Bekymring: månedsvis ventetid på servicesentrene

Startet av Muffinman, lørdag 21. februar 2015, klokken 18:14

« forrige - neste »

timingbeltkiller

INTET NYTT UNDER SOLEN
Allerede i 1930 het det:
"En bil har du glede av 2 ganger:
Når du henter den ny og når du leverer den fra deg brukt."
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Øyvind.h

Sitat fra: timingbeltkiller på onsdag 25. februar 2015, klokken 12:52
INTET NYTT UNDER SOLEN
Allerede i 1930 het det:
"En bil har du glede av 2 ganger:
Når du henter den ny og når du leverer den fra deg brukt."
Jeg har glede av bilen hver eneste kjøretur, for den er helt rå! Om man bare gleder seg kjøpsdagen og overleveringsdagen har man kjøpt feil bil  ;D
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

JO

Måtte og vente i månedsvis for service på bilen. Hadde fått avtalt dag og klokkeslett kl 8 på morgenen. Leverte bilen fikk lånebil og hadde tenkt å hente den ut på ettermiddagen. Det endte med at bilen sto urørt i 4 dager hos Tesla før de i det hele tatt begynte på den. Så selv med mange måneders ventetid klarer de ikke begynne på bilen på den avtalte servicedagen. Er og ett problem at servicenivået er så lavt at det er til å grine av. Lover å ringe tilbake gjør det aldri, nei de har en kjempeutfordring foran seg. Jeg er ikke en ambassadør for Tesla lenger. I tillegg til at bilen ikke akkurat er topp kvalitet, så er evnene og viljen til å reparere problemer skikkelig fraværende.
For å si det enkelt dette ble min første og siste Tesla, skal aldri kjøpe en Tesla igjen det er det ingen tvil om.
Hyundai Ioniq 5 21
Kansellert Polestar 2 reservert
Seat Mii Electric 20
x Svart Model S 14

BMW850

Skal aldri ha noe annet enn Tesla igjen :) Dette vil gå seg til etterhvert!
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

RaBalder

Jeg er vel også blitt en litt mer "lunken" tilhenger av Tesla i det siste.

Og jeg tror ikke Tesla skal vente så altfor lenge med å få orden på Service-situasjonen.

Enhver eier vil bli gærn av venting på feilretting og/eller service. Det bare tar ulik tid før det inntreffer.

MyTess

Dette høres definitivt ut som noe TOCN bør ta tak i. Slik jeg har oppfattet tidligere har de direkte tilgang til toppledelsen, både i Norge og US.

jkirkebo

Sitat fra: RaBalder på onsdag 25. februar 2015, klokken 14:32

Og jeg tror ikke Tesla skal vente så altfor lenge med å få orden på Service-situasjonen.

Enhver eier vil bli gærn av venting på feilretting og/eller service. Det bare tar ulik tid før det inntreffer.

Nja, om man vet om ventetiden er vel ikke ventetid på service noe problem. Er den 4 måneder så bestiller jeg bare time 4 mnd. før bilen skal inn...
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Muffinman

For ordens skyld, min bekymring er ikke først og fremst fra kundeperspektiv. Jeg er rett og slett urolig for at det vi ser nå er symptomatisk på en ukultur i forhold til å fange opp kvalitetsavvik i tide og fortsette å pøse ut masseproduserte feil som må rettes i ettertid (eller forsøkes rettet). Dette vil i så fall balle på seg inntil det når kritisk masse og bli uhåndterlig, ikke bare kapasitetsmessig men først og fremst i et rent bedriftsøkonomisk perspektiv. Det vil gå en begrenset periode hvor nybilsalget finansierer reklamasjonskostnadene, men om også de nysolgte bilene har samme reklamasjonsbehov blir det før eller siden bråstopp.

Jeg støtter visjonen til Tesla, og håper at jeg er unødig bekymret. Det ville vært utrolig synd om de ikke skulle lykkes på grunn av klønete organisasjonsbygging, ukultur eller at man ikke klarer å få kontroll på prosessene.

timingbeltkiller

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 25. februar 2015, klokken 18:33
Nja, om man vet om ventetiden er vel ikke ventetid på service noe problem. Er den 4 måneder så bestiller jeg bare time 4 mnd. før bilen skal inn...
Problemet oppstår når du etter disse 4 månedene får beskjed enten dagen før eller når du
kommer med bilen: "Service forskjøvet til X".

Eller det bagatellmessige problemet servicen tar ikke 4 timer som forventet,
men flere dager før bilen rulles inn på verkstedet fra parkeringsplassen.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

knappern

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 25. februar 2015, klokken 18:33
Sitat fra: RaBalder på onsdag 25. februar 2015, klokken 14:32

Synd de fleste ikke vet om ventetiden da... Mannen i gata ser km begynner å nærme seg service, da ringer  man å bestiller service. Det skal vel ikke være sånn at man må sjekke hvor lang ventetid og forsinkelser det er hos Tesla for å planlegge service etter km? Jeg har en bil som straks runder 20000km, og den vil ligge på rundt 30000 når den skal inn på service.  Samtidig må jeg kjøre rundt med de irriterende feilene så lenge >:(
Svart model S P85.

weld77

Dette blir jo morro når Model X kommer i tillegg - den har sikkert sin dose barnesykdommer i tillegg til det vanlige.

Jeg tipper strømmen av nye Teslaer til Norge nå er svært lav, så man kan jo håpe at de klarer å ansette folk og få mer stell på servicebiten innen Model X kommer til landet. Ladningen med P85D som kommer i disse tider har forhåpentligvis litt mindre småfeil enn forrige modell - de har jo tross alt hatt et par år på å forbedre ting og tang, og det å legge på en ekstra motor er neppe veldig drivende for feil i seg selv. Utover den ekstra motoren er vel 85D temmelig lik 85 ?

turfsurf

Sitat fra: weld77 på onsdag 25. februar 2015, klokken 19:08
Jeg tipper strømmen av nye Teslaer til Norge nå er svært lav, så man kan jo håpe at de klarer å ansette folk og få mer stell på servicebiten innen Model X kommer til landet.
Uhh, frem til sluttet av mai tror jeg ikke det blir lite nye Tesla, da kommer det vel ladninger med S85D til gammel pris.

Etter det roer det seg vel noen måneder, så bestemmer vel prisen hvor mange X som kommer etter hvert. Tror ikke det blir så mange hvis de kommer på 7-800k selv om det nok blir en noen....
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

sindrejoh

Var i kontakt med Tesla Bergen i dag. Første ledige time var i juli.
Model S85 | Bestillt 24.01.2014 | Levering 04.06.2014

19" hjul | Dobbeltlader | Grå nappaskinnseter | Hattehylle | Matchende Yacht-gulv | Obeche-tre matt innredning | Panoramatak i helglass | Parkeringsassistent | Perlehvit lakk | Smart Luftfjæring | Superlading inkludert | Tech-pakke | Ultra Hi-Fi lydsystem | Vinterpakke

Øyvind.h

Såfremt det ikke er vinter og jeg trenger forvarming må de gjerne beholde bilen min et år eller to, så lenge jeg har en tilsvarende Model S lånebil :D

Sitat fra: knappernDet skal vel ikke være sånn at man må sjekke hvor lang ventetid og forsinkelser det er hos Tesla for å planlegge service etter km? Jeg har en bil som straks runder 20000km, og den vil ligge på rundt 30000 når den skal inn på service. 
Om svært lang ventetid på service er årsaken til at man ikke får tatt service iht intervallene vil jeg tro det går helt problemfritt å eks få service-pakken forskjøvet.
Dvs om du har forhåndsbetalt for 20,40,60,80,100K service slik jeg har så ville jeg krevd 5 servicer uavhengig av kilometerstand. Og når Tesla virker å nedprioritere vanlig service så er vel det med bakgrunn i at bilen beholder garantien, og at normal service ikke er så viktig som man trodde i starten.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Havebigfun

Sitat fra: Muffinman på onsdag 25. februar 2015, klokken 18:40
For ordens skyld, min bekymring er ikke først og fremst fra kundeperspektiv. Jeg er rett og slett urolig for at det vi ser nå er symptomatisk på en ukultur i forhold til å fange opp kvalitetsavvik i tide og fortsette å pøse ut masseproduserte feil som må rettes i ettertid (eller forsøkes rettet). Dette vil i så fall balle på seg inntil det når kritisk masse og bli uhåndterlig, ikke bare kapasitetsmessig men først og fremst i et rent bedriftsøkonomisk perspektiv. Det vil gå en begrenset periode hvor nybilsalget finansierer reklamasjonskostnadene, men om også de nysolgte bilene har samme reklamasjonsbehov blir det før eller siden bråstopp.

Jeg støtter visjonen til Tesla, og håper at jeg er unødig bekymret. Det ville vært utrolig synd om de ikke skulle lykkes på grunn av klønete organisasjonsbygging, ukultur eller at man ikke klarer å få kontroll på prosessene.
Godt formulert- helt enig.
Det virker som om Tesla har noen hellige kuer, eks. baklyktdesign som kolliderer med vanntettheten, hvor gode løsninger vrakes til fordel for god design.
Samtidig håper jeg at en mange av disse 10-20 endringer per uke er nettopp for å luke ut feil. Det er altså ikke helsvart men slike DU-bytte aksjoner som vi var vitne til nylig bør det ikke bli så mange av før det stopper helt opp.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA