Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Blir man lei av Tesla?

Startet av Tesla P85D, onsdag 11. februar 2015, klokken 08:47

« forrige - neste »

Bjoris

#15
Dette med å gå lei en bil kjenner jeg meg litt igjen i. Jeg har klart å ha bilene mine i ca 4 år, da har jeg overbevist meg selv og fruen om at det ikke er så dumt å bytte mtp alle utgiftene som KAN komme på når garantien er utløpt.

Det å satse på Tesla er for meg mye mer enn å kjøpe en ny bil, det er å være med på noe stort som kan forandre bilverden for alltid, derfor blir en også så veldig opptatt av dette og det hadde nærmest blitt en falitt erklæring å gå tilbake til en fossilbil nå, jeg har lagt alle eggene i denne kurven med Leaf og Tesla og ønsker selvsagt at dette skal lykkes:)

Nå kan jeg selvsagt bytte til ny Tesla eller annen elbil om noen år og kanskje skjer det også, men samtidig hadde det være moro å sett hvor langt denne bilen kan gå, den har svært gode forutsetninger for å rulle langt, men selvsagt kan sviktende kvalitet ødlegge for denne muligheten, men jeg må si jeg liker hver dag å tenke på at det er ikke mye som kan havarerer i denne bilen, tross alt (jeg har knapt hatt feil på min).

Jeg tror denne følelsen blir sterkere med årene, jeg hadde en A6, snart 5 år gml som jeg bytte, den var også nær feilfri og hadde levd ett godt liv hos meg, men litt rykking i den beryktede multitronicen var det og det at en ny automat til A6 koster 100.000 og ett turbohavari godt kunne blitt svindyrt gjorde at vi begynte å tenke på bytte før garantien gikk ut. Det ble jo ikke billig med 200.000 i verditap pluss tre svindyre servicer, 8 ny dekk etc på de 4 årene vi hadde bilen, da fikk vi den 200.000 under nypris som 9 mnd gml med 13.000 km.

Vel, Tesla må selge biler til andre enn slike som meg så vi får håpe kvaliteten er betydelig bedre på de nye og ikke minst at Xen ikke tar livet av dem, er litt spent på den, men tipper de har innsett at det er ekstremt dyrt å levere ut noe der "alt" må byttes i ettertid:)

Kanskje kan vi ta oss råd til å bytte ut Leafen i en M3 når den kommer:)


Leif1

Straks et år i min nå. Lei? Ikke i nærheten.
Har vært innom servicesenteret et par ganger utenom vanlig service.
Byttet den obligatoriske driveuniten og noe annet småpjask.
Jeg syns i motsetning til enkelte andre her at bilen er ganske godt sammenskrudd.
Mens den var på service nå før helgen fikk jeg låne en omtrent ny S85.
Den forekom meg å være enda noen hakk bedre på det meste.
Konvertitt fra S til X

Tesla P85D

Har enda ikke eid en Tesla. Men har da lest om div feil og problem her inne. Men, ikke for å forsvare Tesla, jeg har hatt x antall feil og problem på diesel og bensin biler også, og det relativt nye biler og det av bilmerker som har holdt på å produsere biler i flere 10år. Er man veldig uheldig å får en mandagsbil så tror jeg det er kjipt uansett om det er Tesla eller et annet merke. Man vil jo ha en feilfri bil og et enkelt bilhold.

For meg kan det se ut som (ut fra de svarene som er her) at de fleste som har kjøpt Tesla ikke ser for seg så mye annet med det som er på markedet i dag og de fleste ønsker å beholde bilen el event oppgarder i en ny Telsa. De fleste liker bilen så godt at diesel/bensin er uaktuelt. Samt at den følelsen og godene bilen gir overskygger/gir litt aksept for div feil.
Solgt Juli 2021
Ny Model 3 Performance Juni 2021
Model Y Performance bestilt 2020
Solgt Feb 2020
Ny Model X 100D Des 2018
Ny Inventory Model S 90D Juli 2017
Solgt Mai 2016
Ny P85D Juni 2015
Solgt Mai 2015
Bestilt 11.10.2014: P85D

ihlhaug

Sitat fra: sangiovese på onsdag 11. februar 2015, klokken 09:09
Konseptet med elektrisk drivlinje: nei, det blir man ikke lei av.

Selve bilen: nja, "bob bob".

Kvaliteten til Model S: ja, den blir man lei av. I hvert fall jeg.

Jeg digger å kjøre elektrisk, og spesielt når jeg har litt rekkevidde og ytelser å leke meg med. Men dessverre er en bil så mye, mye mer enn bare dette. For meg/oss ender vi nå opp med å gå tilbake til fossilt drivstoff. Rett og slett fordi vi er lei av alle større og mindre feil som støtt og stadig dukker opp. Tesla stiller opp og vil gjerne fikse, men på det drøye halvåret som har gått siden vi tok ut bilen splitter ny, har det gått fra å få verkstedtime i nærmeste fremtid til å måtte vente 3-4 måneder. Vi har gått fra flere år med driftssikkerhet og null problemer med fossilbilene, og bare levert bilene til en standard service annethvert år, til å oppleve å måtte ta Teslaen på verksted annenhver måned. Når nærmeste Tesla-verksted befinner seg en god times reisevei unna (hver vei), sier det seg selv at det er noe man ser på som en pest og plage.

Mitt Teslaforhold har gått fra svært entusiastisk (før de første bilene kom til Norge), over til litt skuffelse (første månedene etter de kom, og jeg fikk en del prøveturer i diverse eksemplarer av de, samt en del bekjente som fikk sine biler), tilbake til forholdsvis entusiastisk (når jeg kom til at tiden var inne for å bestille i den tro at barnesykdommene kom Tesla til å ha god kontroll på), og nå over på "fed up".

Prisen vi betalte var 660 000 blanke norske kroner, uavkortet rett til Tesla. En himmelsk høy nettopris for en bil, egentlig. Og tilbake sitter jeg med en følelse av å ha kjøpt en 18 år gammel ungdomskjørt BMW 5-serie til 30 000 kroner. Satt veldig på spissen, selvsagt, men premiumfølelsen jeg egentlig burde sitte med, er "long gone".

Så svaret mitt er: Ja, det er mulig å bli lei.
Kan jeg gå tilbake til Tesla? Selvsagt. Men da må de skjerpe seg mange, mange hakk.

Hva er det du har hatt så mange problemer med? Min bil er nå 14 mnd og eneste "problemet" er at frunk av og til ikke åpner seg helt og man da må lukke for å åpne på nytt. Skal inn på service i mars, bestilte service i desember, så ventetiden er nok litt lang ja.
- Tesla Model S 85kW, grå, sort skinn, matt lacewood, ALT ekstrautstyr utenom ekstra seter. SOLGT.
- Kawasaki er6n 2006 modell, sommermonsteret.
- Tesla Model S 85kW, perlehvit, beige next gen, carbon, 21" mørke, alt utenom luft og 7 seter. VIN 876xx
- Reservert to stk model 3.

Martinius

Sitat fra: orjan på onsdag 11. februar 2015, klokken 10:45
Til nå har den vært inne for fiks av tak-lekkasje (4 forsøk tok det å få bilen tett)

Har du Pano tak orjan? Jeg droppet pano tak pga fare for komplikasjoner, kulderas, vekt og pris. Men jeg har jo lest om folk som har lekkasje i tak uten Pano tak også, desuten virker det som det er flere biler med pano tak enn uten så da er jo kanskje glasstak det tryggeste..

orjan

Har panoramatak ja. To ganger forsøkte de seg på å smøre opp og tette, tredje gangen ble den bevegelige delen byttet og nå sist fikk jeg beskjed om at rammen også ble byttet ut. Er heldigvis tett nå, hvis ikke hadde jeg nå vært involvert i en prosess med heving av kjøp.
Molde
2014 Model S P85 - Solgt
2016 Model S 90D
2019 Model ≡ LR AWD

fonberg

Til trådstarter: Etter 15 mnd og 36000 km er jeg ikke lei, jeg liker bilen enda bedre nå enn da jeg fikk den - rett og slett fordi den ER bedre nå enn da jeg fikk den pga. SW-oppgraderinger, flere SC-er osv. Å bytte den (til noe annet enn en annen Tesla) ser jeg for meg er og blir totalt uaktuelt i overskuelig fremtid.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

BMW850

Ikke lei i det hele tatt. Best car ever :)
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

snurrehue

Sitat fra: ihlhaug på onsdag 11. februar 2015, klokken 11:34
Hva er det du har hatt så mange problemer med?

Gidder ikke ramse opp alt, men her er en smakebit:
- Driveunit ble dårligere og dårligere. Nylig byttet
- Mye knirk i panoramataket. Kommer og går, og ikke fått noen endelig fiks på det ennå.
- Trekantvindu førerside som lekker. Begynte med vindtrekk, og etter en børsteløs maskinvask begynte vann å piple inn.
- Byttet bærearm og noen foringer foran
- Klunkelyd har kommet, og ikke fått noen fiks på ennå.
- 3G-forbindelsen har levd sitt eget liv
- Speedometer/lille-skjerm har hengt seg opp noen ganger
- Storskjermen har hengt seg opp noen ganger
- Vindu fryser fast (hjalp bare delvis med silikon på pakningene)
- Dørhåndtakene vil ikke alltid ut
- Nå har bremsene vist seg fra sin "beste" side
- En av FOB'ene har blitt byttet
- Ladeproblemer et par ganger
- Rift i skinnet i baksetet ved forsøk på innfesting av ISOFIX-base. Vet dette ikke er en direkte feil, men heller et resultat av elendig design fra Tesla sin side, hvor de har skjult ISOFIX-festene innimellom altfor trangt og lite elastisk skinn.
- Knirking både her og der
- Vindusviskere som ikke klarer å ta ordentlig. Byttet viskerblader to ganger på knappe 6 måneder. Nå ser de endelig ut til å fungere bedre.

ihlhaug

Sitat
Gidder ikke ramse opp alt, men her er en smakebit:
- Driveunit ble dårligere og dårligere. Nylig byttet
- Mye knirk i panoramataket. Kommer og går, og ikke fått noen endelig fiks på det ennå.
- Trekantvindu førerside som lekker. Begynte med vindtrekk, og etter en børsteløs maskinvask begynte vann å piple inn.
- Byttet bærearm og noen foringer foran
- Klunkelyd har kommet, og ikke fått noen fiks på ennå.
- 3G-forbindelsen har levd sitt eget liv
- Speedometer/lille-skjerm har hengt seg opp noen ganger
- Storskjermen har hengt seg opp noen ganger
- Vindu fryser fast (hjalp bare delvis med silikon på pakningene)
- Dørhåndtakene vil ikke alltid ut
- Nå har bremsene vist seg fra sin "beste" side
- En av FOB'ene har blitt byttet
- Ladeproblemer et par ganger
- Rift i skinnet i baksetet ved forsøk på innfesting av ISOFIX-base. Vet dette ikke er en direkte feil, men heller et resultat av elendig design fra Tesla sin side, hvor de har skjult ISOFIX-festene innimellom altfor trangt og lite elastisk skinn.
- Knirking både her og der
- Vindusviskere som ikke klarer å ta ordentlig. Byttet viskerblader to ganger på knappe 6 måneder. Nå ser de endelig ut til å fungere bedre.

Shit, det var en del. Glad jeg ikke har hatt så mange problemer. Det med at skjermene fryser til tide og utide har jeg også hatt, men dette tenker jeg man må regne med og ikke er et problem da det bare er å resette via knappene på rattet. De andre tingene derimot...håper bilen min holder seg som nå!
- Tesla Model S 85kW, grå, sort skinn, matt lacewood, ALT ekstrautstyr utenom ekstra seter. SOLGT.
- Kawasaki er6n 2006 modell, sommermonsteret.
- Tesla Model S 85kW, perlehvit, beige next gen, carbon, 21" mørke, alt utenom luft og 7 seter. VIN 876xx
- Reservert to stk model 3.

Muffinman


Lokführer

Hver gang jeg kjører en eksosbil, så blir jeg lei. Det er en god påminnelse om at Teslaen ikke gjør meg lei.
Eksosbilen krever planlegging når man kjører fordi den er så treig i "oppfattelsen." Jeg gir beskjed om at jeg vil ha så ------- mye gass, bilen gir meg først -- så mye, etter litt beslutningsvegring, så øker den ----, -------, men så, nothing, for da er eksosbilen tom for turtall. Neste gir... Samme regla...Dette blir jeg lei av.
Med Tesla er det annerledes. "Jasså, du vil ut å kjøre, da har jeg klargjort alt på forhånd." Hvilken retning?
Jeg bestiller ------ så mye gass, POW, ------ versågod!
En trang luke i trafikken, no problem, POW! Som bestilt, hver gang.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

ksandal

Sitat fra: Lokführer på onsdag 11. februar 2015, klokken 13:53
Hver gang jeg kjører en eksosbil, så blir jeg lei. Det er en god påminnelse om at Teslaen ikke gjør meg lei.
Eksosbilen krever planlegging når man kjører fordi den er så treig i "oppfattelsen." Jeg gir beskjed om at jeg vil ha så ------- mye gass, bilen gir meg først -- så mye, etter litt beslutningsvegring, så øker den ----, -------, men så, nothing, for da er eksosbilen tom for turtall. Neste gir... Samme regla...Dette blir jeg lei av.
Med Tesla er det annerledes. "Jasså, du vil ut å kjøre, da har jeg klargjort alt på forhånd." Hvilken retning?
Jeg bestiller ------ så mye gass, POW, ------ versågod!
En trang luke i trafikken, no problem, POW! Som bestilt, hver gang.

ha ha konge innlegg :-)    POW!
Husker en kompis av meg prøvde min trimmede BMW med sports automatkasse( han kjørte en gammel Mercedes med automat som giret når det passet seg...)  og ved første forbikjøring holdt han på og dundre i ræ... på bilen forran... med følgende utbrudd... "ka i helv... du har under panseret, eg e jo vant til og først gi gass... så tenke meg om.. så event blinke om avgjørelsen er endelig".....   

Gleder meg til Tesla og.... POW! tipper jeg får samme følelse som han kompisen min hadde omtrent... :-) 

mvh Kjetil
Bergen
85D & X90D

torav

Har hatt mod S snart et år. Har ikke hatt problemer med kvalitet bortsett fra 3G trøbbel i perioder.

Jeg synes bilen er fantastisk, det er en drøm å flyte lydløst gjennom landskapet og vite at dette er en bil som både er svært rask og meget miljøvennlig. Jeg har flere ganger tenkt på at nå må jeg lage en liste over 10 ting som jeg virkelig elsker med denne bilen, jeg får se når jeg kan rekke det. Men det er også en del ting som jeg synes er lite gjennomtenkt og dårlig (langlysene, ryggelysene osv.).

Jeg har bestilt nr to nå med dual drive også. Noen ganger bruker jeg leiebil, og da er det himmelsk å komme tilbake til Tesla'en.
Model S85, rød, beige skinn, tech, pano, luft, lyd, park, levert 26. Juni 2014
Model S85D, grå, grå skinn, tech, pano, dobbeltlader, levert april 2015

.Net

Jeg har gått lei av min P85+, dette mest pga ytelsene.
Plutselig ble 4,4 sekunder tregt
P85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA