betaling pr kWh?

Startet av Cowboystrekk, søn 01. mar 2015, kl. 14:19

« forrige - neste »

elbil-1

Sitat fra: emil på man 02. mar 2015, kl. 20:23
Sitat fra: erikf på man 02. mar 2015, kl. 20:16
Hvorfor synes så mange at det er greit at ladeselskapene skal sko seg på at det ellers er rimelig å kjøre elbil?

Det er pr i dag ingen hurtigladeroperatører som har overskudd på hurtigladingen, så hvordan kan du påstå at de skor seg på elbilistene?

Det er pr. i dag ingen bensinstasjoner som har overskudd på salg av drivstoff heller..  Men de "skor" seg vel på billistene ved å selge dyre matvarer og drikke.

Når ladeoperatørene tar 10x salgspris for strøm, så "skor" de seg på el-billistene, etter min mening.

En bensinstasjon som hadde tatt 130,- pr. liter, bare fordi han var eneste alternative leverandør hadde også skodd seg på billistene, selv om de han ble benyttet av de som ikke hadde noe bedre alternativ.

Dagens investeringer i ladeplasser fordrer forretningsmodell som bensinstasjoner - at de må ha tilleggsinntekter.

den dagen noen setter opp mange ladestasjoner til en meget rimelig ladepris, så tenker jeg vi vil se et kjapt skifte i prismodellen hos enkelte av dagens operatører...

erikf

Sitat fra: kos på man 02. mar 2015, kl. 20:30
Sitat fra: timingbeltkiller på man 02. mar 2015, kl. 18:51
[...]
Det er bileier og ikke kommersielle ladeselskaper incentivene er tiltenkt.
Godt poeng!
Endelig noen som så enkelt setter ord på en tanke som knapt nok er ytret her - Hvorfor synes så mange at det er greit at ladeselskapene skal sko seg på at det ellers er rimelig å kjøre elbil? Så mange andre deler av samfunnet sier fra seg inntekter for å gjøre verden elbilvennlig. (sparte utgifter på hjemmestrøm/parkering/bompenger) Jeg synes så absolutt selskapene bør få hjelp, men... det gjør de jo allerede gjennom støtte til etablering av stasjoner! (transnova etc)

Av en eller annen grunn er de som er her ikke på forbrukernes side men på lade leverandørenes side. Har en mistanke om at de har personlige interesser eller jobber i et slik selskap eller har en eller annen personlig relasjon. - for dette med lading gir ingen mening sett fra forbrukerne.
Enig. Vi ser et uforholdsmessig stort forsvar for leverandørene her. Samtidig som det er veldig veldig kult det leverandørene driver med - utbygging av hurtiglading slik at jeg som kun har elbil og ikke reservefossilbil kan kjøre lengre turer - så synes jeg forbrukermentaliteten er naiv i stemningen her inne.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

Olatho

Hvis du beholder en dieselbil bare for å spare 15 kr per 500 kjørte kilometer på langtur, så er det ikke et spesielt godt økonomisk regnestykke.

Poenget er vel egentlig mest at dagens kortrekkeviddebiler ikke er spesielt egnet for langtur, uansett prismodell.
Har du ofte behov for å kjøre mer enn 50 mil om dagen, så er kanskje rett og slett ikke Leaf det beste valget av bil. Det er selvsagt ikke umulig å bruke den, men for de fleste vil bare de ekstra timene man må lade, selv uten kø, gjøre det til et lite interessant alternativ.
Å omtale det som døden for elbiler at man innimellom må betale noen hundrelapper for å hurtiglade er en overdrivelse av dimensjoner.

Ferry

Sitat fra: emil på man 02. mar 2015, kl. 20:23
Det er pr i dag ingen hurtigladeroperatører som har overskudd på hurtigladingen, så hvordan kan du påstå at de skor seg på elbilistene?

Fordi de har har kun litt underskudd i stedet for stort underskudd? ;)

elbil-1

Er det virkelig noen som IKKE vil ha kwh pris på 2,-  eller deromkring?

Se heller etter hvordan man skal klare å få til det, og ikke kom med masse argumenter for at dagens modell er den beste.

Hva skal til for å få kwh pris på 2,-  : kom med forslag!

Ferry

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på man 02. mar 2015, kl. 18:14
Det er tilnærmet aldri at man starter uten fullt batteri på langtur, så det er jo ikke kjemperelevant. Om en fossilbil er billigere eller dyrere for en spesifikk tur kommer an på hvor lang turen er. Man må nesten sette opp en sammenligningstabell:

Fin tabell! Den belyser saken godt. Hva det koster  pr. mil å kjøre elbil er en høyst variabel kostnad. I beste fall lader en gratis på offentlig ladeplass, i verste fall må en lade på hurtiglader til 100% mange ganger i streng kulde. Da kan det bli hur dyrt som helst. Det er antagelig mulig å måtte lade to timer for å få fullt batteri, og ikke rekke mer enn 7-8 mil. Så i området 40 kr/mil i verste fall. Gratis i beste fall.

For min egen del må jeg nok si at elbil hadde ikke vært aktuelt uten å kunne lade hjemme. Den faktoren teller veldig mye for meg.

Ferry

Jeg vil gjerne ha gratis strøm jeg, eller enda bedre; få betalt for å bruke strøm! Men det aller viktigste er at jeg i det hele tatt får tak i strøm. Og det er jeg villig til å betale en del for. Jeg syns det burde spyttes mer penger inn i ladestasjoner. Kan vi bruke "50 milliarder" på Tesla, så kan vi bruke litt på lading også

jkirkebo

Endelig noen som så enkelt setter ord på en tanke som knapt nok er ytret her - Hvorfor synes så mange at det er greit at ladeselskapene skal sko seg på at det ellers er rimelig å kjøre elbil? Så mange andre deler av samfunnet sier fra seg inntekter for å gjøre verden elbilvennlig. (sparte utgifter på hjemmestrøm/parkering/bompenger) Jeg synes så absolutt selskapene bør få hjelp, men... det gjør de jo allerede gjennom støtte til etablering av stasjoner! (transnova etc)

De stasjonene som settes opp nå (på Kiwi osv.) settes opp uten støtte. All aktivitet fra Transnova er jo overført til Enova og ny støtte kommer vel tidligst neste år. Personlig er jeg glad for at Fortum satt opp stasjon på Dokka nå, fremfor å vente på støtte neste år. Så får jeg heller ta den kostnaden på 2,50 pr. minutt for 22kW-ladingen-
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

jkirkebo

Sitat fra: erikf på man 02. mar 2015, kl. 20:37
Enig. Vi ser et uforholdsmessig stort forsvar for leverandørene her. Samtidig som det er veldig veldig kult det leverandørene driver med - utbygging av hurtiglading slik at jeg som kun har elbil og ikke reservefossilbil kan kjøre lengre turer - så synes jeg forbrukermentaliteten er naiv i stemningen her inne.

Det er nok heller en del av oss som har satt oss inn i hvor dyrt det faktisk er å få levert høy effekt i det norske strømnettet. Når man kan regne ut at kWh-prisen kan bli både 5 og 10 kroner om bruken av ladestasjonen er lav, får man en viss forståelse for at selskapene vil ha litt mer enn en krone eller to for den.

Jeg har nevnt det før, men tar det igjen: Vil man ha billig hurtiglading er det en ting som gjelder: Jobb politisk for at det innføres en egen el-tariff for hurtigladeplasser, da fortrinnsvis uten effektavgift.

jkirkebo

Sitat fra: elbil-1 på man 02. mar 2015, kl. 20:44

Se heller etter hvordan man skal klare å få til det, og ikke kom med masse argumenter for at dagens modell er den beste.

Effektavgiften for hurtigladeplasser må bort. Mao. må det opprettes en egen tariff for slike plasser. Det er en sak det må jobbes politisk med.

kos

Sitat fra: nime01 på man 02. mar 2015, kl. 21:26
Sitat fra: Olatho på man 02. mar 2015, kl. 20:39
Hvis du beholder en dieselbil bare for å spare 15 kr per 500 kjørte kilometer på langtur, så er det ikke et spesielt godt økonomisk regnestykke.
(...)
Å omtale det som døden for elbiler at man innimellom må betale noen hundrelapper for å hurtiglade er en overdrivelse av dimensjoner.
Du kan heller snu på det og spørre deg selv:
Om du allerede eier en sparsom diesel.. ville du virkelig kjøpe en elbil når det koster 15kr mer å kjøre 500km, samt minst 2 timer ekstra tid pluss tid det tar å kjøre og finne frem til en lader som gjerne ikke står langs hovedveiene våre, om du bor slik til at du ikke drar nytte av noen av fordelene? I tillegg får du rekkeviddeangst, ladefeber, fryseskader siden du skal strekke rekkevidden, begrenset plass, høyt verditap, ingen mulighet til å trekke tilhenger, fjerning av andre incentiver osv osv osv (litt satt på spissen)

De aller fleste (til tross for +40k elbiler på veiene) kommer frem til konklusjonen at det ikke er verdt det. Kortrekkeviddeelbil i dag er og blir for spesielt interesserte uten småunger, eller for de som bor slik til at de drar enormt fordel av incentivene i form av sparte bompenger, fergeutgifter, parkering og kollektivfelt. Samtidig har mange en stor fossilbil i garasjen som tas frem når man skal utenfor komfortsonen.

Det er ikke 'døden' om man betaler noen hundrelapper her og der, for all del. Problemet er bare at i dagens marked virker det som en eneste stor brems, og det virker som om mange ønsker også å bruke kortrekkevidde-elbilen oftere på lengre turer, og aksepterer ladetiden osv.. men å samtidig betale høye summer gjør at alternativet er bedre for mange. Ønsker vi oss ikke dit at flest mulig bruker sin elbil til den transporten som krever bruk av en bil?

Jeg er helelektrisk tesla + Zoe. Begge er gunstig når det gjelder lading - men ser at ladestasjoner er noe som gjør at det ikke blir flere som jeg. Om de ser på det økonomiske. Zoe + ladbar hybrid til 400 k = det beste man rent økonomisk kunne ha. Nå får man også plugg in Hybrider og da får man i pose og sekk. Det eneste som mangler er at hybridene kjører gratis i bompengeringen og da tenker jeg at det er slutt på elbil eventyret, når man betaler blodpris på el lading på offentlige stasjoner. Da er det greit med en hybrid som går 5 mil på helelektrisk , ladet hjemme og småkjøring med Zoen. Årsavgiften er småpenger og man får en bil med opptil 1200 km. Og så lurer noen på hvorfor jeg er opptatt av at elbilen må få elektrisitet til samme pris som alle andre kraftkjøpere.  Ca 1 krone KW levert på bilen. Teslaen koster snart 700 000 for en standard utgave så dette stopper av seg selv.

Olatho

Det er ingen som ikke vil ha i både pose og sekk.  Men en del av oss ser at det kan bli vanskelig, og da handler det om to ting.
Hvordan kan vi sørge for at de ressursene som finnes brukes til mest mulig nytte for elbilister i dag og for neste generasjon elbiler - med vesentlig bedre rekkevidde.

For å få en kWh-pris på kr 2 med dagens DC-hurtigladere, samtidig som leverandøren skal gå med overskudd, kreves det ganske store offentlige tilskudd til både bygging og drift av hurtigladere. 
MIN mening er at vi får mer nytte av hver krone hvis disse offentlige støttekronene som i dag fører til noen få, spredte, enkeltstående ladestasjoner, i stedet brukes til å bygge ut mengder av billige (22 kW eller 43 kW) AC-ladere.  JEG tror at det er mer framtidsretta, og noe som vil føre være til ekstremt stor nytte for enkelte biler i dag, og for mange flere biler i morgen.
Så innebærer det dessverre at jeg aksepterer at de fleste av dagens elbiler ikke er laget for å dra på langtur med.  Men for neste generasjon elbiler vil muligheten til å lade semighurtig "over alt" være et vesentlig poeng.

Hvis du hver eneste gang du stopper kan plugge inn og lade med ~100 km/t (eller til og med 200 km/t på en 43 kW), og du starter hver morgen med et sted mellom 300 og 500 km på batteriet, vil behovet for måtte ta en ekstra stopp for å hurtiglade underveis synke dramatisk i det daglige.
Og om utviklingen går enda raskere - nå som flere bilprodusenter faktisk har meldt seg på i racet - så vi i løpet av 5-10 år har elbiler med opp mot 1000 km rekkevidde på en lading vil det så å si aldri være nødvendig med lading underveis, forutsatt at du kan fylle dette batteriet i løpet av natta.  Og det klarer du fint med en 22 kW.

Så er det flott for alle som i dag har en Leaf eller eGolf at Fortum og Ishavsveien er villige til å tape penger og bygge ut hurtigladere for dem, men min spådom er at det aldri vil være penger å tjene på hurtiglading.

Steder som allerede har et annet servicetilbud til bilister, enten de heter Statoil eller Marche, kan nok få en del ekstra kunder til de andre tjenestene sine om de setter opp ladestasjoner.  I alle fall inntil alle konkurrentene også har gjort det.  Disse kan de forsåvidt prise akkurat som de vil - de kan til og med gi bort strømmen, da de uansett har fanget dem som lader for en viss tid, og sjansen for at det selges noen ekstra pølser, cola og liter spylevæske er ganske stor. Det vesentlige da er at det ikke er ladekø (er det kø, så kjører folk til neste stopp), så de må sørge for at det er mange nok ladebåser.  Da er forskjellen i kostnad på en AC-lader og en DC lader ganske essensiell. 

Det elbilprodusentene derimot kunne gjøre, var å f.eks. inngå en avtale med Tesla om at superlading blir inkludert i bilprisen, og dermed gi alle kundene sine "gratis" hurtiglading.  Den reelle kWh-prisen blir muligens høyere enn selv 2,50, men det regner man jo aldri på i praksis.

Men økt rekkevidde er for min del det som skal til for at elbilen skal "vinne". Jeg vil ikke vente på at bilen lader. Jeg vil at bilen skal lade mens den venter på meg.

erikf

Sitat fra: jkirkebo på man 02. mar 2015, kl. 21:38
Sitat fra: erikf på man 02. mar 2015, kl. 20:37

Det er nok heller en del av oss som har satt oss inn i hvor dyrt det faktisk er å få levert høy effekt i det norske strømnettet. Når man kan regne ut at kWh-prisen kan bli både 5 og 10 kroner om bruken av ladestasjonen er lav, får man en viss forståelse for at selskapene vil ha litt mer enn en krone eller to for den.

Jeg har nevnt det før, men tar det igjen: Vil man ha billig hurtiglading er det en ting som gjelder: Jobb politisk for at det innføres en egen el-tariff for hurtigladeplasser, da fortrinnsvis uten effektavgift.
Personlig har jeg den samme holdningen, at det er bra at stasjoner settes opp, jeg betaler gjerne for det.
At vi skal se på saken fra leverandørenes perspektiv er interessant nok for å forstå hvorfor det er slik. Og hva som må gjøres for å få prisene ned er kanskje en større politisk diskusjon (effektavgift som du nevner etc), kanskje en markedsstrategisk diskusjon (tjene penger på annet enn bare salget av strøm, tenk gjerne lenger enn hva bensinstasjonene gjør her).
Til slutt sitter mange og føler det er for dumt å betale mer pr km enn med fossilbil... og i tillegg måtte bruke masse ekstra tid. Fra forbrukernes side: Er dette bra? Nei, og det er ikke bra for elbilismens rykte og utbredelse.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

Olatho

Sitat fra: kos på man 02. mar 2015, kl. 21:42
Om de ser på det økonomiske. Zoe + ladbar hybrid til 400 k = det beste man rent økonomisk kunne ha. Nå får man også plugg in Hybrider og da får man i pose og sekk. Det eneste som mangler er at hybridene kjører gratis i bompengeringen og da tenker jeg at det er slutt på elbil eventyret.

Dette er derimot et vesentlig poeng. Idet hybridene får like store fordeler som rene elbiler - og de fordelene ikke er avhengige av at man faktisk kjører elektrisk overhodet - da skal det mye til å velge elektrisk.

automat

Sitat fra: elbil-1 på man 02. mar 2015, kl. 20:44

Selvfølgelig vil jeg ha billig strøm! Og det er jo en enkel løsning på det. Det er bare å få noen andre til å betale differansen mellom 2 kr/KWh og 5-10 kr/Kwh, som sannsynligvis er den reelle prisen på hurtigladerstrøm.

Det nærliggende da er selvfølgelig å be staten om å supsidiere regninga.

Men det er en liten hake.
Vi elbilister får allerede følgende intenciver:

-Ingen engangsavgift ved kjøp av bil.
-Ingen moms ved kjøp av bil.
-Sterkt redusert årsavgift.
-Lov til å kjøre i kollektivfelt.
-Gratis parkering på offentlige plasser.
-Gratis strøm på offentlige ladestolper.
-Gratis bil på riksveiferger.
-Gratis bompassering.

Fordeler som media stadig maser om at det snart må bli slutt på.

Da er det kanskje ikke så lurt å grine om enda flere fordeler, som billig strøm? Det er vel bedre å fokusere på å beholde fordelene vi faktisk har?

Det er selvsagt viktig at det gis støtte til lading også, men da til utbygging, av både saktelading og hurtiglading. Drivstoffregninga vår syns jeg vi må klare å betale sjøl.

Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-

2026 Hyundai Ioniq 5 AWD -- 2018 Hyundai Ioniq
2017 Tesla mod X75D --  2014 Peugeot iOn

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA