Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bekymring: månedsvis ventetid på servicesentrene

Startet av Muffinman, lørdag 21. februar 2015, klokken 18:14

« forrige - neste »

knappern

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 25. februar 2015, klokken 20:08
Såfremt det ikke er vinter og jeg trenger forvarming må de gjerne beholde bilen min et år eller to, så lenge jeg har en tilsvarende Model S lånebil :D

Sitat fra: knappernDet skal vel ikke være sånn at man må sjekke hvor lang ventetid og forsinkelser det er hos Tesla for å planlegge service etter km? Jeg har en bil som straks runder 20000km, og den vil ligge på rundt 30000 når den skal inn på service. 
Om svært lang ventetid på service er årsaken til at man ikke får tatt service iht intervallene vil jeg tro det går helt problemfritt å eks få service-pakken forskjøvet.
Dvs om du har forhåndsbetalt for 20,40,60,80,100K service slik jeg har så ville jeg krevd 5 servicer uavhengig av kilometerstand. Og når Tesla virker å nedprioritere vanlig service så er vel det med bakgrunn i at bilen beholder garantien, og at normal service ikke er så viktig som man trodde i starten.

Greit at dem nedprioriterer service. Men jeg kjører rundt med en bil som plutselig ikke har bremser... Og Tesla mener jeg skal prøve å skru av regen... For å prøve ??? kona kjørte ned en bakke og bremsene virket ikke, sneiet en porsche og var nær ved å havne på jordet. Tenk selv om du har godt gasspådrag og ikke noe skjer når du bremser. Det er en spesiell følelse det. Har hatt en dulion andre biler og ingen har vært i nærheten av å miste så mye bremsekraft selv med møkk, vann, salt eller rust på skivene..
Svart model S P85.

Tuxedo

Bremser skal fungere.  Har aldri hatt problemer med bremsene på min bil, bortsett fra umiddelbart etter vask med høytrykkspyling.  Dette gjelder alle biler, og en tung nedbremsing rett etter vasken løser problemet.  Så bremseproblemer på Model S utover dette må skyldes feil, som verkstedet bør ta tak i snarest.

mr_Utopia

#77
Denne tendensen med vanskeligheter med service virker å ha utviklet seg over tid.

Men for ordens skyld, begrepet service brukes i hytt og gevær. Dette må man være mer nyansert på.

Service er: Vedlikehold på bilen, i henhold til et vedlikeholds og inspeksjonsprogram.
Reparasjon: Reparasjoner og utbedringer i henhold til garanti og/eller "goodwill".

Selv om man i dagligtale sier "jeg fikk god service", så blir det bare rot om man sier "Jeg fikk god service når bilen var på service. Hvem fikk service? Du og/eller bilen??"

Hva er den underliggende årsaken til dette? Tesla vet hvor mange biler er på veien i Norge og burde kunne statistisk forutse (pluss de har jo online overvåking på bilene) hvor stort omfang av service behov vil bli.

Garanti reparasjoner bør også være til en stor grad forutsigbart. Her er det økende antall biler, som har økende alder og som begynner å komme litt i "småfeil-alder".

Men hva er grunnen til at det hoper seg slik opp? Det kan neppe være for at Tesla har blitt overrumplet av behovet for service, eller at leverte biler har vært større enn forventet. Kvaliteten virker også å være ganske jevn hvis man leser innlegg her og holder bremse og drive unit problematikk utenfor. (Virker egentlig som om det er blitt litt bedre med småfeil, hvis jeg tillater meg å synse litt.)

Siden veldig mange har forhåndsbetalt service (vedlikehold og inspeksjon), vil det faktisk være incentiv for Tesla å ikke bemanne opp. Det har vel også vært sagt av Elon Musk at man ikke skal tjene penger på service. Nok et incentiv for Tesla Norge å ha minst mulig folk til å utføre service.

Et av problemene da er at det er sannsynligvis samme medarbeiderne som gjør reparasjoner og foretar service på bilene. Spørsmålet er hvordan de lokale Service Center er finansiert? Er det noen som vet noe om det? Er det f.eks. slik at de søker til Tesla Nederland eller Tesla Motors om å få gjennomført en garantireparasjon og får refundert en "stykkpris" for det, eller er det et visst budsjett som er satt av for garanti og goodwill reparasjoner? Som betyr X antall ansatte til å reparere og utføre service i et gitt område.

Jeg er faktisk litt redd for at de som har forhåndsbetalt service vil få vansker med å få god utnyttelse av dette. Rett og slett fordi det er et underliggende incentiv for Tesla å ikke utføre service, da pengene allerede er betalt inn. Det vil gå utover bileieren når han skal selge. For en bruktbilkjøper vil se at bilen ikke er vedlikeholdt i henhold til Tesla Service plan (selv om den er litt uklar). Da spiller det lite rolle at Tesla sier "trenger mindre service enn vi trodde (fordi vi har litt mye å gjøre for tiden).

Det hadde vært interessant å se om det er noe forskjell på behandling av bestilling for de som har forhåndsbetalt service i henhold til service program og de som betaler cash inn. Virker som det er et visst press på tesla for å få inn penger på diverse. Ref speilene som måtte byttes, og det virker som om mange ble lokket til å betale 5000 eller hva det var for oppgraderingen. (Selv om det vitterlig må være mye ekstra arbeid for Tesla å installere kabling og styr.)

Jeg mistenker at modellen "skal ikke tjene penger på service (vedlikehold og inspeksjon av bil) har hatt en utilsiktet hensikt med å gi incentiv i alle ledd til å få færrest mulig biler gjennom systemet. et greitt tall biler gjennom systemet med så få folk som mulig.

At det ikke blir ansatt flere folk og kjørt flere skift er et sterkt bevis på dette. Situasjonen har vedvart i månedsvis, og ser ut til å bare bli verre og verrre.

Og et undervurdert problem med Tesla er, hvis du ikke er fornøyd med merkeverkstedet, ja så sliter du.

EDIT: feilformulering.


Øyvind.h

Tesla har da haugevis av stillinger utlyst? De har sågar fløyet inn haugevis av folk til å bistå service-apparatet i kortere perioder, og utvidet overtid/arbeidstid i perioder.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

mr_Utopia

Jeg kan også lyse ut stillinger som ikke blir besatt.

Det er ikke slik at mekanikere er begrenset. Er Tesla sin lønn god nok så får de folk.

Er nok allikevel litt forsinkelse på dette da det kreves sikkert spesiell opplæring for å jobbe på elbiler, samt internkursing etc.

Poenget er uansett at det ikke er nok folk (og evt. utstyr) til å ta seg av all jobben. Det er litt som helsekø. Hvis køen er lang nok, er det mange saker som går over av seg selv, eller det blir akkutt og kommer på et annet budsjett.

Man kan jo også argumentere at det er bedre (les: billigere for Tesla) at en kunde kjører rundt med et økende antall feil, før man utbedrer disse. Og vhis det er mange gjentakende feil, som dugg i baklykter, så kan man ikke holde på å skifte lykter hver gang. Og folk gidder ikke å mase om sånt om man må vente i 4 måneder.

Jeg tror dette er et mye alvorligere problem for Tesla sitt rennome enn Drive unit problemer eller ladeproblemer etc.

Det som inspirerte meg virkelig er det som ble rapportert fra den første tiden om veldig god behandling av kundene, gratis lånebil, nyvasket bil, henting av bil hjemme for å utføre reparasjoner etc. Virket som om Tesla eiere ble ringt opp før de visste de hadde et problem.

At man skal kjøre rundt med en bil til 3/4 million i månedsvis med irriterende småfeil og ikke få attention gjør at jeg har satt planer om Tesla på vent.

Men Tesla Model S er en fantastisk bil for all del!

snurrehue

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 25. februar 2015, klokken 21:52
Tesla har da haugevis av stillinger utlyst? De har sågar fløyet inn haugevis av folk til å bistå service-apparatet i kortere perioder, og utvidet overtid/arbeidstid i perioder.

At de har haugevis av stillinger utlyst behøver ikke bety at de faktisk skal få inn folk på alle disse. For noen måneder siden hadde de liggende ute noen annonser for en lokasjon på Østlandet. Annonsene hadde ligget ute lenge. Tenkte at jeg skulle ringe for å melde min interesse (selv om min interesse egentlig mest var av nysgjerrighet). Etter noen forsøk på å få kontakt med kontaktpersonen som var oppgitt, fikk jeg bare til svar at annonsen egentlig ikke var aktiv.

snurrehue

Sitat fra: Sven-E på torsdag 26. februar 2015, klokken 02:07
Og når noen bemerker slike feil, så høres det ikke greit ut at:
  "Jo da, det synes jo at det er mange småfeil med Tesla, men det er ikke lett å få gjort noe med.  Det tar 4 måneder å få utbedret noe på en Tesla."

Og etter å ha ventet 4 måneder på verkstedtime er det slett ikke sikkert at de faktisk har fått utbedret/fjernet feilen når du får bilen tilbake.

Tesla har to problemer som MÅ forbedres dersom de skal ha noe håp om å overleve. Kvalitet og serviceopplevelse er faktisk viktigere enn 0-100 på 3 sekunder. En kjapp bil med Insane-modus gir mye PR og "vil-ha". Men når folk opplever å bruke en formue på en slik bil, forventes et suverent service-nivå og utmerket kvalitetsfølelse.

Kagex

Det som har irritert meg mest er ikke lang ventetid første gang. det er etter første reperasjonstime frustrasjonen begynner. Ting som ikke blir gjort, halvveis fikset eller i det hele tatt glemt å fikse må man bestille ny time for og da gjerne 2 måneder. de glemte å fikse rattet mitt som var skjevt og hjulstilling som var på trynet. "oja det glemte vi å sjekke, du kan få time om 2 måneder" dette var på Skøyen, kjørte selv ned til drammen og fikk dette fikset på 30 min.
P29687

mr_Utopia

SitatEtter noen forsøk på å få kontakt med kontaktpersonen som var oppgitt, fikk jeg bare til svar at annonsen egentlig ikke var aktiv.

Dette føyer seg inn i rekken av Tesla kommunikasjon. .Alle kunder er forståelsesfull for de vet at Tesla søker febrilsk etter folk.

Hadde de tjent penger på service og garantiarbeid  hadde det trolig ikke vært slik. Men Teslas modell med at de eier service center kan nok slå ut slik. Tror ikke man skal undervurdere dette.

Sjøhyene

Sitat fra: sangiovese på torsdag 26. februar 2015, klokken 03:49

Tesla har to problemer som MÅ forbedres dersom de skal ha noe håp om å overleve. Kvalitet og serviceopplevelse er faktisk viktigere enn 0-100 på 3 sekunder. En kjapp bil med Insane-modus gir mye PR og "vil-ha". Men når folk opplever å bruke en formue på en slik bil, forventes et suverent service-nivå og utmerket kvalitetsfølelse.

jepp, føler at nyutvikling og salg fram til nå har gått fullstendig på bekostning av kvalitets-forbedring og service generelt. På en måte kan man jo forstå dem, men det som er helt klart er at hvis ikke de skjerper seg så vil det slå tilbake voldsomt på de. For de er ganske avhengig av å ha et godt rykte, og selv tesla-eiere har ikke ubegrenset tålmodighet.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

HelectriC

De som har hatt bilen inne innom rammen for forhåndsbetalt servicepakke: hva blir gjort med bilen? må man skifte bremser og klosser hvert år eller er det bare små fiks? Skjønner at flere har fått feil utbedret, men det er strengt tatt ikke service uten garanti.
Når jeg prøvekjørte Tesla i Gøteborg i jul og spurte hvor man kan gjøre service på bilen fikk jeg til svar at nermeste er i Oslo!!! kan ikke kjøre til Oslo for service. Fikk til svar at man ikke trenger å gjøre service på bilen i det hele tatt. Garantien er gyldig likevel! Ok, dette høres merkelig ut. Hvorfor skal jeg da tegne serviceavtale til mange tusen kroner? eller blir det faktisk skiftet masse ting på en slik service?
ioniq 5

Tuxedo

På min service ble det vel stort sett fylt på vindusspylervæske.  Resten var garantiting.

HelectriC

Sitat fra: Tuxedo på fredag 27. februar 2015, klokken 10:30
På min service ble det vel stort sett fylt på vindusspylervæske.  Resten var garantiting.

kanskje ikke så gøy å betale 3400kr (17000/5) for vindusspylervæske?
ioniq 5

Fastlane83

For å få ned ventetiden på servicesentrene må de få åpnet litt flere senter. Her i Kristiansand har det vært planlagt ett senter lenge, men det går ikke så veldig fort!
2015 Tesla Model S 85D - solgt mai 2021
2016 BMW i3 94aH
2021 Volvo XC40 electric - Care by Volvo frem til Porsche kommer
Porsche Taycan 4 Cross Turismo - utlevert 03.12.21

mj

Uansett nå, ventetiden på service og reklamasjoner er vel noe som TOCN bør ta opp på et litt høyere nivå. Fortsetter det slik vil Tesla miste mange kunder. Både nye og gamle.
S100D Sort metallic
X75D Blå VIN F127...
S90D Hvit VIN P127...Solgt Juni 2018
S85 Grå VIN P58035, byttet i X75 29.03.17
S85 Grå VIN P36765, solgt 10.04.16

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA