Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Fortum/Kiwi er for DYRT!

Startet av Hamiso, søndag 08. februar 2015, klokken 10:44

« forrige - neste »

Rio

Sitat fra: kos på onsdag 11. februar 2015, klokken 20:25

Min tesla lader fra en 130 kwh lade stasjon på 40 minutter til 80%. Det er det samme som en leaf lader sitt batteri. Forskjellen er et batteri som er 4 ganger større.

Nå har jeg biler fra begge  nivåer og kjenner på forskjellene og hva de gjør med deg. det å eie en tesla er noe helt annet enn zoe når vi kommer til måten man bruker bilen.

eksempel - Haugesund - Sandane på en lading. Med teslaen  - samme tid som en fossil.

Oslo - Bergen samme tid som en fossil.

Hvorfor - fordi tesla har SC som lader bilen like hurtig som en bil som knapt klarer 15 mil. derfor vet jeg av praksis at dette vil skje med bilene når man øker distansen den kan kjøre.

Nei, ikke på grunn av noen "SC", men fordi ladeeffekten i en Leaf er begrenset av batteripakken (ikke av laderen). Selv om man bare hadde en 22 kW DC-lader så ville ladingen av en Leaf og lignende tatt ca like lang tid.

Når man, engang i fremtiden får mange biler med batteripakker på 50 kWh vil det være mer nyttig med kraftigere hurtigladere, men da vil det også være mindre behov for dem.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

kos

Sitat fra: Rio på onsdag 11. februar 2015, klokken 20:47
Sitat fra: kos på onsdag 11. februar 2015, klokken 20:25

Min tesla lader fra en 130 kwh lade stasjon på 40 minutter til 80%. Det er det samme som en leaf lader sitt batteri. Forskjellen er et batteri som er 4 ganger større.

Nå har jeg biler fra begge  nivåer og kjenner på forskjellene og hva de gjør med deg. det å eie en tesla er noe helt annet enn zoe når vi kommer til måten man bruker bilen.





eksempel - Haugesund - Sandane på en lading. Med teslaen  - samme tid som en fossil.

Oslo - Bergen samme tid som en fossil.

Hvorfor - fordi tesla har SC som lader bilen like hurtig som en bil som knapt klarer 15 mil. derfor vet jeg av praksis at dette vil skje med bilene når man øker distansen den kan kjøre.

Nei, ikke på grunn av noen "SC", men fordi ladeeffekten i en Leaf er begrenset av batteripakken (ikke av laderen). Selv om man bare hadde en 22 kW DC-lader så ville ladingen av en Leaf og lignende tatt ca like lang tid.

Når man, engang i fremtiden får mange biler med batteripakker på 50 kWh vil det være mer nyttig med kraftigere hurtigladere, men da vil det også være mindre behov for dem.

+1

Thomas Parsli

Sitat fra: Panduck på onsdag 11. februar 2015, klokken 17:46
Vet ikke jeg, bare en del innlegg der det virker idiotisk med denne DC-utbyggingen fremfor å sette opp "masse billige AC punkter som alle kan lade fra!", fordi DC "er så dyrt og upålitelig". Joda, det er riktig at alle kan lade fra AC, men jeg tror de fleste ville satt liten pris på å bruke timesvis på lading når de skal på langtur.

Vi bruker hurtiglading oftere til "vanlig kjøring" enn til langtur.
Å lade hurtiglade 10minutter på vei hjem er helt ok, å treglade i en time er ikke ok og vil resultere i mer bruk av fossilbilen.

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Panduck

Sitat fra: Thomas Parsli på torsdag 12. februar 2015, klokken 11:20
Vi bruker hurtiglading oftere til "vanlig kjøring" enn til langtur.
Å lade hurtiglade 10minutter på vei hjem er helt ok, å treglade i en time er ikke ok og vil resultere i mer bruk av fossilbilen.

Men dette koster jo 25kr! hvordan har du råd til slikt?? :(

kos

Sitat fra: Panduck på torsdag 12. februar 2015, klokken 12:56
Sitat fra: Thomas Parsli på torsdag 12. februar 2015, klokken 11:20
Vi bruker hurtiglading oftere til "vanlig kjøring" enn til langtur.
Å lade hurtiglade 10minutter på vei hjem er helt ok, å treglade i en time er ikke ok og vil resultere i mer bruk av fossilbilen.

Men dette koster jo 25kr! hvordan har du råd til slikt?? :(





Om man har røsket ut huet av nav så heter det å gå i arbeid.

Panduck

Sitat fra: kos på torsdag 12. februar 2015, klokken 13:11
Om man har røsket ut huet av nav så heter det å gå i arbeid.

Jeg forstår at forsøk på ironi feilet totalt.

Thomas Parsli

Sitat fra: Panduck på torsdag 12. februar 2015, klokken 12:56
Men dette koster jo 25kr! hvordan har du råd til slikt?? :(

Hvordan har jeg råd til å la være? :)

Elbilen lader jeg hjemme om natten
* 21kWh ≈ 20,-
* Hurtiglading = 25,-
Totalt 45,-

Alternativ kost er fossilbilen:
* Drivstoff: 15mil * 0,6l/mil *13,-/literen = 117,-
* Bompenger: 31,-
Totalt 148,-

Da sparer jeg 10 minutter hurtiglading, men betaler 103,- mer -og forurenser unødvendig.

Hvis jeg reiser kollektivt (som av tidsgrunner ikke er et alternativ):
* Båt Asker-Oslo: 50,-
* Trikk Oslo: 30,- * 2
* Tog Oslo-Asker: 50,-
Totalt: 102,-

Da bruker jeg nesten to timer mer enn med bil og betaler 57,- mer for gleden.

Jeg antar det er billigere å kjøre hele strekningen på hurtigladerstrøm til 2,50/min enn å bruke fossilbilen.

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Thomas Parsli

Sitat fra: Panduck på torsdag 12. februar 2015, klokken 13:16
Jeg forstår at forsøk på ironi feilet totalt.

Jeg tror alle andre skjønte ironien...

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

kos

Sitat fra: Panduck på torsdag 12. februar 2015, klokken 13:16
Sitat fra: kos på torsdag 12. februar 2015, klokken 13:11
Om man har røsket ut huet av nav så heter det å gå i arbeid.

Jeg forstår at forsøk på ironi feilet totalt.


Det var flere som prøvde seg på ironi -

Panduck

Sitat fra: Thomas Parsli på torsdag 12. februar 2015, klokken 13:18
Hvordan har jeg råd til å la være? :)

Nå er du inne på noe vesentlig (og det er riktignok en avsporing av opprinnelig debatt, men). Jeg har elbil. Jeg må ha bil, kan ikke bo der jeg bor uten bil. Men kun en liten kjøretur til togstasjon med RASKT tog inn til byen og jobben. Men, gitt at jeg må ha bil, og har vært lur nok til å skaffe elbil; hvorfor tar jeg tog? Det er jo billigere for meg å kjøre bil til jobben! Mye billigere, faktisk.

En ting er at man bytter ut bensinbil med elbil, men når man taper mye på å kjøre tog istedenfor elbil, hva vil det gjøre med presset på veiene inn mot Oslo i en allerede trang rushtid? Det kan da ikke være slik så mye lengre...

kos

Legge ned toget og lage elbiltrase av restene, eller så må togprisen ned.
Kan vel ikke være så vanskelig det?

Panduck

Sitat fra: kos på torsdag 12. februar 2015, klokken 13:38
Legge ned toget og lage elbiltrase av restene, eller så må togprisen ned.
Kan vel ikke være så vanskelig det?

Neida. Intenting er vanskelig når det gjelder politikk.

(ironi!)

Electrix

Sitat fra: Panduck på torsdag 12. februar 2015, klokken 13:33
Sitat fra: Thomas Parsli på torsdag 12. februar 2015, klokken 13:18
Hvordan har jeg råd til å la være? :)

Nå er du inne på noe vesentlig (og det er riktignok en avsporing av opprinnelig debatt, men). Jeg har elbil. Jeg må ha bil, kan ikke bo der jeg bor uten bil. Men kun en liten kjøretur til togstasjon med RASKT tog inn til byen og jobben. Men, gitt at jeg må ha bil, og har vært lur nok til å skaffe elbil; hvorfor tar jeg tog? Det er jo billigere for meg å kjøre bil til jobben! Mye billigere, faktisk.

En ting er at man bytter ut bensinbil med elbil, men når man taper mye på å kjøre tog istedenfor elbil, hva vil det gjøre med presset på veiene inn mot Oslo i en allerede trang rushtid? Det kan da ikke være slik så mye lengre...
Neste skritt er nok å presse eksosbilene over til tog eller elbil. Etterhvert som det begynner å bli en del rimelige elbiler tilgjengelig på bruktmarkedet forsvinner argumentene mot høyere avgifter for eksosbilene.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

jkirkebo

Sitat fra: kos på torsdag 12. februar 2015, klokken 13:38
Legge ned toget og lage elbiltrase av restene, eller så må togprisen ned.
Kan vel ikke være så vanskelig det?

Tja. Månedskort Fredrikstad-Oslo koster under 3000 kroner. Pendle med bil blir over 4000km pr. måned. Jeg tror man skal lete rimelig lenge etter en bil der marginalkostnaden er under 75 øre/km....
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Panduck

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 12. februar 2015, klokken 14:17
Tja. Månedskort Fredrikstad-Oslo koster under 3000 kroner. Pendle med bil blir over 4000km pr. måned. Jeg tror man skal lete rimelig lenge etter en bil der marginalkostnaden er under 75 øre/km....

Vil det koste 4000kr pr mnd å pendle med elbil? Hva er regnestykket da? Og da regner vi ikke med lån på bil, normalt verditap osv, kun utgift "slitasje, strøm og ekstra forsikring" og slikt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA