Faser og om Hvorfor Model S-eierne forguder bilen sin og er tilsynelatende frels

Startet av Griffel, søndag 15. februar 2015, klokken 13:27

« forrige - neste »

Griffel

Faser og om Hvorfor Model S-eierne forguder bilen sin og er tilsynelatende frelst?

Det må komme av at den kan leveres med 22kW lader, som tar nesten alt fra 22kW trefas 400V og 7,3kW énfas og nedover.

Nå har cirys1 med henvisning til NEK 312* gjort det hele litt klarere.
Lader du fra en 400V Type2 kontakt lader du énfas 5leder.
Lader du fra en 230V Type2 kontakt benytter du laderen som énfaslader dersom kontakten er tilkoblet et TN nett via 3 ledninger, og som tofaslader dersom kontakten er tilkoblet et iT nett også med 3 ledninger.

Tofasladeren er da en tofas-treleder dings siden den er koblet til L1,L2ogPe, så da ville jeg trodd at
énfasladeren er da énfase-treleder.dings siden den er koblet til L,N og Pe, men det ikke kan den ikke være siden cirys1 påpeker at:
SitatSå en enfase motor med 3 ledere er automatisk en 400V motor.
så må jo dette gjelde for ladere også. (Jeg tviler på om motorprodusenter som Siemens og ABB vet dette).

Jeg har en kloakkpumpe (USA produsert) derfor med énfas motor. Internt i aggregatet med hjelp av en kondensator lages det en fase til slik at den får et roterende magnetfelt og dermed kan den drive en pumpe. Nå kommer énfasstrømmen fra et iT anlegg altså tofas men jeg kan ikke koble fra kondensatoren av den grunn. Hadde jeg derimot fått tofas fra et TN anlegg (L1, L2, N) ville jeg fått et roterende magnetfelt og motoren ville gå rundt, og antagelig ikke brydd seg om at dette er hva installatørene kaller énfas-3leder.

Spenningsnivå og fasebegrepet har selvfølgelig ikke noe som helst med hverandre å gjøre.

Sitatnår du sier 2fas så vet jeg med engang at du snakker om et IT system og du henter to av disse L1-L2-L3
Det kan nok stemme, på samme måte som at de fleste når de ser «hjemmelader» skjønner at det er snakk om en ladestasjon mode3 type2 eller type1 og ikke en lader.

Så når installasjonsbransjen sier 2fas er det en forkortelse for énfas iT. Mens for en motorprodusent eller en transformator produsent er énfas énfas, og tofas noe helt annet.
Noe lignende ser en på elbil Tesla har sin «høyspenningsstrømkontakt» siden alt i bil over 48V er høyspenning, noe det selvfølgelig ikke er i andre sammenhenger.

Med dette håper jeg at alt er meget klarere.

*(Jeg aner ikke hva NEK312 er for norm, hvilkets gyldighets område den har, og har heller ingen planer om å bruke penger for å finne ut hva som egentlig står.)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

cirys1

Greit forklart det "Griffel", uansett hva man sier eller mener om dette emnet så vill det oppstå uenighet nettopp fordi alle har gjort seg opp en mening rundt det eller at de har blitt forklart ditt eller datt.
Derfor syns jeg det er ekstra viktig og bruke de "verktøyene" vi har tilgjengelige FEL er så pass generell at man måtte spinne et helt leksikon ut av den for at noen skulle skjønne hvordan man skulle gjøre noe som helst nemlig NEK.
Men NEK er jo også en norm, så man er ikke pliktig til og følge den heller så lenge man kan dokumentere at man har fulgt FEL, dette vill generere i de aller fleste tilfeller så pass mye ekstraarbeid at det blir droppet.
Derfor vill jeg bruke den som redskap for og få mest mulig presis definering . (jeg vet ikke hvordan man får lastet opp bilder her, ellers så skulle jeg lastet opp de to bildene)

Angående den kloakkpumpen din så er jeg ikke helt enig (det hadde vært rart om jeg var enig i alt :P) du har 2 faser og simulerer den 3. Det er fordi (jeg vet at du vet dette :)) det sitter en 3-fas asynkron motor inni der og driver en pumpe, denne simulerte fasen brukes kun i startøyeblikket for og få momentet og dreieretning. (Dytter man den igang manuelt så vil den fortsette og gå selv uten kondensator, men dette er jo meget upraktisk med apparater som skal skrus av på jevnlig.
"tofas fra et TN anlegg (L1, L2, N) ville jeg fått et roterende magnetfelt "
Denne ble jeg usikker på? Mellom L1 og2 er 400 V og mellom L on N er det 230V akkurat hva som skjer i dette tilfellet var en artig problemstilling, men lite aktuell.
Angående det du sier om trafo er jeg enig, men på en annen side så er ikke nettsystemet bestemt før sekundær siden på trafoen eller dens forhold til jord, så her det helt prekært hva man skal ha inn og ut. :)

Griffel

Sitat fra: cirys1 på søndag 15. februar 2015, klokken 22:04
Angående den kloakkpumpen din så er jeg ikke helt enig (det hadde vært rart om jeg var enig i alt :P) du har 2 faser og simulerer den 3. Det er fordi (jeg vet at du vet dette :)) det sitter en 3-fas asynkron motor inni der og driver en pumpe, denne simulerte fasen brukes kun i startøyeblikket for og få momentet og dreieretning. (Dytter man den igang manuelt så vil den fortsette og gå selv uten kondensator, men dette er jo meget upraktisk med apparater som skal skrus av på jevnlig.
Nei faktisk ikke, dette er en i utgangspunktet en en tofasmotor hvor fase nr.2 lages av faseforskyving av den ene fasen den får fra nettet, og den brukes ikke bare i startøyeblikket.
Det finnes også enfasemotorer med startvikling (starter som 2fas og fortsetter å rotere slik den ble sattigang på kun én fase), disse er vanligere, men dette er altså ikke en slik. Ingen av disse har "en 3-fas asynkron motor inni".
De er ikke viklet som trefasemotorer, men som tofasemotorer. Enten med startvikling eller som den jeg har i kummen som kontinuerlig får fase 2 ved hjelp av en kondensator.

Jeg har en enfasmotor med startvikling liggende i kjelleren som jeg viklet i 1961. Det er heller ikke mange år siden sist jeg var bort i et amerikansk kontrollsystem som brukte 2fas motorer som servomotorer på kontrolsystemet sitt. (enklere driver krets enn for en 3fas motor).

Denne ble jeg usikker på? Mellom L1 og2 er 400 V og mellom L on N er det 230V akkurat hva som skjer i dette tilfellet var en artig problemstilling, men lite aktuell.
Fasevikling nr. én kobler jeg mellom L1 og N Fasevikling nr. to mellom L2 og N. og jeg får et roterende magnetfelt. (3 fas er bedere), men dette en motor produsert i USA.
(nevente jeg at jeg har solg et par patentsøknader på 90 graders 2 fassystemer?)
Hyundai Ionic.

Griffel

Sitat fra: Muffinman på søndag 15. februar 2015, klokken 22:11
Står det noe om ironi i NEK?
Ikke utenklig at dette med at 1fas er 2fas egentlig var ironisk ment.
(Nå føler jeg meg imidlertid rimlig sikker på at NEK 400 stadig kaller enfas for enfas, med mindre ingeniørener i den komiteen har blitt erstattet av journalister)
Hyundai Ionic.

sigurdi

@Griffel, du skal ikke ta patent på tidsmaskinen din også?
Ser du redigerte artiklene siste gang 01.01.70, så er nok foreldet nå. ;-)
Horten
Model X90D (18.03.17)

Rio

Angående det du sier om trafo er jeg enig, men på en annen side så er ikke nettsystemet bestemt før sekundær siden på trafoen eller dens forhold til jord, så her det helt prekært hva man skal ha inn og ut. :)

Nei, det er en TOFAS-motor, som har en vanlig fase, og en "hjelpefase" generert med en kondensator. Til motoren er det altså L1, L2 og N, men ingen N. Legg også merke til at det er ca 90 grader mellom L1 og L2, og ikke 120 grader, slik man har for trefas.

Du kan lese mer om det å den linken fra trettenhundrebrødmangel jeg ga deg i den andre tråden. Joda, det er kanskje utdatert, men man teller fremdeles 1, 2 og 3! :)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Griffel

Sitat fra: sigurdi på mandag 16. februar 2015, klokken 00:24
@Griffel, du skal ikke ta patent på tidsmaskinen din også?
Ser du redigerte artiklene siste gang 01.01.70, så er nok foreldet nå. ;-)
Det viste jeg ikke, og klokke for redigering ligger nok utenfor min kontroll.

På den annen side er det ikke så rent sjelden at jeg har svart på spørsmål før de er stillt. Foreldet? Siemens lagde likestrømsdynamo i 1866 (sterkstrømmens-fødsel) og vekselstrømsgeneratorer litt senere (énfas), Ferraris tofas i 1885 og trefas ikke lenge etter. Tesla tofas i 1887.
Etter det har disse betegnelesene ligget fast.
Hyundai Ionic.

cirys1

Sitat fra: Rio på mandag 16. februar 2015, klokken 01:12
Nei, det er en TOFAS-motor, som har en vanlig fase, og en "hjelpefase" generert med en kondensator. Til motoren er det altså L1, L2 og N, men ingen N. Legg også merke til at det er ca 90 grader mellom L1 og L2, og ikke 120 grader, slik man har for trefas.

Meget spesiell løsning, de aller fleste husholdningsmotorer er 3 fase motorer alt ifra vifter, støvsugere, el sag osv. som kjører på tofas med kondensator for og simulere den 3 fasen. Du får ikke trefas egenskaper da, spesielt med sag merker man det når man så vidt har en kubbe borti bladet i starten så stopper den, ingen startmoment..

Rio

Sitat fra: cirys1 på mandag 16. februar 2015, klokken 21:53
Sitat fra: Rio på mandag 16. februar 2015, klokken 01:12

Meget spesiell løsning, de aller fleste husholdningsmotorer er 3 fase motorer alt ifra vifter, støvsugere, el sag osv. som kjører på tofas med kondensator for og simulere den 3 fasen. Du får ikke trefas egenskaper da, spesielt med sag merker man det når man så vidt har en kubbe borti bladet i starten så stopper den, ingen startmoment..

Enten kjører motorer med énfas (enten mellom L1 og N for TN, eller L1 og L2 for IT)(og med en hjelpekondensator for å generere en "hjelpefase") eller så kjører de trefas.

Tofas (dvs. to faser med 180 grader mellom dem) har vi ikke i Norge.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012

cirys1

Sitat fra: Rio på mandag 16. februar 2015, klokken 22:02
Enten kjører motorer med énfas (enten mellom L1 og N for TN, eller L1 og L2 for IT)(og med en hjelpekondensator for å generere en "hjelpefase") eller så kjører de trefas.

"Å herre min hatt", jeg er klar over det men når man benytter hjelpekondensator så simulerer man den 3 fasen altså det benyttes 3 fase motorer som kjøres på 2 faser. Det står ikke en egen unik tofase motor i støvsugeren din det ER en 3 fase motor..  :)

jkirkebo

Sitat fra: cirys1 på mandag 16. februar 2015, klokken 21:53

Hmm, de fleste vifter jeg har sett nærmere på har hatt synkronmotorer ihvertfall (PM eller viklet stator med slip rings). Hvordan får du frekvensregulering med direkte drift fra nettet? Jeg trodde det stort sett var kompressorer til kjøleskap og frysere som brukte den løsningen.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Rio

Sitat fra: cirys1 på mandag 16. februar 2015, klokken 22:26
Sitat fra: Rio på mandag 16. februar 2015, klokken 22:02

"Å herre min hatt", jeg er klar over det men når man benytter hjelpekondensator så simulerer man den 3 fasen altså det benyttes 3 fase motorer som kjøres på 2 faser. Det står ikke en egen unik tofase motor i støvsugeren din det ER en 3 fase motor..  :)

Nei, man simulerer den 2. fasen. Man har bare én fase i utgangspunktet (enten det er mellom L1 og N, eller L1 og L2).

Det er ikke engang nok ledninger til å ha 2-fas.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012

KjellG

Herre jemini, hvordan skal nykommere kunne henge med her?

Noe av forvirringen kommer av at enkelte oppfatter "fase" som en enkelt, mer eller mindre sinusformet spenning mens andre kanskje mener faseleder og forkorter det til fase.

Noe av problemet er også at samme motor kan kobles til nettet litt forskjellig. Dette kom primært med TN-nett.

Hva om en sluttet å snakke om en-fasemotor og erstattet det med to-terminal-ACmotor. En kunne skrive om xxx motor at det er en toterminal (L1/L2) motor eller en toterminal (L1/N) motor. Motoren er den samme, to terminaler, en spenning, mens parantesen viser i kortform hvordan motoren er koblet i et 230V IT-nett og i et 230/400V TN-nett. (Har begynt å skrive 230/400 også for å markere at begge disse spenningene er tilgjengelige)

Tilsvarende tre-terminal (L1/L2/L3) motor vs. treterminal (L1/L2/L3/N) motor. Ev treterminal (L1/L2/L3/400) motor for en ren delta treterminalmotor på TN-nett.

(Edit: endret fra pol til terminal)

Rio

Sitat fra: KjellG på mandag 16. februar 2015, klokken 23:00
Noe av forvirringen kommer av at enkelte oppfatter "fase" som en enkelt, mer eller mindre sinusformet spenning mens andre kanskje mener faseleder og forkorter det til fase.

Har man to faser så har man jo også en faseforskyvning mellom faser. Det kan man ikke ha dersom man bare har L1 og L2 fra IT, for eksempel.

Tofas er jo ikke det samme som to faseledere (uten null) - tofas krever 3 ledere.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA