Forhåndsbetalt serviceplan

Startet av BMW850, onsdag 18. februar 2015, klokken 11:50

« forrige - neste »

bb

Sitat fra: GeirHM på onsdag 18. februar 2015, klokken 14:28
Sitat fra: bb på onsdag 18. februar 2015, klokken 13:20
Ok, med ca. 20k i året lønner det seg med servicepakken. De krever nemlig at bilen skal innom hver 20k.

Bjørn, du er vel blant de som har kjørt lengst. Hvor ofte har du service på bilen? Jeg kommer fra en pendlertilværelse med en fossilbil. Jeg blør en forferdelig masse penger hver gang bilen passerer 20k. Verkstedet finner alltid litt rusk og rask slik at en egentlig billig service til 3500 sjelden kommer på under 10 000. Det er alltid noe med styring, fjæring eller bremser som bare MÅ tas. Det tas. Og jeg blør. Hver gang. Derfor har jeg i utgangspunktet tenkt at en åtte års plan med fast pris er en billig garanti. Selv om jeg egentlig ikke regner med at jeg får mer enn knappe fire år ut av den. For jeg regner med at Tesla med den vil ta alt som dukker opp inntil bilen har kjørt 160k. Eller tar jeg feil?
Jeg tok min første service etter ca. 100k. De andre gangene jeg var innom var det kun courtesy inspection som ikke er helt det samme.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

cra

Sitat fra: Thor2014 på onsdag 18. februar 2015, klokken 14:38
Er "courtesy inspection" det samme som service?
Isåfall hvor står det?

Nei, det er det nok ikke. CI er sjekk av diverse småtteri. Denne stod nederst på PDF'en jeg fikk tilsendt fra Tesla etter at jeg hadde den inne for å få fikset noe småtteri:

Corrections: Courtesy Inspection
Lastet logger og sjekket for feil :
Sjekket firmware versjon : Oppdatert til siste versjon
Etterfylt spylervæske
Testet vindusviskere og spylerdyser
Sjekket / Testet alle setetbelter med belte lås
Testet og inspisert kunden ladekabel
Justert dekktrykk
Kontrollert dekkets mønster dybde
(yttre) (Senter) (Indre)
VF: 8 8 8
HF: 8 8 8
VB: 7,5 7,5 7,5
HB: 7,5 7,5 7,5
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

fonberg

Sitat fra: bb på onsdag 18. februar 2015, klokken 14:51
Sitat fra: GeirHM på onsdag 18. februar 2015, klokken 14:28
Sitat fra: bb på onsdag 18. februar 2015, klokken 13:20
Ok, med ca. 20k i året lønner det seg med servicepakken. De krever nemlig at bilen skal innom hver 20k.

Bjørn, du er vel blant de som har kjørt lengst. Hvor ofte har du service på bilen? Jeg kommer fra en pendlertilværelse med en fossilbil. Jeg blør en forferdelig masse penger hver gang bilen passerer 20k. Verkstedet finner alltid litt rusk og rask slik at en egentlig billig service til 3500 sjelden kommer på under 10 000. Det er alltid noe med styring, fjæring eller bremser som bare MÅ tas. Det tas. Og jeg blør. Hver gang. Derfor har jeg i utgangspunktet tenkt at en åtte års plan med fast pris er en billig garanti. Selv om jeg egentlig ikke regner med at jeg får mer enn knappe fire år ut av den. For jeg regner med at Tesla med den vil ta alt som dukker opp inntil bilen har kjørt 160k. Eller tar jeg feil?
Jeg tok min første service etter ca. 100k. De andre gangene jeg var innom var det kun courtesy inspection som ikke er helt det samme.

Hva kalte de denne servicen? 100 kkm? Fulgte de sjekklista til 40/80 kkm (inkl. bytte av bremsevæske) eller ikke? Måtte du betale for noe i tillegg til fast service-pris?
18 i3 FC | 17 S90D | 12 Leaf | 00 Porsche 911 C2

bb

#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

GeirHM

Jeg synes dette med den serviceavtalen er veldig vanskelig. Om jeg kunne fått den knyttet til åtte år og IKKE til km hadde jeg vært veldig fornøyd.

Bilen vil kjøre 40-50 000 i året og det er bare langkjøring hovedsaklig på motorvei med CC på hele tiden. Kan virkelig ikke forstå hvorfor jeg skal ha disse serviceintervallene så tett som etter hver 20 000. Jeg trodde bilen hadde færre mekaniske deler og dermed hadde mindre slitasje.

Hva får jeg for de ca 28 000 i servicekostnader som jeg ikke ville fått gjennom å betale  4000 x 4 år i stedet? Er det slik at det er noen slitasjekostnader jeg slipper unna gjennom denne avtalen (fram til 160 000 km) som jeg ellers ville måtte dekke selv om jeg betalte for fire årlige servicetilsyn i samme periode?

Ellers ser det jo ut som om jeg sparer 12 000 ved IKKE å inngå avtalen.

GeirHM

Ja, men så vidt jeg forstår har avtalen om åtte års serviceplan en begrensning på 160 000 km. Men dette må jeg få bekreftet av min DS før jeg sender over pengene. Om de kan se bort fra dette som maks antall km vil jeg veldig gjerne ha avtalen.

mr_Utopia

Har også etterspurt litt info fra forum om dette.

Jeg skjønner bare ikke at folk inngår denne avtalen slik jeg forstår dette. Nå er ikke norsk versjon av den tilgjengelig på nettet lenger hos Tesla .

Men fra Canada versjon:

Notwithstanding the date this Agreement is purchased or becomes effective, maintenance inspections
must be performed within 1,600 kilometers or 30 days of the specified maintenance intervals for Your
selected Plan. Any scheduled maintenance not completed within such time will be excluded and no
maintenance inspections will be added as a replacement for any such excluded maintenance inspections.
The regularly scheduled maintenance inspections shall include the following (subject to change by Tesla
at any time and without notice, in its sole discretion):

• Vehicle inspection;
• Replacement or repair at the time of inspection of normal maintenance items and wear and tear
parts, excluding the Battery and tires;
• Wheel alignment*; and
• Tire rotation*.

Min utheving i FET skrift. Det er jo helt tullete. Kan det stemme at dette står også i de norske avtalene? Jeg skal . betale Tesla på forhånd og komme med bilen i henhold til Teslas program. Tesla skal gjøre vedlikeholdsinspeksjoner (??) og bytte eller reparere slitasjedeler unntatt batteri og dekk. Men så står det at Tesla når som helst kan endre på hva de skal eller vil levere??? På en allerede inngått avtale?

Da er jo avtalen verdt null og niks, og man kan håpe på at vilkårene man betalte for (eller forrige eiger) fortsatt gjelder om 5 år? Kanskje tar de ut bremser om 1 år for det ble for dyrt? Kanskje blir viskerne ekstra? Kanskje må man betale for kjølevæsken?

Er det noen som har inngått avtaler nå i det siste som kan bekrefte at det står i de norske avtalene? Og nå mener jeg at det må være HARD FACTS, ikke hva en Tesla selger sa over en kaffekopp.

EDIT:

Kom på en ting til, kan Tesla finne på å endre MIN avtale spesielt om det står slik, men ikke andre sin? Kan det faktisk bety det?

bb

Det Tesla mener er at hvis jeg har 5-års serviceplan så vil jeg bruke den opp hvis jeg kjører 100 000 km på ett år. Det vil si at 100k-servicen jeg tok kostet 17750 kr. Dette er helt tullete, som jeg nesten sa ordrett til Tesla. Så de skulle visstnok gjøre et unntak for meg hørtes det ut som. Men jeg har ikke fått noe endelig bekreftelse fra dem.

Derfor vil jeg heretter fraråde de som har tenkt å kjøre 30k eller mer i året om å ta servicepakken. Ta heller en service i året og betal 4500 kr hver gang.
Bjørns videoer

GeirHM

Sitat fra: bb på onsdag 18. februar 2015, klokken 22:00
Derfor vil jeg heretter fraråde de som har tenkt å kjøre 30k eller mer i året om å ta servicepakken. Ta heller en service i året og betal 4500 kr hver gang.

Takk, reine ord for penga. Får jeg ikke en forsikring om at åtte års serviceplan er åtte år, så får jeg kjøpe disse enkeltvis.

ihlhaug

Ifølge SSB er gjennomsnittlig kjørelengte for nordmenn 17000 km årlig. Det er nok derfor de har 20000 km som grense pr år? Selv har jeg 5 år serviceplan, men vurderer å oppgradere til 8 år. Slik jeg har forstått det kan man ikke ha bilen i 4 år og 11 mnd for så å levere den til service og regne med å få alt ordnet for 4500 kr, da må man følge serviceprogrammet. Kan hende jeg tar feil, men det er slik jeg har forstått det.
- Tesla Model S 85kW, grå, sort skinn, matt lacewood, ALT ekstrautstyr utenom ekstra seter. SOLGT.
- Kawasaki er6n 2006 modell, sommermonsteret.
- Tesla Model S 85kW, perlehvit, beige next gen, carbon, 21" mørke, alt utenom luft og 7 seter. VIN 876xx
- Reservert to stk model 3.

Pompel

Hvorfor skal du ha en forsikring om at åtte års serviceplan holder i åtte år?

Sitat fra: http://my.teslamotors.com/no_NO/service
Inkluderer

• Årlig service (eller ved 20,000 kilometer)
  • Reservedeler som bremseklosser og vindusviskere (unntatt dekk)
  • Systemovervåking
  • Ekstern diagnostisering
  • Programvareoppdateringer
  • Nye funksjoner

Her står det altså at dersom du kjører mindre enn 20kkm per år skal du ha bilen inn en gang i året.
Dersom du kjører mer enn 20kkm per år skal du ha bilen inn til service en gang per 20kkm.

Derfor er det som bb skriver en dårlig deal dersom du kjører over 30kkm/år
S85, Sølv, 19", Tech, Autopilot, Pano, Lydpakke, Sikkerhetspakke, Vinterpakke

AndreS

lurer på om grunnen til at den er tatt vekk på Norsk side er at hele avtalen er under evaluering i Norge.

Det er pr nå kun årlig service, viskere og bremseklosser som er inkludert. Annet er dekket av garantien den tiden den varer. Dette har jeg fått skriftlig fra Tesla (og ja, dette er fra person som burde vite hva han snakker om, ikke en DS eller selger).

I3 i bestilling

nortrahof

Det virker for meg uklart om servicepakken inkluderer skifte av bremsevæske som skal utføres hvert 4. år. På noen biler er dette satt ned til hvert 2. år. (f.eks. MB).
Dette er mer omfattende enn "å telle hjulene" som de fleste serviceplaner går ut på.

Videre så lurer jeg på om man med servicepakke kan forlange full oppsmøring/vedlikehold av bremser hvert år?
På TMS brukes bremsene lite (som på andre elbiler) - og trenger vel derfor mer rutinemessig vedlikehold.
- Inkluderes dette i serviceavtalen, så er jeg sterkt i tvil om det ikke er lønnsomt? Er dette tilleggsarbeider, så tror jeg at jeg "står over".

Står i ferd med å vurdere en slik servicepakke men kjører lite i forhold til prisen på pakken (12k-15k Km/år).
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Davidsv

Et problem jeg har er at jeg er i tvil om hvor langt jeg kommer til å kjøre. Forsikringen kan jeg jo alltids legge til kjørelengde på. Men med serviceavtalen bør man jo være ganske bombesikker på hvor mye man kjører i året. Blir det som jeg tror, kommer jeg til å kjøre mye mer med Teslaen enn andre biler. Men jeg vet jo ikke, har ikke alle roadtrips de neste 8 årene planlagt akkurat...

Hvis det i det hele tatt lønner seg i utgangspunktet; det ser ut som det er ingen som vet sikkert hva man får vs. å kjøpe enkeltvis i varierende intervaller.
S85D | Bekreftet 11/11-14 | VIN 19/1-15 | Prod 26/3-15 | Transit 28/3-15 | Levert 21/5-15!

Trustno1

Sånn jeg ser det så klarer jeg knapt se serviceplan er lønnsomt uansett kjørelengde.
Man sparer ca en tusenlapp hver gang. Tar man renter og usikkerhet i betraktning så sitter man ikke igjen med mye.

Hva skjer feks med serviceplan om man vraker bilen? Og om man selger bilen så har jeg ikke inntrykk at man får særlig igjen for serviceplanen uansett.

Dessuten er vel de fleste signalene at man ikke trenger service så ofte som planen tilsier uansett, og da blir det uansett ikke lønnsomt.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA