Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

11kw eller 22 kw type 2 fase 3 hjemmelader / ladeboks til 6,6kw billader?

Startet av Softblue, fredag 20. februar 2015, klokken 19:49

« forrige - neste »

Softblue

Hei. Skaffe drivstoff til en elbil synes mer komplisert enn å velge mellom bensin eller diesel på pumpa, og gir en bratt læringskurve i el-faget :-[ .

Vurderer 11kw eller 22 kw type 2 fase 3 hjemmelader / ladeboks.
11kw er 3fase 16A (400v TN) og 22 er 3fase 32A (400v TN).

Jeg har forstått det slik, at om jeg kobler til en bil med 11kw billader så vil batteriet motta 11kwh. Hver av trefase 16A lederene L1, L2 og L3 leverer 3,6kw hver. Og dette vil være fint for en Tesla S eller Mercedes B Electric Drive.

Men, så lurer jeg på om jeg har forstått det rett, om jeg kobler til en bil med 6,6kw lader (f.eks ford fokus eller Nissan Leaf med 6,6kw lader. Kanskje dette også gjelder e-Golf og i3 med 7,4kw ladere?). I utgangspunktet skulle man tro at 11KW var nok til å forsyne en 6,6kw eller 7,4kw lader. Men etter det jeg forstår, så er 1faseladere og benytter derfor bare en av lederene L1, L2 eller L3? Og da vil batteriet kun motta 11kw delt på 3 = 3,6kwh?

Så for å kunne lade en 6,6kw bil med 6,6kwh så trenger man 22kw fordi 22kw delt på 3 = 7,4kwh?
Og en 7,4kw lader i e-Golf eller i3 vil motta 7,4kw.

Så om det elektriske anlegget tillater det, så vil en 22kw ladeboks vil gis størst mulig fleksibilitet, selv om 11kw i utgangspunktet er nok?

En annen ting jeg lurer på er om det vil være lurt å legge opp en 13A eller 16A kontakt med siden av ladeboksen, så man kan bruke en vedlikeholdslader om bilen skulle bli stående lenge utbrukt
2019 Tesla model 3 LR RWD
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban (Solgt).
150.000 elektriske kilometer.

Griffel

Her går det heller om bilen har enfaslader eller 3 faslader.
Tesla, MB og Zoe har trefaslader. De øvrige har 1 faslader.

Fra en 11kW ladestasjon 16A kan biler med 3faslader trekke 3faserx16Ax230V = 11kW iløpet av en time blir det 11kWh.
bil med enfaslader kan trekke 16A*230V = 3,6kW som iløpet av en time blir 3,6kWh. Ladestasjonen leverer ikke mer enn det bilens lader trekker. Laderen i bilen får ikke trekke mer strøm enn det ladestasjonen er konfigurert for.

Setter du opp en 32A ladestasjon og ønsker en 16A kontakt må denne sikres spesielt.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Softblue

Takk for svaret @Griffel
Pr i dag har jeg 1x40A inntak til leiligheten og må oppgradere inntaket.
Jeg har snakket med styret i brl. og de er positive hvis installatøren godkjenner det. Det er 400v-TN inn i hovedsikringsskapet i garasjekjelleren hvor måleren står. Bygget er fra 1999.
Vil det holde med:
3x40A hovedvern for en 3x16A lader?
og
3x50A hovedvern for en 3x32A lader?
eller må jeg øke til 3x63A for en 3x32 lader?
2019 Tesla model 3 LR RWD
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban (Solgt).
150.000 elektriske kilometer.

Rio

Mange nye som kommer har store planer for kraftig lading hjemme.

Når man har hatt elbil en stund så finner man ut av at hjemme er det stedet man vanligvis klarer seg fint med ganske så beskjeden ladehastighet - vanligvis lader man jo om natten, så det er masse tid. (Unntaket er jo hvis man må lade etter jobb fordi man kjører langt om kvelden.)

Du kommer veldig langt med helt vanlig 230 V 16 A. Skulle det ikke være nok, kan du heller oppgradere. (Du kan selvsagt trekke en tykkere kabel.)



Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: Softblue på fredag 20. februar 2015, klokken 22:36
Takk for svaret @Griffel
Pr i dag har jeg 1x40A inntak til leiligheten og må oppgradere inntaket.
Jeg har snakket med styret i brl. og de er positive hvis installatøren godkjenner det. Det er 400v-TN inn i hovedsikringsskapet i garasjekjelleren hvor måleren står. Bygget er fra 1999.
Vil det holde med:
3x40A hovedvern for en 3x16A lader?
og
3x50A hovedvern for en 3x32A lader?
eller må jeg øke til 3x63A for en 3x32 lader?

Du må selvsagt gjerne ha noe slikt, men (for å spare deg utgifter) så vil nok de fleste her påpeke at de færreste trenger noe slikt hjemme. Er man hjemme 10 timer, for eksempel, og lader med 3,6 kW, så har man 36 kWh i batteriet. De fleste biler har batterier på mellom 20 og 30 kWh.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Softblue

Takk for svar @Rio
Jeg trenger nok å få ladet bilen mellom dagens jobbkjøring og kveldens kjøring til treninger mens jeg spiser middag. Da er det fint om bilen lades i løpet av 3 timer.
2019 Tesla model 3 LR RWD
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban (Solgt).
150.000 elektriske kilometer.

Nuvolari

Sitat fra: Softblue på fredag 20. februar 2015, klokken 22:57
Takk for svar @Rio
Jeg trenger nok å få ladet bilen mellom dagens jobbkjøring og kveldens kjøring til treninger mens jeg spiser middag. Da er det fint om bilen lades i løpet av 3 timer.

Hva blir ca årlig kjørelengde?
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

Softblue

Godt spørsmål @Nuvolari
Vanligvis til sammen 7 mil pr dag, men enkelte dager 12 mil. Så lider nok av langt fremskrevet rekkeviddeangst. Føler litt at rekkevidden på en el-bil starter der det røde lyset på bensinmåleren på en vanlig bil begynner å lyse :D Men, har ikke lyst å spare på varme og ac for deretter nå målet med neglesprett eller gjennomsvett. Har forstått det slik at varme, ac og motorveihastigheter over 100 km/t drar mil av rekkevidden. El-bilen må kunne brukes som en vanlig bil. Har ikke mulighet til lading på jobb eller i løpet av dagen, kun hjemme.
Skjønner det rasjonelle svaret er Tesla, men med den teknologiske utviklingen, så er jeg redd for at elbilen jeg kjøper nå vil være like aktuell som en iphone 3 om noen år, så jeg er ikke direkte villig til å legge 600.000 på bordet for det.
(Mulig en 22kw ladestasjon også vil være utdatert om noen år, men med 22kw har jeg mulighet til å  oppgradere bilen uten å måtte investere i ny infrastruktur).
2019 Tesla model 3 LR RWD
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban (Solgt).
150.000 elektriske kilometer.

jkirkebo

Sitat fra: Softblue på fredag 20. februar 2015, klokken 22:36
Takk for svaret @Griffel
Pr i dag har jeg 1x40A inntak til leiligheten og må oppgradere inntaket.
Jeg har snakket med styret i brl. og de er positive hvis installatøren godkjenner det. Det er 400v-TN inn i hovedsikringsskapet i garasjekjelleren hvor måleren står. Bygget er fra 1999.
Vil det holde med:
3x40A hovedvern for en 3x16A lader?
og
3x50A hovedvern for en 3x32A lader?
eller må jeg øke til 3x63A for en 3x32 lader?

3x50A blir for snaut til 3x32A lading etter min mening. Men husk at det finnes alternativer mellom disse også, f.eks 3x20A eller 3x25A lading.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Softblue

Hei @Sven-E.
Man vil aldri få mer inn på batteriet enn det laderen i bilen gir. Har du en 1faselader på 3,6kw i bilen så vil du aldri få mer enn 3,6kwh (pr. time) inn på batteriet.

Etter det jeg skjønner så er Type 2 Mode 3 ladeboksen en laderegulator som snakker med laderen i bilen før ladingen setter i gang. Kjenner ladeboksen at det er en 3,6kw lader ombord i bilen, så gir boksen 3,6kw. Kjenner boksen at det er 22kw ombord i bilen så gir ladeboksen 22kw (eller maks det boksen kan gi om den har lavere Kw).
2019 Tesla model 3 LR RWD
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban (Solgt).
150.000 elektriske kilometer.

Softblue

Hei @jkirkebo.
Godt tips om 3x20A og 3x25A ladning.
Men om jeg lader en 1fasebil fra 3fase ladeboksen,
så vil jeg ikke oppnå full effekt på "1fase x 230w x 32 A" = 7,4kwh.
En 3x25A vil gi 1x25A i enfasen, som da blir "1fase x 230w x 25A" = 5,8 kwh.
Og en 3x20A vil gi 1x20A i enfasen, som da blir "1fase x 230w x 20A" = 4,6 kwh.
Ladetiden øker med synkede Ampere og jeg vil helst ha kortest mulig ladetid.
2019 Tesla model 3 LR RWD
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban (Solgt).
150.000 elektriske kilometer.

Griffel

Sitat fra: Softblue på lørdag 21. februar 2015, klokken 10:48
Etter det jeg skjønner så er Type 2 Mode 3 ladeboksen en laderegulator som snakker med laderen i bilen før ladingen setter i gang. Kjenner ladeboksen at det er en 3,6kw lader ombord i bilen, så gir boksen 3,6kw. Kjenner boksen at det er 22kw ombord i bilen så gir ladeboksen 22kw (eller maks det boksen kan gi om den har lavere Kw).
For å øke presisjonen litt, uten at det har vesentlig betydning for hvordan systemet oppleves sett utenfra.

Ladeboksen/ladestasjonen/ladepunktet/ladekontroller tilnød laderegulator (men ikke hjemmelader), forteller bilens lader hvor mye den maksimalt får lov å trekke, den begrenser ikke på annen måte enn at enn å koble ut om bilen trekker mer enn maksimalt. Gjerne ved at en sikring løser ut.

Dette er altså en enveis kommunikasjon fra veggboks til lader, ikke en lukket regulatorsløyfe. Kan veggboksen belastes mindre enn det bilens lader kan trekke. For eksempel 16A boks og 32A lader i bil vil sikringen gå om bilens lader "blåser i meldingen" om å begrense seg til 16A.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: Softblue på lørdag 21. februar 2015, klokken 11:06
Hei @jkirkebo.
Godt tips om 3x20A og 3x25A ladning.
Men om jeg lader en 1fasebil fra 3fase ladeboksen,
så vil jeg ikke oppnå full effekt på "1fase x 230w x 32 A" = 7,4kwh.
En 3x25A vil gi 1x25A i enfasen, som da blir "1fase x 230w x 25A" = 5,8 kwh.
Og en 3x20A vil gi 1x20A i enfasen, som da blir "1fase x 230w x 20A" = 4,6 kwh.
Ladetiden øker med synkede Ampere og jeg vil helst ha kortest mulig ladetid.

Sant nok, men om det er enfase lading du trenger går 1x32A nesten garantert greit på 3x50A inntak (og også på 3x40A inntak) om elektrikeren er nøye med fasefordelingen. Dvs. at andre store forbrukere (komfyr, stekeoven, vv-bereder osv.) kobles på de to andre fasene.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Softblue

Hei @jkirkebo, og takk for svar  :)
En 1x32 kurs er ikke så interessant for meg. Jeg ønsker å legge opp en 3-fasekurs med ladeboks som både kan lade 22kw i 3fase og 7,4kw i 1fase fra samme type 2 mode 3 ladekabel, eller er ikke det mulig?
2019 Tesla model 3 LR RWD
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban (Solgt).
150.000 elektriske kilometer.

Softblue

Hei Griffel. Fint at du forklarer oss nybegynnere sammenhengen mellom ladeboks og billader. Det hele er litt "mystisk"  :-[
2019 Tesla model 3 LR RWD
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban (Solgt).
150.000 elektriske kilometer.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA