Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Støydemping av TMS - oppskrift og erfaring.

Startet av Hagesæter, lørdag 14. februar 2015, klokken 17:08

« forrige - neste »

keepitsimple

Da var det dags. Jeg tenkte begynne med frunk. Har et par spørsmål:

Åpner du facelift på samme måte som pre-facelift:
https://www.youtube.com/watch?v=JbPq1W_fYz4 ?

Er det noen poeng å dempe/absorbere under baljan eller holder det å dempe/absorbere baljan (bare legge noe mellom orginal filt og plastbaljan)?

Hva på biltema/mekonomen/jula er best? Tenkte selv bruke dette http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Lyddemper/Lyddempingsplate-2-stk-2000037971/ og http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Lyddemper/Lydisoleringsfilt-2000021215/
Tesla Model S 75D - 2016 Solgt 2022
Model Y Long range - 2022

jcnorway

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 18. april 2017, klokken 11:50
Dårlig løsning disse pakningene, men det finnes mye servicedokumentasjon på utbedringer av vindstøy i dette området så jeg ville prøvd å få det rettet. Nå er det stor forskjell på ørene som hører, og det kan tenkes at du hører noe som Tesla ikke hører....tror uansett man må skille på vindstøy og sus som skyldes luftlekkasjer. Du kan jo teste selv ved å tape over alle åpninger og sjekke om noen lyder forsvinner. Gjør de det tar du vekk litt og litt med prøvekjøring mellom for å pinpointe stedet hvor det lekker. Eventuelt klemme litt på pakningen innenfra under kjøring og høre om det endrer seg.

Takk for innspill. Har sendt en mail til Tesla Skøyen og forklart problemet og bedt om at de setter opp tid for å sjekke dette.

Mistenker at kanskje vinduet ikke er helt "i vater" i forhold til pakningene og kromlisten på oversiden. Er det normalt at kromlisten beveger seg litt i det man lukker døren og vinduet går opp? Når jeg tar i dørhåndtaket på utsiden og skal åpne døren så får jeg en lyd som kan høres ut som vinduet slår litt borti kromlisten i det døren åpnes og at den ikke rekker å senke seg nok ned i tide.

Får se hva Tesla Skøyen svarer/finner ut.  Beklager om dette ble noe off topic, men handler jo fortsatt litt om støy ;)
Bosted: Oslo
Kjøretøy: Tesla Model S 75D (2017)

Muffinman

Vindu som slår i kromlisten ved åpning er en kjent feil på nye biler. De prøver å fikse det ved å justere litt her og der, men på min bil måtte styringsboksen byttes før det ble bra. Må vel ta dør nummer to også, for der skjer det fremdeles innimellom. Ørlite bevegelse i lista er nok normalt, hvis du ser under den er det pakning som vinduet skal presse og tette mot. Men kan jo være at vinduet er justert litt stramt/langt opp slik at det presser for mye og ikke rekker å gå raskt nok ned ved åpning. Uansett, dette fikses på garanti.

@keepitsimple: Jeg har ingen tro på at lyddemping av denne balja foran får særlig effekt. Man sitter jo inne i kupeen, ikke i frunken...jeg har lagt noe butyl på 2013-modellen for å stabilisere flatene i håp om å begrense resonans, men kan ikke si jeg merket noen forskjell.

F_P

Sitat fra: keepitsimple på tirsdag 18. april 2017, klokken 17:53
Da var det dags. Jeg tenkte begynne med frunk. Har et par spørsmål:

Åpner du facelift på samme måte som pre-facelift:
https://www.youtube.com/watch?v=JbPq1W_fYz4 ?

Er det noen poeng å dempe/absorbere under baljan eller holder det å dempe/absorbere baljan (bare legge noe mellom orginal filt og plastbaljan)?

Hva på biltema/mekonomen/jula er best? Tenkte selv bruke dette http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Lyddemper/Lyddempingsplate-2-stk-2000037971/ og http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Lyddemper/Lydisoleringsfilt-2000021215/

Isolering av frunk gir svært liten effekt. Har testet på min og merket ingen forskjell i opplevd støy, ei heller målbar forskjell.
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

keepitsimple

Tusen takk Muffinman/F_P. Da blir det ikke brukt tid på det.

Muffinman, jeg ser i DIY tråden hvordan du dempet hjulbuer bak. Har du gjort det samme fram?

F_P, ser at du anbefaller gladen aero stone, istedenfor. Er det enklere (er ikke så hjemme på dette så jeg betaler gjerne for å få det litt enklere)?

Også er det noen som har bedre bilder en Muffinman tatt av dette i hjulbuene? (Som sagts tidligere er jeg ikke så hjemme på DYI og biler..)
Tesla Model S 75D - 2016 Solgt 2022
Model Y Long range - 2022

Muffinman

Det er ingen hjulbuer foran, kun innerskjermene av plast. Så vanskelig å få gjort noe fornuftig og holdbart der. Jeg har konsentrert meg om torpedovegg/dører, dører og terskellister.

kamuflars86

Finnes det noen fullstendig guide på nettet for lyddemping utenom denne forumtråden? Tenker spesifikt på step-by-step guide og noen tips om hvilke steder som gir størst effekt  for en stillere kupe :)

Prøvd å søkt litt på nettet, men uten hell

Bor i Finnmark, så litt for langt til han lyddempe guruen på bilkomponenter siden :|

F_P

Sitat fra: keepitsimple på onsdag 26. april 2017, klokken 20:48
Tusen takk Muffinman/F_P. Da blir det ikke brukt tid på det.

Muffinman, jeg ser i DIY tråden hvordan du dempet hjulbuer bak. Har du gjort det samme fram?

F_P, ser at du anbefaller gladen aero stone, istedenfor. Er det enklere (er ikke så hjemme på dette så jeg betaler gjerne for å få det litt enklere)?

Også er det noen som har bedre bilder en Muffinman tatt av dette i hjulbuene? (Som sagts tidligere er jeg ikke så hjemme på DYI og biler..)

Har gått vekk fra Aero Stone. Om du har uendelig med tid kan du forsøke deg på det, men alubutyl fungerer like bra og er mye mindre arbeid.
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

BømloBjørn

hvor kjøper dere alubutyl?

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk


BømloBjørn

Kom over denne MS P100D som har fått en grundig gjennomgang... Ein del bra bilder i albumet på fb...

Muffinman

Sitat fra: F_P på søndag 30. april 2017, klokken 20:42
Har gått vekk fra Aero Stone. Om du har uendelig med tid kan du forsøke deg på det, men alubutyl fungerer like bra og er mye mindre arbeid.
Får du alubutyl til å sitte over tid da? Det blir jo badet i vann/salt store deler av året oppi der. De lappene Tesla selv hadde satt på min nyeste hang og slang etter første vinteren, og de var det ikke mye nytte i.

Brukte vel om lag halvannen time pr. side sist jeg brukte "guffe". Da inkludert de/remontering av hjul og innerskjerm, rengjøring og påføring av selve stoffet. Det synes jeg er høyst overkommelig :)

ellholt

Hei!

Fikk et tilbud av Tuff Cote Dinol, som har et opplegg med noe sprøytemasse de legger på. Skal  dempe støy med en ca.4dB. De har visstnok gjort dette på endel Tesla Model S. Er det noen som har erfaringer med dette?

Mvh
Michel
Grønn S85 med alt untatt luftfjæring og Alarm.
Finalized 15/9-2013, in production 9/1-2014, in transit 15/1-2014. Utlevert 27/2-2014 MED elektriske foldbare. speil :-). gamle S`en er solgt, ny S75D perlemorshvit med det meste av utstyr. utlevert 14 juni 2017. Tesla solgt mai 2022. Kia EV6 AWD Exclusive, Forrest Green , bestilt

keepitsimple

Er det samme plastdingser som holder fast dørrene som trunk/frunk (ja alt)?
Tesla Model S 75D - 2016 Solgt 2022
Model Y Long range - 2022

F_P

Sitat fra: keepitsimple på fredag 05. mai 2017, klokken 12:06
Er det samme plastdingser som holder fast dørrene som trunk/frunk (ja alt)?

Nei, det er hvite klips i dørtrekkene. I trunk er det blå, og noen hvite.

Sitat fra: Muffinman på mandag 01. mai 2017, klokken 09:26
Sitat fra: F_P på søndag 30. april 2017, klokken 20:42
Har gått vekk fra Aero Stone. Om du har uendelig med tid kan du forsøke deg på det, men alubutyl fungerer like bra og er mye mindre arbeid.
Får du alubutyl til å sitte over tid da? Det blir jo badet i vann/salt store deler av året oppi der. De lappene Tesla selv hadde satt på min nyeste hang og slang etter første vinteren, og de var det ikke mye nytte i.

Brukte vel om lag halvannen time pr. side sist jeg brukte "guffe". Da inkludert de/remontering av hjul og innerskjerm, rengjøring og påføring av selve stoffet. Det synes jeg er høyst overkommelig :)

Sjekket på min egen og det sitter det. Rengjøre, varmepistol og rulle som en gal  :P
Men det kan ikke legges opp i dempertårn etc naturligvis. Hva var det du brukte igjen?
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

Tor Inge Skaar

Noe som har brukt dette her http://www.noisekiller.no/ for støyreduksjon av bl.a. hjulbuer på en TMS?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA