Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Holder det med offentlige ladestasjoner i Oslo?

Startet av Lomundal, mandag 23. februar 2015, klokken 01:55

« forrige - neste »

Lomundal

Hei.

Jeg vurderer å hoppe i det, og gå til innkjøp av en Tesla. Jeg bor i Oslo, nærmere bestemt Grønland, og vil ikke ha tilgang på egen lader.

Jeg lurer da på om jeg vil klare meg med å bruke offentlige ladesstasjoner, og evt de jeg kommer over her og der? Jeg kommer til å kjøre ca.30mil uka, men det kan også bli mer i perioder. Jeg har ladestasjoner på 5 forskjellige steder, i rimelig nærhet. Jeg har kjørt runden innom alle disse etter jobb de siste to ukene, og det er stort sett plass på én eller flere plasser, til tross for at en del står parkert uten å lade. Jeg har også en fleksibel jobb, som gjør at jeg også kam jobbe der jeg vil, da f.eks på en cafe i nærheten av ladestasjon.

Jeg vil gjerne høre deres tanker og erfaringer på dette? Magefølelsen sier at det vil gå bra, men greit å høre fra noen med erfaring, før man synker 500k+ i en bil.

Innspill mottas med stor takk.


Olatho

Vi hadde ikke egen lading det er første ukene vi hadde bilen. Bor på Rodeløkka, like ved Carl Berner.
Jeg må si jeg er veldig glad for at vi også investerte i garasjeplass og ladeboks, i tillegg til bilen, men vi klarte oss også uten.
Det er, som du sier, ganske mange offentlige ladepunkter, og med "bare" 300 km i uka har du jo egentlig bare behov for å fylle opp ca en gang per uke. Om du da kan finne en ledig ladestolpe annenhver dag er du jo godt innafor.
Jeg vil tro du klarer deg fint, men du må kanskje belage deg på å måtte parkere på litt ubeleilige steder innimellom.
Så ville jeg nok holdt øyne og ører åpne for garasjeplasser med mulighet for lading (evt der du selv får lov til å bekoste installasjon). Det gjør livet mye mer behagelig.

Lomundal

Takk for utfyllende tilbakemelding! Da lukter det demobil fra Tesla..

Mippen

En til ting du må ha med i betraktningen. Trenden er at det blir mer og mer betaling for å lade elbilen. Dette er av samme grunn som du vurderer å gjøre - Folk som ikke har egen ladeplass som tar opp ledige ladestasjoner slik at pendlerne ikke får ladet. Dette er for å sikre rullering. Det er derfor lurt å ha med i regnestykket at det kan være du må betale for å lade etter hver. Jeg har sett flere steder med slike løsninger. For eksempel tar grønn kontakt 49kr timen for tesla med abonnement. Da koster fullt batteri nesten like mye som en full tank med bensin.

Mange steder vil det nok være gratis en god stund til, men det er også mange steder med maks tid. En Tesla lader 13km/t på 16A, du må derfor stå en del timer for å lade batteriet nok.

Jeg sier ikke at det er umulig, jeg sier det kan bli en utfordring. Det ser også ut som det kan bli tøffere å lade ubegrenset på offentlige plasser. Men forhåpentlig vis blir det satset mer på ladeinfrastruktur til de som ikke kan ha hjemme også. Da kan ennå flere ha elbiler. :)
Fremtiden er elektrisk.

Lomundal

Sitat fra: Mippen på mandag 23. februar 2015, klokken 23:55
En til ting du må ha med i betraktningen. Trenden er at det blir mer og mer betaling for å lade elbilen. Dette er av samme grunn som du vurderer å gjøre - Folk som ikke har egen ladeplass som tar opp ledige ladestasjoner slik at pendlerne ikke får ladet. Dette er for å sikre rullering. Det er derfor lurt å ha med i regnestykket at det kan være du må betale for å lade etter hver. Jeg har sett flere steder med slike løsninger. For eksempel tar grønn kontakt 49kr timen for tesla med abonnement. Da koster fullt batteri nesten like mye som en full tank med bensin.

Mange steder vil det nok være gratis en god stund til, men det er også mange steder med maks tid. En Tesla lader 13km/t på 16A, du må derfor stå en del timer for å lade batteriet nok.

Jeg sier ikke at det er umulig, jeg sier det kan bli en utfordring. Det ser også ut som det kan bli tøffere å lade ubegrenset på offentlige plasser. Men forhåpentlig vis blir det satset mer på ladeinfrastruktur til de som ikke kan ha hjemme også. Da kan ennå flere ha elbiler. :)

Takk for tilbakemelding.

Det viktigste for meg er ikke at det er gratis, heller tvert i mot, så fremt det fortsatt er rimeligere enn fossilt brennstoff. Ved å innføre noe betaling på de offentlige stasjonene, samt innføre forbud mot å parkere uten å lade, ville vi nok kunne utnyttet den eksisterende kapasiteten mye bedre enn hva tilfellet er i dag.

Selger på Tesla opplyste at bilen ville kunne lade 55km i timen på offentlig, og 110km dersom 22kw. Er det feil?

Bjørnar

Thomas Parsli

Betaling på kommunale ladeplasser blir visstnok innført i 2017 :)

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

jkirkebo

Sitat fra: Lomundal på tirsdag 24. februar 2015, klokken 22:47
Selger på Tesla opplyste at bilen ville kunne lade 55km i timen på offentlig, og 110km dersom 22kw. Er det feil?

50-55km/t (avhenger litt av spenning) på 11kW ladestasjoner ja, samt på 22kW om man har enkeltlader. Og 100-110km/t på 22kW ladestasjoner så sant man har dobbeltlader. Men de fleste offentlige ladestolper er dessverre bare 16A med schuko-kontakt og da blir det 13km/t med Teslas schuko-adapter eller 16km/t med schuko-adapteret fra adaptersettet mitt. Nye ladestolper har Type 2 kontakt, men ofte fortsatt bare 16A 1-fase (16km/t) eller 32A 1-fase (16km/t med enkeltlader og 32km/t med dobbeltlader).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

sims

Jeg bor på Majorstuen og har utelukkende ladet på offentlige ladepunkt siste året (fordi jeg kun har hatt mulighet for gateparkering og dessverre lite mulighet for lading på jobb/ andre elbiler har trengt det mer). Kjører 20k i året ca. Løsningen min har vært å lade når batteriet kryper under 40% for da å fullt utnytte en "ladenatt", hvor jeg typisk står 10-12 timer og får inn 40kwt fra type2 stolpene til oslo kommune. Som nød backup har jeg lagt handleturen til Vulkan og ladet 22kw der, men det har mest vært for top up lading før langtur. Med dette lademønsteret kan jeg ofte gå en uke uten å lade, så elbil livet har fortonet seg ganske bekymringsløst igrunn. Fordelen med Tesla er at jeg i midt tilfelle kan vente en dag eller to om ladepunktene er opptatt når jeg kommer. Forøvrig har jeg inntrykk av at det er høyere press på ladestasjonene i området på dagtid enn kveld/natt, så jeg tror mitt bruksmønster ikke hindrer pendlerne i særlig grad.

Mippen

#8
Du må i det minste undersøke hvordan lade tilgangen er i nærområdet ditt. Det er upraktisk hvis du må kjøre land og strand rundt for å finne ledige ladere. Det blir flere og flere elbiler og det er derfor ikke usannsynlig at flere tenker likt som deg. Kanskje du kunne ha leid deg en elbil noen dager for å teste ut? Litt dumt å investere i elbil uten å ha sjekket ut om det funker i praksis å lade på den måten.

Som nevnt er de fleste ladestolpene 16a og du får da bare 13km/t. På type 2 stolper kan du få mer, men det er få av de ennå. Du kan jo sjekke ut ladestasjoner.no for å se hvilken ladere som befinner seg i ditt område.
Fremtiden er elektrisk.

Lomundal

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 24. februar 2015, klokken 23:54
Sitat fra: Lomundal på tirsdag 24. februar 2015, klokken 22:47
Selger på Tesla opplyste at bilen ville kunne lade 55km i timen på offentlig, og 110km dersom 22kw. Er det feil?

50-55km/t (avhenger litt av spenning) på 11kW ladestasjoner ja, samt på 22kW om man har enkeltlader. Og 100-110km/t på 22kW ladestasjoner så sant man har dobbeltlader. Men de fleste offentlige ladestolper er dessverre bare 16A med schuko-kontakt og da blir det 13km/t med Teslas schuko-adapter eller 16km/t med schuko-adapteret fra adaptersettet mitt. Nye ladestolper har Type 2 kontakt, men ofte fortsatt bare 16A 1-fase (16km/t) eller 32A 1-fase (16km/t med enkeltlader og 32km/t med dobbeltlader).

Skjønner. Tar over bilen på mandag. Den kommer med dobbeltlader. Holder det da at den har det, eller fordrer det en spesiell ladekabel også? Tror muligens den kun kommer med Teslas eget adapter, så må sikkert gå til innkjøp av noe utstyr. Er det like greit å kjøpe slikt uoriginalt?

Lomundal

Sitat fra: sims på onsdag 25. februar 2015, klokken 00:40
Jeg bor på Majorstuen og har utelukkende ladet på offentlige ladepunkt siste året (fordi jeg kun har hatt mulighet for gateparkering og dessverre lite mulighet for lading på jobb/ andre elbiler har trengt det mer). Kjører 20k i året ca. Løsningen min har vært å lade når batteriet kryper under 40% for da å fullt utnytte en "ladenatt", hvor jeg typisk står 10-12 timer og får inn 40kwt fra type2 stolpene til oslo kommune. Som nød backup har jeg lagt handleturen til Vulkan og ladet 22kw der, men det har mest vært for top up lading før langtur. Med dette lademønsteret kan jeg ofte gå en uke uten å lade, så elbil livet har fortonet seg ganske bekymringsløst igrunn. Fordelen med Tesla er at jeg i midt tilfelle kan vente en dag eller to om ladepunktene er opptatt når jeg kommer. Forøvrig har jeg inntrykk av at det er høyere press på ladestasjonene i området på dagtid enn kveld/natt, så jeg tror mitt bruksmønster ikke hindrer pendlerne i særlig grad.

Høres ut som du er i samme båten som jeg er på vei opp i :) Godt å høre at det har fungert godt for deg! Gjort meg mange av de samme tankene selv, og innså fort at det var Tesla eller fossil i mitt tilfelle. Vulkan er også noe jeg har tenkt å benytte meg av. Ser ut som prisen er fair, mtp ladeutbytte, og mye gjøre der. Får begynne å klatre eller noe :)


Lomundal

Sitat fra: Mippen på onsdag 25. februar 2015, klokken 06:46
Du må i det minste undersøke hvordan lade tilgangen er i nærområdet ditt. Det er upraktisk hvis du må kjøre land og strand rundt for å finne ledige ladere. Det blir flere og flere elbiler og det er derfor ikke usannsynlig at flere tenker likt som deg. Kanskje du kunne ha leid deg en elbil noen dager for å teste ut? Litt dumt å investere i elbil uten å ha sjekket ut om det funker i praksis å lade på den måten.

Som nevnt er de fleste ladestolpene 16a og du får da bare 13km/t. På type 2 stolper kan du få mer, men det er få av de ennå. Du kan jo sjekke ut ladestasjoner.no for å se hvilken ladere som befinner seg i ditt område.

Som jeg skriver i innlegget så er det bra tilgang på ladestasjoner i området, og har kjørt innom de på kveldstid hver dag over en liten periode. Ser ut til at det alltids er noe ledig. Hvordan utviklingen blir med flere og flere elektriske biler blir spennende å se.

Når jeg sjekker nærmere ser jeg at det er utelukkende 16a på de 5-6 ulike lokasjonene, så det stemmer bra. Så da ser det ut til at det blir lading på disse et par ganger i uken, og handling/caféjobbing med tilhørende lading på Vulken som supplement.

Har allerede slått til på bil, så jeg skal nok finne ut av det snart nok :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA