Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvorfor er det så taust fra tesla vedr mod X? Er bilen skrinlagt ?

Startet av Teslanewbie, søndag 15. februar 2015, klokken 10:29

« forrige - neste »

Griffel

Sitat fra: el-snorre på tirsdag 20. desember 2011, klokken 07:11
Man kan alltids diskutere ordningen med opprinnelsesgaranti, men det er nå det som politikerne har vedtatt av ordning. Norsk Elbilforening får sponset garantier på fornybar strøm, til et gjennomsnittsforbruk tilsvarende 12 000 km per elbil.

Det er viktig å sikre at strømmen er fornybar, da man dreper mytene om at elbiler kjører på kullkraft.

Sitat fra: Griffel på søndag 20. november 2011, klokken 12:16
Hvor kommer strømmen fra?
Det finnes minst 3 sannheter som alle er riktige eller feil, helt avhenging av hvilke briller en har på.

1. Teknisk/fysisk:  All strøm til elbiler er marginalstrøm, dersom vi ikke hadde elbiler i Norge kunne vi sende denne til utlandet og Danmark kunne stenge et kullkraftverk.

2. Teknisk/Fysisk: Strømmen i Norge produseres stor sett av vannkraft, så all strøm vi bruker i Norge er nesten bare fra fornybare kilder.

3. Økonomis/Politisk: Energien flyter til den som betaler for den.

Og da har elbilklubben for enkelhets skyld lannet på 3, med 2 som back-up. Altså da dekker vi 2 av 3 mulige. Det er vell ikke så verst.

Selv er jeg ganske personlighets spaltet når det gjelder dette, og har i Lunch diskusjoner hatt alle stanpunkt slik at ikke alle er enig med den som starter.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

olesb

Sitat fra: pwb på torsdag 26. februar 2015, klokken 07:53
Hvis vi ikke selger strøm ut av landet så har vi vel ca 140TWh med strøm fra vannkraft, vi forbruker vel ca 210TWh med strøm. Hvordan blir 140 90% av 210?

Les følgende fra SSB:
http://www.ssb.no/energi-og-industri/statistikker/elektrisitet

Vannkraft dominerende produksjonstype

Av den totale kraftproduksjonen på 142,3 TWh utgjorde vannkraft 96 prosent, mens varme- og vindkraft utgjorde henholdsvis 2,4 og 1,6 prosent. Sammenlignet med 2013 var det små endringer i produksjonsandelene.

Stor nettoeksport av kraft

I 2014 eksporterte Norge 21,9 TWh elektrisk kraft, mens det ble importert 6,3 TWh. Det ga en nettoeksport på 15,6 TWh. I 2013 var det en nettoeksport på 5 TWh. Utveksling av kraft mellom landene bestemmes av forskjeller i produksjons- og forbruksforhold, priser og kapasiteten på overføringslinjene. Den høye nettoeksporten kan ses i lys av mildt vær og store tilsig av vann til norske vannmagasiner.

Nedgang i det totale strømforbruket

Det totale bruttoforbruket av strøm var 126,7 TWh i 2014, som innebærer en nedgang på 1,9 prosent sammenlignet med året før. Bruttoforbruket inkluderer forbruk i gruppene utvinning av råolje og naturgass, kraftintensiv industri og alminnelig forsyning. Nettap, pumpekraftforbruk og annet eget forbruk hos kraftstasjonene inngår også.
S85 januar 2014. Solgt februar 2015.
S85D juni 2015. Solgt 2019
Model 3 LR 2021 - nov 2020

Busa

Synes dette er en tullete diskusjon, vi som har gått over til el.bil har tatt vår del av miljøsatsingen, da er det opp til myndighetene å sørge for  at den kraften vi benytter, er renest mulig, da sluttforbruker har liten mulighet til å velge hvordan kraften produseres.
Det er vel samtidig liten tvil om at også fossile brensler ville kommet bedre ut om de ble benyttet til el. produksjon med industriell skala på rensingen, istedet for et lite renseanlegg i hvert enkelt kjøretøy. samt at industriell kraftproduksjon også ville gi langt høyere virkningsgrad enn den typiske kjøresyklusen for en bilmotor.
Citroen C-0, 2014
Renault Gr.Espace 2.2 dci IV, 2003
Westfield Megabusa, 2012 (lekebilen)
Viktig med litt fart og "spenning" i hverdagen

sigurdi

Tilbake til X og grunnen til forsinkelse til Q3 2015
Dersom en leser hele Q4 rapporten, står det at 2.seterad faktisk gav størrecutfordring en falcon wing dørene.
Dette er nok pga ønsket fungsjon og design har utgjort en liten nøtt nær det gjelder praktisk utfører som også er produksjons messig økonomisk og effektiv.
Så er bare å glede seg til en bil med svært spesiell 2.seterad.
Horten
Model X90D (18.03.17)

cra

Som jeg sier til kunder når de maser litt for ofte på status på sin sak: "Jeg kan enten jobbe med å løse problemet, eller jeg kan snakke om hvordan det ligger an. Ikke begge deler samtidig". ;)

Tenker det er etter Apple-metoden; spekulasjoner gir omtale i massevis, uten at det koster ei krone. Jeg er overhodet ikke bekymret for at X skal være skrinlagt.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

samotholt

Jeg synes vel at det er spesielt at en bil som skal komme om noen måneder ikke ennå er ferdig og vist fram. Det gir meg faktisk betenkeligheter, da det ikke er noen tvil om at Model S i starten (og enda?) faktisk var det normale produsenter ville kalt Beta.

Nei, å kjøpe en bil usett tror jeg ikke jeg gjør. Jeg forventer selvsagt også å ha alle tekniske data spesifisert på forhånd. Når jeg tenker meg om er det ikke sikkert at jeg kjøper før jeg har fått prøvekjørt heller.

Faktisk så begynner jeg å bli lei av å vente (reserverte jan. 2013) og begynner så smått å se på alternativer. Nå kommer ihvertfall hybrider for fullt med f.eks. XC90 T8 og snart dukker vel også Q7 med 17 kw/h batteri opp. Ikke fullt så revolusjonerende, men sannsynligvis vel utprøvde. Her slipper man å spekulere på om falkevingedører fungerer osv. I tillegg så synes jeg at bilen (Model X) på de siste spionbildene virker litt for lik en Prius. Slik bilen er vist på Tesla sine Model X sider - er bra - men noen Prius-klone...

Tja, jeg hadde faktisk regnet med å være mer overbevist om at Model X var et riktig valg på dette tidspunkt, men er heller det stikk motsatte.

Drar neste uke til Motor Show i Geneve, men har mistet forhåpning om å se noe av interesse fra Tesla der. Får vel se Q7 om ikke annet
Polestar 2, S85D, A8 3.0 Tdi,

TS

Sitat fra: samotholt på torsdag 26. februar 2015, klokken 20:52
Jeg synes vel at det er spesielt at en bil som skal komme om noen måneder ikke ennå er ferdig og vist fram. Det gir meg faktisk betenkeligheter, da det ikke er noen tvil om at Model S i starten (og enda?) faktisk var det normale produsenter ville kalt Beta.

Nei, å kjøpe en bil usett tror jeg ikke jeg gjør. Jeg forventer selvsagt også å ha alle tekniske data spesifisert på forhånd. Når jeg tenker meg om er det ikke sikkert at jeg kjøper før jeg har fått prøvekjørt heller.

Faktisk så begynner jeg å bli lei av å vente (reserverte jan. 2013) og begynner så smått å se på alternativer. Nå kommer ihvertfall hybrider for fullt med f.eks. XC90 T8 og snart dukker vel også Q7 med 17 kw/h batteri opp. Ikke fullt så revolusjonerende, men sannsynligvis vel utprøvde. Her slipper man å spekulere på om falkevingedører fungerer osv. I tillegg så synes jeg at bilen (Model X) på de siste spionbildene virker litt for lik en Prius. Slik bilen er vist på Tesla sine Model X sider - er bra - men noen Prius-klone...

Tja, jeg hadde faktisk regnet med å være mer overbevist om at Model X var et riktig valg på dette tidspunkt, men er heller det stikk motsatte.

Drar neste uke til Motor Show i Geneve, men har mistet forhåpning om å se noe av interesse fra Tesla der. Får vel se Q7 om ikke annet

Det er vel ingenting som tyder på at den har blitt skrinlagt?    Jerome har bekreftet
( Se http://tocn.no/index.php/artikler-meny-enogen/40-tocn-fikk-treffe-jerome-guillen )
at de har flere i test rundt om i California nå, og du kan se den live her:

https://www.youtube.com/watch?v=XTfqVQ1n5P4

Det er jo hemmelighold som skaper spenning.  Jeg er sikker på at forsinkelsen skyldes Elon Musk sin perfeksjonisme på enkelte deler av bilen. Blant annet må de løse utfordringene vi kan få i Norge med snø på taket og skiferie... 
De retter nok også opp enkelte kvalitetsproblemer som er på S. 
Men, plattformen er jo allerede lansert. i oktober 14` The D day..

Jeg venter en Model S85D i april/mai, men vurderer å selge den for å vente på X med samme utstyrsnivå i 2016..  Tar gjerne over din reservasjon : )
rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

samotholt

Tviler ikke på at bilen kommer og videoen har jeg selvsagt sett før (-> bekrefter Prius-utsendet, eller er det kamo som gjør det?). Når det er sagt så kommer ironisk reklame for XC90 opp når videoen starter  ;)

Mitt ståsted er imidlertid at man skal være temmelig fan for å kjøpe en bil man ikke vet hvordan ser ut og ikke vet spesifikasjonene på. Om det blir tilfellet så skal jeg gladelig gi fra meg min reservasjoner.

Ellers så er det sagt at produksjonsmodellen må være bedre enn prototypen. Men bedre for hvem? For meg så virker ihvertfall ikke utseendet bedre. Nå har jo imidlertid også Tesla lovet Model X i flere år ("give or take") så alt skal tydligvis tas med "en klype salt". Jeg må vel heller si at jeg er litt mer fan av "ordnung must sein".

Polestar 2, S85D, A8 3.0 Tdi,

sigurdi

Den blir vist på Eventen og en får helt sikkert mulighet til en tur.
Når det er sakt, er det ikke så mange som har kjørt P85D før bilene blir levert ut om dagen.
Når design senteret blir åpnet for kunder her på Berget har allerede bilen vært vist i USA og det er da mest sansynlig måneder før den blir levert i Europa.
Jeg vil tro noen av de 300 RC bilene blir sendt oppover slik at folk også her får sett og følt på hvordan bilen blir.
RC er Release Candidate og blir 99% lik produksjons versjonen, er kun endringer for å få produksjonen til å gå ennå bedre om noe oppdages.
Legger med bilde av det som mest sansynlig er Beta versjonen.


Personlig liker jeg den bedre en prototypen, men sort og kvaliteten på bildet samt tildekking gjør at det er vanskelig å se linjene skikkelig.
Det jeg liker best med bilen, er at den ser liten ut på avstand, sto 4m fra prototypen og så fremdeles liten ut.
Gikk helt opp til den og var ca 5cm lavere en X5. :-)
Horten
Model X90D (18.03.17)

Elbil fundamentalist

Sitat fra: Busa på torsdag 26. februar 2015, klokken 11:49
Synes dette er en tullete diskusjon, vi som har gått over til el.bil har tatt vår del av miljøsatsingen, da er det opp til myndighetene å sørge for  at den kraften vi benytter, er renest mulig, da sluttforbruker har liten mulighet til å velge hvordan kraften produseres.
Det er vel samtidig liten tvil om at også fossile brensler ville kommet bedre ut om de ble benyttet til el. produksjon med industriell skala på rensingen, istedet for et lite renseanlegg i hvert enkelt kjøretøy. samt at industriell kraftproduksjon også ville gi langt høyere virkningsgrad enn den typiske kjøresyklusen for en bilmotor.
Du har "mer" enn rett: vi etterisolerer husene, monterer varmepumper, solfangere, solceller nattsenking av temperatur, sparepærer etc. Samt at vi øker etterspørselen etter mer elektrisitet som etter markedskrefter fører til økte strømpriser som igjen gir bedre økonomi til flere enøkprosjekter samt sløsing som elektriske panelovner reduseres. I tillegg reduseres behov for energi til raffinerier som Mongstad, og den oljen vi selv ikke bruker eksporteres og gir fin-fine inntekter til velferdsstaten som igjen får mindre utgifter til helseplager pga fravær av luftforurensing med stadig flere elbiler. Flott at flere i helsevesenet heller kan bruke tiden på at stadig flere av oss blir eldre og trenger pleie. Kunne nesten tenke meg at Elbilforeningen lagde en TV-reklame som natteravnene gjorde: -Det som ikke skjedde:
https://www.youtube.com/watch?v=ezNSBFnLUPo
For elbiler blir det: Vi har ikke en person med akutt hjerteinfarkt i sykebilen da vi ikke har hatt betydelige overskridelser av luftforurensing. I dag var det ikke stormflod som drepte millioner av mennesker i Bangladesh fordi vi ikke har hatt fryktelige klimaforandringer bl.a pga Norges iherdige elbilsatsning, som ikke opphørte etter kun 50.000 biler, men fortsatte og medvirket til at verden fikk ett skifte til nullutslippsbiler...
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

samotholt

Om jeg hadde vist at Model X blir vist i morgen (eller var det lørdag) så hadde jeg kommet. Men det har liksom ligget i kortene at det er P85D som skal vises. Ikke spesielt spennende. Det er jo en Model S med nye seter og en motor ekstra (som selvsagt er veldig nyttig, men ikke verdt å dra til Oslo for).

Håper du har rett sigurdi. Da vil bilen også dukke opp i Geneve  :)
Polestar 2, S85D, A8 3.0 Tdi,

Øggen


sigurdi

Sitat fra: samotholt på torsdag 26. februar 2015, klokken 23:20
Håper du har rett sigurdi. Da vil bilen også dukke opp i Geneve  :)

Om jeg har rett kommer ikke X i Geneve i år, pga X Eventen blir i slutten av Mai eller i Juni.
Altså ca 1-2 måneder før produksjons start og Privatpersoner får sine biler i USA.

Tror faktisk mer på at det blir en senere Event en tidliger, pga Tesla ønsker ikke at folk skal la være å kjøpe Model S pga de heller ønsker å vente på Model X.

Så mitt statttips er Model X Event max 1-2 måneder før produksjons start altså 1-2 måneder før Q3.

Design Studio åpnes samtidig eller kort tid etter Eventen, slik som på P85D.
Horten
Model X90D (18.03.17)

Teslanewbie

P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

petersv

Nope, de har solgt hele konseptet til Korea, blir lansert som "Teslang Mondo Xtrem".

Synd for oss.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA