Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lade uten å bruke ladeplassen?

Startet av Geving, onsdag 25. februar 2015, klokken 08:36

« forrige - neste »

Geving

Se vedlagt bilde.
Er dette greit?

Bakgrunnsinfo/beskrivelse:

Dette bildet er tatt ved Leũthenhaven parkering i Trondheim.
Her er det "hundrevis" av parkeringsplasser hvor man kan stå inntil 5 timer mot betaling mellom 08-21.
Det er én ladeplass, denne begrenset til 2 timer.

Her har da en fyr tatt med seg kabeltrommel og koblet seg på kontakten ment for ladeplassen, for å lade sin elbil som står 6 plasser lenger unna, i 5-timers avdelingen.

Synes vi dette er greit?
Hva kan man gjøre i slike situasjoner?
Hva ville DU gjort?

Electrix

Hvis det er snakk om en vanlig schuko kontakt så vil jeg påstå at det er kontakten som er feilplassert. Å sette 2 timers-grense på en kontakt ment for 10A saktelading er nesten meningsløst. 10 eller 16A er greit nok der man normalt parkerer fra 4-5 timer og opp, der det tilbys 7,4kW og opp kan man gjerne sette ned parkeringstiden til 2-3 timer, for å sikre sirkulasjon.

Om det som er gjort på bilde er ok er vel opp til de som drifter parkeringsplassen, men jeg regner med at kontakten er reservert for plassen den tilhører.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Olofm

Jeg ville tatt kontakt med parkeringsselskapet i et forsøk til å endre maksimal parkeringstid til å være lik på ladeplassen som de andre plassene. Ikke noen grunn til at det skal være kortere tid på ladeplassen. Da hadde man ungått slike kreative løsninger som jeg absolutt ser grunnen til når jeg ser hvilken bil som lader.

Det er også meget begrenset hvor mye ekstra strøm du greier å lade på kun 2 timer.
Sort Nissan Leaf, hentet 22/2-2012 fra BNH på Ski. Solgt 2019
Tesla Model 3, hentet Lillestrøm 2019.

Helge

Denne ladevarianten er vel IKKE grei! Det ligger en lang snubletråd (ledning) over plassen... og den egentlige ladeplassen har ikke lenger tilgang til ladeuttaket uten at man går til det ugreie skritt å koble fra en elbil som står til lading.

Når dette er sagt synes jeg i midlertid Trondheim kommune har en helt håpløs praksis med for kort lovlig ladetid på mange av ladepunktene. Tanken bak... med at flere skal få tilgang til å lade i løpet av dagen er i utgangspunktet fin, men det er likevel ikke OK når det gjelder ladepunkter med så lav "ladefart" (som allerede nevnt av Electrix). Det virker som de som har bestemt dette ikke har skjønt at 2 timer lading her tilsvarer (i rekkevidde) å få fyllt på BARE mellom 1 og 2 liter diesel.

Denne ladeplassen burde hatt 5-timers-regel som parkeringsplassene ved siden av. Dette er forøvrig en av de aller eldste ladeplassene i Trondheim.
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

Sigurd

Jeg er enig i kommentarene om at det er håpløs regulering fra kommunens side. Men så lenge det bare er schuko, ville jeg ikke hatt noen skrupler med å dra ut kontakten hans fra laderen om jeg trengte den selv (og den aktuelle plassen ved strømstolpen faktisk var ledig.) Selvsagt legger man da også igjen en lapp på bilen hans og forklarer saken.
Oslo
VW e-UP! Tungsten Silver siden 3. desember 2013.
Think 2002 modell, mai 2012-januar2014.

Øyvind.h

Står en Nissan ved kontakten som ikke er plugget i, men det er kanskje din?

Hadde jeg hatt behov for strøm og ladeplassen var ledig ville jeg nok dratt ut kontakten og benyttet den selv.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

emil

På generell basis synes jeg det er helt greit å låne strøm hvis man står på andre plasser enn ladeplass så lenge man merker kontakten med at den kan fjernes hvis andre har ladebehov. Det har jeg sett blitt gjort flere steder, særlig når folk parkerer på ladeplass uten å lade, eller biler tydelig er fulladet og sansynligvis kommer til å bli stående i flere timer.

Kabeltrommel og snubletråd er jeg derimot litt mer skeptisk til.

elektrolux

Liker godt kreative løsninger som adresserer tåpelige regler. I dette tilfelle får Think'ern i pose og sekk, D.v.s. strøm OG maks parkeringstid ved hjelp av en skjøtekabel.

Har praktisert det samme i St.Olav men der mener parkeringsvaktene at det ikke er lov å strekke ut skjøtekabel og trekker ut kontakten som hevn. Kan ikke se at de har hjemmel til dette. Det er samme problemstilling på St. Olav. Maks 3 timer på ladeplass, og uendelig på plass ved siden av.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Trekkoppbil

I mange sammenhenger synes jeg det er helt greit å stå utenfor ladeplassen når man lader, og det er bra når bilister finner løsinger for å dele og utnytte ressursene man har, på en grei måte.
I andre tilfeller er det kanskje ikke så greit. Når man ser noe som ikke ser så greit ut, så kan det være umulig å vite historikken bak, så man bør som regel godta det.

Lading kan fungere greit, om bilistene kommuniserer sammen. Sett gjerne en gentlemannslapp på bilen, med beskjed om at andre fritt kan ta kontakta, når bilen din er ferdig lada.
Eller fortell at du er tilgjengelig på tlf ..... om det er behov for at du flytter bilen, når den er ferdig lada.
Når noen lader med 10A, så bør andre kunne tappe av 6A.

erikf

Sitat fra: Geving på onsdag 25. februar 2015, klokken 08:36
Se vedlagt bilde.
Er dette greit?
[...]
HAHA! Tidenes artigste opp-ned-vridning på den vanlige parkere-på-ladeplass-uten-å-lade-klagingen! Nobelpris i elbilforumposting til Geving!
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

knutgrr

Leaf levert desember 2013. Stavanger/Sola.

Geving

Sitat fra: elektrolux på torsdag 26. februar 2015, klokken 17:36
Liker godt kreative løsninger som adresserer tåpelige regler. I dette tilfelle får Think'ern i pose og sekk, D.v.s. strøm OG maks parkeringstid ved hjelp av en skjøtekabel.
Dette får han jo på bekostning av alle andre som forholder seg til de faktiske forhold hvor man normalt sett har tilgang på strøm i to timer av gangen.

Sitat fra: elektrolux på torsdag 26. februar 2015, klokken 17:36
Har praktisert det samme i St.Olav men der mener parkeringsvaktene at det ikke er lov å strekke ut skjøtekabel og trekker ut kontakten som hevn. Kan ikke se at de har hjemmel til dette.
Jeg tviler på at de har hjemmel til dette.
Men jeg skjønner hvorfor de gjør det, da det er en ganske sleip måte å omgå de fastsatte reglene på, som går på bekostning av de som følger dem.

Bjølseth1

Vil kansje tro at p-vaktene kan ha fått beskjed om å fjerne slikt... Så lenge vi står på en annen manns eiendom er det greit å følge eiers regler. Så hvis eier ikke Vil ha det slik må vi vel respektere det. Alternativet kan bli at ladeplassen blir borte
Jo hei å det går

acenta

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA