Støydemping av TMS - oppskrift og erfaring.

Startet av Hagesæter, lørdag 14. februar 2015, klokken 17:08

« forrige - neste »

E_S

Hehe, jeg tror ikke jeg har tenkt å forske noe mer på det heller. Så lenge det ikke er noe man kan programmere/endre på ting med er det ikke så interessant. Får bare håpe noen kommer med en software til diagnoseporten som kan gjøre det samme som Tesla Toolbox etter hvert. :)
:)

AppleKnocker

Er det noen som har prøvd seg på taket på en bil uten pano/glass?

Leste på et tysk forum (annet bilmerke) hvor påstanden var at isolasjon i taket var det enkelttiltaket med størst effekt.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Muffinman

Ikke prøvd, men tittet oppi der. Det er en viss forskjell mellom bilene i signaturen kan det se ut som. Men jeg opplever ingen støy fra taket på noen av bilene, og slettes ingen forskjell mellom dem på det punktet.

Stiller meg uansett tvilende til at taket skal være et veldig kritisk punkt da det ikke er noen støykilder over bilen ut over luften som strømmer forbi. Og det er svært liten forskjell på biler med og uten panotak, med unntak i tunneler. På våre biler er støy som kommer gjennom glasset i vinduene mest fremtredende nå, og i høy hastighet (130+) er det mye susing fra området sidespeil/trekantvindu.

E_S

Jeg sjekket en bulletin vedrørende støy fra trekantvinduet litt, og på min bil mangler den skumtapen i to lag som skal monteres ved trekantvinduet i følge denne. Tenkte å prøve å få gjort noe der, for i bilen min er det susing fra trekantvindu-området som er det mest irriterende nå.

Muffinman

Har bulletinen på begge biler. På den nyeste var alt stille i utgangspunktet og Tesla utførte fiksen uoppfordret. Dessverre måtte jeg konstanstere bare noen hundre meter fra verkstedet på vei hjem at jeg nå var den lykkelige innehaver av susing fra ene siden...

Måtte fikse selv siden Tesla ikke hørte det.

Susing fra trekantvinduer i høy hastighet tror jeg alle TMS har. Det er nok en kombinasjon av turbulenser rundt speilene og at pakningene ikke er designet for å holde tett under trykkforskjellen som oppstår. Jeg har enda ikke kjørt en Model S som ikke har fått støy fra trekantvinduet på lesiden ved frisk sidevind, selv om de var potte tette under normale forhold.

daktari

Det var hvertfall dramatisk forskjell i støy etter skiboksen kom på.  I 130 km/t kan man nesten ikke høre andre snakke. Skal forsøke å skaffe solskjerm og legge en måtte mellom glass og solskjermen.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

eadie

@muffinman Har du dempet disse hullene som det vises til i filmen her? Altså over hjulbuen under baksetene?

https://m.youtube.com/watch?v=9OWMIPnf5vs

Sent from my iPhone using Tapatalk
----------------------------------
S85, blå, alt utstyr.
Utlevert mars 2014 - innbyttet mars 2019.

Model 3, hvit, LR AWD, full pakke, EAP/FSD.
Utlevert 07.03.19, byttet inn 29.12.2020

Model 3, blå, LR AWD. Levert 29.12.2020

Muffinman

Nei, men det er vel hjulbuen vi ser nede i hullet? Den har jeg dempet grundig utenfra med rimelig tykke lag tungmasse. Faktisk to ganger, med et års mellomrom på den eldste bilen. Og etter å ha ettermontert original matte under bakseteputa opplever jeg ikke støy bakfra (2015-modellen har den originalt). Faktisk er veteranen nå betydelig roligere enn ihvertfall faceliftbiler fra 2016. Ikke kjørt noen 2017-modeller.

eadie

Sitat fra: Muffinman på lørdag 16. desember 2017, klokken 23:14
Nei, men det er vel hjulbuen vi ser nede i hullet? Den har jeg dempet grundig utenfra med rimelig tykke lag tungmasse. Faktisk to ganger, med et års mellomrom på den eldste bilen. Og etter å ha ettermontert original matte under bakseteputa opplever jeg ikke støy bakfra (2015-modellen har den originalt). Faktisk er veteranen nå betydelig roligere enn ihvertfall faceliftbiler fra 2016. Ikke kjørt noen 2017-modeller.

Jeg har dempet via Flesland Auto. Alle dører og hjulbuer, bakluke, etc. Blitt stor forbedring.

Men tror ikke de har tatt frunk, og heller ikke under baksete, og heller ikke disse hullene ned mot hjulbue innenfra. De er nok tatt fra utsiden, men jeg synes fortsatt det er for mye støy fra bakre hjulbuer. Mulig resonans fra hjulbuekassen?

Skal ta ut baksete og sjekke om min har  original matte under baksete (S85/2014). Jeg tviler vel. Når du sier original matte, tenker du da på den tynne filten Tesla original har, som feks i dørene?
Hvorfor brukte du originalmatte her istedet for andre dempematter? Har du bilder fra under ditt baksete?

Sent from my iPhone using Tapatalk
----------------------------------
S85, blå, alt utstyr.
Utlevert mars 2014 - innbyttet mars 2019.

Model 3, hvit, LR AWD, full pakke, EAP/FSD.
Utlevert 07.03.19, byttet inn 29.12.2020

Model 3, blå, LR AWD. Levert 29.12.2020

Muffinman

Demping av frunk er totalt bortkastet med mindre du skal sitte inni den under kjøring.

I trunk derimot er det mye å hente, men det er en relativt stor jobb. Man kan forbedre deler av hjulbuene innenfra når man har demontert der bak. Jeg har ingen resonanser bakfra, men kan ikke si at det jeg gjorde er noen samlebåndsjobb hverken i trunk eller hjulbuer på utsiden. Brukte veldig mye tid på å sikre at det som kunne gjøres ble gjort, uansett hvor liten effekten måtte være.

Tror matta under baksetet ikke kom før AP. Det er en original del som kan kjøpes hos Tesla, og de hadde priset den kr 136,-. Tipper de kanskje har justert nå. Den er i en slags lett filt ja. Ble veldig overrasket over at jeg hørte forskjell umiddelbart etter montering. For øvrig veldig lett å få på plass. Sitteputa løsner du ved et bestemt rykk rett opp på framsiden nær hvert hjørne.

Ganske sikker på at det skal ligge plenty bilder i denne tråden, men ser ut som alle vedleggene på hele forumet er borte. Linkene ligger der, men de virker ikke.  Så slik det er nå er både DIY-tråden og denne ødelagt. Håper det er en plan for å rette.

E_S

Hvordan ser denne matten under baksetet ut, og hvor ligger den? Mellom laderne og rammen til baksetet?

Muffinman

Legges på rammen, og brettes på plass. Den har form og utsparinger og passer direkte. Setet monteres oppå.

E_S

Muffinman

Fant bilder fra Messenger. Delenr fra F_P, bilde av matta er mitt. Jeg betalte kr. 153,- inkl mva. Det er nok en internprising hos Tesla som det meget mulig er gjort noe med nå :)

lunitiks

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA