Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bekymring: månedsvis ventetid på servicesentrene

Startet av Muffinman, lørdag 21. februar 2015, klokken 18:14

« forrige - neste »

Muffinman

Sitat fra: Thomas Parsli på torsdag 09. mai 2019, klokken 10:32
Det er imidlertid uvanlig å bytte klosser allerede etter 50.000km -sa de noe om hvorfor?
Ser det et økende antall tilfeller av at bremseklossene må skiftes svært tidlig, og til dels betydelig tidligere enn på fossilbiler. Spesielt på TMX leser jeg om mange tilfeller.  Kan det ha sammenheng med at man har valgt klosser som slites raskere for å oppnå ønskede egenskaper i kaldt/vått være? Og den automatiske "bremsetørkingen" som ble rullet ut over lufta for noen år siden er sikkert en faktor?

Hos oss ser vi større slitasje på klossene på bilen som kjøres få km med regen på lav og ofte kaldt batteri enn på den som flere ganger så mye  med regen på standard. Begge har nyeste "offisielle" versjon av klosser som skal bøte på bremseproblematikk i utfordrende klimaforhold. De virker ikke så slitesterke at det gjør noe.

Thomas Parsli

Sitat fra: Muffinman på torsdag 09. mai 2019, klokken 10:44
Hos oss ser vi større slitasje på klossene på bilen som kjøres få km med regen på lav og ofte kaldt batteri enn på den som flere ganger så mye  med regen på standard.

Hvordan ser skivene ut?
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Muffinman

Helt strøkne med svært liten slitasje. Bremser demonteres og shines hver vår.

Thomas Parsli

Sitat fra: Muffinman på torsdag 09. mai 2019, klokken 13:12
Helt strøkne med svært liten slitasje. Bremser demonteres og shines hver vår.

Shiner du skivene også?
Hvordan -isåfall?
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

o.b.lix

Sitat fra: Muffinman på torsdag 09. mai 2019, klokken 10:44
Ser det et økende antall tilfeller av at bremseklossene må skiftes svært tidlig, og til dels betydelig tidligere enn på fossilbiler. Spesielt på TMX leser jeg om mange tilfeller.

Automatbiler bruker mye mer klosser enn manuelle biler, og tunge biler mye mer enn lette.

Tesla og ikke minst TMX scorer høyt på begge deler, er automat og tung.

Handler vel mye om kjørestil også, min måtte jeg bytte på foran ved 100.000 km (dvs byttet ved 90.000 pga ene kalipter hang seg opp til tross for bremseservice, men det er ikke på grunn av klossene).

Jeg kjører på full regen og kjører så lite aggressivt at bremser ikke så ofte? 
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Muffinman


oyvind86

Her er min historie:

Jeg har nå ventet i 8 måneder på å få time og den ble tilslutt satt opp i mai, tok kontakt med Tesla i september 2018 etter kjøp av en ny bil august 2018. Jeg har vel sendt over 20 mail til Tesla Oslo Nord og Tesla i ettertid med problemer som defekte sidespeil, lade port, Lekkasje, Sikkerhetsfunksjoner (Klimaanlegg, ABS, Servo etc.) som veldig ofte ikke fungerer, Hovedskjerm blir ofte svart, dårlig lakk, defekte akslinger og mer til. . Av og til får jeg svar av og til ikke. Det de responderer med når de først svarer er at de er overbelastet for tiden.

Jeg har latt være å bruke bilen til fjellet grunnet disse feilene, og har kun kjørt turer i tigerens by.

For meg er det ihvertfall uholdbart å betale 1 mill. + for en bil, for så å få denne behandlingen i ettertid. Får jeg bilen tilbake med samme feil etter utbedring går saken rett inn til forbrukerrådet.

Det skal også sies at jeg har vært 4-5 ganger på drop in uten å få hjelp pga. Overkapasitet. Mange timer med venting har ført til ingen ting.


jkirkebo

Sitat fra: oyvind86 på torsdag 09. mai 2019, klokken 17:31
Her er min historie:

Jeg har nå ventet i 8 måneder på å få time og den ble tilslutt satt opp i mai, tok kontakt med Tesla i september 2018 etter kjøp av en ny bil august 2018. Jeg har vel sendt over 20 mail til Tesla Oslo Nord og Tesla i ettertid med problemer som defekte sidespeil, lade port, Lekkasje, Sikkerhetsfunksjoner (Klimaanlegg, ABS, Servo etc.) som veldig ofte ikke fungerer, Hovedskjerm blir ofte svart, dårlig lakk, defekte akslinger og mer til. . Av og til får jeg svar av og til ikke. Det de responderer med når de først svarer er at de er overbelastet for tiden.

Jeg har latt være å bruke bilen til fjellet grunnet disse feilene, og har kun kjørt turer i tigerens by.

For meg er det ihvertfall uholdbart å betale 1 mill. + for en bil, for så å få denne behandlingen i ettertid. Får jeg bilen tilbake med samme feil etter utbedring går saken rett inn til forbrukerrådet.

Det skal også sies at jeg har vært 4-5 ganger på drop in uten å få hjelp pga. Overkapasitet. Mange timer med venting har ført til ingen ting.

Ja, Nord er håpløse. Har du prøvd Skøyen isteden? Jeg har alltid fått god oppfølging derfra. Samme med Rud.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

oyvind86

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 09. mai 2019, klokken 18:38
Sitat fra: oyvind86 på torsdag 09. mai 2019, klokken 17:31
Her er min historie:

Jeg har nå ventet i 8 måneder på å få time og den ble tilslutt satt opp i mai, tok kontakt med Tesla i september 2018 etter kjøp av en ny bil august 2018. Jeg har vel sendt over 20 mail til Tesla Oslo Nord og Tesla i ettertid med problemer som defekte sidespeil, lade port, Lekkasje, Sikkerhetsfunksjoner (Klimaanlegg, ABS, Servo etc.) som veldig ofte ikke fungerer, Hovedskjerm blir ofte svart, dårlig lakk, defekte akslinger og mer til. . Av og til får jeg svar av og til ikke. Det de responderer med når de først svarer er at de er overbelastet for tiden.

Jeg har latt være å bruke bilen til fjellet grunnet disse feilene, og har kun kjørt turer i tigerens by.

For meg er det ihvertfall uholdbart å betale 1 mill. + for en bil, for så å få denne behandlingen i ettertid. Får jeg bilen tilbake med samme feil etter utbedring går saken rett inn til forbrukerrådet.

Det skal også sies at jeg har vært 4-5 ganger på drop in uten å få hjelp pga. Overkapasitet. Mange timer med venting har ført til ingen ting.

Ja, Nord er håpløse. Har du prøvd Skøyen isteden? Jeg har alltid fått god oppfølging derfra. Samme med Rud.

Prøvde Rud, men fikk beskjed litt senere samme dag fra Tesla Nord at de skulle gå over alle punktene mine på time i slutten av mai så avventer. Bor nærmere Rud/Skøyen så tror nok jeg bruker de fremover.

LASOL

Dette er dessverre enda en sur melding om manglende svar/dårlig oppfølging fra Tesla Oslo Nord. Jeg fikk problemer med vindusviskermotor i vinter. De stoppet på våt rute (+ grader og varm garasje) Men har siden kommet i gang igjen selv om de ofte går saktere enn "normalt" Jeg fikk time for å sjekke viskermotor 11 juni men så prøvde jeg å få utført skifte til 4G modem, smøre bremser og (bil ruller bakover i motbakke ved kjøring på autopilot) og 80 000 service samtidig.

25 mars fikk jeg da epost om at timen måtte flyttes da de ikke kunne gjøre alt dette på en dag. Etter det har jeg ikke hørt noe selv etter gjentatte "purringer" (til oppgitte epostadresser) Jeg ringte derfor i dag og fikk kontakt på telefon ganske raskt. Men han kunne opplyse at jeg fortsatt hadde time 11 juni men kun for å sjekke vindusviskermotor men om den 11 juni skulle gå normalt ville de ikke bytte den. Problemet er at jeg ikke vet om motor går sakte eller normalt før de skrus på. Har jeg uflaks går de normalt når tekniker ser på bilen og da bruker jeg en hel dag til ingen nytte :-(
De andre tingene kunne de ikke gjøre noe med før utpå høsten en gang.

Så til spørsmålet, er det noen snarveier man kan benytte for å få Karihaugen verkstedet til å ta disse punktene raskere? Han jeg snakket med avviste at det var mulig men har hørt fra en selger at det er mulig. Noen som har erfaringer de kan dele?
Bmw iX50 bestilt 17. mars 2021
Polestar 2 PP august 2020
S 85d ap1 oktober 2015(Solgt august 2020)

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Hodetelefoner

Synes det er flott de prioriterer feil istedenfor smøring av bremser, oppgradering av 4g etc.

mj

Sitat fra: LASOL på tirsdag 21. mai 2019, klokken 16:24
Dette er dessverre enda en sur melding om manglende svar/dårlig oppfølging fra Tesla Oslo Nord. Jeg fikk problemer med vindusviskermotor i vinter. De stoppet på våt rute (+ grader og varm garasje) Men har siden kommet i gang igjen selv om de ofte går saktere enn "normalt" Jeg fikk time for å sjekke viskermotor 11 juni men så prøvde jeg å få utført skifte til 4G modem, smøre bremser og (bil ruller bakover i motbakke ved kjøring på autopilot) og 80 000 service samtidig.

25 mars fikk jeg da epost om at timen måtte flyttes da de ikke kunne gjøre alt dette på en dag. Etter det har jeg ikke hørt noe selv etter gjentatte "purringer" (til oppgitte epostadresser) Jeg ringte derfor i dag og fikk kontakt på telefon ganske raskt. Men han kunne opplyse at jeg fortsatt hadde time 11 juni men kun for å sjekke vindusviskermotor men om den 11 juni skulle gå normalt ville de ikke bytte den. Problemet er at jeg ikke vet om motor går sakte eller normalt før de skrus på. Har jeg uflaks går de normalt når tekniker ser på bilen og da bruker jeg en hel dag til ingen nytte :-(
De andre tingene kunne de ikke gjøre noe med før utpå høsten en gang.

Så til spørsmålet, er det noen snarveier man kan benytte for å få Karihaugen verkstedet til å ta disse punktene raskere? Han jeg snakket med avviste at det var mulig men har hørt fra en selger at det er mulig. Noen som har erfaringer de kan dele?

Filme feilen slik at du kan vise problemet når du leverer bil inn. Har jeg gjort flere ganger med feil som kommer og går. Da bytter/fikser de uten diskusjon.
S100D Sort metallic
X75D Blå VIN F127...
S90D Hvit VIN P127...Solgt Juni 2018
S85 Grå VIN P58035, byttet i X75 29.03.17
S85 Grå VIN P36765, solgt 10.04.16

MrBacardi

Sitat fra: LASOL på tirsdag 21. mai 2019, klokken 16:24
... men så prøvde jeg å få utført skifte til 4G modem, smøre bremser og (bil ruller bakover i motbakke ved kjøring på autopilot) og 80 000 service samtidig.

Prøv å kontakte Rud (Bærum) om time i stedet. Jeg har faktisk akkurat min bil inne på Rud nå fordi min bil også ruller bakover i motbakke ved kjøring på autopilot:
https://elbilforum.no/index.php?topic=10160.msg807034#msg807034

Jeg fikk sendte epost og fikk time et par dager etterpå  :+1:
MineBiler.no - Legg inn dine biler gjennom årenes løp
Jeg koblet Teslaen til Slack

2024 Q4 45 Quattro - Utleveres mai 2024
2023 Q4 45 Quattro - Utlevert jan 2023
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

Wibla

Sitat fra: Motorwatt på onsdag 08. mai 2019, klokken 16:14
Du skrev utbedring, men det var altså for det andre. Da må du nok påregne lang tid for eventuelt bytte.

Til info har jeg fått time i Drammen den 11. juni for å bytte demperne foran :)
2018 Tesla Model S 75D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA