Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forskjell på A-dekk til Leaf?

Startet av tomrh, fredag 20. februar 2015, klokken 08:38

« forrige - neste »

tomrh

Sitat fra: tomrh på søndag 01. mai 2016, klokken 08:58
Sitat fra: nr1rayner på søndag 01. mai 2016, klokken 01:25
Sitat fra: tomrh på tirsdag 15. mars 2016, klokken 23:41
Nå er 215/55R17 kun lovlig på Tekna da.
Hvor har du fått det fra?
Sitter ikke med vognkort til min, men etter vegvesen sin app skal det stå 205/55-16 på min, som det sikkert også står på alle andre Leafer..
Selv om det brukes 215/50-17 fra fabrikk på Tekna betyr det ikke at det er "rett" dimensjon.
Sjekket nettopp i kjøretøyregisteret for noen som har Tekna og du har rett. Den er typegodkjent for 205/55R16. Jeg trodde den kanskje hadde 215/50R17. Så da er 215/55R17 ulovlig stort.
Leafen som stod parkert ved siden av meg på piren i dag hadde Primacy3 i 215/55R17. Eieren har nok tenkt slik som jeg.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

nr1rayner

Mulig, eller at dekkverkstedet har tenkt slik og kanskje bare hatt 215/55 på lager.
Det er mye rart ute og går, har jobbet på dekkverksted og sett flere eksempler på at folk har skremmende lite peiling. Mange bryr seg ikke så hardt om at alle tall stemmer.
F.eks. var det en som kom innom med felger med 4 hull, men hadde 5 på bilen. Lurte på om vi kunne borre på et hull til.....  :+1:
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

tomrh

#137
Sitat fra: nr1rayner på torsdag 27. april 2017, klokken 19:54
F.eks. var det en som kom innom med felger med 4 hull, men hadde 5 på bilen. Lurte på om vi kunne borre på et hull til.....  :+1:
Haha, går det virkelig an! ;D

Min kjære parkeringsnabo på piren skilte seg ut i vinter også ved å bruke de originale 17" tekna-felgene med vinterdekk. :)

Btw - min svigerinne kjører Opel Ampera (plugin-hybriden altså), der står det i brukermanualen at 17" og oppover kun er lov å bruke om sommeren, mens om vinteren må man bruke 16".
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

L3eif

Sitat fra: nr1rayner på onsdag 26. april 2017, klokken 22:05
95W skulle jeg tro har hardere skulder, men mykere gummi i slitebanen enn 91V. Som da vil gi høyere slitasje.
Står det noe treadwear på dekkene?

På dekket står det Treadwear: 340, Traction: A, Temperature: A   :)
Oslo
2023 Tesla Model Y Perf. - Quicksilver [Bestilt 2020]
2017 Tesla Model S 75D [Desember] - Midnight Silver - Premium sort karbon - Panorama - Luft - CCS - HW3 - MCU2 - FSD - Versjon: 2022.44.25.3
2013 Nissan Leaf (2. Gen) 85.000 km [Solgt]

Counterpointer

Sitat fra: tomrh på fredag 28. april 2017, klokken 08:13
Btw - min svigerinne kjører Opel Ampera (plugin-hybriden altså), der står det i brukermanualen at 17" og oppover kun er lov å bruke om sommeren, mens om vinteren må man bruke 16".
Det høres jo fornuftig ut på alle måter i mitt hode.
Noen argumenter imot dette?

nr1rayner

@L3eif
Ok, da mangler vi bare å vite hva det er på 91V. 340 er ikke veldig høyt, men det varierer vel fra omlag 180 til 480 eller kanskje noen på 500 også..


Ser ingen grunn til at det ikke skal være lov å bruke 17" om vinteren, men jeg hadde heller valgt 16"..
For bare noen år tilbake fantes det ikke noe godt utvalg i vinterdekk i 17"+, men her har det skjedd utrolig mye. Det kan jo hende at den norske importøren ikke hadde noe særlige vinterdekk i sitt merke, og valgte å ta det med  :P
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

tomrh

Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

nr1rayner

#142
Det må nok være noe i det tomrh skriver om sommerdekk uten sommervarme.
Jeg la om her om dagen til mine Teknahjul, samme dekk jeg har brukt hele tiden.
Har kjørt noen lengre turer i nydelig vårvær. Følger ikke sånn rånøye med på forbruk, bare estimerer om jeg kommer frem og ser det litt an rett og slett. Men, forbruk har vel egentlig virket normalt, kunne klart 140 km her om dagen hadde det ikke vært for at vi måtte bruke varme på returen.  (Heimdal - Selbu), stort sett 70-80 sone og endel opp/ned og svinger halve veien, så ujevn hastighet.
140km på den veien mener jeg er bra!

Men i dag kjørte jeg den vanlige (men langt fra faste) turen til Orkanger.
Startet med å skrape is på frontruten.. Ca 2C i snitt på turen. Klima som vanlig på 16C.
Måtte ned på gammelveien Øysand-Buvika, ca 5km? svingete vei, men hadde stort sett CC der, så skal ikke ha tapt vesentlig kontra nyveien.
Trillet inn på Orkanger med 40% mindre på tanken...
Det er MYE!

Om sommeren går det ca 20-24% på den turen.
Nå har vi flyttet siden følgende noteringer, så forbruk i dag vil være litt høyere, kanskje 5% ekstra :
-3C uten varme,  vinterdekk, 28%
-10C med varme, vinterdekk, 44%
-15C med varme, vinterdekk, 46%

Mao hadde jeg nok kjørt billigere i dag med vinterhjul på.
Forbruket mitt med vinter vs sommerdekk er temmelig lik i like forhold, ca 10C.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

DannyRS

Har et relativt akutt behov for en erstatning til to av mine Toyo NanoEnergy2 i 215/45/18 pga punktering.

Har det kommet noen nye verdige kandidater i omtrentlig denne dimensjonen?
'18 Nissan Leaf 40 kWh
'18 Tesla Model S 100D

tomrh

De fikser punkteringer på dekksjappa ved å plugge dekket, koster ca. 5-600 kroner. Mye billigere enn nye dekk.

Jeg fikset et punktert dekk selv med et kit som nr1rayner tipset meg om. Han lenket til ebay men jeg kjøpte dette:
http://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/biltilbehor/dekkverktoy/dekkverktoy/reparasjonssett-600209/
Funker helt knall!  8) Anbefales vel ikke siden dekket plugges fra utsiden, men i dette tilfellet så er det en løkke som tres inn gjennom hullet, og bøyen på løkken skaper en naturlig mothake på innsiden. Flere andre på forumet som har brukt denne typen dekkfiks og er svært fornøyde.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

DannyRS

#145
Tanken er god! Dessverre er skaden slik at det ikke lar seg reparere. Ser ut til at det har vært lavt dekktrykk en stund, selv om det ikke er lenge siden jeg trykket de opp til 3,0 bar. (Det er noen andre i husholdningen som har kjørt elektrisk de siste dagene..)

Basert på 215/45/18 som dimensjon finner jeg nå C som beste rullemerking. Har tittet på dekkonline.

Vurderer Nokian Hakka Blue som har C/A. Altså nest siste generasjon Hakka Blue. Den nyeste finnes ikke i rett dimensjon. Hvis Hakka Blue slekter på Hakka Green (NAF-test 2016) eller Hakka Blue 2 (NAF-test 2017) lover det bra for rullemotstanden.

NanoEnergy2 med A/C ser det ikke ut til at jeg klarer å skaffe lengre.  ???
'18 Nissan Leaf 40 kWh
'18 Tesla Model S 100D

nr1rayner

Sitat fra: nr1rayner på onsdag 03. mai 2017, klokken 08:34
Det må nok være noe i det tomrh skriver om sommerdekk uten sommervarme.
Men i dag kjørte jeg den vanlige (men langt fra faste) turen til Orkanger.
Startet med å skrape is på frontruten.. Ca 2C i snitt på turen. Klima som vanlig på 16C.
Trillet inn på Orkanger med 40% mindre på tanken...
Det er MYE!

Fruen kjørte returen, det gikk vel litt roligere enn til vanlig siden jeg lå foran med dieseldyr og campingvogn på slep.
Anyways, parkerte hjemme med 30% mindre på tanken, som er lavt eller normalt  :+1:
Normalt litt høyere forbruk fra Orkanger enn til, da Orkanger ligger på ca 5 moh mens vi bor på 140-150 moh.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

tomrh

@DannyRS, du har 8" felgbredde og kan godt bruke 225 da. NanoEnergy2 i 225/40R18 fås kjøpt hos DekkOnline, men spørs hvor lenge du kan vente på nye dekk.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

tomrh

Men du tenkte vel på å kjøpe bare 2 nye dekk istedet for 4? Da vet jeg sannelig ikke. Som du sier selv så er rulle C det laveste du finner i dimensjonen du har.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

tomrh

#149
Linglong GreenMax fins i 215/45R18 hos byttdekk. Finner ingen eu-merking og de er billige! Kan kanskje være noe å undersøke nærmere.
Edit: andre nære dimensjoner har rulle E. ..
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA