Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sommerdekka med lavest rullemotstand

Startet av tomrh, torsdag 26. februar 2015, klokken 07:47

« forrige - neste »

tomrh

Sitat fra: tomrh på tirsdag 14. april 2015, klokken 09:20
Til sammenligning la jeg på vinterdekka igjen forleden kveld etter værmeldinger om snø og kuldegrader, og rekkevidden økte med 10-15 km. Det sier sitt om de der Pirelli-dekkene.
Har kjørt et par uker med Pirellidekka nå, forskjellen er ikke riktig så ille som jeg først trodde. De har som sagt merkbar høyere rullemotstand enn vinterdekka, men det er en lite fair sammenligning siden Hakka R2 har rullekarakter B og skal rulle lettere enn dekk med C. De har også klart høyere rullemotstand enn godt slitte Enasave, men det er også unfair siden slitte dekk har opptil 20% lavere rullemotstand enn da de var nye.

En fair sammenligning er med nye Enasave, men da må jeg tilbake til 2012 da mjauen var ny. Hadde ikke den beste rekkevidden da heller, så det spørs om det faktisk ikke er dekka det er noe "galt" med men at jeg bare er blitt vant til lavere rullemotstand? Dvs. den økte rullemotstanden kan forklares med at dekka rett og slett bare er nye?

Er veldig spent på å høre hvordan andre opplever forskjell i rullemotstand ved å bytte til kliss nye sommerdekk. :)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

tomrh

Satte på Toyo NanoEnergy2 bak på mjauen i ettermiddag. Eneste A-dekk som kan klemmes på original 5"-felg på en trilling, blir spennende å følge med på forbruk. Buler litt pga 185 bredden men sitter ok. Kjøremessig likte jeg Pirelliene bedre, de var tighte, steady og definerte. Begynte faktisk å like dem, og rekkevidden tok seg også litt opp, akkurat som om nye dekk trenger noen tusen km på å tilpasse seg. Nå er de lovt bort til en som kjøper de. Nanoenergy2 føles mer svampete. Sikkert pga litt høyere og mykere sidevegg, som også gir mer fjæring og økt komfort på ujevn vei. Mulig stivhet i sidevegg kan økes ved å pumpe dem opp litt ekstra.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

tomrh

Sitat fra: tomrh på lørdag 06. juni 2015, klokken 00:32
Mulig stivhet i sidevegg kan økes ved å pumpe dem opp litt ekstra.
Jepp. Med 2,8 bar forsvant svampebob. :)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

tomrh

Etter et par dager med jobbpendling ser det ut som om NanoEnergy-dekka har fått meg tilbake til tida før jeg skiftet sommerdekk, dvs. på nivå med slitte Enasave. 8) Forskjellen til Pirelliene utgjør ca. en batteristrek over pendledistansem på 45 km. Ergo må godt slitte Enasave tilsvare rullemotstand A.

Jeg er godt fornøyd med dem ellers også, de er støysvake og fjærer svært godt. De fire enorme langsgående rillene gjør nok også sitt til at de føles veldig retningsstabile - får opplevelse av å kjøre en større bil. Mjauen har aldri vært så komfortabel å kjøre tidligere. Men de "sportslige" egenskapene er ikke de beste, så hvis man er ute etter å vrenge over i svingene i høy fart så er Pirelliene å anbefale!  :) Andre minuser nevnte jeg i forrige post, de må ha noe høyere lufttrykk for å bli stive nok, og at de buler endel, skulle helst hatt 5,5" felgbredde (som jeg jo har, men de felgene er allerede påsatt Hakka R2).
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

tomrh

Det tok i mitt tilfelle ca. 8000 km å "kjøre inn" de nye Nanoenergydekka mhp. rullemotstand. Nå er rekkevidden kommet tilbake til tidligere nivåer, dekkstøyen er blitt lavere og rullingen føles mer myk og behagelig. :)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

tomrh

Oppdaterte første post med Toyo NanoEnergy 3 og ryddet litt i de andre, grunnet en plutselig økt interesse for sommerdekk nå på tampen av sesongen. :)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

tomrh

Fikk en sladd på vått føre da jeg hadde litt for stor fart inn i ei rundkjøring nå nylig. Antiskrensen tok det fint inn, men det viser at våtgrep C på dekk er for dårlig.

Kjører med Toyo NanoEnergy 2 bak, men det hadde nok fått sladden enda tidligere med originaldekka som har våtgrep E..
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

espenri

Ja, har oppdaget at jeg ikke skal ha stor fart under bygdøylokket på regnvåt vei før bilen understyrer veldig. Kjører på orginale sommerdekk...
2019 Jaguar I-Pace HSE FE
2016 Mitsubishi Outlander PHEV (Solgt)
2013 Mitsubishi iMiev

pwb

kjørte 95 i en sving i dag som jeg tidigere ikke har tatt sjangsen på å holde noe mer enn 80 for da kjenner jeg det begynner å skli litt, nå satt den som støpt i 95. Tørt føre. Ser at tapet er på vei ned også etter som dekka blir brukt litt. Nå ligger det på rundt 12km mindre rekkevidde.

tomrh

Hehe, pwb du bekrefter det jeg skrev i svar #18:
Sitat fra: tomrh på tirsdag 09. juni 2015, klokken 07:34
Men de "sportslige" egenskapene er ikke de beste (Toyoene), så hvis man er ute etter å vrenge over i svingene i høy fart så er Pirelliene å anbefale!  :)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Pastor1

Noen ferske erfaringer med sommerdekk foran?

Dekkmann foreslår 145/65R15 72T ContiEcoContact EP i en kampanje med NAF, er det et godt valg?
Øyvind Slåtta - Asker
Pastorkjørt 2011-modell i-MiEV siden oktober 2016
Er den lilla? Eller er den rød? Fasiten sier Bringebærrød

tomrh

Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

tomrh

Btw neste gang vi må ha nye sommerdekk så skal jeg kjøpe helårsdekk! Fungerer mye bedre i mellomsesongen, livsfarlig å kjøre på rene sommerdekk i april (og i overgangen oktober-november). Skal da ha Vredestein Quatrac 5 bak. Foran blir det Toyo Snowprox S943 i 155/60R15 som jeg har liggende fra før.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Beamer Screamer

Sitat fra: tomrh på tirsdag 25. april 2017, klokken 18:41
Btw neste gang vi må ha nye sommerdekk så skal jeg kjøpe helårsdekk! Fungerer mye bedre i mellomsesongen, livsfarlig å kjøre på rene sommerdekk i april (og i overgangen oktober-november). Skal da ha Vredestein Quatrac 5 bak. Foran blir det Toyo Snowprox S943 i 155/60R15 som jeg har liggende fra før.

Litt enig i det du sier her. Vi som bor på østlandet har jo fått en påminnelse de siste dagene om at føreforholdene kan være noe ustabile i overgangen mellom vinter og sommer.

Men i de fleste tester jeg har sett av helårsdekk så ligger de veldig nær kontinentale vinterdekk i ytelser, så man kan nesten like gjerne kjøpe det. Sånn sett synes jeg Michelin Cross Climate virker som en grei løsning. Her er 90% av sommerdekkegenskapene bevart samtidig som man har bygd inn akseptable egenskaper på snø og slaps. Bare synd de ikke finnes i trillingrelevante dimensjoner!

Men dette er vel en problemstilling som synes mest relevant akkurat nå. Om noen uker er egenskaper på snø helt glemt til fordel for rullemotstand og våtgrep!
2014 Peugeot iOn med største motor og ALT utstyr (dvs. gulvmatter, parkeringsvarmer og ettermontert navi...)
2017 Fossil med største motor og alt utstyr

tomrh

#29
Sitat fra: Beamer Screamer på tirsdag 25. april 2017, klokken 23:46
Men i de fleste tester jeg har sett av helårsdekk så ligger de veldig nær kontinentale vinterdekk i ytelser, så man kan nesten like gjerne kjøpe det. Sånn sett synes jeg Michelin Cross Climate virker som en grei løsning. Her er 90% av sommerdekkegenskapene bevart samtidig som man har bygd inn akseptable egenskaper på snø og slaps. Bare synd de ikke finnes i trillingrelevante dimensjoner!
Helårsdekk og europeiske vinterdekk kan være ett fett ja. Crossclimate har vært reklamert for endel på TV, så de fleste kjenner til det. Men det finnes tilsvarende alternativer. For trillinger mener jeg at altså at Vredestein Quatrac 5 er tilsvarende bra alternativ, det får ihvertfall veldig bra score på snø og har rulle C - det beste å få i 175/55R15.

Vårt dilemma er at fruen vil ha piggdekk og de er styrt av absolutte datoer for på/av. Så da står vi jo der i mellomsesongen med sommerdekk mens snøen laver ned. De som kjører piggfritt kan la dekka stå på litt lengre. Men der igjen - nordisk piggfritt som ContiVikingContact6 blir som gelé og er direkte trafikkfarlige i tosifret pluss, med bremselengder som nesten dobles osv. Er ikke noe å kjøre med i 20 grader i mars. ;)

Deltok i fjor i et par tråder på Leaf-forumet der vi kom fram til at for å være forberedt i mellomsesongen så er det to løsninger:

Tøff vinter: Nordiske vinterdekk/piggdekk om vinteren + helårsdekk vår/sommer/høst
Mild vinter: Sommerdekk om sommeren + gode kontinentale vinterdekk høst/vinter/vår

Etter å ha kjørt med Nokian WR D4 kontinentalt i to sesonger på Leaf i typiske trøndervintre der det kan variere voldsomt med underlaget, må jeg si at jeg er trygg på akkurat dette dekket, det holder som rent vinterdekk her vi bor og kan brukes for løsning for mild vinter over. Det er en drøm å kjøre også i tosifret antall plussgrader, kan fint brukes som rent helårsdekk faktisk. Men etter to sesonger er dekka såpass nedslitt at de flyttes over til sommer/mellomsesong fra neste år mens nye vinterdekk kjøpes. (Og det er genialt, for et nedslitt nordisk vinterdekk er ubrukelig, bør *ikke* brukes om sommeren!).

På i-MiEV så har vi gode Hakka 8 piggdekk som kona må ha, så der blir vi som sagt å gå for løsning "tøff vinter". Har liggende Toyo Snowprox S943 fra tida før piggdekka, de er kontinentale vinterdekk men er veldig gode i plussgrader også.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA