Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bekymring: månedsvis ventetid på servicesentrene

Startet av Muffinman, lørdag 21. februar 2015, klokken 18:14

« forrige - neste »

Contango

Hehe - forstår. Skal ordlegge meg forsiktigere neste gang ;-)
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Contango

#1111
Så - da var det min tur. Ladeport i fri bevegelse med tilhørende advarsel om sensorfeil. Time 29 august på Skøyen.
Edit: byttet til slutten av mai i krs.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Big T.

Bestillte time i desember-18 for 40k km service.
Fikk time 28 april-19 på Skøyen.Ser at bilen har blitt parkert i p-huset der,og stått på samme sted i 8 dager nå.De tror ikke den blir klar før 17 mai.

Hører at SC i Moss er raskere .Noen som har erfaring?

rsomby

Hvorfor i allverden tar de inn bilen i det hele tatt når de vet de ikke har kapasitet til å gjennomføre en service som tar et par timer? Det gir jo bare en elendig opplevd service!


Thomas Parsli

Kanskje de venter på deler?

Det er jo lov å ringe...
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Klykken

Ja, mulig de oppdaget noe under servicen som de venter deler for.
Uansett, de burde ringe i så fall! Det har de gjort hos meg de to gangene jeg har hatt bilen på rep... (trondheim)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Wibla

#1116
Var innom Tesla i Drammen i dag for å si ifra om et par skadde felger og ulyd fra demperne foran.

Skadene på felgene var registrert for et halvt år siden under PDI (pre-delivery inspection), med arbeidsordre og alt, men denne var tydeligvis ikke gjort noe med før hjula ble sendt fra Tromsø til Drammen, så å få nye viste seg å være 0 problem.

Fikk time for bytte av felger + sjekk av dempere 22. mai, altså to uker ventetid.

E: redigert for klarhet...
2018 Tesla Model S 75D

Motorwatt

Merkelig. Samme sak med mine dempere, og jeg må vente i 4 måneder til. Eller så er det slik som jeg opplevde at du først får time for inspeksjon, og så en dato for reparasjon.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Wibla

De skal ikke bytte demperne, kun sjekke de. Prøvetur + bil på bukk.
2018 Tesla Model S 75D

Motorwatt

Du skrev utbedring, men det var altså for det andre. Da må du nok påregne lang tid for eventuelt bytte.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Wibla

Sitat fra: Motorwatt på onsdag 08. mai 2019, klokken 16:14
Du skrev utbedring, men det var altså for det andre. Da må du nok påregne lang tid for eventuelt bytte.

Vet vi i det hele tatt om de har funnet en løsning enda? Er ikke noe vits i å stresse med å få bytta de før man vet at de nye man får ikke lager ulyd. Det gir seg jo nesten litt selv...
2018 Tesla Model S 75D

Motorwatt

Min fikk diagnosen etter en kort prøvetur, og inspeksjon på bukk. Merkelig om de skal bytte dempere til flere tusen kroner hvis det ikke hjelper.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

tornaldo

Sitat fra: Thomas Parsli på fredag 03. mai 2019, klokken 12:41
Tesla tar nok både kode 2 og kode 3 feil relativt raskt, mens vanlige ting som rust på bremseskiver neppe blir prioritert. Jeg ville nok tatt bremser (så sant det ikke er en reklamasjon) på et lokalt verksted...

Og husk at fristen har blitt streng og at SVV ikke bryr seg om lang leveringstid på deler. Du risikerer å måtte avskilte bilen....

"Manglene på kjøretøyet må være rettet og godkjent innen den opprinnelige fristen, eller senest to måneder etter at EU-kontrollen ble utført (det som kommer først). "
https://www.vegvesen.no/kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/EU-kontroll/ikke-godkjent-eu-kontroll

Hører/leser så mye forskjellig om bremser og rust på skivene. Hva faller innenfor og hva faller utenfor reklamasjon? Er man bare prisgitt Tesla sin mening, eller er det rimelig klare føringer på hva som dekkes eller ikke? Spør fordi jeg selv har fått feil på EU kontroll nylig, mer enn 25% rust på innsiden av skivene foran.

Har bare 1.5 mnd på meg å utbedre, så spent på hva Tesla vurderer det til. I det hele tatt spent på når de gir meg time.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Big T.

#1123
De ringte fra Tesla Skøyen nå,bilen er på service. Fremdeles etter innlevering 28 april.

Først ringte en fra kundeservice,og sa jeg måtte bytte bremseklosser til 9000kr.Bilen er en S70D fra 2016 med 50k km.

Jeg sa at det takker jeg nei til. Så gikk det 15 minutter,så ringte verkstedmester og sa jeg måtte bytte bremse skiver også til 12.500kr.

Jeg lurte på hvorfor det måtte byttes,og han mente at på en så gammel bil(3år)så måtte det byttes. Etter noe diskusjon,viser det seg at han trodde jeg hadde en 2013 model,og han så på feil bil.

Nå skulle alt byttes på garanti. Vet ikke om de kommer til å bytte noen ting, da jeg sjekket at det var ca 4mm igjen på bremseklosser ved innlevering på service.

Tenker vel litt at de prøver seg på å loppe folk for unødvendig bremse service. Hadde jeg hatt mindre erfaring med bil, hadde jeg mest sannsynlig sagt at-ja,bare bytt bremse skiver og klosser. Det må vel byttes om dere sier det-

Noen flere med lignende hendelser?

Thomas Parsli

For å svare generelt (har ikke sett dine skiver/klosser):

Det er ikke uvanlig å bytte både skiver og klosser på tre år gamle biler pga. strenge regler om rust på skivene:
https://www.dinside.no/motor/rustne-bremser--den-nye-bilsykdommen/69949196

Dette er ikke unikt for Tesla, men rammer elbiler i større grad enn fossilbiler pga. regenerering.
Ofte bytter man klosser litt tidligere enn nødvendig hvis man først tar skivene fordi arbeidet er så dyrt at det lønner seg for bileier.

Det er imidlertid uvanlig å bytte klosser allerede etter 50.000km -sa de noe om hvorfor?

Men at Tesla Skøyen roter med hvilken bil de ser på er håpløst...

At Tesla prøver å "loppe folk for unødvendig bremse service" faller på sin egen urimelighet -de har bedre ting å gjøre enn å bytte bremser unødvendig.

Be om bilder før du gir svar, del de gjerne her!
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA