Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Fortum/Kiwi er for DYRT!

Startet av Hamiso, søndag 08. februar 2015, klokken 10:44

« forrige - neste »

Panduck

Sitat fra: Kjell Leaf på tirsdag 17. februar 2015, klokken 17:39
Mange er ganske lettlurte her, før Chess kom på banen trodde slike som dere at samtaleprisen pr. minutt for mobil MÅTTE være flere hundre prosent høyere enn det som viste seg å faktisk være nødvendig. Dere skjønte ikke at først drev Telenor med ran for deretter få selskap av Netcom som også gjorde det samme.
Hva er det som koster 50.000 kr/året for en ubetjent hurtiglader ? Eier man mange ladere vil kostnaden pr. lader gå ned. Er det ikke også sånn at det er staten som har betalt storsteparten av en del ladere ? Jeg kan ikke se det ser så lyst ut i fremtiden med så mange naive elbil eiere.

Du kan gjerne kalle elbileiere lettlurte og naive, like fullt som du kan kalle de gamle telenorkundene for lettlurte og naive. At Chess nå kan komme med noe mye billigere enn Telenor hadde da, betyr ikke at Telenorkundene kunne bytte til noe som ikke eksisterte den gangen. De kunne la være å bruke mobil, eller de kunne være "naive". Da kan du kalle oss som setter pris på å ha lademuligheter til 2.50kr pr minutt for "naive", eller ta det til deg at vi gjør dette fordi det er det alternativet som finnes, dersom vi ønsker å kjøre elbil som eneste bil.

Chess hadde ikke eksistert, om ikke antall mobilkunder økte til stort sett hele norges befolkning som er over 13år og å tro at det skal poppe opp masse alternativ til en liten prosent med elbilbrukere kan muligens også kalles naivt. Men, salg av hurtigladere går opp, priser går nok ned, flere aktører kan sette opp hurtigladere, semighurtig DC får priser som gjør at ethvert kjøpesenter kan sette opp flere av dem, antall elbilister vokser kraftig, og ettersprørselen vil øke i takt med dette.

Jeg ser lyst på ladefremtiden, jeg tror hurtiglading kommer til å være godt utbygd og om 3 år kan jeg sikkert kjøre LEAF'en min til Nordkapp uten problem, og jeg tror prisene kommer til å være gode også. Derimot tror jeg staten kommer til å kreve inn de avgiftene som tapes på å ikke selge bensin ved å innføre andre avgifter (km-avgift, rushtids-avgift, etc), så vi får nyte den lave prisen på å kjøre så elbil så lenge det varer. (det er ikke ønske om å starte en debatt om det er riktig om det skal være slik eller ikke, bare en observasjon av at staten nok ønsker å ta inn penger for vedlikehold av vei osv, slik staten alltid har gjort.)

sølv-pilen

Jeg merker meg at tilhengerene av minuttprising stadig vekk velger å se bort fra at mesteparten av vår handel her i Norge er bygget opp av faste og sammenligbare måleenheter såsom vekt og volum.

At El bilen ikke lenger bruker strøm når den kommer til en ladestasjon virker mer som ett mysterium som de fleste opgeående har vanskelig for å forstå.
Når det argumenteres om at man egentlig selger parkeringsplass med lademuligheter så befinnar man seg på veldig tynn is. Det er ikke lov å ta betalt for parkering der dette ikke regulert og merket med skilting, og så langt har den eneste informasjonen jeg har lest på hurtigladestasjoner omhandlet lading - alså kraft, som kraftleverandørene selv har bestemt at skal måles i kWh, da dette er en ennhet kraftleverandørene kan sammenligne pr enhet ved salg.

Da er det ikke parkeringen eller gleden av å stå foran en boks man betaler for men kraften man putter inn i bilen som er tilkoblet til denne boksen.
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

Espen Hugaas Andersen

#227
Det man egentlig betaler for er mobilitet, altså evnen til å enkelt kjøre utenfor en radius på 50-100 km fra hjemmet.

For å ha denne mobiliteten trenger man hurtigladere plassert logisk langs relevante ruter og ved viktige knutepunkt, som er operative og brukervennlige. Og det er en forutsetning at denne tjenesten er noe man skal betale for å dekke kostnadene for - akkurat hvilken betalingsmodell man går for er mindre viktig. Jeg kan referere tilbake til min tidligere post der jeg så på flere betalingsmodeller: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,19521.msg325279.html#msg325279

Men det er ikke å skyve under en stol at en veldig stor andel av kostnadene ved hurtiglading er infrastrukturen, altså er det bra å velge en betalingsmodell der man disinsentiverer å binde opp infrastrukturen lengre enn absolutt nødvendig. Dette gjør minutt-prising, men ikke kWh-prising.

Men man kan så klart gå for en mer komplisert betalingsmodell. F.eks kan man ta betalt per kWh opp til 80%, og nekte å lade høyere enn 80%. Og så ta betalt 1 kr/minutt man står parkert etter at lading etter at lading er avsluttet, f.eks. (Kanskje med 5 minutter kostnadsfritt for å få plugget ut og flyttet bilen.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

kos

Hei det er noe jeg lurer på er det slik at det er kø på hurtigladere eller er det ikke. ut ifra tråden så er det to forskjellige påstander.
1. det lades mindre enn 4.5 timer, tidligere bare 1.2 -1.5 timer pere dag.
2. det blir kø om man lader til 100 %.

Egentlig så er dette ganske motsigende da man helst bør lade 4.5 timer for at en lader skal gå i pluss.

Hva er egentlig sant.
Dette vil jo ha en betydning for diskusjonen videre om det er tid eller KW som teller.

Om det var jeg som driftet en ladestasjon så hadde jeg ønsket at den var i bruk maksimalt og da er kw det som faktisk gir mest for begge parter - men da blir det vel kø.

Espen Hugaas Andersen

Det hurtigladeoperatøren trenger er penger. Og her har Fortum sagt at det trenger 18 ladinger på 15 minutter hver og 2,5 kroner per minutt, hver dag, altså totalt 675 kr/dag. Dette tilsvarer ca ~5 kr/kWh, eller 37,5 kr/lading.

Det har ingen betydning om man tar 2,5 kr/min eller 5 kr/kWh så lenge man får inn totalt 675 kr/dag. Men hvis man tar betalt med 5 kr/kWh, og du har en bil som står å blokkerer laderen i 1 time mens man får de siste få prosentene, og andre kunder må bare kjøre videre eller venne seg til å ta fossilbilen fordi laderene er alltid opptatte, så går dette ut over mulighetene til å få inn 675 kr/dag.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

kos

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 17. februar 2015, klokken 21:26
Det hurtigladeoperatøren trenger er penger. Og her har Fortum sagt at det trenger 18 ladinger på 15 minutter hver og 2,5 kroner per minutt, hver dag, altså totalt 675 kr/dag. Dette tilsvarer ca ~5 kr/kWh, eller 37,5 kr/lading.

Det har ingen betydning om man tar 2,5 kr/min eller 5 kr/kWh så lenge man får inn totalt 675 kr/dag. Men hvis man tar betalt med 5 kr/kWh, og du har en bil som står å blokkerer laderen i 1 time mens man får de siste få prosentene, og andre kunder må bare kjøre videre eller venne seg til å ta fossilbilen fordi laderene er alltid opptatte, så går dette ut over mulighetene til å få inn 675 kr/dag.

Det ga egentlig ingen mening - er det slik at om man står og lader så opptar man for en annen kunde. Men kjære vene man har jo en kunde som allerede betaler. Om jeg kommer med min tesla og lader så blir jeg stående lengre enn en leaf, betyr det da at jeg er en ikke ønsket kunde siden jeg skal stå der lengre enn en annen bil  - eller skal det bli regler for dette også. Store batteripakker - uønsket.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: kos på tirsdag 17. februar 2015, klokken 21:59Det ga egentlig ingen mening - er det slik at om man står og lader så opptar man for en annen kunde. Men kjære vene man har jo en kunde som allerede betaler. Om jeg kommer med min tesla og lader så blir jeg stående lengre enn en leaf, betyr det da at jeg er en ikke ønsket kunde siden jeg skal stå der lengre enn en annen bil  - eller skal det bli regler for dette også. Store batteripakker - uønsket.
Man lader saktere ved høyere SOC. Hvis du betaler 5 kr/kWh og står og lader med 5 kW ved godt over 90% SOC, så betaler man kun 42 øre/minutt. Hvis man kun får inn 42 øre/minutt må man altså ha biler til lading 26,8 timer/døgn for å få inn de 675 kronene/dag. Da det kun er 24 timer i hvert døgn er det lite trolig man får til dette.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Olatho

Hvis du kommer med en Tesla, så lader du med høyere hastighet (flere kW) over lengre tid, og det er helt greit. Problemet med kW-prising er at ingenting hindrer deg i å la bilen lade med veldig lav hastighet - derved veldig billig - mens du bruker tida på noe annet, og andre, som kunne gitt flere kroner i kassa på samme tidsbruk, ikke får ladet.

kos

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 17. februar 2015, klokken 22:08
Sitat fra: kos på tirsdag 17. februar 2015, klokken 21:59Det ga egentlig ingen mening - er det slik at om man står og lader så opptar man for en annen kunde. Men kjære vene man har jo en kunde som allerede betaler. Om jeg kommer med min tesla og lader så blir jeg stående lengre enn en leaf, betyr det da at jeg er en ikke ønsket kunde siden jeg skal stå der lengre enn en annen bil  - eller skal det bli regler for dette også. Store batteripakker - uønsket.
Man lader saktere ved høyere SOC. Hvis du betaler 5 kr/kWh og står og lader med 5 kW ved godt over 90% SOC, så betaler man kun 42 øre/minutt. Hvis man kun får inn 42 øre/minutt må man altså ha biler til lading 26,8 timer/døgn for å få inn de 675 kronene/dag. Da det kun er 24 timer i hvert døgn er det lite trolig man får til dette.

I dag betaler vi for tiden i står å lader - operatører bryr seg vel ikke om hvor mye strøm man får inn på batteriet , bare at du står der. At det ikke er økonomisk for den som lader det er noe annet.

For øvrig så er effekten på hva du får inn forskjellig fra batteripakke til batteripakke. For en zoe er det 87%.
Etter det faller soc.

Men fortsatt er det ingen som kan forklare om det er kø eller ikke. Jeg har til gode å stå i kø - har kjørt ca 30 000 km de siste 8 mnd. - men har registrert at ved noen ladestasjoner så er utstyret stort sett ødelagt.

Samtidig tror jeg at det er få ladere som er plaget med kø. Disse kø laderne har bare en løsning og det er flere stasjoner på samme plass.

Samtidig er lade stasjon operatørene kjempeglade for at elbilistene jubler over kilowatt på 5 kroner - det er bare 200 ganger hva strømmen koster i innkjøp.

Utgiftene til vedlikeholde er antagelig astronomiske , eller er utstyret rett og slett boss. - vi snakker helt nytt utstyr - samtidig fungerer Tesla systemet utmerket.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: kos på tirsdag 17. februar 2015, klokken 22:17I dag betaler vi for tiden i står å lader - operatører bryr seg vel ikke om hvor mye strøm man får inn på batteriet , bare at du står der. At det ikke er økonomisk for den som lader det er noe annet.
Om man har prising per minutt er det supert om man lader til 100%. Dette er helt uproblematisk, da det gir hurtigladeoperatøren gode penger som så kan investeres i flere ladere. Men så lenge hurtigladeoperatøren taper penger er det en tendens til at ting går stort sett på sparebluss.

Sitat fra: kos på tirsdag 17. februar 2015, klokken 22:17Men fortsatt er det ingen som kan forklare om det er kø eller ikke. Jeg har til gode å stå i kø - har kjørt ca 30 000 km de siste 8 mnd. - men har registrert at ved noen ladestasjoner så er utstyret stort sett ødelagt.

Samtidig tror jeg at det er få ladere som er plaget med kø. Disse kø laderne har bare en løsning og det er flere stasjoner på samme plass.
Jeg vil tro at de laderne som lader 18 stk elbiler per dag i 15 minutter er utsatt for kø-tendenser. Det kommer garantert en betydelig topp i etterspørselen i 15-17-tiden. Det er riktignok kun et fåtall av laderne i Norge som opererer på dette nivået.

Minutt-prising vs kWh-prising løser så klart ikke utfordringen alene, men det hjelper.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

kos

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 17. februar 2015, klokken 22:25
Sitat fra: kos på tirsdag 17. februar 2015, klokken 22:17I dag betaler vi for tiden i står å lader - operatører bryr seg vel ikke om hvor mye strøm man får inn på batteriet , bare at du står der. At det ikke er økonomisk for den som lader det er noe annet.
Om man har prising per minutt er det supert om man lader til 100%. Dette er helt uproblematisk, da det gir hurtigladeoperatøren gode penger som så kan investeres i flere ladere. Men så lenge hurtigladeoperatøren taper penger er det en tendens til at ting går stort sett på sparebluss.

Sitat fra: kos på tirsdag 17. februar 2015, klokken 22:17Men fortsatt er det ingen som kan forklare om det er kø eller ikke. Jeg har til gode å stå i kø - har kjørt ca 30 000 km de siste 8 mnd. - men har registrert at ved noen ladestasjoner så er utstyret stort sett ødelagt.

Samtidig tror jeg at det er få ladere som er plaget med kø. Disse kø laderne har bare en løsning og det er flere stasjoner på samme plass.
Jeg vil tro at de laderne som lader 18 stk elbiler per dag i 15 minutter er utsatt for kø-tendenser. Det kommer garantert en betydelig topp i etterspørselen i 15-17-tiden. Det er riktignok kun et fåtall av laderne i Norge som opererer på dette nivået.

Minutt-prising vs kWh-prising løser så klart ikke utfordringen alene, men det hjelper.

Hei - har kjørt fra Førde - Bergen i dag og fått med meg E 39 ladere fra 2 fylker. Ingen kø og alle stasjonene virket. Lade på Danmarksplass i ca 40 minutter og betalte 51 kroner. det var 3 biler innom da jeg var der - nesten kjedelig på en slik stor stasjon. Kom en kar bortom og kikket på bilene da vi var der.
Kjørte fra klokken 15 - 19.

Prisen på hurtiglading er direkte dyrt - for å si det mildt - anbefaler ingen å kjøpe bil og kun hurtiglade på offentlige plasser - da kan du kjøpe gammel amerikaner  - prisen er den sammen. Men for miljøet så kan jo man betale blodpris.

Panduck

#237
Jeg er litt undrende til hvorfor Fortum hele tiden får gjennomgå for pris. Folk argumenterer som bare det mot minuttprising, GK har fått minuttprising, nevn de like mye. Men når man argumenterer for minuttprising, ser man det gjerne opp mot alternativ pris, betaling for større tidseneheter.

For mens fortum får gjennomgå, hører jeg ikke mye til Statoil sin prising. Hvorfor ikke?

Statoil

44kr / 15 min ~= 2.9kr pr min
74kr / 30 min ~= 2.5kr pr min

Her må jeg gå for 30 min intervaller for å pris sammenliknbar med fortum. Trenger jeg 15 min strøm, er altså fortum langt bedre priset. Og trenger jeg 20min eller, enda værre, 35 min strøm for å komme meg hjem, da blir regnestykket helt forferdelig for Statoil. Ikke bare det, men Statoil tar SAMME pris for 22kW DC ladere! Det blir kW-pris-ran, det!

Da er jo Hamar / Maxi Storsenter noe bedre, men igjen, jeg er bundet til 20min intervaller, og jeg trenger skjelden strøm i multippel av 20min, forrige gang tregte jeg 30min, men måtte pent betale for 40, som inkluderte omstart av ladingen som betydde ut av senter, plugge inn/ut, starte på nytt. Fortumpris hadde vært 75kr, Maxi pris : 88kr

Her er overskriften: "Fortum/Kiwi er for DYRT!" og det langes hele tiden ut mot "forkjemperene for minuttpris". Det jeg lurer litt på er, hvorfor i alle dagern angripes ikke Statoil sin prisstruktur først? Mener noen virkelig at denne type prising er BEDRE enn minuttprising? Når alternativet er "kvartersprising" eller "halvtimesprising", så er jeg definitift en forkjemper for minuttprising, og ja, Fortum sitt opplegg er LANGT bedre enn statoil sitt.

Kent

Sitat fra: nime01 på tirsdag 17. februar 2015, klokken 23:00
Hvor går smertegrensen for hva man vil betale for 30min hurtiglading?

75kr som i dag?
90kr som svenskene betaler?
105kr?
120kr?
150kr?
200kr?

Ishavsveien selger vel en gang i blandt hurtiglading for 240,- så er man desperat nok så funker i allefall det nivået.

Personlig så synes jeg at hundrelappen er absolutt maximum. Ikke at det er ofte jeg lader så lenge i slengen, men  ville nok betalt det uten å nøle om behovet er der.
Sarpsborg -
Night Blue E-Golf - 30.07.14 125kkm solgt 18.10.21
Mars Orange/Cherry Black Kia E-Soul 64kwh Exclusive 14.10.21

kos

#239
Sitat fra: Panduck på tirsdag 17. februar 2015, klokken 22:56
Jeg er litt undrende til hvorfor Fortum hele tiden får gjennomgå for pris. Folk argumenterer som bare det mot minuttprising, GK har fått minuttprising, nevn de like mye. Men når man argumenterer for minuttprising, ser man det gjerne opp mot alternativ pris, betaling for større tidseneheter.

For mens fortum får gjennomgå, hører jeg ikke mye til Statoil sin prising. Hvorfor ikke?

Statoil





44kr / 15 min ~= 2.9kr pr min
74kr / 30 min ~= 2.5kr pr min

Her må jeg gå for 30 min intervaller for å pris sammenliknbar med fortum. Trenger jeg 15 min strøm, er altså fortum langt bedre priset. Og trenger jeg 20min eller, enda værre, 35 min strøm for å komme meg hjem, da blir regnestykket helt forferdelig for Statoil. Ikke bare det, men Statoil tar SAMME pris for 22kW DC ladere! Det blir kW-pris-ran, det!

Da er jo Hamar / Maxi Storsenter noe bedre, men igjen, jeg er bundet til 20min intervaller, og jeg trenger skjelden strøm i multippel av 20min, forrige gang tregte jeg 30min, men måtte pent betale for 40, som inkluderte omstart av ladingen som betydde ut av senter, plugge inn/ut, starte på nytt. Fortumpris hadde vært 75kr, Maxi pris : 88kr

Her er overskriften: "Fortum/Kiwi er for DYRT!" og det langes hele tiden ut mot "forkjemperene for minuttpris". Det jeg lurer litt på er, hvorfor i alle dagern angripes ikke Statoil sin prisstruktur først?
Mener noen virkelig at denne type prising er BEDRE enn minuttprising? Når alternativet er "kvartersprising" eller "halvtimesprising", så er jeg definitift en forkjemper for minuttprising, og ja, Fortum sitt opplegg er LANGT bedre enn statoil sitt.





Helt enig - Fortum er ikke verstingen her og prisnivået er det vi elbilister som har sakt er ok.
Personlig har jeg to år med medlemskap og kan fylle det jeg vil.

Men ser at det også er usedvanlig dyr kw - men får vel være med å finansiere gildet.

For øvrig har jeg også en tesla som har tesla sitt SC system. Dette bare virker og bygges ut i rekordfart. For de som ikke har sjekket Tesla sitt SC nettverk. Gå inn å se på den utbyggingen og så kan dere lure på hvordan tesla får dette til og atpå så lader vi utene å betale en krone , ingen apper og ingen kort og pinn og gud vet hva. Bare kobler til bilen og ferdig med det.

Hvordan kan de gjøre dette javell vi betalte noen kroner da vi kjøpte bilen, men nå begynner denne bilen å bli direkte billig i lengden.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA