Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Støydemping av TMS - oppskrift og erfaring.

Startet av Hagesæter, lørdag 14. februar 2015, klokken 17:08

« forrige - neste »

mj

Skulle i have lyst, holder vi lignende arrangementer i København 13 juni - lige ved siden af Tesla i Kastrup.


Når vi støjisolere bilerne fylder vi dørene HELT ud med StP på indersiden af det udvendige panel - og ved en fuld støjisolering bruges ca 1,5 pakke StP eller ca 7 kvm.

Vi har - hvis der går clips i stykker - ekstra med (ja vi har gjort det mange gange...)

se: http://teslaforum.dk/forum/topic/lydd%C3%A6mpning-af-model-s
[/quote]

99,5 % sikker på at jeg kommer til København denne dagen. Når begynner dere og vil det være mulig å få kjøpt dempematter i nærheten eller lønner det seg å ha dette medbrakt ?
S100D Sort metallic
X75D Blå VIN F127...
S90D Hvit VIN P127...Solgt Juni 2018
S85 Grå VIN P58035, byttet i X75 29.03.17
S85 Grå VIN P36765, solgt 10.04.16

Hyperstress

Funderer fortsatt på utvendig demping/isolering av hjulbuer. Har tenkt litt på muligheten for å smøre dette vannavvisende stoffet i hjulbuene først, for demping:
http://www.dynabel.no/bilstereo/tilbehor/dempematter/gladen-aero-stone-5kg

Deretter legge på vannavvisende neorprenematter for isolering:
http://www.dynabel.no/bilstereo/tilbehor/dempematter/gladen-aero-neoprene-04-m2

En får da dempet og isolert der støyen er, og det skulle ikke være fare om litt fuktighet skulle samle seg på innsiden av neoprenemattene.

Any thoughts / catches?

Angående dører; nå har ikke jeg tittet der enda, men om det er plass så burde det være fordelaktig å fått inn noe isoleringsmatter i tillegg til buytylmatter (?).
Finnes det firmaer som lager aftermarket isolerte vinduer også? Kan nok hente en del på å skifte sidevinduer.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

hookmaker

Hei,

Ken Seitzberg og eg (og kanske ett par andre) planerer nu att kjøre en liten Tesla runtur Norge/Sverige 25-30 Juni. Går allt som planert kommer vi til å være i Trondheim trakten hele lørdagen. Er det noen som ønsker å treffes for å få tips/tricks og hjelp med isolering/BlackVue kamera montage så ordner vi med en liten treff. 

mandresen

Heisan
Er interessert i å treffes i Trondheim den helga,  men må få sjekket ut om jeg har mulighet, barna skal på treningsleir og fotballcup den helga.

Mvh
Martin
Melhus (Trondheim)
Tesla Model S85D, MC Red, RN336744, levert 26.05.15
Nissan Leaf 2012 modell, White Pearl
Mitsubishi i-Miev 2011 modell, Titanium Grey m/eberspacher (SOLGT)

Muffinman

Muligens interessant, jeg har muligens ferie den uka og vil sannsynligvis befinne meg i Trøndelag uansett. Men det kan hende jeg går i gang med noe på egen hånd først.

Stig O

Jeg er også interessert. Skal en uke på ferie til Stjørdal rundt den tiden. Blir det laget en materiallist over hva vi trenger? Man rekker vel kanskje ikke full pakke, men ta det man rekker på en dag.
Odda Hardanger


P85 Pearl white,Tan,Carbon,Pano,Park,Lys,Tech,Lyd,Hattehylle,Dobbeltlader. Midtkonsoll og TSW Nurburgring 20" R2 255/35-20 og 21" 
Byttet Breyton til Work Gnosis 9x22 og 10.5x22 med 245/30-22 og 285/25-22

Taycan 4S Febr.2021
Bilder
Instagram kontoer / tstig og stigtronvold

drFloyd

Dette er absolutt av ineresse og vil møte opp dersom jeg får anledning. Håper vi kan få litt nærmere informasjon om når og hvor dette foregår.

testO

Mitsubishi i-MiEV 2012 Ocean Blue - Solgt
Tesla model S
TOCN Signaturmedlem

arv

Er også interesert om anledningen byr seg.Hva med en stop i Oslo?
19489
Arn
Kjørt Think 2000 mod  133 000 km Byttet til Think 2008 Kjørte den 33 000 Km. Har nå Think 2011 m klima. Har nå kjørt min 2011 Think 60000 km siden 30 mars. Det nye stereoanlegget er helt topp!HarTMS85 som nå er byttet i en Tesla M3har nå bare to Elbiler.

Øggen

Kjører gjerne 5.5 timer om noen kommer med tips og triks for install av alt dette.

kjellan

Hei !

Er også interessert i å få tips og hjelp til støydemping.

P85D  8)
Tesla Model S P85 Mars 2014 (Solgt)

Tesla Model S P85D  Mars 2015

kseitzberg

Klippe/klistret direkte fra vores tråd på Teslaforum.dk

Lyddæmpning af døre / frunk / trunk
Dynamats/StP måtter - køb en pakke StP eller 1,5 pakke Dynamat.
(Dynamat indeholder 3,3 kvm - StP 4,5 kvm) går man hele vejen, skal der bruges ca 6 kvm +/-
Gummi rulle til montering
Hobbykniv til at skære måtterne til / Saks
Handsker, så du ikke skærer dig

Til afmontering af dørsider:
skruetrækkere (torx) og fastnøgler, men medbring gerne selv (Torx 20, 25 og 30) og en 13 topnøgle.

Til Frunk:
10 mm og 13 mm topnøgle

Til inderskærme:
En clips løsner (lille brækjern eller skruetrækker) - 9/10 mm top (mener jeg)

Til Trunk:
Torx 20 og en clipsløsner (købes evt i biltema - et sæt koster ca 70 kr.)

Vi har sørget for ekstra clips såfremt nogen skulle gå i stykker ved afmontering af dørbeklædning/inderskærme.

Skal du lydisolere dine inderskærme, kræves det at bilen løftes op og hjul afmonteres. Medbring derfor dunkraft/bukke til at stille bilen på, og arbejde sikkert under denne. Vil du gå helt amok, så er det muligt at smøre inderskærmene med Dinitrol HEavy duty inden der sættes isolering på. Dette er en tyktfyldende rustbeskyttelse, som hærder på og og bliver som en tyk gummimasse. Ovenpå dette kan StP eller Dynamats, eller andre lydisolerende plader monteres.

Til dem som tænker på om det nu er sundt at klistre isolering i inderskærmene: På de nyere modeller har Tesla originalt klistret sådant materiale i inderskærmene bag - en ca 15x15 cm patch.

___

Skal vi lave et sådant træf - så skal vi bruge et lokale - gerne et værksted med masser af plads. Da Hookmaker og jeg ikke er lokal kendte, trenger vi hjælp. Kender nogen et sted vi kan være?

turbolurbo

Vil slik støydemping påvirke garantien?

Noen som har sjekket dette?
2019 TM3P

Muffinman

#58
Fin materialliste :)

Går det an å bruke tilsvarende butylplater fra Biltema eller lignende?

EDIT: Og hvor får man tak i disse klipsene? Regner med de er hyllevare som fås kjøpt andre steder enn hos Tesla?

kseitzberg

Sitat fra: Muffinman på mandag 11. mai 2015, klokken 09:59
Fin materialliste :)

Går det an å bruke tilsvarende butylplater fra Biltema eller lignende?

EDIT: Og hvor får man tak i disse klipsene? Regner med de er hyllevare som fås kjøpt andre steder enn hos Tesla?

Ja, er sikker på at de også virker - om de dæmper lige så meget som StP eller mere vides ikke. Har ikke testet.

Clips er nok universale. Men vi har nogle med, ellers er Tesla flinke til at dele med os.  Der bruges Hvide til dørene Tyrkis/Blå til trunk. Sorte (korte og lange) til skærmkanter.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA