Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nå skal kollektivfeltet vurderes - kaste ut elbilene

Startet av Mippen, torsdag 26. februar 2015, klokken 06:53

« forrige - neste »

Mippen

Nå skal fordelene med kjøring i kollektivfeltet vurderes av vegdirektoratet. Det skal også utredes om man kan fortsette å kjøre i dette med med krav om min 2 stykker i bilen. Kan dette være første fordelen som forsvinner?

http://www.ba.no/Vegdirektoratet_skal_vurdere_om_elbiler_m__ut_av_kollektivfeltene-5-8-28405.html
Fremtiden er elektrisk.

fredsjo

"der disse kjøretøyene forsinker kollektivtrafikken." er en viktig setning.

Blir vel i først omgang Oslo dette.
2021 Tesla Model Y
2018 Tesla Model X
(S) 2014 Nissan Leaf Tekna
Innehaver av https://skadedyr.net og https://sprengkiler.no

F_P

Mer presist Oslo Vest og Bærum. I Oslo Sentrum er det allerede kollektivfelt med spesiell skilting som «fritar» elbiler fra å benytte kollektivfeltet  ;)
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

Mippen

Er egentlig problemet så stort som media gir inntrykk av? Får delte tilbakemeldinger... Bor ikke i den delen av landet selv.
Fremtiden er elektrisk.

Thomas Parsli

Sitat fra: Mippen på torsdag 26. februar 2015, klokken 16:17
Er egentlig problemet så stort som media gir inntrykk av? Får delte tilbakemeldinger... Bor ikke i den delen av landet selv.

Nei.
Kjører E18 mellom Asker og Aker Brygge daglig og har gjort det i over ti år med elbil...

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

herr x


Sitat fra: Mippen på torsdag 26. februar 2015, klokken 16:17
Er egentlig problemet så stort som media gir inntrykk av? Får delte tilbakemeldinger... Bor ikke i den delen av landet selv.
Nei, på E18 sør og E6 nord er det aldri noen problemer. Kjører aldri vest i rushen så der vet jeg ikke. Tror at "problemet" kommer seg av enkelte som er sjalu over elbilsfordelene, og særskilt irriterer seg disse personene på når Teslaer kjører forbi køene.

Har lest om bussførere som vitner om store problemer, og andre bussførere som sier at det inte er noen problemer i det hele tatt. Tror at det senere er nærmest sannheten.
Model X, 90D

mariowing

Sitat fra: Thomas Parsli på torsdag 26. februar 2015, klokken 16:20
Sitat fra: Mippen på torsdag 26. februar 2015, klokken 16:17
Er egentlig problemet så stort som media gir inntrykk av? Får delte tilbakemeldinger... Bor ikke i den delen av landet selv.

Nei.
Kjører E18 mellom Asker og Aker Brygge daglig og har gjort det i over ti år med elbil...

Thomas

Det største problemet på den strekningen er utformingen av påkjøringsfeltene som er alt for "slapp" slik at bilene som skal krysse kollektivfeltet og komme seg inn i køen har alt for mange mulige måter å gjøre det på. På grunn av dette må brukere av kollektivfeltet slippe over flere biler, vente på biler som enten kjører inn med en gang i begynnelsen, ved slutten, midt mellom og en hel rekke andre kreative løsninger. I tillegg blir problemet forverret av at det er kort avstand mellom på- og avkjøringsfeltene slik at en del kjører av veien for å kjøre en parallevei en kilometer og så på igjen på neste påkjøring som da så klart fører til enda mer kø og kaos i påkjøringsfeltet enn nødvendig.

Hadde påkjøringsfeltet ved Blommenholm blitt stengt i rushtiden slik at alle som kommer på der måtte kjøre til Sandvika og det dermed heller ikke var noe poeng å kjøre av i Sandvika for å så kjøre på igjen på Høvik ville flyten blitt drastisk forbedret. Ved påkjøringen ved Høvik Kirke er det vikeplikt fra påkjøringsfeltet og dermed så kommer det stort sett en og en bil ut i kollektivfeltet som skal krysse inn i vanlige kjørefeltet og man ser at problemet der er langt mindre.

Hele problemstillingen er mediaskapt og bunner i misunnelse på at noen helt frivillig har valgt å kjøpe seg en elbil. Den rareste formen for misunnelse synes jeg siden "alle" har mulighet til å kjøpe seg en elbil og få de samme fordelen. Blir litt som om røykere som er misunnelig på ikke-røykere fordi de slipper å betale tobakksavgift. Løsningen er enkel; slutt å røyke ;-)
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

DaX

Let's imagine we're in the early 1900s, there are no paved roads, no gas stations, and you've just been introduced to the Model T. What do you think? It sure is difficult to travel as far as you can by horse and buggy. Food for the horse is everywhere and the bumpy roads aren't a problem. So, do you dismiss the T as a folly? Many did. Some recognized it for not merely what it was (which by existing standards was pretty slick), but what it could be. So, when the next revolution in transportation begins, will you recognize it?
Konnerud, Drammen

pwb

Kjørte mosseveien i dag, det er jo helt klart at hadde man fått elbilene bort fra kollektivfeltet så ville trafikken holdt en bedre flyt. Det var kork frem til man passerte der hvor kollektivfeltet ble borte, etter det så var det fin flyt. Dette kommer av hjernedøde elbilsjåfører som på død og liv skal lengst mulig frem før de skal vrenge inn i det vanlige feltet, dette skaper trøbbel, faenskap og kø.

Thomas Parsli

Nå var vel konklusjonen etter siste telling at det fortsatt var plass til flere elbiler i kollektivfeltet.

Hele lederen ser ut til å være basert to på hovedargumenter

* Siden det heter kollektivfelt kan det ikke være flere elbiler enn busser der.
* Vi liker ikke elbil, enkelt og greit.

At DT mener forurensning (partikler) ikke er et problem langs E-18 synes jeg er symptomatisk for hele lederen.

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Amoss

Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 02. mars 2015, klokken 13:19
...
* Vi liker ikke elbil, enkelt og greit.

At DT mener forurensning (partikler) ikke er et problem langs E-18 synes jeg er symptomatisk for hele lederen.

Nja, virket ikke som om de egentlig var så negative til elbiler da, men tydelig at de ikke forstår problemstillingen godt nok. 

Men til ditt siste poeng må jeg absolutt si meg enig. Slik jeg ser det vil en elbil som pendler med utgangspunkt i Drammen til jobb i Oslo være med på å hjelpe mot lokal forurensing (i forhold til samme kjøring med fossilbil) både i Drammen hvor de jo kjører fra, i Asker, Sandvika, Høvik og Lysaker som passeres, og til slutt i Oslo. Klart, det hadde sikkert vært mer effektivt om elbilen hadde erstattet like mange km kjøring i Drammen sentrum, men... :p
Model S 85D

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Er ikke denne greia med kollektivfelt bare et lokalt fenomen rundt Oslo ;)

Rekkevidde WLTP+EPA+"reell"
Lanseringskalender og tekniske data elbil


Eier: Enyaq 85X
Eid: TMY, e-Soul, TM3, e-Niro, Kona, Soul EV, TMS, Leaf + 17 ICE

Thomas Parsli

Relativt sett, ja. På samme måte som elbil også var et lokalt fenomen rundt Oslo  ::)

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

timingbeltkiller

Utenfor rushtiden er det vel stor nok kapasitet på de øvrige feltene uansett
om noen eller ingen kjører i kollektivfeltet.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

NegativeElectrode

Sitat fra: nime01 på mandag 02. mars 2015, klokken 18:34
Er jo ikke mye god samfunnsøkonomi i at kollektivfeltet skal benyttes av kun

Sitat120 busser og 100 drosjer
(regner man snakker om E18 fra Asker og innover)

Om man legger til grunn at
- 120 busser er stapp fulle med 50 personer i hver eneste buss = 6000 personer
- 100 taxier frakter 1 person hver = 100 personer
- 1350 elbiler frakter 1,25* personer hver = 1687 personer

* legger til grunn at hver 4. elbil har 2 personer ombord

.. så 'flytter' kollektivfeltet nær 7000 personer hver dag, fordelt på snaue 1600 kjøretøy.
De andre feltene har en ÅDT på tilsammen rundt 80.000 kjøretøy.

Er det god økonomi å la en ressurs som et av tre kjørefelt på en av landets mest traffikerte strekninger i stor grad stå tildels ubrukt 20 timer i døgnet fordi det er noen problemer i rushtiden? Problemer som i stor grad ikke skyldes antallet elbiler, men måten påkjøringsfelt er konstruert på? Kan man ved enkle ombygginger eller f.eks krav til 2 eller fler i elbilen sørge for god flyt i kollektivfeltet selv i rushtiden, slik at samfunnsnytten/økonomien i form av reduserte køer og ventetid blir vesentlig bedre for alle som benytter strekningen?

Og særlig om et kollektivfelt på noen kilometer med høy belastning noen timer i døgnet skal for overstyre politkken for å få faset ut mest mulig fossilbiler. Norge er litt større enn Asker-Oslo.

Når det er sagt så er kollektivfeltfordel ikke så aktuelt utenfor dette området, så om elilmotstanderne føler de får en seier her så spiller det ikke så stor rolle i en større sammenheng. Jeg tipper mange elbilmotstanderne egentlig gir blaffen i kollektivfeltet, men om det blir mer kø i de andre feltene får kanskje pipa en annen låt.
Blå TMY 2022
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA