Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forskjell på A-dekk til Leaf?

Startet av tomrh, fredag 20. februar 2015, klokken 08:38

« forrige - neste »

DannyRS

Helt riktig tomrh, tenker i utgangspunktet å kun kjøpe 2 stk nye dekk i samme dimensjon. Det er jo mer vanlig på heftige bakhjulstrekkere med forskjellige dimensjoner fremme og bak. Også trillingene da.  ;D

Har montert vinterhjul enn så lenge. Hakka R2 som er så godt som oppbrukt allerede etter ca 30k km av bilens totale 60k km. Tre sesonger.

Heller stadig mot Nokian Hakka Blue. Ser at de gjorde det godt i NAF-testen fra 2015 med 205/55/16 og C/A. Er nok et godt kompromiss. Så får vi se i hvor stor grad karakterene er sammenlignbare på tvers av dimensjoner.

Toyoene lever dessuten opp til karakter C i våtgrep, så helt greit med en forbedring der.
'18 Nissan Leaf 40 kWh
'18 Tesla Model S 100D

tomrh

Sitat fra: DannyRS på torsdag 04. mai 2017, klokken 21:10
Toyoene lever dessuten opp til karakter C i våtgrep, så helt greit med en forbedring der.
Jepp, har erfart det selv på mjauen vår der vi har disse på bakhjula. Ikke spesielt vanskelig å få sleng i rundkjøring en regnværs dag akkurat.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

DannyRS

Da er Hakka Blue bestilt..  :)

Får se om jeg merker noe forskjell på forbruket.
'18 Nissan Leaf 40 kWh
'18 Tesla Model S 100D

tomrh

Andre her inne med 18" har vel opplevd 10-12% økt forbruk (over OE) med nye dekk som ikke var Toyo, så da havner du kanskje på 5-6% økning? Blir spennende å høre ja.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

aronesen

Hei.
Her var det mye nyttig lesning. :+1:

Jeg skal nå kjøpe dekk til bilen min og står forran to valg:

Michelin Energy EV 195/55 R16 91Q XL
Nokian Hakka Green2 205/55 R16 94W XL

Begge er AA dekk, men jeg heller litt mot Nokian dekket ettersom det er mere støysvakt enn Michelindekket.
67dB mot 70dB. Det betyr at Nokiandekket bare har halvparten så mye støy som Michelindekket.
Jeg tror også at Nokia dekket er litt mere robust enn Michelindekket.

Vil den litt større bredden på Nokia dekket ha noe særlig å si på rekkevidden? Regner også med at det er litt tyngre enn Michelindekket.
Renault Zoe Intens 43kW, Grå Neptune

tomrh

Nokian-dekket vant fjorårets NAF-test. Michelin-dekket er originalt utstyr på Renault Zoe, kanskje det står noe på det forumet? 195 vs 205 reduserer Cd med ca 0,005. Nokian har levert et knallbra sommerdekk i alle disipliner med ultralav rullemotstand, jeg ihvertfall ville valgt det da.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

aronesen

Renault Zoe Intens 43kW, Grå Neptune

DannyRS

Sitat fra: tomrh på fredag 05. mai 2017, klokken 16:58
Andre her inne med 18" har vel opplevd 10-12% økt forbruk (over OE) med nye dekk som ikke var Toyo, så da havner du kanskje på 5-6% økning? Blir spennende å høre ja.

Kjørte ca 21 mil i går. I følge Carwings er snittforbruket på 1,33 kWh / 10 km denne dagen.

På motorvei var hastigheten ca 90 ekte km/t. Ble også endel køkjøring dessverre, noe som antakelig pynter litt på tallene.

Fikk på de nye dekka mandag kveld, så de er ikke akkurat innkjørt enda.



'18 Nissan Leaf 40 kWh
'18 Tesla Model S 100D

tomrh

Det må jo sies å være godt innafor!  8)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Ourasi

#159
Sitat fra: tomrh på mandag 08. mai 2017, klokken 17:16
Nokian-dekket vant fjorårets NAF-test. Michelin-dekket er originalt utstyr på Renault Zoe, kanskje det står noe på det forumet? 195 vs 205 reduserer Cd med ca 0,005. Nokian har levert et knallbra sommerdekk i alle disipliner med ultralav rullemotstand, jeg ihvertfall ville valgt det da.

Litt OT angående NAF/Motor sin test: Litt underlig at de tester et Nokian Hakka Blue 2 dekk i 205/55 R16 91 V variant, når dette ikke eksisterer noe annet sted enn i denne testen. Ikke engang på Nokians hjemmeside finner man denne varianten. Et skreddersydd testdekk fra Nokian eller rør fra NAF?

Har testet endel i vår med 91 vs. 94XL med ellers identisk dekk fra samme produsent, der altså lasteindex er eneste forskjellen, og tap av komfort er ganske påtagelig på bil med 91 i vognkortet... Ja, man finner fler A rulle dekk dersom man inkluderer 94XL H/V/W, men dersom bilen er spekket for 91, så styr unna 94XL, om du verdsetter komfort, spesiellt om både 91 og 94 varianten dekket kommer i er i A klassen på rullemotstand. Det sies fra mange "eksperter" at høyere hastighetsindex også forverrer komforten pga. stivere konstruksjon, så den potensielle forskjellen mellom A dekk fra samme produsent og dekkserie med 91 Q/H og 94XL V/W vil kunne bli ganske stor ang. komfort på "norsk asfalt", noe jeg kan skrive under på at stemmer rimelig bra.
Golf GTE 2015 Carbon


Ourasi

#161
Hovedgrunnen er nok gummiblanding, men noe konstruksjon/tech også, på siste modell.. Siste modell EfficientGrip Perfomance skal være B rulle og A våt, ifølge Goodyear selv med disse eksakte spesifikasjonene.. https://www.goodyear.eu/no_no/consumer/tires/results.html?w=205&h=55&r=16&l=91&s=V&type=size&sn=SUMMER

Irriterende at GoodYear ikke opererer med versjonsnummer som 1-2-3 etc. eller I-II-III etc. eller Gen.2-Gen.3 etc., på EfficientGrip Performance. De gjør dette på enkelte andre dekk som opplever forbedringer fra tidligere modeller, så er bare tull at de ikke gjør dette konsekvent.. Tunga rett i munnen mao.. Forskjellen på A og B rulle på disse to dekkene er nok mikroskopisk, forskjellen på A og C på våt er nok mer fremtredende...
Golf GTE 2015 Carbon

Trond.Strom

hadde vært supert om man kunne ha målt rullemotstanden på bildekk slik som denne karen gjør for sykkeldekk:
http://www.bicyclerollingresistance.com/road-bike-reviews

Kjell Leaf

Hvilket dekk er best på rullemotstand av 17" ? Finnes noen med både lav motstand og støy ?
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

tomrh

Du finner flere med A i rulle om du velger 205/55R17. Bl.a. Dunlop Sport BluResponse, Pirelli Cinturato P7 og Goodyear EfficientGrip Performance. Dunlop oppgitt med lavest støy av disse tre. Utenfor denne dimensjonen er det vel ingen uten at man går opp på 225 bredde.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA