Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Fortum/Kiwi er for DYRT!

Startet av Hamiso, søndag 08. februar 2015, klokken 10:44

« forrige - neste »

Hamiso

Ser med glede alle Kiwi-ladarane som dukkar opp nå. Og gledeleg at det ut februar er gratis dei første 20 min i butikkane si opningstid. Men akkurat den ordninga kunne godt ha blitt permanent. For viss det er meininga å lokka til seg kundar vha ladarane, er høg ladepris IKKJE eit godt lokkemiddel.
Fortum sin pris er 2,50 per minutt. Ein halv time kostar då 75 kr. På min c-zero gir det 80 % rekkevidde, som er omlag 5 til 7 mil. Tilsvarande kostar det omlag 40 kr å fylla diesel for å oppnå den same rekkevidda (omlag 11 kr literen, forbruk på omlag einhalv liter mila, 5,5 kr x 7 mil). Det blir altså nestan dobbelt så dyrt å lada på fortum/Kiwi som å fylla diesel.
Og eg har ikkje kjøpt elbil for å køyra rundt med slike vilkår.
Det irriterer meg ein smule at det verkar som om Kiwi nærast blir instruert av elbilforeningen til at ladinga ikkje må vera gratis. For det kan vel neppe føra til parkeringsproblem med dagens ordning ved ein daglegvareforretning der dei færraste står langtidsparkert.
Difor synest eg at ordninga med dei første 20 min gratis, evt. til sterkt redusert pris i butikken si opningstid bør bli permanent. Då vil i alle fall eg handla ein god del meir ved Kiwi.
Og dessutan: fortum og andre bør umiddelbart kutta ut denne "betaling per minutt" ordninga. Den er meiningslaus for oss med mindre elbilar. Ta heller betalt for mengde straum. Og viss prisen ikkje blir lågare enn fossilt drivstoff, er eit viktig incitament borte for dei som er avhengig av hurtiglading.
https://dreamelectricblog.wordpress.com/
http://lektrisk.blogspot.com

-Citroen C Zero 2011, desember 2012 til juli 2023,
-Tesla Model 3 LR, mars 2019 til november 2022,
-Tesla Model 3, september 2022,
-Super SOCO TC Max, elektrisk lettmotorsykkel, september 2023
-Pendlar med sykkel

emil

#1
Trenger du daglige hurtigladinger blir det selvfølgelig dyrt hvis det er denne måten du skal betale for ladingene, og da har du kanskje valgt deg feil type bil. Ellers har vi mange tråder om prising av hurtiglading med omtrent lite mange meninger om hva som er riktig nå og på sikt.

For min egen del med Leaf har jeg regnet mye på det og i de aller fleste tilfellene, selv vinterstid med saktere lading, blir det billigere for meg å betale Fortum for et par hurtigladinger når jeg er på langtur (~30mil) enn å kjøre en normal dieselbil. Jeg gleder meg over at det kommer hurtigladere som lar meg bruke elbilen mer enn før.

Hvis markedet mener at det er for dyrt vil ikke laderene bli brukt og da løser det seg selv ved at konseptet hurtiglading forsvinner for andre enn Tesla og alle andre elbiler blir kun for lokalkjøring. Møter ofte på folk på de fortumladerene jeg har brukt jevnlig med betaling og da er det en del mennesker som ikke synes tjenesten de får er overpriset.

jkirkebo

#2
Sitat fra: Hamiso på søndag 08. februar 2015, klokken 10:44
Ser med glede alle Kiwi-ladarane som dukkar opp nå. Og gledeleg at det ut februar er gratis dei første 20 min i butikkane si opningstid. Men akkurat den ordninga kunne godt ha blitt permanent. For viss det er meininga å lokka til seg kundar vha ladarane, er høg ladepris IKKJE eit godt lokkemiddel.

Så lenge det er så begrenset mhp. antall ladere på hvert sted ønsker jeg gratisperioden dit pepperen gror. Om jeg tar sjansen på å kjøre via Dokka istedenfor Lillehammer vil jeg helst ikke at laderen på Kiwi skal være blokkert av en Leaf som lader kun fordi det er gratis, ikke fordi man trenger strømmen.

Sitat
Difor synest eg at ordninga med dei første 20 min gratis, evt. til sterkt redusert pris i butikken si opningstid bør bli permanent. Då vil i alle fall eg handla ein god del meir ved Kiwi.
Og dessutan: fortum og andre bør umiddelbart kutta ut denne "betaling per minutt" ordninga. Den er meiningslaus for oss med mindre elbilar. Ta heller betalt for mengde straum. Og viss prisen ikkje blir lågare enn fossilt drivstoff, er eit viktig incitament borte for dei som er avhengig av hurtiglading.

Pris og beregningsmetode kan man gjerne diskutere, men etter min mening bør det være dyrere fra første minutt enn å lade hjemme. Hvis ikke ender man opp med en masse unødvendig lading som blokkerer for andre som faktisk trenger strømmen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Hamiso

Hensikten til Kiwi er vel ikkje berre å lokka til seg dei elbilistane som kjem langvegsfrå, men flest mogleg elbilistar frå både fjern og nær. At det kan bli venting på ein hurtigladestasjon, må vel alle rekna med, så lenge det tar omlag ein halv time per lading. Men dei som ikkje absolutt treng den straumen, vil neppe stilla seg i ein slik kø. Så eg trur ærleg talt ikkje det blir eit stort problem dersom Kiwi fortsatte med subsidiering av ladinga.
Sjølvsagt må hurtiglading bli dyrare enn å lade heime. Men ikkje dyrare enn fossilt drivstoff. Eit viktig konkurrarransefortrinn for elbil bør vera at "drivstoffet" er betydeleg billegare, ikkje dyrare.
Kiwi kunne ha forlenga subsidieordninga eit halvt år, og så sjå på erfaringa. Og me kunne undersøkt kor mange fleire som ville brukt hurtiglading dersom ein såg ein tydeleg prisgevinst i forhold til bensinstasjonane.
For det er vel målet? At fleire skal bruka elbil og ikkje fossilbil nr. 2 på lengre turar?
https://dreamelectricblog.wordpress.com/
http://lektrisk.blogspot.com

-Citroen C Zero 2011, desember 2012 til juli 2023,
-Tesla Model 3 LR, mars 2019 til november 2022,
-Tesla Model 3, september 2022,
-Super SOCO TC Max, elektrisk lettmotorsykkel, september 2023
-Pendlar med sykkel

Thomas Parsli

Sitat fra: Hamiso på søndag 08. februar 2015, klokken 13:07
Sjølvsagt må hurtiglading bli dyrare enn å lade heime. Men ikkje dyrare enn fossilt drivstoff. Eit viktig konkurrarransefortrinn for elbil bør vera at "drivstoffet" er betydeleg billegare, ikkje dyrare.

Hvorfor tror du Kiwi forholder seg til prisen på fossilt drivstoff?
Hurtiglading er et "lokketilbud" for å få de med elbil til å handle hos Kiwi istendenfor konkurrentene, på lik linje med bleierabatt eller ribbe til 20,-/kg.

Kiwi prøver tjener penger på salg av matvarer, hvis de (eller Norgesgruppen) har endret foretningsstrategi er det nytt for meg...

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

emil

Sitat fra: Thomas Parsli på søndag 08. februar 2015, klokken 16:02
Kiwi prøver tjener penger på salg av matvarer, hvis de (eller Norgesgruppen) har endret foretningsstrategi er det nytt for meg...

Hvis de gangene dagligvarehandling og behovet for hurtiglading kommer på omtrent samme tid vil helt klart en Kiwi-butikk med hurtiglader bli vurdert foran separat hurtiglader og butikk. Hvis jeg derimot jenvlig kommer til en sånn Kiwi-hurtiglader kombinasjon og hurtigladeren alltid er opptatt fordi den er gratis har jeg ingenting å tjene på å velge den Kiwi butikken foran andre butikker og jeg vil sansynligvis da velge en annen butikk og hurtiglader nærmere kjøreruten.

Thomas Parsli

Sitat fra: emil på søndag 08. februar 2015, klokken 16:22
Hvis de gangene dagligvarehandling og behovet for hurtiglading kommer på omtrent samme tid vil helt klart en Kiwi-butikk med hurtiglader bli vurdert foran separat hurtiglader og butikk. Hvis jeg derimot jenvlig kommer til en sånn Kiwi-hurtiglader kombinasjon og hurtigladeren alltid er opptatt fordi den er gratis har jeg ingenting å tjene på å velge den Kiwi butikken foran andre butikker og jeg vil sansynligvis da velge en annen butikk og hurtiglader nærmere kjøreruten.

Jeg antar det er omtrent de samme tankene Kiwi har gjort seg :)

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

goev

Jeg er takknemlig for alle hurtigladere som kommer og som gjør det mulig/tryggere for meg å kunne kjøre lengre strekninger hvor jeg tidligere måtte tatt bensinbilen.

At det koster tilnærmet det samme som bensin for den strømmen betyr lite for min del da jeg til vanlig lader hjemme og gjør den største besparelsene der. Og ofte trenger jeg kanskje bare å toppe det litt fra f.eks. 60%-80% for å komme dit jeg skal, og da er det billigere å betale kr2,50/min enn kr85/lading. Snittprisen på "tanken" blir likevel ganske lav.

Jeg vil gjerne ha billigst mulig lading, men for meg er prisene til Fortum helt greie til mitt behov.


Tesla Model Y LR Blå HF 07/3-2022
Kia Soul EV Classic - Blå/hvit 20/12-2014 - Venter på batteribytte
Tesla Model 3 SR+ Sort HF 27/8-2019 - Solgt 9/2-2022
Kia e-Niro - Svart 7/2-2019 - Solgt Mai-2019
Hyundai Kona 64kWh Jan -2019 - Solgt Feb-2019
Utviklet støtte for Kia Soul EV og e-Niro/Kona på OVMS.

Hamiso

Sitat fra: Thomas Parsli på søndag 08. februar 2015, klokken 16:02
Sitat fra: Hamiso på søndag 08. februar 2015, klokken 13:07
Sjølvsagt må hurtiglading bli dyrare enn å lade heime. Men ikkje dyrare enn fossilt drivstoff. Eit viktig konkurrarransefortrinn for elbil bør vera at "drivstoffet" er betydeleg billegare, ikkje dyrare.

Hvorfor tror du Kiwi forholder seg til prisen på fossilt drivstoff?
Hurtiglading er et "lokketilbud" for å få de med elbil til å handle hos Kiwi istendenfor konkurrentene, på lik linje med bleierabatt eller ribbe til 20,-/kg.

Kiwi prøver tjener penger på salg av matvarer, hvis de (eller Norgesgruppen) har endret foretningsstrategi er det nytt for meg...

Thomas
Eg trur ikkje akkurat at det er Kiwi som har satt dei prisane. Etter det eg forstår, er det Fortum sine prisar me snakkar om. For Kiwi sin del er det vel eitt fett om ladinga er gratis eller ikkje, for dei ynskjer vel generelt å tiltrekkja seg kundar ved hjelp av ladarane. Men slik det blir, vil desse ladarane tiltrekkja seg dei få, langvegsfarande som betaler kva som helst for å få straum, og ikkje ein større mengde elbilistar.

Når det gjeld Fortum og andre sin pris på kr. 2,50 per minutt, eller meir (etter det eg forstår vil prisen gå endå meir opp snart), så ser eg at nokre uttrykker seg positivt til dette. Og viss det blir ståande som elbilistane si generelle haldning, så får me vel dei prisane som me fortener.
Men at slik lading i praksis er nestan dobbelt så dyrt for eindel elbilistar, samanlikna med å fylla diesel, betyr at langkøyring med elbil berre blir for nokre få, særskilt interesserte.
Det er klart at det er fint for dei som vil ha ladaren for seg sjølv. Men viss me har som mål at dei fleste elbilistar ikkje brukar ein fossilbil nr 2 på langtur, men heller elbilen på meir enn berre korte turar, så bør det gjerast noko med prisnivået.
https://dreamelectricblog.wordpress.com/
http://lektrisk.blogspot.com

-Citroen C Zero 2011, desember 2012 til juli 2023,
-Tesla Model 3 LR, mars 2019 til november 2022,
-Tesla Model 3, september 2022,
-Super SOCO TC Max, elektrisk lettmotorsykkel, september 2023
-Pendlar med sykkel

Thomas Parsli

Sitat fra: Hamiso på søndag 08. februar 2015, klokken 18:41
Eg trur ikkje akkurat at det er Kiwi som har satt dei prisane. Etter det eg forstår, er det Fortum sine prisar me snakkar om.

Du tror ikke Kiwi kan påvirke prisen?

Sitat fra: Hamiso på søndag 08. februar 2015, klokken 18:41
For Kiwi sin del er det vel eitt fett om ladinga er gratis eller ikkje, for dei ynskjer vel generelt å tiltrekkja seg kundar ved hjelp av ladarane.

For Kiwi er det viktig at kundene deres blir fornøyde, slik at de kommer tilbake.
De kommer neppe tilbake hvis det er kø på hurtigladeren, ihvertfall ikke hvis det finnes alternativer uten kø

Sitat fra: Hamiso på søndag 08. februar 2015, klokken 18:41
Men slik det blir, vil desse ladarane tiltrekkja seg dei få, langvegsfarande som betaler kva som helst for å få straum, og ikkje ein større mengde elbilistar.

Er det disse du tenker på?

https://www.youtube.com/watch?v=qIqVTo0PvKo

Sitat fra: Hamiso på søndag 08. februar 2015, klokken 18:41
Når det gjeld Fortum og andre sin pris på kr. 2,50 per minutt, eller meir (etter det eg forstår vil prisen gå endå meir opp snart), så ser eg at nokre uttrykker seg positivt til dette. Og viss det blir ståande som elbilistane si generelle haldning, så får me vel dei prisane som me fortener.

Jeg antar vi får riktige priser over tid. Hva vi som kjører elbil med fortjener aner jeg ikke, ikke er jeg spesielt interessert i å diskutere det heller.

Sitat fra: Hamiso på søndag 08. februar 2015, klokken 18:41
Men at slik lading i praksis er nestan dobbelt så dyrt for eindel elbilistar, samanlikna med å fylla diesel, betyr at langkøyring med elbil berre blir for nokre få, særskilt interesserte.

Jeg tror det er du som representerer særinteressene.
http://www.gronnbil.no/nyhetsarkiv/hvordan-brukes-norske-hurtigladere-article370-239.html

Det virker som at du mener hurtiglading skal være billigere enn fossilt drivstoff?
Hvordan skal denne subsidieringen finansieres?

Sitat fra: Hamiso på søndag 08. februar 2015, klokken 18:41
Det er klart at det er fint for dei som vil ha ladaren for seg sjølv.

Den slags argumentasjon kan du spare deg...

Sitat fra: Hamiso på søndag 08. februar 2015, klokken 18:41
Men viss me har som mål at dei fleste elbilistar ikkje brukar ein fossilbil nr 2 på langtur, men heller elbilen på meir enn berre korte turar, så bør det gjerast noko med prisnivået.

Jeg tror ikke det finnes et slikt mål -har du sett det noe sted?
Det er et mål om å bytte ut fossilbiler med nullutslippsbiler, men "langtur" har jeg aldri sett nevnt.
At du mener markedspris på hurtiglading står i veien for uttalte mål medfører ikke at andre mener det samme.

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

elbil-1

kiwi kan selv sette prisen, akkurat slik andre butikker med fortumlader på utsiden setter den til 0,-

strøm ER billigere enn fossilt drivstoff og vi snakker ikke om noen subsidiering. strøm koster ca 1,- pr kwh til oss forbrukere. elbil bruker strøm for ca 2,- pr. mil. uten noen subsidiering.

en benipsnbil bruker vel rundt 0,5l/mil = ca 7,- pr mil.

at noen hurtigladestasjoner da tar seg betalt opp mot 10,- pr. kwh har ingen ting med subsidiering å gjøre, men et forsøk på å melke markedet for maks pris. og så lenge noen er villige til å betale for dette så er det jo greitt, men det vil bare skje inntil noen setter opp billigere ladeløsninger og starter å konkurrere.

Panduck

#11
Sitat fra: Hamiso på søndag 08. februar 2015, klokken 10:44
Ser med glede alle Kiwi-ladarane som dukkar opp nå. Og gledeleg at det ut februar er gratis dei første 20 min i butikkane si opningstid. Men akkurat den ordninga kunne godt ha blitt permanent. For viss det er meininga å lokka til seg kundar vha ladarane, er høg ladepris IKKJE eit godt lokkemiddel.

En evig debatt vi aldri blir kvitt. Ja, jeg skulle ønske det var "tesla-tilstander" for Chademo / CCS, eller altså, slike ladeplasser som Danmarks Plass i Bergen, spredt rundt omkring over Norge, med bilig lading. Kanskje gratis opp til 80%, og så ganske høy pris på kW etter dette, så folk ikke bruker masse tid på de siste prosentene.

Men... Slik er det ikke...

Så kan man argumentere seg grønn på hvordan det burde være, og hva Nissan burde ha gjort osv. Eller man kan sette pris på det som kommer. Ja, det koster en del å hurtiglade. Ja, disse hurtigladerene gjør at jeg kan kjøre steder, uten å trenge leiebil, som ville kostet langt mer. Ja, det kommer elbiler med enda lengre rekkevidde, som vil gjøre at du kan kjøre ENDA lengre på billig "strøm fra kontakten", og redusere behovet for "dyr" hurtiglading enda mer. Ja, dersom ditt bilbruk gjør at du får mye bruk for hurtiglading, kan det være en tanke å vente til elbiler med litt lengre rekkevidde kommer.

Det som er værre en en dyr hurtiglader, er ingen hurtiglader. Det eneste som er værre enn ingen hurtiglader, er en hurtiglader som ikke virker.

90% av strømmen til min elbil får jeg fra saktelading. Hadde det ikke vært for at nesten alt av ladepunkter er opptatt når jeg er i Oslo, ville det ligget på 95%. Å ha en hurtiglader som virker, uten å måtte vente i flere timer, er langt viktigere enn å få strøm gratis. Jeg liker ikke disse "enslige" kiwi-laderene, med tanke på at man får litt problem dersom en lader er istykker, og at det fort kan bli kø. Men, som sagt tidligere, Fortum, sammen med noen andre aktører, gjør noe veldig få gjør. De venter ikke på Transnova, men får opp hurtigladere på egenhånd.

Det fortjener de faktisk ros for!


Panduck

Sitat fra: nime01 på mandag 09. februar 2015, klokken 12:41
Evig diskusjon blir det uansett, og problemet løses jo om et par år når bilene med lenger rekkevidde kommer (og gjerne også med f.eks 22kW ombordlader i tillegg), da antar jeg at mange 50kW hurtigladere som er kostbare i innkjøp og bruk kommer til å samle mye støv.

Selv med LANG rekkevidde på tesla, er tesla sine superladere i bruk. Når elbiler kommer med lengre rekkevidde, vil man fremdeles ha et behov for å kunne lade batteriet hurtig på langtur. Langturene kan bli enda lengre, behov for stopp enda færre, og man trenger ikke like mange hurtigladere for å dekke behovet til et stort antall elbiler. Men om min LEAF kunne ta 500km, ville jeg fremdeles ha behov for hurtiglading på enkelte turer. Å kunne lade opp med 50kW vil jo da være langt bedre enn å lade med 22kW.

sølv-pilen

Sitat fra: Hamiso på søndag 08. februar 2015, klokken 10:44
Ser med glede alle Kiwi-ladarane som dukkar opp nå. Og gledeleg at det ut februar er gratis dei første 20 min i butikkane si opningstid. Men akkurat den ordninga kunne godt ha blitt permanent. For viss det er meininga å lokka til seg kundar vha ladarane, er høg ladepris IKKJE eit godt lokkemiddel.
Fortum sin pris er 2,50 per minutt. Ein halv time kostar då 75 kr. På min c-zero gir det 80 % rekkevidde, som er omlag 5 til 7 mil. Tilsvarande kostar det omlag 40 kr å fylla diesel for å oppnå den same rekkevidda (omlag 11 kr literen, forbruk på omlag einhalv liter mila, 5,5 kr x 7 mil). Det blir altså nestan dobbelt så dyrt å lada på fortum/Kiwi som å fylla diesel.
Og eg har ikkje kjøpt elbil for å køyra rundt med slike vilkår.
Det irriterer meg ein smule at det verkar som om Kiwi nærast blir instruert av elbilforeningen til at ladinga ikkje må vera gratis. For det kan vel neppe føra til parkeringsproblem med dagens ordning ved ein daglegvareforretning der dei færraste står langtidsparkert.
Difor synest eg at ordninga med dei første 20 min gratis, evt. til sterkt redusert pris i butikken si opningstid bør bli permanent. Då vil i alle fall eg handla ein god del meir ved Kiwi.
Og dessutan: fortum og andre bør umiddelbart kutta ut denne "betaling per minutt" ordninga. Den er meiningslaus for oss med mindre elbilar. Ta heller betalt for mengde straum. Og viss prisen ikkje blir lågare enn fossilt drivstoff, er eit viktig incitament borte for dei som er avhengig av hurtiglading.
Ditto
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

sølv-pilen

Like sikkert som jula kjem på kjerringen sprett tilhengerne til høy pris på en tjeneste DE ikke har så stort behov for frem og argumenterer for denne idiotiske prisingen. For å støtte deres misjon for å "døda " el bilens voksende popularitet ønsker jeg 100 kr minuttet for hurtiglading. Da trenger man ikke engste seg så mye for at andre benytter hurtiglader når de selv en dag trenger den. Forøvrig vet jeg om i vertfall ett tilfelle der valget om El bil ble vraket da ny bensin bil ble billigere i bruk nettopp grunnet disse 2,5 kr. Fin utvikling vi ønsker. ..
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA