om man betaler noen hundrelapper her og der, for all del. Problemet er bare at i dagens marked virker det som en eneste stor brems, og det virker som om mange ønsker også å bruke kortrekkevidde-elbilen oftere på lengre turer, og aksepterer ladetiden osv.. men å samtidig betale høye summer gjør at alternativet er bedre for mange. Ønsker vi oss ikke dit at flest mulig bruker sin elbil til den transporten som krever bruk av en bil?

Så spot on det går ann å komme!
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

emil

Sitat fra: emil på man 02. mar 2015, kl. 10:41
Sitat fra: Ebe på man 02. mar 2015, kl. 10:10
Skal jeg lengre enn det leafen min rekker på ett batteri, så tar jeg dieselen. Jeg vet jo ikke prisen jeg må betale for hurtiglading.

Rart det der, for jeg vet ganske nøyaktig hva jeg må betale for hurtigladingen når jeg er på langtur med en eller flere ladinger.

Edit:
Kommer til å kjøre ca 60-70 mil den kommende helgen og regner med at hurtigladingen totalt sett kommer på ca 275kr. Så tar det ca halvannen time mer å kjøre hver vei enn med fossilbil med fartsreduksjon, kjøring til lader og ladetid, men det kan jeg leve med. Bare bomkostnadene vil ligge på ca 200kr med vanlig autopass rabatt fratrukket for fossilbil og da er det ikke mange kronene igjen til drivstoff for at det skal lønne seg å kjøre fossilt.

Og da skal jeg komme med en oppdatering som viser hvor idiotisk det vil være å ta fossilbil kun fordi noen få mil av turen vil bli dyrere hvis man måler direkte kostnader fossil vs hurtiglading på de delstrekningene:

Kan starte med totalsummen for 659km og så kan de som vil lese litt mer detajler etterhvert. Forutsetning for sammenligningen er å starte turen med full tank hjemme fredag og kostnaden ved å ha full tank igjen mandag morgen før jobb:

Teoretisk kostnad med dieselbil (0.5L/mil, 12kr/L) inkludert bompenger (med autopass rabatt): 735kr
Faktisk kostnad ved å kjøre Leaf denne helgen: 150kr

Jeg skal for rettferdighetens skyld justere opp elbilkostnaden med en gang ved å legge til fiktiv betaling for de gratis hurtigladerene jeg snublet over og legge til 0.7kr/kWh (spotpris+nettleie for februar) for saktelading og kommer da med en sum på 265kr der hurtigladingen ville ha kostet 225kr. Parkeringskostnader (gateparkering i Oslo) er derimot ikke tatt med for fossilbil siden jeg ikke gadd å sjekke parkeringskostnadene. Kunne sikkert fort ha blitt 50-100kr eller mer. Grunnet et hektisk program ville ikke kjøringen i/rundt Oslo i helgen kunne gjøres kollektivt så all kjøring/parkering var nødvendig.

Grunnen til at hurtigladingen ble rimeligere enn forventet er at det har kommet flere hurtigladere på strekningen og jeg kan da lade et mindre sikkerhetsbuffer fordi jeg vet at det er ladere langs veien jeg kan bruke hvis jeg ser at forbruket blir høyere enn estimert.

Hadde følgende hurtigladestopp:

Brokelandsheia, 10m (gratis)
Heistad, 20m (gratis)
Holmestrand, 20m

og på hjemturen:

Holmestrand, 20m
Rugtvedt, 20m

Sakteladet hos svigers i Bærum og på offentlige stolper i Oslo samt offentlig stolpe hjemme etter ankomst. Ekstrakostnadene svigers har med oppvarming av gjesterom, varmtvann, mat o.l. overgår kostnadene til elbillading flerfoldig. I tillegg skal svigermor få lov til å låne Leafen to uker i mai mens vi reiser rundt i Europa og på den måten sparer hun fort 50-100kr dagen på bensin og bom og det vil nok dekke opp for all strøm vi har ladet med og kommer til å lade med hos dem i lang tid fremover (risikerer vel at hun selger Poloen sin og kjøper elbil dagen etter at vi kommer hjem). På besøket hos min far fikk jeg spørsmål om han skulle flytte bilen sin så vi kunne lade, men da hadde vi ikke noe ladebehov.

Gulesider sier 3t 10m på strekningen vi kjørte Oslo (Frognerparken, hundejordet) - Arendal (Langbrygga). Vi kjørte på 4t 15m.

Selvfølgelig vil det være kjøreturer der forskjellen mellom fossil og hurtiglading blir mindre eller går i favør fossilbil, men å bastant utelukke elbil grunnet betaling for hurtiglading er etter min mening idiotisk og man regne på totalkostnadene for hele turen eller totalkostnadene ved å eie bil over lengre tid. Kjenner man bilen og strekningen er også ladtidene forutsigbare. Kan virke som om enkelte misliker at de må vente på ladingen og derfor bruker kostnaden som unskyldning til å kunne ta fossilbilen med god samvittighet.

På turen inn til Oslo ble vi i tillegg stående en halvtime i ladekø i Holmestrand. Kjedelig nok, men vi planlegger tidsmessig for at sånt kan skje. Siden det er betaling fra første minutt på den laderen nå regner jeg med at de som ladet trengte strømmen de betalte for og da gidder jeg ikke å irritere meg over det.

Ebe

Nei, skjønner jo poenget ditt når du regner kun krone mot krone elbil vs fossil.

For min del er det ikke verdt bryet når man må bruke 1 time og 20 min ekstra på noe som skal ta litt over 3 timer. Nesten 50% ekstra kjøretid.

Når jeg heller ikke kjører en fast rute, noe du tydeligvis gjør ofte, så har jeg heller ikke så stor kontroll på ladingen og rekkevidden som det du har. Jeg liker også å vite hva ting koster, altså å betale for det jeg får (kwh). Jeg syntes det virker som ladeeffekt og ladehastighet varierer så mye at jeg hadde fort blitt negativ til slik lading.

Men for all del, hadde jeg bare hatt én bil så hadde jeg jo kjørt den. Men blir bare for mye hassle til å la den enkle dieselen stå.

2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

emil

Sitat fra: Ebe på søn 08. mar 2015, kl. 22:26
For min del er det ikke verdt bryet når man må bruke 1 time og 20 min ekstra på noe som skal ta litt over 3 timer. Nesten 50% ekstra kjøretid.

Har man det som utgangspunkt er jo prisene ikke relevant.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA