Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

El-bil for høye mennesker...

Startet av SteinHolstad, onsdag 25. februar 2015, klokken 19:28

« forrige - neste »

SteinHolstad

HEI

Jeg vurderer El-bil.  Kjører stort sett til og fra jobb med bare meg i bilen - ca 20km hver vei.  Så rekkevidde er ikke noe tema.

Min høyde på 193cm og noe høy BMI gjør at jeg trenger litt plass.  Leaf satt jeg ikke godt i, men faktisk satt jeg relativt godt i e-MiEV'en.  Skulle bare hatt setet 5 cm lenger bak så hadde jeg sittet godt. Fikk tilbud på ny bil med sommer og vinterhjul til 150.000,- med metallic lakk - er vel et bra tilbud det?

Men til tema - finnes det muligheter å få setet 5cm lenger bakover - selvfølgelig en modifikasjon - men tenkte å sjekke om noen har gjort noe lignende før? Har googlet litt uten å finne noen løsning.

Ellers - noen erfaringer med e-MiEV du vil dele? :)
2015 - Mitsubishi imiev

pwb

Har sett mange har spurt om det er mulig, men har enda ikke sett en løsning på det. Sjekket raskt selv for en stund siden for å se om det er mulig, men det ser litt knotete ut å få til på en enkel måte.

DannyRS

'18 Nissan Leaf 40 kWh
'18 Tesla Model S 100D

Barskog

Hei.
Jeg er 195 cm høy med en marsvekt på 115 kg. I september byttet vi ut suven med en Renault ZOE. Den er bygd i høyden og setet går bra langt bakover. Midtkonsollen er også riktig bygd. Alt dette gjør at jeg sitter veldig godt i denne bilen, faktisk bedre enn i vår forrige bil.
Siden september har jeg kosa meg i 17.000 km i denne bilen.
Anbefaler en prøvetur av Renault ZOE før du tar et valg.
2017 Grå Titanium Renault ZOE Intens ZE40 R90 - Hentet 31/5-17
2016 Sort Renault ZOE Intens R240 - Hentet 14/3-16
2014 Sort Renault ZOE Intens Q210 - Hentet 11/9-14
11kW Supercharge hjemmelader
Zaptecs ZapCharger PORTABLE 10A (genrasjon1)
Zaptecs ZapCharger PORTABLE 16A (genrasjon2)
Sort lademugge fra noefuel.no (trekker 9,1A/gir DC Power 1,7 kW inn på batteriet)
Gul hyttelader fra Renault (trekker 9,6A/gir DC Power 1,8 kW inn på batteriet)
Begge siste målt 4. juli 2017

Electrix

Jeg er 4 cm høyere og sitter godt i Leaf selv med bakovervendt sete bak meg. Men jeg har lav BMI så det hjelper kanskje noe. I tillegg er det jo det at man sitter aldri mer enn rett over en time av gangen i bilen uten å strekke litt på beina...
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

fredsjo

Jeg er og en del høyere enn trådstarter og sitter godt i Leaf. Du har prøvd den nye hvor man kan justere setet opp/ned?
2021 Tesla Model Y
2018 Tesla Model X
(S) 2014 Nissan Leaf Tekna
Innehaver av https://skadedyr.net og https://sprengkiler.no

Thomas Parsli

Med mine 191cm (og marginal høy BMI...) sitter jeg godt i Leaf, mens i-MiEV var trang og ukonfortabel.
Har en kollega som er 196cm (og har litt høyere BMI) -også han sitter godt i Leaf.

Mitt forslag er derfor å prøvekjøre, uten å lytte til råd her på forumet ;)

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Kristian O

Eg er 199 cm og en nettovekt på drøyt 0,1 tonn. Satt også godt i Leaf da eg prøvekjørte den. Mitt nr tips som fungerer i dei fleste biler er å ta setet heilt ned, og vippe sitteputa i brattast mulig vinkel. I f.eks BMV 318 gir det sjokkerende god plass (ikkje i baksetet riktignok), så eg kunne nok strekt meg enda 20 cm og fortsatt hatt plass. Husker ikkje om dette var mulig i Leaf, men trur eg satt greit der også.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

SteinHolstad

Sitat fra: Barskog på onsdag 25. februar 2015, klokken 22:42
Hei.
Jeg er 195 cm høy med en marsvekt på 115 kg. I september byttet vi ut suven med en Renault ZOE. Den er bygd i høyden og setet går bra langt bakover. Midtkonsollen er også riktig bygd. Alt dette gjør at jeg sitter veldig godt i denne bilen, faktisk bedre enn i vår forrige bil.
Siden september har jeg kosa meg i 17.000 km i denne bilen.
Anbefaler en prøvetur av Renault ZOE før du tar et valg.

Var å prøvesatt en Zoe idag og jeg er enig - satt godt i den.  De hadde akkurat fått den inn så den var ikke klar til prøvekjøring - og så er det den forrige modellen - ser at det kommer en som har bedre rekkevidde bl.a. 

Ser at mange skriver om ladesystemet til Zoe i negativ retning.  Må få satt meg inn i dette.  Men hjemme har jeg 400V anlegg og da mener jeg å ha forstått at jeg kan få relativt hurtig lading?  Men usikker på om jeg da kan kjøpe den rimeligste eller om jeg må opp i modellene?
2015 - Mitsubishi imiev

moby666

Prøv Soulen. Jeg er 196 høy og eneste bil jeg fant meg godt til rette. Zoe hadde ikke høyde justering på sete. Leaf mangler lengde justering på ratt. Trilling har ikke justering av ratt. Golf og Tesla ble altfor lave og små seter

K S

Sitat fra: SteinHolstad på fredag 06. mars 2015, klokken 17:17
Sitat fra: Barskog på onsdag 25. februar 2015, klokken 22:42
Hei.
Jeg er 195 cm høy med en marsvekt på 115 kg. I september byttet vi ut suven med en Renault ZOE. Den er bygd i høyden og setet går bra langt bakover. Midtkonsollen er også riktig bygd. Alt dette gjør at jeg sitter veldig godt i denne bilen, faktisk bedre enn i vår forrige bil.
Siden september har jeg kosa meg i 17.000 km i denne bilen.
Anbefaler en prøvetur av Renault ZOE før du tar et valg.

Var å prøvesatt en Zoe idag og jeg er enig - satt godt i den.  De hadde akkurat fått den inn så den var ikke klar til prøvekjøring - og så er det den forrige modellen - ser at det kommer en som har bedre rekkevidde bl.a. 

Ser at mange skriver om ladesystemet til Zoe i negativ retning.  Må få satt meg inn i dette.  Men hjemme har jeg 400V anlegg og da mener jeg å ha forstått at jeg kan få relativt hurtig lading?  Men usikker på om jeg da kan kjøpe den rimeligste eller om jeg må opp i modellene?

Du må ihvertfall ikke la svar her på forumet bestemme ditt valg av bil. Har du 400 V hjemme har du TN anlegg og sannsynligvis ikke ladeutfordringer.
Når vi vurderte Zoe hadde Renault 30 dager åpent kjøp, så hvis dette fortsatt gjelder, kan du kjøpe bilen, prøve den, hvis bilen ikke innfrir, eller du får ladetrøbbel, da leverer du bilen tilbake. Ingen andre som har tilsvarende!

Hvis jeg hadde likt Zoe best, hadde jeg kjøpt den, men vi endte med Soul. Alternativet vårt var Zoe, og hadde vært det i dag og.

Ønsker deg lykke til, håper for din del at du finner "din" bil, kjekt med elbil.

SteinHolstad

Takk for gode svar.  Har tenkt å prøve Kia'n også.  Har Kia Venga som jeg sitter godt i idag.  Når jeg har kontaktet forhandler får jeg beskjed om at de selger så mye at de prioriterer kun den dyreste modellen.  Nå har den dyreste varmepumpe som er standard på alle Zoe modellene.  Men hvor viktig denne varmepumpa er vet jeg ikke når det kommer til praktisk bruk?  Jeg har jo kun 15km ca til jobb og med min dieselbil så er den knapt varm før jeg kommer fram.  Så kanskje med elbil kan det være omvendt - med forhåndsvarmet bil - og heller la den bli kald på veien :) hvis jeg skulle ha behov for å spare på batteribruken.  Den dyreste Kia har også skinnseter - noe jeg ikke er veldig glad i når det gjelder bruksbil.  Leiter videre og følger med her på forumet og ellers på nett der info finnes.  Før eller siden blir det elbil :)
2015 - Mitsubishi imiev

valvolainen

er 193 og fant meg ikke til rette i leaf. Satt greit, men rattet er for lavt slik at jeg mister den øverts del av instrumentpanelet og rattet var også i veien for bena.
Prøvde golf samtidig, og her gikk rattet mye lenger opp, så for meg var dette mye bedre.

Klykken

Hva med BMW i3? Romslig den også! Nå er jeg 183cm på lesten så jeg er kanskje ikke i denne kategorien, men har noen kompiser med lengder i den retning. Samtlige har funnet seg til rette i i3en. :)

Noe dyrere i innkjøp enn de som er nevnt her til nå, men.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA