Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forskjell på A-dekk til Leaf?

Startet av tomrh, fredag 20. februar 2015, klokken 08:38

« forrige - neste »

tomrh

Forstod nesten ikke selv hva jeg egentlig skrev :D, men poenget er at i et dekk med altfor høyt lufttrykk så vil selv et lite sandkorn skape vibrasjoner som deformerer hele dekket og ikke bare litt ytterst i slitebanen. Silikagummien har den egenskap (iflg videoen) at den er elastisk ved lave frekvenser men absorberer høyfrekvente vibrasjoner for å skape grep. Når hele det knallharde oppblåste dekket kommer i høyfrekvente vibrasjon fra underlaget må derfor rullemotstanden øke.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

nr1rayner

#121
Lufttrykk:
Har ikke sett hele videoen (enda). Overførbart er det nok, til en viss grad, men hvor er skjæringspunktet for for høyt lufttrykk?
Racersykkel (totalt ca 100kg) med ca 7 bar trykk på 2 syltynne dekk blir litt annet enn 1600kg bil, 4 brede dekk med ca 3 bar..
Viser til min rulletest, utført på temmelig grov asfalt, noen huller osv, vanlig norsk asfalt på småveier altså.
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,27312.msg509019.html#msg509019

Edit: Vil tro skjæringspunktet ligger godt over hva max dekktrykk er, 3,5bar var vel ca max på de jeg testet med.
Husk også at små ujevnheter på et bildekk vil/kan absorberes av mønsteret, mens store ujevnheter må absorberes av dekkskuldre (og støtdemper). På et racersykkelhjul har man kun et tynt lag med gummi, uten mønster, som ikke absorberer nevneverdig mye.

Dekkbredde:
Større frontareal ja, men også vekten fordelt over større kontaktflate, men her er det vel også et kryssningspunkt. Altså, mulig 195 er mer effektivt enn 175 på Leafen, men 255 tviler jeg på har noen fordeler, annet enn utrolig bra grep.
Legger ved linken her også til beregning av dekk i forhold til felg.
http://www.tyresizecalculator.com/tyre-wheel-calculators/tyre-size-for-rim-size-width-calculator
225 er max bredde på 7x17 felg.
Jeg ville nok heller havnet på 205/55-17.
Bredere dekk har for vane å gi mer sporing
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

nr1rayner

#122
Sjekket mine Tekna-felger nå, de er 6,5x17" IKKE 7x17.
215 er da max anbefalt bredde, man bør altså IKKE bruke 225 på de felgene.
ET 45 ser det ut for.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

tomrh

Jeg har hele tiden trodd at de var 7" i og med at det sto 215 på og 7" er veldig vanlig for 17", takk for oppklaringen! Da er jo 195 og 205 de beste dekkbreddene, uforståelig at de satte på 215 originalt? :o
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

nr1rayner

Jeg har aldri brydd meg om bredden da jeg har for mye dekk å slite på, men måtte jo sjekke nå  ;)
Er det 6x16 eller 6,5x16" tro?

Brede dekk er visst kult, og Tekna-felgene skal jo være kule, vel, designmessig er de jo pene  :+1:
Men, da blir det vel feil å ha 205 på 16 og 17..
Så de burde vel kanskje heller valgt 7x17" som du antok.
På 6,5x17 burde de vel størrelsesmessig heller valgt 205/50-17, som nesten er kliss lik 205/55-16.
Ingen A-dekk på dekkonline i den dimen, men det er det jo heller ikke i 215/50-17..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

L3eif

Tusen takk for svar @tomrh og @nr1rayner :)

Tror jeg går for Goodyear EfficientGrip Performance 215/50 R17 95W XL. Det er ikke A-dekk, men støysvakt og ellers bra så vidt jeg kan se. Dersom det er helt på tur må dere gjerne korrigere meg  :+1:
Oslo
2023 Tesla Model Y Perf. - Quicksilver [Bestilt 2020]
2017 Tesla Model S 75D [Desember] - Midnight Silver - Premium sort karbon - Panorama - Luft - CCS - HW3 - MCU2 - FSD - Versjon: 2022.44.25.3
2013 Nissan Leaf (2. Gen) 85.000 km [Solgt]

tomrh

Personlig ville jeg valgt Goodyear'ene i 205/55R17, som har A/A.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

L3eif

Hei,

Har nå kjøpt 4 stk nye Goodyear EfficientGrip Performance 215/50 R17 95W XL og kjørt noen få dager med dem. Har tidligere hatt 16" på sommerhjul. Kjørt totalt 80 000km med Leafen.

Etter omlegging til 17" har jeg sett en dramatisk økning i forbruk. Har ligget i snitt på ca 15 kWh/100km de siste ukene med vinterhjul og noen plussgrader. Etter omlegging syns jeg bilen har blitt tung på rattet og ser at det går mye mer strøm, men har ikke kjørt bil med 17" før, så vet ikke hvordan den skal oppføre seg. Siste dagene med de nye hjulene (i kaldt vær riktignok, ca 0-3 grader) har jeg ligget på over 20 kWh/100km... Har aldri hatt så høye verdier - selv ikke i -15 grader på vinteren. Er dette normalt? Er dette å forvente når man går opp til 17"? Jeg hadde sett for meg en økning i forbruk på 3-5%, ikke dette.

For tidlig å si noe om at dekkene slites skjevt - ser i hvert fall ikke sånn ut ennå. Mulig jeg må la dem rulle noen km til før jeg konkluderer med noe... Men, bør jeg ta den inn til sjekk hos Nissan nå med en gang? Noen som har erfaring med kjørefølelse på 17" vs 16"?
Oslo
2023 Tesla Model Y Perf. - Quicksilver [Bestilt 2020]
2017 Tesla Model S 75D [Desember] - Midnight Silver - Premium sort karbon - Panorama - Luft - CCS - HW3 - MCU2 - FSD - Versjon: 2022.44.25.3
2013 Nissan Leaf (2. Gen) 85.000 km [Solgt]

tomrh

Se bl.a. http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,22806.msg479004.html#msg479004
og http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,22806.msg476039.html#msg476039

En grunn til at dekka suger strøm er bl.a. at sommerdekk blir knallharde i lave temperaturer og får dermed vesentlig høyere rullemotstand. Nye dekk har også høyere rullemostand helt i starten. Regner med forbruket ditt blir bedre ut i mai.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

nr1rayner

Har originalt 17" Tekna, prøvde tomrh sine 16" såvidt.
17" er stivere og er nok litt tyngre på rattet.
215 bredde er sånn ca på grensen av hva man kan gå opp til uten å få store problemer med sporing.

Jeg opplever ca likt forbruk på 17" sommer og 16" vinter.
Brukte vesentlig mer i -11C uten varme enn jeg noensinne har gjort med sommerdekk på samme strekning, så nei, det høres ikke normalt ut.

Vil nok ta tomrh's råd, vent og se.
Mine 17" var nesten 2 år gamle da jeg kjøpte bilen, og gått ca 3-4'..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

L3eif

Takk for svar @tomrh og @nr1rayner. Tror jeg prøvekjører en Tekna hos Nissan og ser hvordan den føles sammenlignet med min - også lar jeg den rulle noen km til før jeg konkluderer med noe :)
Oslo
2023 Tesla Model Y Perf. - Quicksilver [Bestilt 2020]
2017 Tesla Model S 75D [Desember] - Midnight Silver - Premium sort karbon - Panorama - Luft - CCS - HW3 - MCU2 - FSD - Versjon: 2022.44.25.3
2013 Nissan Leaf (2. Gen) 85.000 km [Solgt]

leaf13

Sitat fra: L3eif på tirsdag 25. april 2017, klokken 08:46
Hei,

Har nå kjøpt 4 stk nye Goodyear EfficientGrip Performance 215/50 R17 95W XL og kjørt noen få dager med dem. Har tidligere hatt 16" på sommerhjul. Kjørt totalt 80 000km med Leafen.

Etter omlegging til 17" har jeg sett en dramatisk økning i forbruk. Har ligget i snitt på ca 15 kWh/100km de siste ukene med vinterhjul og noen plussgrader. Etter omlegging syns jeg bilen har blitt tung på rattet og ser at det går mye mer strøm, men har ikke kjørt bil med 17" før, så vet ikke hvordan den skal oppføre seg. Siste dagene med de nye hjulene (i kaldt vær riktignok, ca 0-3 grader) har jeg ligget på over 20 kWh/100km... Har aldri hatt så høye verdier - selv ikke i -15 grader på vinteren. Er dette normalt? Er dette å forvente når man går opp til 17"? Jeg hadde sett for meg en økning i forbruk på 3-5%, ikke dette.

For tidlig å si noe om at dekkene slites skjevt - ser i hvert fall ikke sånn ut ennå. Mulig jeg må la dem rulle noen km til før jeg konkluderer med noe... Men, bør jeg ta den inn til sjekk hos Nissan nå med en gang? Noen som har erfaring med kjørefølelse på 17" vs 16"?

Noen grunn til at du gikk for Goodyear EfficientGrip Performance 215/50 R17 95W XL og ikke Goodyear EfficientGrip Performance 215/50 R17 91V?
2013 Nissan Leaf
2019 Hyundai Kona
2022? VW ID4 GTX bestilt

L3eif

Sitat fra: leaf13 på onsdag 26. april 2017, klokken 10:42
Noen grunn til at du gikk for Goodyear EfficientGrip Performance 215/50 R17 95W XL og ikke Goodyear EfficientGrip Performance 215/50 R17 91V?

Fikk samme pris på begge dekkene du nevner. Tenkte da at jeg fikk mer for pengene ved å velge det dekket med høyest belastningstoleranse og hastighetsindeks. Innbilte meg at 95W er et litt mer stabilt og slitesterkt dekk. Om dette stemmer vet jeg ikke, men det var i hvert fall tankerekken min :)

tomrh har nok et bedre svar enn meg her.
Oslo
2023 Tesla Model Y Perf. - Quicksilver [Bestilt 2020]
2017 Tesla Model S 75D [Desember] - Midnight Silver - Premium sort karbon - Panorama - Luft - CCS - HW3 - MCU2 - FSD - Versjon: 2022.44.25.3
2013 Nissan Leaf (2. Gen) 85.000 km [Solgt]

tomrh

#133
Velger også 95W XL foran 91V av samme dekk av den grunn at rullemotstanden som oftest er lavere for XL-dekket. Hovedkomponenten i rullemotstand (~85%) er hysterese - at dekket deformeres og blir ovalt under rulling, det skapes da tap i form av friksjonsvarme. Et stivere dekk holder ganske enkelt fasongen bedre.

Dette kan synes å stå i motsetning til
Sitat fra: tomrh på tirsdag 25. april 2017, klokken 09:05
En grunn til at dekka suger strøm er bl.a. at sommerdekk blir knallharde i lave temperaturer og får dermed vesentlig høyere rullemotstand.
Forskjellen er at dekkbanen til sommerdekk blir hard i kaldt vær og absorberer ikke bittesmå ujevnheter som sandkorn, grovhet i asfalt etc. men sjokkbølger forplanter seg i hele dekket og forårsaker økt hysterese.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

nr1rayner

95W skulle jeg tro har hardere skulder, men mykere gummi i slitebanen enn 91V. Som da vil gi høyere slitasje.
Står det noe treadwear på dekkene?
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA