Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bekymring: månedsvis ventetid på servicesentrene

Startet av Muffinman, lørdag 21. februar 2015, klokken 18:14

« forrige - neste »

Muffinman

Sitat fra: OleJA på tirsdag 20. september 2016, klokken 09:37
Enten lokalt i Norge, eller i (verste fall) så er de så toppstyrte fra USA at lokal fornuft ikke slipper til.
Det at enkelte verksteder har god kontroll sier meg tre ting:

1. Det er i stor grad opp til lokal planlegging.

2. Det at noen verksteder har moderate køer og god kvalitet på arbeidet mens andre er fullstendig nedgravd tyder på at den samlede kapasiteten er for liten.

3. Mye ressurser og kapasitet går tapt til ikke-produktive formål når det bikker over grensa slik vi ser enkelte steder.

Dette er ikke bærekraftig selv om kvaliteten på bilene fra fabrikk bedres sakte men sikkert. Til det er det for mange allerede leverte biler med store utbedringsbehov. Selv om alle nye biler ble helt feilfrie fra i dag vil sannsynligvis ta år å ta inn etterslepet. Heldigvis kan Tesla forsvare en stor utbygging av serviceleddet med at det vil selges et høyt antall rimeligere biler på veien om et par år, slik at etablert kapasitet ikke må avvikles når etterslepet på dagens flåte er historie.

Forhåpentligvis blir hovedbeskjeftigelsen i framtiden service og ordinært vedlikehold.

inverter

Har brukt Brummundal et par ganger og er veldig fornøyd med det. Akseptable ventetider og ting blir fikset.

Ikke noe å lure på hvis du bor i Oslo eller litt nord for Oslo.

lunitiks

Begynner å bli bra med teslaer på veiene i tromsø, men kan ikke si at vi er plaget med ufrivillig lange ventetider her. Så lenge det er service minded og kompetent personell som gir resultater så kan litt ventetid forsvares.

Verre blir det når man får slurv tilbake etter lang ventetid, bare for å bli booket på ny time.

Tror nok de gjør så godt de kan ut fra sine forutsetninger der og da, men at det er mer systemiske holdninger, prioriteringer, uklarheter og manglende opplæring som medbringer seg kjipe SC-historier fra eierne
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Øyvind.h

Har nevnt det for sjefen for service i Norge ved flere anledninger - de skaper 2-3-4 ganger så mye jobb for seg selv ved å bruke inkompetente mekanikere som ødelegger nesten like mye som de fikser.
Det er dessverre blitt slik at jeg ikke forventer at ting er fikset når bilen skal innom servicesenteret. Heldigvis lite behov for det på 90'en, men har dessverre hatt dårlig opplevelse med den også på servicesenter.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

latigo

Sitat fra: eminate på tirsdag 20. september 2016, klokken 14:49
At folk finner seg i dette begriper jeg ikke.
Kva er prosedyra for å "ikkje finne seg i det", då? Kjefte og smelle? Selje bilen?

Øyvind.h

Sitat fra: latigo på tirsdag 20. september 2016, klokken 18:37
Sitat fra: eminate på tirsdag 20. september 2016, klokken 14:49
At folk finner seg i dette begriper jeg ikke.
Kva er prosedyra for å "ikkje finne seg i det", då? Kjefte og smelle? Selje bilen?

Ta det opp med ledelsen. Å kjefte på service-Advisor er feilplassert sinne. De kan ikke lastes for mekanikernes slette jobb.

Salg av bil er ikke et godt alternativ. Det finnes ingen konkurrenter, og fossilbil er en langt større lidelse enn å krangle med verkstedet.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

lunitiks

Ja, catch 22 shitt dette her. Hva kan man gjøre? Bra innsats @Øyvind i alle fall!
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

krl

Det enkleste er nok å levere bilen hos Tesla i Brummundal eller Kristiansand. Der virker det som om de har tid til å gjøre en god jobb hvis man leser litt her inne  :)

Men dette blir jo en noe upraktisk løsning for dem som bor i Trondheim eller Tromsø.....

eminate

Det er et reelt alternativ å bytte til et annet merke. Spesielt om noen år når de andre har kommet med fullgode alternativer i premiumsegmentet. Forspranget vil krympe. Samtidig ser det ikke lovende ut med servicesentrene når det kommer enda fler biler(Model 3). De må rett og slett skjerpe seg.

Det som er så irriterende er at de skal ha bilen inn ved avtalt tid, med de opererer ikke med noen avtale i forhold til forbruker om når bilen er forventet å være ferdig. En bitteliten sak tar da dager og jeg okkuperer en lånebil jeg ikke har behov for, da min bil kunne vært levert inn når de faktisk hadde tenkt å reparere den. Har hatt mange biler og Tesla har den desidert dårligste servicen når det kommer til rettetid og kommunikasjon underveis. Det virker rett og slett som at systemet deres ikke fungerer særlig bra.
Bestilt: 2021 Tesla Model 3 Performance
Solgt: 2017 Tesla Model S P100DL
Solgt: 2016 Tesla Model S 75D

trygvelo

Sitat fra: eminate på tirsdag 20. september 2016, klokken 20:33
Det er et reelt alternativ å bytte til et annet merke. Spesielt om noen år når de andre har kommet med fullgode alternativer i premiumsegmentet. Forspranget vil krympe. Samtidig ser det ikke lovende ut med servicesentrene når det kommer enda fler biler(Model 3). De må rett og slett skjerpe seg.

Det som er så irriterende er at de skal ha bilen inn ved avtalt tid, med de opererer ikke med noen avtale i forhold til forbruker om når bilen er forventet å være ferdig. En bitteliten sak tar da dager og jeg okkuperer en lånebil jeg ikke har behov for, da min bil kunne vært levert inn når de faktisk hadde tenkt å reparere den. Har hatt mange biler og Tesla har den desidert dårligste servicen når det kommer til rettetid og kommunikasjon underveis. Det virker rett og slett som at systemet deres ikke fungerer særlig bra.

Jeg er faktisk forsiktig optimist nå. Har bilen inne til service hos Oslo nord/Grorud. De hentet bilen og leverte samtidig 90D lånebil. God kommunkasjon før og under service. Bilen har riktignok blitt stående lengre enn forventet, den var ferdig i dag, 8 dager etter at den ble hentet. Men så var det også et par større feil som ble funnet. For første gang føler jeg at de tar godt var på meg som kunde og faktisk tar vare på kommunikasjonen mellom meg og alle parter hos Tesla slik at alle involverte parter har den samme informasjonen om hva som skal gjøres.

Spesielt dette med elendig kommunikasjon innad i Tesla har irritert meg grenseløst tidligere og ført til mye ekstra surr og bomturer for henting av bil som viste seg å ikke være ferdig allikevel osv.

Så gjenstår det å se om jobben som er utført står i stil med oppfølging og kommunikasjon... Det får jeg vite når jeg henter bilen på torsdag.

o.b.lix

Sitat fra: eminate på tirsdag 20. september 2016, klokken 20:33
Det er et reelt alternativ å bytte til et annet merke.

Ingen av forhandlere her i Bergen på andre merker takler elbil særlig godt. Verstingene er nok leaf og zoe. Heldigvis  er det lite krøll med nyere leaf, mens zoe må være elbilen fra helvete, spesielt kombinert med forhandler i Bergen. Hver gang den må inn på verksted, kan du bare glemme å få erstatningsbil. Og de klarer aldri å finne ut av feilene...
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Kristian O

Skodje har fortsatt grei ventetid. Fikk time 3 veker etter bestilling, men de ringte seinere på dagen og sa det var kommet en åpning dagen etterpå.  :)
Utenom Audi som lånebil så var alt heilt topp, får satse på at de gir meg en X neste gang  ;)

Fikk oppdatering utover dagen, dei fiksa det som skulle fiksast, nyvaska og støvsugd bil klar når eg kom for å hente.
Svært, svært fornøgd med mitt lokale Tesla service senter  :D
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

RuneW

Sitat fra: krl på tirsdag 20. september 2016, klokken 20:05
Det enkleste er nok å levere bilen hos Tesla i Brummundal eller Kristiansand. Der virker det som om de har tid til å gjøre en god jobb hvis man leser litt her inne  :)

Men dette blir jo en noe upraktisk løsning for dem som bor i Trondheim eller Tromsø.....

En upraktisk løsning for 98% av Norges befolkning er det det er.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Muffinman

Mange av alternativene må vel også kunne sies å være upraktiske til en viss grad :)

lunitiks

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA