Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Norsk elbåt

Startet av ilmarw, onsdag 15. april 2009, klokken 11:09

« forrige - neste »

ilmarw

Polestar i bestilling

hens

Hei Ilmarw, det er mange billige båter på Finn.no nå, spesielt om de mangler motor.
Sett inn en elektrisk en og legg inn batterier somm ballast, så er du der innenfor et sunt budsjett!

Jeg har noen motorer....!
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Tommy

Går nå med planer om å kjøpe inn en 18-20 fots båt med lite overbygg.
Ønsker å elektrifisere den, noen som har en anelse om hvor mye slikt kan koste? Eventuelt hvor man får delene.
Går ut fra at man benytter samme aksling.
Batteriene fungerer jo fint som ballast.
Ønsker å bygge en med litt sprut i.
Sandnes:
Daglig leder i RIDEit AS
Spesialist på el-sykkel

hens

Glem "litt sprut".
En elektrisk båt må holde seg innenfor skroghastighet, dvs opp til den hastighet hvor  båten begynner å lage bølger.
Min elektriske seilbåt på 28 fot og 3 tonn hadde en motor på 1 hk ved 24 volt, og gikk 3 knop. Med 36 volt ble motoreffekten omkring det dobbelte, og  den gikk 4 knop.
Ved 5 knop under seil, begynte båten å trekke opp hekkbølge. Den ene knopen fra 4 til 5 knop
representerer omkring ytterligere en tredobling av effekten, eller omkring 6 hk.
Å fore 6 hk med batterier gir kort kjøretid, og rekkevidden blir derfor kort.
En elektrisk hjelpemotor på en seilbåt er derfor ideelt.

Alternativt må båten plane, og det blir et lite anvendelig fartøy hvis en ikke er svært rik,eller båten er veldig liten.

Søk på google på:     joerg mrkwitschka    , han har en liten elektrisk båt som går fort.

Eller:     video.google.com/videoplay?docid=9191213469183228946&hl=en

Når det gjelder deler er det mulig å benytte elmotor fra truck, hydraulikkpumpe, eller lignende, eller en gammel Kewetmotor. Den er en compoundmotor og kan styres uten motorkontroller bare ved å regulere feltet med en variabel motstand, og en startmotstand.
Det viktigste er å redusere friksjon i propellaksel til et minimum, og finne riktig propell. 
Det siste må beregnes ut fra hvert enkelt tilfelle, på bakgrunn av motorytelse, dreiemoment, tilgjengelig plass for propell, hastighet. Det finnes tabeller som kan brukes til dette.
Forøvrig kan en kjøpe en ferdig pakke fra Vetus, men disse er dyre.
 
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Baltor

Det siste må beregnes ut fra hvert enkelt tilfelle, på bakgrunn av motorytelse, dreiemoment, tilgjengelig plass for propell, hastighet. Det finnes tabeller som kan brukes til dette.
Eller du kan laste ned et Windows program som heter PropCalc.
----
Enig med Hens i at seiling er bedre i lengden enn motring, uansett om motringen er med diesel eller strøm. Har en 35 år gammel MD2B som bruker ca 40 liter pr år. Dette er resursvennlig mener nå jeg.
Oslo
Har hatt PSA (Partner og Berlingo) og div Think Classic. Kjører daglig Think Classic, en NORSKprodusert bil som fortjener kultstatus!
Var med og startet Rogaland Elbilforening.

Tommy

#5
Denne båten ble noe liten da :D
Men veldig bra...
Tenkte å bygge om en liten båt, og ikke for så mye annet enn å prøve....
Når noen sier til meg at det ikke er vits, da må jeg.
Men som sagt dette er bare bakerst i hodet og har ikke helt fått utløp enda...
Det måtte da bli en båt som planet...

Er dette umulig?
Fikk svar selv....se på denne:


http://www.youtube.com/watch?v=FN-8Ky_I_ak
Sandnes:
Daglig leder i RIDEit AS
Spesialist på el-sykkel

Griffel

#6
Det finnes større planene elbåter: se:

http://www.aquawatt.at/aquawatt-848-elektroyacht.php

Ganske flat i bunnen.


Et alternativ til elbåt er vindbåt. De kan være raske (18 knop), har enda lavere utslipp siden de drives av en garantert fornybar energikilde, lager lite støy og som har eksistert i mange år. (vindbåt kalles ofte for seilbåt).


http://www.youtube.com/watch?v=xN_Pt8kHVSQ
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

hens

Javel, hvis du skal ha en liten planende båt, har jeg motoren du trenger.
Jetflystarter, vekt 30 kilo, 400A kontinuerlig, 1000+ kortvarig. Max turtall 8000  o/min.
Jeg har kjørt denne motoren i "Hoppetussa" på 48 volt. Kan kjøres opptil 60 eller 72 volt.
Med en pakke på 6 optima / orbital  bør den gi 50 hk, og med et ENORMT dreiemoment!
Planing bør derfor ikke være noe problem.

Forbrenningsmotorer har max dreiemoment ved ca halvt turtall, og må derfor ha mye større ytelse for å få planet opp en båt enn en elektrisk, som har maks dreiemoment i starten.

Men jeg går ikke god for rekkevidden, ta med årer!
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Tommy

Nå snakker vi....
Hva koster noe sånt sånn ca..
Kan jeg klare dette uten noen elektroingeniør bakgrunn ;D
Sandnes:
Daglig leder i RIDEit AS
Spesialist på el-sykkel

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA