Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Støydemping av TMS - oppskrift og erfaring.

Startet av Hagesæter, lørdag 14. februar 2015, klokken 17:08

« forrige - neste »

Thor2014

Jeg har allerede lagt inn ca 1,5 kg med gugge der.
Håpet det var noe mer å hente inne

Muffinman

Da er du over på demping av trunk, faktisk. Mye av samme demonteringen. Man kan jo alltids smette inn mer, men å legge mer butyl innvendig hvis man allerede har lagt tykt med masse på utsiden vil ha begrenset effekt. Ikke for det, alle monner drar. Man kan jo like godt gjøre alt som kan gjøres når man først demonterer.

SH aka F_P

Kan skrive under på det Muffinman skriver, men jeg vil legge til at hos oss så legger vi alubutyl/flex og deretter neopren. Det fungere selv på nye biler. Har du god tid. Legg 1 lagg med rustbeskyttelsesmasse fra Biltema, la tørke i 2-3 uker, legg et nytt lagg, vent 1 døgn og legg neopren på det igjen. Det har jeg gjort på min X, og det er den beste løsningen så langt. Kundebiler gjør jeg ikke dette på da det er masse ekstra arbeid = det blir dyrt og tungvindt.
Jobber hos Autocomponents AS
www.bilkomponenter.no

Muffinman

Jeg la lag nummer to på veteranen et år senere. Begge ganger _veldig_ tykt. Merket faktisk litt forbedring etter runde to, men ikke veldig mye. Og ikke såpass mye at jeg tok en ekstra runde på 2015-modellen, her gjorde jeg meg heller ekstra flid med å legge så tykt som det gikk an uten at det kom i retur første gangen.

Nå skal det riktignok sies at jeg har vært innvendig og trikset litt også.

Ulempen med dette er at man blir vant til det nye støynivået, og blir litt skuffet når man får prøvekjøre nytesla :)

Thor2014

Takk for info :)
Jeg ser over her på et bilde at filten i døra er tatt vekk og erstattet med neopren. Er det en bra greie i stedet for noe mer filt?

Legges alubutyl i hele trunk med neopren over? :+1:

eadie

Komisk elendig av Tesla Kokstad.

Nektet å skifte defekt dørhåndtak på førerside «fordi det var klissete lyddempingsplater der».

Alt de trengte å gjøre var å snitte med en tapetkniv og skru opp 5 skruer på lokket, så de får tilgang til dørhåndtaket.

«Bilmekanikere» my ass...


Sent from my iPhone using Tapatalk
----------------------------------
S85, blå, alt utstyr.
Utlevert mars 2014 - innbyttet mars 2019.

Model 3, hvit, LR AWD, full pakke, EAP/FSD.
Utlevert 07.03.19, byttet inn 29.12.2020

Model 3, blå, LR AWD. Levert 29.12.2020

Muffinman

Ikke særlig smidig, men jeg skjønner dem egentlig hvis det er lagt demping over mekanismen. Jeg har passet på å ikke dekke til disse, og har ikke hatt problemer med å få utbedret. Om jeg skulle ha lagt noe i veien  ville jeg akseptert å bli fakturert for eventuelt merarbeid.

krl

Hvis det er gjort modifikasjoner på bilen, så skjønner jeg dem godt jeg også. De kan jo ikke vite om dette klisset er helseskadelig etc..

Alt skal deklareres med datablad i disse dager, og inn i stoffkartotek, slik at man vet hva det jobbes med og kan iverksette passende tiltak (korrekte hansker +++). Dette går ikke når det er dyttet inn ukjente stoffer av vilkårlig opphav.

SH aka F_P

Det er grunnen til at vi aldri legger dempematter i veien. Dekker f.eks kun hull som er dekket originalt fra Tesla sin side. Det blir ikke ideelt fra et lydisoleringsperspektiv, men for kunden blir det den beste løsningen.
Jobber hos Autocomponents AS
www.bilkomponenter.no

eadie

SH, hvor er disse skumplatene som ser ut som eggkartonger beregnet på å installeres? De har montert de inn på det ytre metallet i døren, som umulig kan være riktig. Frykter trøbbel med vann, etc.
Beregnet på under baksetet?


Sent from my iPhone using Tapatalk
----------------------------------
S85, blå, alt utstyr.
Utlevert mars 2014 - innbyttet mars 2019.

Model 3, hvit, LR AWD, full pakke, EAP/FSD.
Utlevert 07.03.19, byttet inn 29.12.2020

Model 3, blå, LR AWD. Levert 29.12.2020

eadie

Skik var forøvrig døren min. Ja, det er dekket til den ovale luken som må åpnes for å komme til innerdøren (for å skifte håndtak), men dette er da ikke «klissete» og umulig å skjære et snitt i med en tapetkniv. Mulig jeg er harsk her, men dog. Synes det er lite servicevennlig når man har defekt dørlås på førerside, noe de etter eget utsagn «prioriterer». I stedet utsetter de hele operasjonen pga denne 5mm tykke platen som enkelt kan snittes opp.


Sent from my iPhone using Tapatalk
----------------------------------
S85, blå, alt utstyr.
Utlevert mars 2014 - innbyttet mars 2019.

Model 3, hvit, LR AWD, full pakke, EAP/FSD.
Utlevert 07.03.19, byttet inn 29.12.2020

Model 3, blå, LR AWD. Levert 29.12.2020

Muffinman

Ville ikke hatt dette ytterst i døren, men det bør vel gå bra så lenge dreneringshullene nederst ikke er tildekket, og det ikke kommer i kontakt med noe. Men det er lite klaring å gå på inni der.

Thor2014


eadie

Sitat fra: Thor2014 på lørdag 22. september 2018, klokken 08:36
Det snittet burde vært kuttet på forhånd.
Aha, du mener klargjort for å skifte dørhåndtak? Ikke noe man normalt planlegger å legge til rette for, på andre biler enn Tesla..


Sent from my iPhone using Tapatalk
----------------------------------
S85, blå, alt utstyr.
Utlevert mars 2014 - innbyttet mars 2019.

Model 3, hvit, LR AWD, full pakke, EAP/FSD.
Utlevert 07.03.19, byttet inn 29.12.2020

Model 3, blå, LR AWD. Levert 29.12.2020

SH aka F_P

Sitat fra: eadie på fredag 21. september 2018, klokken 19:51
SH, hvor er disse skumplatene som ser ut som eggkartonger beregnet på å installeres? De har montert de inn på det ytre metallet i døren, som umulig kan være riktig. Frykter trøbbel med vann, etc.
Beregnet på under baksetet?

De mattene (Wave) skal være ytterst i døren, men vi legger det ikke slik som på bildet. Vi dekker kun en mindre del rett bak høyttaleren, om ikke kunden da ønsker å dekke hele. Jeg har dekket hele på min X, men man må passe på at de ikke tar i bunnen av døra og blir stående i fukt + sørge for at ikke vinduet tar tak i de. Det gjorde det på noen X her hos oss. X har smalere dører, og vi reduserte ytterligere på hva vi legger inn av.

Sånn ellers. Alubutyl som er lagt der på det andre bildet er lagt helt etter lydisoleringsboka, men som sagt aldri noe vi gjør nettopp for å unngå bråk i etterkant. Skjer selv rund dekselet på midten + finn frem skruene til de så er du i mål.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Jobber hos Autocomponents AS
www.bilkomponenter.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA