Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Første inntrykk/opplevelse av Tesla P85D

Startet av Tesla P85D, fredag 13. februar 2015, klokken 20:53

« forrige - neste »

Tesla P85D

Sitat fra: Elbil fundamentalist på søndag 15. mars 2015, klokken 00:31
En kompis har fått sin P85D og kom innom oppkjørselen hos oss. Jeg fikk sitte på enn tur selvsagt og for et drag!!  Merket hodet ble presset bak i hodestøtta og ilinger i kroppen som om blodet ble presset oppover i underarmene og bakover i kroppen. HELT VILT  ;D. Sa til han at jeg egentlig ikke burde sittet på da turen kanskje vil ta litt av "brodden" av opplevelsen når jeg får min egen 85D i slutten av mars. Heldigvis har andre som har testet S85D vist at den kommer godt under 5 sek den også  ;D ;D ;D. Kompisen min er super fornøyd med bilen og viste meg alt med stereo til 11 og personlige innstillinger, auto fjernlys m.m. etc etc. Det eneste han var litt misfornøyd med var litt knirking i innfatningen som rommer alle sensorer og kamera bak speilet i frontruta. Er det noe andre her med autopilot HW har blitt plaget med?

Bilen vi fikk er veldig kompakt og ingen ulyder. Alt virker meget bra. Eneste jeg har funnet av visuelle ting er ørliten dårlig overgang mellom krom liste fra fram dør og mot bakdør, men det er ikke mye. Jeg er som nevt før litt forundret over at de fleste mener at tesla henger etter på interiøret kontra BMW og Audi. For meg bli BMW og Audi nå virkende gammelt. Designe på Tesla er i mine øyne langt forann alle andre. Kvalitet er litt vanskelig å bedømme etter 3 døgn:) noen nevner at Tesla er dårligere isolert. Mulig at det stemmer, men jeg synes ikke audien vi har er  mye bedre isolert. Forskjellen er at motorstøyen overdøver annen støy. Men jeg kjørte meg en tur med audien og hører både dekkstøy og annen støy der også, og den har 19 piggfritt mot 21 sommer på teslan... Og som de fleste skriver så er det kjipt å kjøre diesel kontra tesla:) å vi har som sakt en audi fra 2012 så komfort er bra i den bilen også. Kan med det samme nevne for dem som ikke har prøvd next gen setene at for meg som er 173 og 65 kg så er dem vertfall perfekte:) baksetene også. Og til dere som tenker plass så har teslan bedre plass en audi a6 stasjonsvogn både i baksetene og i bagasjerom kapasitet. Ble mye snakket om at 4wd tok vekk mye av plassen i frunken. Og slik jeg har forstått det på dem som har 2wd så er frunken ca halvert på 4wd. Men jeg personlig synes det er et bra rom forann. Tipper ca 80 liter. Så for vår del med 2 barn så er nok plassen mer enn stor nok. Audien ble vanligvis smekk full på langturer, nå tipper jeg at vi får god og behagelig plass.
Kan også nevne at adaptiv cruise så langt har fungert perfekt. En annen ting som jeg fikk testet her om dagen var kolisjonssystemet. Jeg kjørte i byen og en bil forann meg bråbremset. Jeg hadde full kontroll og bremset forsiktig ned da jeg i utgangspunktet hadde god avstand og farten var 40 kmt. Men med viss mang meters avstand så blinket det rødt i dashbordet og bilen bremset ned selv:) så da fikk jeg testet det også:)
Ellers har jeg irritert meg litt over at bilen går tilbake til standard høyde når jeg har kjørt i low. Etter litt trykking ser det ut som at det går ant å stille inn bilen slik at den går i low fra 0 kmt. Men usikker på om den vil stå i low når den er parkert. Hvorfor jeg vil ha den i low? Jo ganske enkelt for at bilen er finere når hjulbuene fylles med mest mulig hjul og ikke luft:)
Så nå er det kun en ting jeg kunne tenkt meg å fått gjort noe med og det er kurvelysene. Dem slår seg av hver gang bilen settes i park. Å når jeg starter og kjøre igjen så må jeg inn på menyen og trykke. Er det også en brukerfeil?

Ellers som nevt før så er vi kjæmpefornøyde med bilen:):)
Solgt Juli 2021
Ny Model 3 Performance Juni 2021
Model Y Performance bestilt 2020
Solgt Feb 2020
Ny Model X 100D Des 2018
Ny Inventory Model S 90D Juli 2017
Solgt Mai 2016
Ny P85D Juni 2015
Solgt Mai 2015
Bestilt 11.10.2014: P85D

Øyvind.h

Sitat fra: Tesla P85D på søndag 15. mars 2015, klokken 08:40
Jeg er som nevt før litt forundret over at de fleste mener at tesla henger etter på interiøret kontra BMW og Audi. For meg bli BMW og Audi nå virkende gammelt.
Jeg er ikke sikker på at "de fleste" mener at Tesla henger etter på interiøret.
Folk som hater Tesla og/eller er misunnelige skriver nok gjerne at interiøret er dritt. Og de som foretrekker et litt mer sedat førermiljø med et tonn knapper likeså.

Selv om jeg ikke er uenig i at opplevd kvalitet på enkelte elementer burde vært høyere, er jeg ikke i tvil om hvilket interiør jeg foretrekker. Teslaens minimalistiske og moderne interiør tar jeg hvilken som helst dag over det trauste knappehelv*** man finner i eksempelvis 5-serie. Så får det så være at noen elementer burde hatt høyere opplevd kvalitet.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

ducktolate

@ Tesla P85D.
Om du setter low fra 0 så er den alltid i low. Har du en annen hastighet, f.eks. 100 som lowpunkt så kjører den i low helt til du kommer ned i rundt 50kmt mener jeg å ha erfart.

Hyperstress

Sitat fra: Tesla P85D på søndag 15. mars 2015, klokken 08:40
En annen ting som jeg fikk testet her om dagen var kolisjonssystemet. Jeg kjørte i byen og en bil forann meg bråbremset. Jeg hadde full kontroll og bremset forsiktig ned da jeg i utgangspunktet hadde god avstand og farten var 40 kmt. Men med viss mang meters avstand så blinket det rødt i dashbordet og bilen bremset ned selv:) så da fikk jeg testet det også:)

Hvilken FW har du? Trodde ikke dette var aktivisert enda. Så bilen bremset av seg selv uten at ACC var på? (Regner med den var av siden du hadde brukt bremsene rett før).
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

mj

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 15. mars 2015, klokken 08:46
Sitat fra: Tesla P85D på søndag 15. mars 2015, klokken 08:40
Jeg er som nevt før litt forundret over at de fleste mener at tesla henger etter på interiøret kontra BMW og Audi. For meg bli BMW og Audi nå virkende gammelt.
Jeg er ikke sikker på at "de fleste" mener at Tesla henger etter på interiøret.
Folk som hater Tesla og/eller er misunnelige skriver nok gjerne at interiøret er dritt. Og de som foretrekker et litt mer sedat førermiljø med et tonn knapper likeså.

Selv om jeg ikke er uenig i at opplevd kvalitet på enkelte elementer burde vært høyere, er jeg ikke i tvil om hvilket interiør jeg foretrekker. Teslaens minimalistiske og moderne interiør tar jeg hvilken som helst dag over det trauste knappehelv*** man finner i eksempelvis 5-serie. Så får det så være at noen elementer burde hatt høyere opplevd kvalitet.
Siden kona og kunne tenke seg å kjøre elektrisk prøvde vi en Mercedes B E-Drive i går. En rolig runde på 12-13 km.  Den støyer vesentlig mer en min s85, interiøret er typisk mercedes med en masse knapper og helt ulogisk oppbygging av de forskjellige menyene. Det var omtrent som å komme tilbake til steinalderen i brukeropplevelse. Men selve materialkvaliteten på interiøret og sammenskruingen er nok litt høyere en på teslaen.

Strømforbruket virket til å ligge vesentlig over teslaen på samme runde og type kjøring.

Så nå må vi tenke litt på det, men mest sannsynlig blir det en en Tesla til i garasjen i løpet av våren/sommeren.
S100D Sort metallic
X75D Blå VIN F127...
S90D Hvit VIN P127...Solgt Juni 2018
S85 Grå VIN P58035, byttet i X75 29.03.17
S85 Grå VIN P36765, solgt 10.04.16

Tesla P85D

Sitat fra: Hyperstress på søndag 15. mars 2015, klokken 11:51
Sitat fra: Tesla P85D på søndag 15. mars 2015, klokken 08:40
En annen ting som jeg fikk testet her om dagen var kolisjonssystemet. Jeg kjørte i byen og en bil forann meg bråbremset. Jeg hadde full kontroll og bremset forsiktig ned da jeg i utgangspunktet hadde god avstand og farten var 40 kmt. Men med viss mang meters avstand så blinket det rødt i dashbordet og bilen bremset ned selv:) så da fikk jeg testet det også:)

Hvilken FW har du? Trodde ikke dette var aktivisert enda. Så bilen bremset av seg selv uten at ACC var på? (Regner med den var av siden du hadde brukt bremsene rett før).

Hvor ser jeg type FW?

Jeg kjørte uten ACC ja og den bremset selv mener jeg bestemt ja. Men kan ta en test på det iløpt av dagen. så kan jeg komme med en bekreftelse på det iløpet av kvelden. En ting er 100% sikkert at det blinket rødt forann og en eller annen setning om at jeg holdt på å kolidere eller noe sånt...men mener da bestemt at bilen også bremset. Jeg holdt selv på å bremse, men bremset ikke så hardt da jeg hadde kontroll på situasjonen, men når jeg nådde en viss avsand så mener jeg at bilen bremset kraftigere enn hva jeg gjorde selv. Men som sakt, skal teste det igjen i dag.
Solgt Juli 2021
Ny Model 3 Performance Juni 2021
Model Y Performance bestilt 2020
Solgt Feb 2020
Ny Model X 100D Des 2018
Ny Inventory Model S 90D Juli 2017
Solgt Mai 2016
Ny P85D Juni 2015
Solgt Mai 2015
Bestilt 11.10.2014: P85D

felix

Skjer ofte hos meg, demper og musikken. Tror ikke den bremser om jeg ikke kjører med ACC, kjører jo som regel med det. Men den bremser ikke alltid tilstrekkelig til å unngå sammenstøt, så jeg sitter alltid klar til å klemme hardere på bremsepedalen en hva bilen selv gjør.

BMW850

Dere som har kjøpt P85D. Dere vet dere kjører forhjulstrekk hehe?! :o

Spørsmål og svar fra J.B.Straubel:

"Q: Which drive unit is able to sleep, front or rear?
With the P85D we put the large, rear, drive unit to sleep while cruising. We choose to sleep the rear unit since the new generation small front drive unit is actually more efficient at converting battery DC electricity into mechanical shaft power. So we benefit from using the small, front drive unit more of the time when it can provide all of the torque requested. In the 85D both drive units are the same and we can sleep either unit, front or rear to best optimize efficiency."

Kilde: http://www.teslamotors.com/no_NO/blog/driving-range-model-s-family
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Dennis

Dette skjer kun ved normal kjøring for å spare strøm. Med engang man krever framdrift eller grep i sving er ikke bilen lengre en handicapet 2wd. Den kobler inn drift på alle hjula i løpet av millisekunder så dette er ikke noe man legger merke til :)

P85D

Jeg kjørte litt uten musikk på fredag og vekslet mellom Range mode og ikke.. Jeg hører mest front motor med Range mode på, noe bak ved pådrag. Med Range mode av hører jeg mest motoren bak. Front motor kobler inn ved pådrag.
MODEL 3 DUAL MOTOR
MODEL S P85DL

Lokführer

Noen flere som har merka at utkobling av cruisecontrol på P85D er blitt myk og deilig? Min P85 er fremdeles ganske brå når jeg kobler den ut.

Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

Eip

#191
Akkurat gjennomført første tur. Ble 1400km på 2 dager trheim alta. Snittforbruk 216watt våt vei 0 til +8grader. Ca 20 min på hver supercharger utenom den siste på setermoen.
Herlig bil å kjøre selv etter mange timer i stolen.
Minus på lysdimming av skjermer og manglende lyktespylere. Fikk ladet med 22kw lading av en her på forumet på storslett , da ladere er fraværende mellom Setermoen og Alta
VIN: 509XX PD

fonberg

Sitat fra: BMW850 på søndag 15. mars 2015, klokken 16:00
Dere som har kjøpt P85D. Dere vet dere kjører forhjulstrekk hehe?! :o

Spørsmål og svar fra J.B.Straubel:

"Q: Which drive unit is able to sleep, front or rear?
With the P85D we put the large, rear, drive unit to sleep while cruising. We choose to sleep the rear unit since the new generation small front drive unit is actually more efficient at converting battery DC electricity into mechanical shaft power. So we benefit from using the small, front drive unit more of the time when it can provide all of the torque requested. In the 85D both drive units are the same and we can sleep either unit, front or rear to best optimize efficiency."

Kilde: http://www.teslamotors.com/no_NO/blog/driving-range-model-s-family

Kan noen da forklare meg hvorfor S85D skal ha større rekkevidde enn P85D?
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

Amoss

Sitat fra: fonberg på torsdag 19. mars 2015, klokken 01:35
Kan noen da forklare meg hvorfor S85D skal ha større rekkevidde enn P85D?

Sitat... since the new generation small front drive unit is actually more efficient at converting battery DC electricity into mechanical shaft power.

P85D er utstyrt med 1 stykk stor, gammel, tung og mindre effektiv motor bak, og en liten, ny, lett og mer effektiv motor foran.
85D er utstyrt med 2 stykk små, nye, lette og mere effektive motorer - en foran og en bak.
Model S 85D

Dennis

Selv om man skrur av motoren bak så vil det være friksjon fra differensialen som er litt høyere på P85D pga kraftigere drivverk som skal rundt.
Motoren på P85D veier nok noen kg ekstra også. Men ser ut som forskjellen er minimal på de som har testet på TMC forumet til nå.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA