Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Fortum/Kiwi er for DYRT!

Startet av Hamiso, søndag 08. februar 2015, klokken 10:44

« forrige - neste »

Olatho

Selv Teslas superladere holder ikke hvis elbil-andelen skal opp i mer enn noen få prosent.
Med mindre man får til teknologi som lader med helt hinsides høy effekt, vil man trenge minst 3-5 ganger så lang ladetid for samme rekkevidde som med dagens fossilbiler - hvis man mener hurtiglading er det eneste saliggjørende. Det betyr 5 ganger så mange hurtigladere som det i dag er bensin- (og diesel-) pumper for å kunne holde køen på et anstendig nivå.
Om derimot rekkevidden øker såpass at man IKKE trenger å hurtiglade, fordi man får nok strøm med treg eller semighurtig lading (feks 22 kW type 2) i hver ende av turen, så har man faktisk en løsning som skalerer også til 100% elbiler.

Teslas løsning funker i dag, med dagens elbil-andel, og dagens rekkevidde (blir forøvrig spennende å lese kø-rapportene fra en del sentrale superladere i forbindelse med påskeutfarten og -hjemturen om noen uker...). Men det er ikke mulig å se for seg superladere eller andre hurtigladere som kan ta unna hele bilparken.

All ære til Kiwi og Fortum som setter opp ladere som delvis kan øke bruksverdi av dagens kortrekkeviddebiler, men jeg håper da vitterlig ikke 10 mil rekkevidde og X minutter ladestopp hver time er framtida for elbiler.
Jeg ville i alle fall ikke satset sparepengene mine på hurtiglade-aksjer...

Panduck

Sitat fra: Olatho på fredag 13. februar 2015, klokken 12:18
Selv Teslas superladere holder ikke hvis elbil-andelen skal opp i mer enn noen få prosent.
...
All ære til Kiwi og Fortum som setter opp ladere som delvis kan øke bruksverdi av dagens kortrekkeviddebiler, men jeg håper da vitterlig ikke 10 mil rekkevidde og X minutter ladestopp hver time er framtida for elbiler.
Jeg ville i alle fall ikke satset sparepengene mine på hurtiglade-aksjer...

Nei, elbiler MÅ få lengre rekkevidde (og det skal de vel få), dersom bensinbilen skal utkonkurreres, de bør iallefall ha dobbelt rekkevidde av dagens biler. Men jeg tror nok vi vil få en sikkelig økning i hurtigladere, etterhvert som elbilandelen vokser. Selv Tesla-eiere, med lang rekkevidde, hurtiglader av og til for å komme seg ekstra langt. Får vi elbiler med 300km rekkevidde, vil alikevel hurtigladere være fint å ha...

emil

Sitat fra: Olatho på fredag 13. februar 2015, klokken 12:18
All ære til Kiwi og Fortum som setter opp ladere som delvis kan øke bruksverdi av dagens kortrekkeviddebiler, men jeg håper da vitterlig ikke 10 mil rekkevidde og X minutter ladestopp hver time er framtida for elbiler.
Jeg ville i alle fall ikke satset sparepengene mine på hurtiglade-aksjer...

De fleste produsentene har da allerede hintet om at biler med lengre rekkevidde er på gang om 1-2 år. I tillegg har jo også Kia Soul 100kW CHAdeMO mulighet, så ting er på gang. Bilprodusentene må bare melke dette markedet så nok før de lanserer noe bedre. Ikke unikt for elbilbransjen, men for mange bransjer, at man ikke lanserer noe bedre før salgstallene på det gamle produktet går nedover.

kos

Sitat fra: Panduck på fredag 13. februar 2015, klokken 12:28
Sitat fra: Olatho på fredag 13. februar 2015, klokken 12:18
Selv Teslas superladere holder ikke hvis elbil-andelen skal opp i mer enn noen få prosent.
...
All ære til Kiwi og Fortum som setter opp ladere som delvis kan øke bruksverdi av dagens kortrekkeviddebiler, men jeg håper da vitterlig ikke 10 mil rekkevidde og X minutter ladestopp hver time er framtida for elbiler.
Jeg ville i alle fall ikke satset sparepengene mine på hurtiglade-aksjer...


Nei, elbiler MÅ få lengre rekkevidde (og det skal de vel få), dersom bensinbilen skal utkonkurreres, de bør iallefall ha dobbelt rekkevidde av dagens biler. Men jeg tror nok vi vil få en sikkelig økning i hurtigladere, etterhvert som elbilandelen vokser. Selv Tesla-eiere, med lang rekkevidde, hurtiglader av og til for å komme seg ekstra langt. Får vi elbiler med 300km rekkevidde, vil alikevel hurtigladere være fint å ha...


Helt enig - for å kjøre problemfritt så er alle biler avhengig av hurtiglading - eks - Oslo Bergen så lades det en gang enten Aurland eller Gol. Da har man god margin når man kommer frem.
Dette tar ca 30- 40 minutter og passer fint inn med en pause som man normalt tar med både teslaen og fossilen.

Om disse pausene skal bli på 1.5 timer så sliter man antagelig med kø. I dag når man kommer frem og 8 av 8 er opptatt så opplever man max å stå i kø i 5 - 10 minutter.

På dagens 50 kw ladere så kan dere selv regne ut hva som kommer til å skje.

Jeg vet at dagens biler som lader på 50 kw ikke kan nytte fult ut en 100 kw. Men for å sikre fremtiden burde disse blitt oppjustert til 100. For akkurat å unngå kø.

Rio

Sitat fra: kos på fredag 13. februar 2015, klokken 12:05
Så de som jubler over 50 kw og ikke ønsker seg 100 kw - beklager stil dere i kø - en som blir lengre enn i dag.

jeg er ikke imot 50 kw ladere, men mener at standarden burde vært 100 kw. For å unngå kø og for å sikre elbiler som kommer om noen mnd og som kjører 30 - 40 mil.


Jeg ønsker 1 MW-ladere hver 5. km over hele landet, jeg vil bare ikke betale for det. :)

Det er noe med å bygge ut ladestruktur til de bilene som faktisk ER på veien (og som vil være det de neste mange årene), fremfor for biler som ikke eksisterer enda.
Begrensningen til nå for de fleste biler er ladeeffekten til batteriet, og ikke hurtigladeren. Med andre ord, vi kan sette opp 1 MW-ladere, og det eneste som skjer er at man har ubenyttet (og dyr) kapasitet.

Dersom man vil ha redusert ladeventetiden så må man, ironisk nok, gå andre veien, og sette opp 2-3 semihurtigladere fremfor én hurtiglader på 50 kW. Da vil ventetiden gå ned. (Dette skyldes at ladeeffekten er vesentlig lavere enn 50 KW nesten alltid for de bilene som lader.)

Kraftelektronikk har en tendens til å bli dyrere ikke-lineært med kraftigere effekt. Altså, en 50 kW hurtiglader er ofte dyrere enn to 25 kW semihurtigladere. Når bilene heller ikke kan benytte 50 kW, og langt mindre 100 kW, så er det faktisk lite poeng i det. Man sparer noen minutter på varme sommerdager. Man må vente mye lenger på kalde vinterdager.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

jkirkebo

I dag testet jeg 22kW AC på Dokka. 2,50 pr. minutt, ladet mens vi spiste lunsj på Peking og handlet på Rema. Endte på 65 minutters lading, 114tkm. Dette gjorde at vi sparte ca. 60km omvei om Lillehammer og ca. 1 times reisetid. Det kostet 162,50 til sammen. Regner med å lade nesten det samme på vei hjem + med fullading hjemme havner prisen på omkring 350 kroner for 566km, eller 62 øre/km. Med dieselbilen var kostnaden omkring 600 kroner, inkl. bompenger.

Klart godkjent for vår del, selv om vi betalte hele 2,50 pr. minutt for 22kW lading. Mye spart tid i forhold til SC på Lillehammer og endel sparte penger i forhold til fossilbil. Så denne laderen blir nok brukt ganske fast av oss fremover.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Kjell Leaf

#171
Sitat fra: emil på søndag 08. februar 2015, klokken 10:51
Trenger du daglige hurtigladinger blir det selvfølgelig dyrt hvis det er denne måten du skal betale for ladingene, og da har du kanskje valgt deg feil type bil. Ellers har vi mange tråder om prising av hurtiglading med omtrent lite mange meninger om hva som er riktig nå og på sikt.

For min egen del med Leaf har jeg regnet mye på det og i de aller fleste tilfellene, selv vinterstid med saktere lading, blir det billigere for meg å betale Fortum for et par hurtigladinger når jeg er på langtur (~30mil) enn å kjøre en normal dieselbil. Jeg gleder meg over at det kommer hurtigladere som lar meg bruke elbilen mer enn før.

Hvis markedet mener at det er for dyrt vil ikke laderene bli brukt og da løser det seg selv ved at konseptet hurtiglading forsvinner for andre enn Tesla og alle andre elbiler blir kun for lokalkjøring. Møter ofte på folk på de fortumladerene jeg har brukt jevnlig med betaling og da er det en del mennesker som ikke synes tjenesten de får er overpriset.
Valgt feil type bil ? Det er en utrolig merkelig holdning på dette forunet, og elbilforeningen er ikke verd 5 øre.
Man må tenke på fremtiden, man må kunne fylle på strøm som man fyller bensin. Da skal man betale pr.kilowatt, som da skal være prisen fra kraftselskapet pluss et lite påslag for leverandøren av ladetjenesten. At dere støtter mafiatilstander hvor man ofte har 1000% påslag eller mer på strømmen er for meg helt dødfødt. Så stort blir faktisk påslaget om man lader på en Leaf hvis man ikke har kjørt helt tomt, dette der det koster 99 kr pr. lading. Vi skal selvsagt betale for strømmen, men slike priser hører ingen sted hjemme. Blir det kø syns dere ? Da er det KUN flere ladere som er løsningen.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Rio

Sitat fra: Kjell Leaf på søndag 15. februar 2015, klokken 14:17
Valgt feil type bil ? Det er en utrolig merkelig holdning på dette forunet, og elbilforeningen er ikke verd 5 øre.
Man må tenke på fremtiden, man må kunne fylle på strøm som man fyller bensin. Da skal man betale pr.kilowatt, som da skal være prisen fra kraftselskapet pluss et lite påslag for leverandøren av ladetjenesten. At dere støtter mafiatilstander hvor man ofte har 1000% påslag eller mer på strømmen er for meg helt dødfødt. Så stort blir faktisk påslaget om man lader på en Leaf hvis man ikke har kjørt helt tomt, dette der det koster 99 kr pr. lading. Vi skal selvsagt betale for strømmen, men slike priser hører ingen sted hjemme. Blir det kø syns dere ? Da er det KUN flere ladere som er løsningen.

Hvor vanskelig er det å forstå at det du betaler for er ikke strømmen, men leie (per tidsenhet) for en "maskin" som regulerer strømmen til noe som din bil kan bruke?

Løsningen for å redusere køer er langt flere semihurtigladere (DC), og langt flere normalladepunkt og kraftigere ladepunkt (22 kW, for eksempel).

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

automat

Sitat fra: Kjell Leaf på søndag 15. februar 2015, klokken 14:17

Valgt feil type bil ? Det er en utrolig merkelig holdning på dette forunet, og elbilforeningen er ikke verd 5 øre.
Man må tenke på fremtiden, man må kunne fylle på strøm som man fyller bensin. Da skal man betale pr.kilowatt, som da skal være prisen fra kraftselskapet pluss et lite påslag for leverandøren av ladetjenesten. At dere støtter mafiatilstander hvor man ofte har 1000% påslag eller mer på strømmen er for meg helt dødfødt. Så stort blir faktisk påslaget om man lader på en Leaf hvis man ikke har kjørt helt tomt, dette der det koster 99 kr pr. lading. Vi skal selvsagt betale for strømmen, men slike priser hører ingen sted hjemme. Blir det kø syns dere ? Da er det KUN flere ladere som er løsningen.

Hvem skal betale for hurtigladingen din, når du ikke vil gjøre det selv? Å drifte en hurtiglader koster mye mere en hjemme-KWh-prisen på strøm pluss et lite påslag. Trolig mange hundre prosent mere.

Vi elbilister har ganske mange goder allerede. Supsidiert drivstoff på hurtigladere er ikke et punkt jeg syns vi skal mase på politikerne om å få. Da er det mye viktigere å beholde avgiftsfritaket ved kjøp av bil. Støtte til etablering av ladeplasser (både sakte og hurtig) er et punkt som etter mitt syn er viktigere enn både gratis parkering og gratis bompenger. Men selve drivstoffkostnadene våre syns jeg vi skal betale selv.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Kent

Om man tjener 1000gangen på investeringa så synes jeg det er rart at ikke hele Norge er fyllt opp med hurtigladere altså :)
Sarpsborg -
Night Blue E-Golf - 30.07.14 125kkm solgt 18.10.21
Mars Orange/Cherry Black Kia E-Soul 64kwh Exclusive 14.10.21

Ferry

Sitat fra: Kent på søndag 15. februar 2015, klokken 16:13
Om man tjener 1000gangen på investeringa <snip>

Hvem sier at man tjener 1000-gangen på investeringa? Kjell Leaf never 1000% påslag på strømmen, er det hva du sikter til? 1000% er 10-gangen. 10-gangen på en ubetydelig del av kostnaden.

automat

Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

automat

Sitat fra: nime01 på søndag 15. februar 2015, klokken 21:10
Sitat fra: automat på søndag 15. februar 2015, klokken 15:48
Vi elbilister har ganske mange goder allerede.
Og det signaliseres kraftig at disse fordelene (som langt fra alle elbilister har nytte av) kommer til å forsvinne.
Hva står man igjen med da?
Og derfor skal man be om subsidiert drivstoff, istedet for å jobbe med å beholde de fordelene man har?

Alle elbileiere (direkte eller indirekte) har dratt fordel av det viktigste elbilgodet: Null engangsavgift og null moms.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Hamiso

Sitat fra: automat på søndag 15. februar 2015, klokken 15:48
Sitat fra: Kjell Leaf på søndag 15. februar 2015, klokken 14:17

Valgt feil type bil ? Det er en utrolig merkelig holdning på dette forunet, og elbilforeningen er ikke verd 5 øre.
Man må tenke på fremtiden, man må kunne fylle på strøm som man fyller bensin. Da skal man betale pr.kilowatt, som da skal være prisen fra kraftselskapet pluss et lite påslag for leverandøren av ladetjenesten. At dere støtter mafiatilstander hvor man ofte har 1000% påslag eller mer på strømmen er for meg helt dødfødt. Så stort blir faktisk påslaget om man lader på en Leaf hvis man ikke har kjørt helt tomt, dette der det koster 99 kr pr. lading. Vi skal selvsagt betale for strømmen, men slike priser hører ingen sted hjemme. Blir det kø syns dere ? Da er det KUN flere ladere som er løsningen.

Hvem skal betale for hurtigladingen din, når du ikke vil gjøre det selv? Å drifte en hurtiglader koster mye mere en hjemme-KWh-prisen på strøm pluss et lite påslag. Trolig mange hundre prosent mere.

Vi elbilister har ganske mange goder allerede. Supsidiert drivstoff på hurtigladere er ikke et punkt jeg syns vi skal mase på politikerne om å få. Da er det mye viktigere å beholde avgiftsfritaket ved kjøp av bil. Støtte til etablering av ladeplasser (både sakte og hurtig) er et punkt som etter mitt syn er viktigere enn både gratis parkering og gratis bompenger. Men selve drivstoffkostnadene våre syns jeg vi skal betale selv.

Det der er heilt misforstått. Det er ikkje snakk om å be om statlege subsidiar. Det er allereie aktørar som ynskjer å tilby gratis eller billeg hurtigladestraum. For eksempel Kiwi. Så kom elbilforeningen inn og nærast krevde at det måtte innførast ei betalingsordning. Så kom Fortum med sin pris, som med små elbilar er nestan dobbelt så dyrt som å fylla diesel, uansett korleis andre måtte rekna på det.
Som ein annan på dette forumet har skrive, så påpeikar eit norsk bilblad at hurtiglading er kostbart. Det er ikkje god reklame for elbilismen. Eg kan ikkje skjøna anna enn at elbilforeningen ynskjer at rekrutteringa til elbilismen skal fortsetja som før. Og at straumen er betydeleg rimelegare enn fossilt brennstoff er ein viktig årsak til at nordmenn kjøper elbil.
Den største ulempen må me leva med. Det tar tid å lada. Men då trur eg at låg kostnad er ein viktig kompensasjon. Det kan òg rekruttera fleire til å våga å dra ut på lengre turar og til å bruka elbilen til meir enn dei kortaste turane.
Sjølv brukar eg ofte Skedsmo kommune sin gratis hurtigladar på Lillestrøm. Sist kom det ein Leaf akkurat framfor meg. Eg parkerte ved sida av den. Den brukte 15 minutt inntil den var 80% full og ladaren slo seg av. Eg nappa ut kontakten (slik det står at eg kan gjera) og lada eigen bil på 15 min. Leaf-eigaren kom i mellomtida tilbake, køyrde bort, ein ny stilte seg opp ved sida av meg og venta. Det heile fungerer heilt glimrande.
Denne ladaren slår seg altså automatisk av når det er oppnådd 80% kapasitet (skulle det stå ein Tesla der, er maks ladetid 30 min., så vidt eg veit). Og eg har ennå ikkje opplevd at det står bilar unødig i vegen, slik at eg ikkje kjem til.
Eg kan ikkje skjøna anna enn at eit slikt tilbod bidrar til endå meir rekruttering av elbilistar. Og kvifor sponsar Skedsmo kommune noko slikt? Noko idealisme og miljøtenkning er det sikkert. Men kanskje òg fordi at eg og andre tar turen til Lillestrøm oftare enn me elles ville gjort. Når me er der, handlar me litt, tar ein tur på kafè og oppdagar kva byen har å tilby. Og det er vel akkurat det same Kiwi og andre tilsvarande aktørar tenkjer.
Så då synest eg det blir for dumt viss elbilforeningen og elbilistar krev at slike aktørar skal ta seg betalt, og at det til og med skal vera på eit nivå som dei fleste hurtigladeaktørane har lagt seg på.
Eg trur ikkje at Fortum og andre ha den prisen som dei set. Dei prøver seg, og ser korleis brukarane reagerer. På same måte som når ein del verkstader tar 5000,- i service, for å skifta eit pollenfilter, kikka litt på bilen og å kobla elbilen til ein maskin over natta. Dei prøver seg på ein hinsides pris, og ser korleis me reagerer.
Difor må me forbrukarar sei i frå. Det er ein naturleg ting å gjera i eit kapitalistisk system. Og når nokon til og med ynskjer å tilby straumen gratis, som igjen kan føra til at andre ser nytten av å gjera det same, så burde me berre bukka og takka.
https://dreamelectricblog.wordpress.com/
http://lektrisk.blogspot.com

-Citroen C Zero 2011, desember 2012 til juli 2023,
-Tesla Model 3 LR, mars 2019 til november 2022,
-Tesla Model 3, september 2022,
-Super SOCO TC Max, elektrisk lettmotorsykkel, september 2023
-Pendlar med sykkel

Thomas Parsli

Sitat fra: Hamiso på mandag 16. februar 2015, klokken 11:21
Det der er heilt misforstått. Det er ikkje snakk om å be om statlege subsidiar. Det er allereie aktørar som ynskjer å tilby gratis eller billeg hurtigladestraum. For eksempel Kiwi. Så kom elbilforeningen inn og nærast krevde at det måtte innførast ei betalingsordning.

Jeg tror du har missforstått totalt.
Kiwi og Fortum samarbeider, det var fra starten av bestemt at det skulle koste penger.
Og det var Nissan som tok initiativ til samarbeidet!

At elbilforeningen "nærast krevde at det måtte innførast ei betalingsordning" må du nesten dokumentere.

http://www.tu.no/samferdsel/2014/04/01/kiwi-installerer-elbil-ladere-landet-rundt


Sitat fra: Hamiso på mandag 16. februar 2015, klokken 11:21
Så kom Fortum med sin pris, som med små elbilar er nestan dobbelt så dyrt som å fylla diesel, uansett korleis andre måtte rekna på det.
Fortum kom ikke med sin pris, den er resulatet av et samarbeid mellom Kiwi og Fortum.
Eller har du kilder som sier at Fortum har "tvunget" Kiwi til å innføre betaling?

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA