Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

betaling pr kWh?

Startet av Cowboystrekk, søndag 01. mars 2015, klokken 14:19

« forrige - neste »

emil

Sitat fra: elbil-1 på mandag 02. mars 2015, klokken 13:25
jeg har selv el-bil, og er ingen el-bil hater - tvert i mot, så forsøker jeg å få vinklet debatten fra begge sider så man kan se hvilke utslag ulike momenter gir på folks bruksmønster av el-bil kontra fossil bil.

p.t. er dessverre hurtiglading for å kjøre en tur, der man ikke kan "gratislade" nesten like dyr som en tur med dieselbil. Dette betyr at folks bruksmønster går i retning av dieselbil, dessverre - for med enkle grep (som flere ladere og billigere lading) hadde ennå flere brukt elbilen også på litt lengre turer.

Jeg har aldri brukt hurtiglading så mye som etter at minuttsprising ble tilgjengelig. Da ble i tillegg fossilbilen sendt på dynga. Ikke nødvendigvis grunnet minuttsprising, men fordi det var operatører med minuttsprising som har bygget ut ladere der jeg normalt sett valgte fossilbil foran elbil. I tillegg til å spare faste kostnader ved å ikke ha fossilbil lengre gleder jeg meg over at langturene er billigere enn før og bedre blir det ikke.

Den store fordelen med elbil foran fossilbil er at saktelading/hjemmelading er tilnærmet gratis (og påfylling kan gjøres mens man gjør helt andre ting) og kan gi 10-15 mil til minimal kostnad, da gjør det ikke noe om enkelte av de kjørte km kanskje blir på nivå med diesel hvis man regner direkte kostnader for akkurat de meterene siden totalen blir i elbilens favør.


sølv-pilen

Hva med den dagen da eneste fordel av å ha EL bil er drivstoffet som man putter inn i den, Tipper flesteparten vil glatt parkere El bil på langtur eller turer da man blir avhengig av lading for å komme hjem igjen, da alternativene er bedre og billigere. Har forøvrig en observasjon på at bruken av hurtigladere har gått kraftig ned der minutt prising er innført. er bare snakk om tid før kWh blirt innført får vi håpe.
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

Ferry

Sitat fra: elbil-1 på mandag 02. mars 2015, klokken 12:42
ja, men da regner du med "gratis" full tankt hjemmefra, "gratis" påfyll på destinasjon" og "tom tank" når du er hjemme.

Det går an å regne slik med diesel også - at man har full tank hjemmefra, får 20L diesel av naboen på hytta, og har 10L på kanna hjemme som du kan fylle på bilen når du kommer hjem.

Du må regne reell kostnad pr. kilometer kjørt...

Jeg er ikke enig i måten du regner på. Strøm hjemme i garasjen koster 75 øre/kWh. Om du har ei kanne diesel stående så koster det 13 kr/l. Kostnaden i andre enden er også 75 øre/kWh. Hvis jeg kommer hjem med tomt batteri så koster det 15 kr å toppe opp. Det er den reelle kostnaden. Å starte med fullt batteri koster også kun 15 kr. Strøm får du på billigsalg hjemme. Diesel MÅ du kjøpe på bensinstasjonen. Om du får strøm hos den du besøker er forsåvidt irrelevant. Den har kostet 15 kr uansett. De har jo ikke henta den på en hurtiglader for 2,50/min. Hvis du får 20 liter diesel så har den kosta 260,- kr. Det spiller ingen rolle hvem som betaler. Hvis du virkelig mener at diesel på ei kanne i egen garasje er gratis, så vil jeg gjerne få lov å kjøpe av deg. Du kan få 1,- kr/liter. Hvor mye har du stående? Kan jeg bestille 1 million liter av deg?

emil

Sitat fra: sølv-pilen på mandag 02. mars 2015, klokken 14:38
Hva med den dagen da eneste fordel av å ha EL bil er drivstoffet som man putter inn i den, Tipper flesteparten vil glatt parkere El bil på langtur eller turer da man blir avhengig av lading for å komme hjem igjen, da alternativene er bedre og billigere.

Den dagen er det forhåpentligvis biler med lengre rekkevidde som er standard, flere hurtigladeplaser med flere ladere pr plass og systemer for optimal lastfordeling. Uansett, selv med bompenger vil min tur kommende helg bli billigere med Leaf enn dieselbil. Også stor mulighet for at fossile drivstoff er enda dyrere, eller det er andre avgifter på f.eks dieselbiler inkludert forbud mot dieselbiler i enkelte byer på dager med spesielle værforhold.

Sitat
Har forøvrig en observasjon på at bruken av hurtigladere har gått kraftig ned der minutt prising er innført. er bare snakk om tid før kWh blirt innført får vi håpe.

Kan det ha noe med at folk kun har ladet fordi det har vært gratis og faktisk ikke har hatt et direkte behov for hurtiglading der og da?


sølv-pilen

Sitat fra: emil på mandag 02. mars 2015, klokken 14:46
Sitat fra: sølv-pilen på mandag 02. mars 2015, klokken 14:38
Hva med den dagen da eneste fordel av å ha EL bil er drivstoffet som man putter inn i den, Tipper flesteparten vil glatt parkere El bil på langtur eller turer da man blir avhengig av lading for å komme hjem igjen, da alternativene er bedre og billigere.

Den dagen er det forhåpentligvis biler med lengre rekkevidde som er standard
Den dagen er muligens langt nærmere en som så
Sitat fra: emil på mandag 02. mars 2015, klokken 14:46
Uansett, selv med bompenger vil min tur kommende helg bli billigere med Leaf enn dieselbil. Også stor mulighet for at fossile drivstoff er enda dyrere, eller det er andre avgifter på f.eks dieselbiler inkludert forbud mot dieselbiler i enkelte byer på dager med spesielle værforhold.
Ja mulig det er slik for deg. Men ikke alle har tanter i toten og venner og bekjente med utlagt stikkontakt for hver hundrede km  eller symbolske bompenge innbetalinger, bare i bompenge passeringer kan ett stykke vei koste nærmere 1000 lappen enkelte steder.
Sitat fra: emil på mandag 02. mars 2015, klokken 14:46
Kan det ha noe med at folk kun har ladet fordi det har vært gratis og faktisk ikke har hatt et direkte behov for hurtiglading der og da?
Nei det finnes det ingen dokumentasjon for, men da laderene står naturlig til i forbindelse med forflytting av EL biler over lengre vegstykker vil jeg påstå at dette kan relateres til mindre bruk grunnet forthøyet kostnad av bruk.
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

elbil-1

#35
Sitat fra: Ferry på mandag 02. mars 2015, klokken 14:44
Sitat fra: elbil-1 på mandag 02. mars 2015, klokken 12:42
ja, men da regner du med "gratis" full tankt hjemmefra, "gratis" påfyll på destinasjon" og "tom tank" når du er hjemme.

Det går an å regne slik med diesel også - at man har full tank hjemmefra, får 20L diesel av naboen på hytta, og har 10L på kanna hjemme som du kan fylle på bilen når du kommer hjem.

Du må regne reell kostnad pr. kilometer kjørt...

Jeg er ikke enig i måten du regner på. Strøm hjemme i garasjen koster 75 øre/kWh. Om du har ei kanne diesel stående så koster det 13 kr/l. Kostnaden i andre enden er også 75 øre/kWh. Hvis jeg kommer hjem med tomt batteri så koster det 15 kr å toppe opp. Det er den reelle kostnaden. Å starte med fullt batteri koster også kun 15 kr. Strøm får du på billigsalg hjemme. Diesel MÅ du kjøpe på bensinstasjonen. Om du får strøm hos den du besøker er forsåvidt irrelevant. Den har kostet 15 kr uansett. De har jo ikke henta den på en hurtiglader for 2,50/min. Hvis du får 20 liter diesel så har den kosta 260,- kr. Det spiller ingen rolle hvem som betaler. Hvis du virkelig mener at diesel på ei kanne i egen garasje er gratis, så vil jeg gjerne få lov å kjøpe av deg. Du kan få 1,- kr/liter. Hvor mye har du stående? Kan jeg bestille 1 million liter av deg?

Du missre poenget her.

Skal du kjøre X kilometer (lang tur) så er det interessant å vite hva det koster pr kilometer kun med hurtiglading, fordi poenget er at hurtigladingen er for dyr og begrenser økt bruk av elbil.

I det regnestykket kan du ikke blande inn billig strøm du får underveis - for det gjør ikke hurtigladekilometerne noe billigere.

Akkurat som at du ikke kan si at "jeg stjeler 50l diesel underveis" så blir totalen for turen billig.

Ladekostnaden pr kilometer med hurtiglading begrenser økt bruk av elbil, ikke for entusiastene som har råd, men for folk flest.

Det hadde blitt det samme som å si at diesel kjøpt langs veien koster 130,- pr liter mens hjemme på hjørnet får du den til 13,-

Totalregnestykket for en tur på eks.1000 km ble ikke så ille, for du kjøpte bare 20l på veien - men faktumet er at dieselen langs veien er svinedyr i dette eksempelet - og det er også poenget med dyr hurtiglading... Folk velger da alternative fremkomstmåter.

Espen Hugaas Andersen

#36
Det er tilnærmet aldri at man starter uten fullt batteri på langtur, så det er jo ikke kjemperelevant. Om en fossilbil er billigere eller dyrere for en spesifikk tur kommer an på hvor lang turen er. Man må nesten sette opp en sammenligningstabell:








Avstand     Elbil         Dieselbil      Bensinbil       
100 km15 kr60 kr91 kr
200 km90 kr120 kr182 kr
300 km165 kr180 kr273 kr
400 km240 kr240 kr364 kr
500 km315 kr300 kr455 kr

Antagelser:

- Elbil, 100 km rekkevidde, 0,8 kr/kWh hjemme, 30 min til 2,5 kr/min hurtiglading
- Dieselbil, 0,5 l/mil, 12 kr/l
- Bensinbil, 0,7 l/mil, 13 kr/l
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

timingbeltkiller

@Espen Hugaas Andersen

FOR
de ca 60% av familiene som bor uten adgang til billig hjemmelading,
og som derfor må kjøre alle km med hurtigladet el,
viser tabellen din tydelig de får høyere "drivstoffkostnad" fra første km
med elbil enn med fossilbil.

UANSETT
er det ikke rimelig å plusse elbilbesparelser som billig hjemmelading,
bom, ferge, parkering, årsavgift +++ på hurtigladeprisen.
Det er bileier og ikke kommersielle ladeselskaper incentivene er tiltenkt.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

timingbeltkiller

Sitat fra: nime01 på mandag 02. mars 2015, klokken 18:46
Tabellen din er interessant den. Men du glemte å legge til at antagelsen gjaldt elbil på sommerstid, hvor man faktisk har en reell mulighet til å lade 100km på batteriet på 30 minutter.
JA,
I januar måtte jeg fryse og lusekjøre for å få en SMS hurtigladet Leaf
til å klare en tur på 70 km. Ladinga kostet NOK 100.
For NOK 100 kunne jeg kjøpt over 9 liter diesel som ville ha gitt ca 200
langt behageligere km i en bil i Golfklassen.

Sitat
Videre legges det heller ikke til grunn ventetiden på minimum 2 timer på en 500km tur.
Langturkjøring i bolker på hver en  time kjøring + 30 min lading
er etter min mening ren tortur som du til nød kan foreta 1-2 ganger per år,
men aldri regelmessig/ofte.

Til denne bruken duger bare en Tesla.

Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

emil

Sitat fra: nime01 på mandag 02. mars 2015, klokken 18:46
Tabellen din er interessant den. Men du glemte å legge til at antagelsen gjaldt elbil på sommerstid, hvor man faktisk har en reell mulighet til å lade 100km på batteriet på 30 minutter.

Vil si at den tabellen gjelder mer vinterstid enn sommerstid. Halvtime på hurtiglader på Rugtvedt i januar tar meg helt til Arendal 10 mil unna og vel så det.

elbil-1

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 02. mars 2015, klokken 18:14
Det er tilnærmet aldri at man starter uten fullt batteri på langtur, så det er jo ikke kjemperelevant. Om en fossilbil er billigere eller dyrere for en spesifikk tur kommer an på hvor lang turen er. Man må nesten sette opp en sammenligningstabell:








Avstand     Elbil         Dieselbil      Bensinbil       
100 km15 kr60 kr91 kr
200 km90 kr120 kr182 kr
300 km165 kr180 kr273 kr
400 km240 kr240 kr364 kr
500 km315 kr300 kr455 kr

Antagelser:

- Elbil, 100 km rekkevidde, 0,8 kr/kWh hjemme, 30 min til 2,5 kr/min hurtiglading
- Dieselbil, 0,5 l/mil, 12 kr/l
- Bensinbil, 0,7 l/mil, 13 kr/l

Nettopp! Denne tabellen viser akkurat det jeg også har skrevet, at hurtigladeprisen nærmer seg/overstiger drivstoffprisen og da begynner folk å bruke fossibilen istedenfor på langtur.

Hadde kwh prisen vært 2 kroner (ca 1-1,5 pr. minutt) så hadde folk tatt turen som en tur og spart flere hundrelapper på en langtur. Da hadde viljen til å bruke litt tid til lading vært mye større, og spesielt på de korte langturene med 1-2 ladestopp.


erikf

Sitat fra: timingbeltkiller på mandag 02. mars 2015, klokken 18:51
[...]
Det er bileier og ikke kommersielle ladeselskaper incentivene er tiltenkt.
Godt poeng!
Endelig noen som så enkelt setter ord på en tanke som knapt nok er ytret her - Hvorfor synes så mange at det er greit at ladeselskapene skal sko seg på at det ellers er rimelig å kjøre elbil? Så mange andre deler av samfunnet sier fra seg inntekter for å gjøre verden elbilvennlig. (sparte utgifter på hjemmestrøm/parkering/bompenger) Jeg synes så absolutt selskapene bør få hjelp, men... det gjør de jo allerede gjennom støtte til etablering av stasjoner! (transnova etc)
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

emil

Sitat fra: erikf på mandag 02. mars 2015, klokken 20:16
Hvorfor synes så mange at det er greit at ladeselskapene skal sko seg på at det ellers er rimelig å kjøre elbil?

Det er pr i dag ingen hurtigladeroperatører som har overskudd på hurtigladingen, så hvordan kan du påstå at de skor seg på elbilistene?

erikf

Sitat fra: emil på mandag 02. mars 2015, klokken 20:23
Sitat fra: erikf på mandag 02. mars 2015, klokken 20:16
Hvorfor synes så mange at det er greit at ladeselskapene skal sko seg på at det ellers er rimelig å kjøre elbil?

Det er pr i dag ingen hurtigladeroperatører som har overskudd på hurtigladingen, så hvordan kan du påstå at de skor seg på elbilistene?
Klart de skor seg på elbilistene. Betaler ikke du for ladingen også?
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

kos

Sitat fra: erikf på mandag 02. mars 2015, klokken 20:16
Sitat fra: timingbeltkiller på mandag 02. mars 2015, klokken 18:51
[...]
Det er bileier og ikke kommersielle ladeselskaper incentivene er tiltenkt.
Godt poeng!
Endelig noen som så enkelt setter ord på en tanke som knapt nok er ytret her - Hvorfor synes så mange at det er greit at ladeselskapene skal sko seg på at det ellers er rimelig å kjøre elbil? Så mange andre deler av samfunnet sier fra seg inntekter for å gjøre verden elbilvennlig. (sparte utgifter på hjemmestrøm/parkering/bompenger) Jeg synes så absolutt selskapene bør få hjelp, men... det gjør de jo allerede gjennom støtte til etablering av stasjoner! (transnova etc)

Av en eller annen grunn er de som er her ikke på forbrukernes side men på lade leverandørenes side. Har en mistanke om at de har personlige interesser eller jobber i et slik selskap eller har en eller annen personlig relasjon. - for dette med lading gir ingen mening sett fra forbrukerne.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA