Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

P85D teknisk info

Startet av Havebigfun, lørdag 07. februar 2015, klokken 00:03

« forrige - neste »

petersv

Sitat fra: Cookie Monster på onsdag 15. april 2015, klokken 15:38
Feil i den engelske også :P

Men tyskerne ser ut til å få det til bedre.

Greit å vite at de har ting på stell der ja :) Veldig kompetente oversettere de har fra engelsk til tysk da, klarer å finne info som ikke er i kilden!

Dennis

#436
Dette ser ut til å bekrefte min mistanke om at grunnen til at P85D får røde tall i speedometer over 235 km/t er fordi motoren foran gjør all jobben og motoren bak bare henger på som døvekt.

På 85D kan begge motorene jobbe sammen slik at den kanskje kan holde hastigheten lengre.

Hvis det er tilfelle tror jeg det blir mange missfornøyde P85D kjøpere i Tyskland når de blir frakjørt av 85D på autobahn. Og må innrømme at jeg også føler med noe snytt siden vi har fått en motor bak som ikke en gang er giret slik at den klarer å henge med opp til toppfarten.

Nå er dette enda spekulasjoner fra min side og håper jeg tar feil :)

Dennis

Sitat fra: petersv på onsdag 15. april 2015, klokken 15:47
Sitat fra: Cookie Monster på onsdag 15. april 2015, klokken 15:38
Feil i den engelske også :P

Men tyskerne ser ut til å få det til bedre.

Greit å vite at de har ting på stell der ja :) Veldig kompetente oversettere de har fra engelsk til tysk da, klarer å finne info som ikke er i kilden!

Tipper de har fått rett fra usa og at det bare er UK versjonen som er feil ;)

jazzwheel

Sitat fra: D.O på onsdag 15. april 2015, klokken 07:20
den der rulla vil ikke vise rett Hk. Den fremme er en "dummy" og den grafen som ble vist er feil. Hk vil ikke kunne holde seg konstant når momentet er fallende. Og Hk er på grafen ikke mer en i en p85.  Reeltsett er nok Hk grafen mye høyere men fallende

Det er noe merkelig her uansett. Hvis det er en dummy foran så viser altså grafen 1171Nm på motoren bak alene?

Øyvind.h

Sitat fra: Cookie Monster på onsdag 15. april 2015, klokken 15:49
På 85D kan begge motorene jobbe sammen slik at den kanskje kan holde hastigheten lengre.

Hvis det er tilfelle tror jeg det blir mange missfornøyde P85D kjøpere i Tyskland når de blir frakjørt av 85D på autobahn.
Er vel ikke snakk om mange minutter bilen klarer å holde 250 uansett? Tipper 2-3 minutter?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

RSR911

#440
Sitat fra: Griffel på onsdag 15. april 2015, klokken 14:14
Akselerasjonsforsøket til RSR911 viser vel at effektoppgaven nær 700hk stemmer. Se:#419

Rettelse: Forsøket viste nesten 550hk i ca 1.2sek mellom 45 og 80km/t på en god dag. 

Mange fossilbiler klarer 100% av maks oppgitt effekt kontinuerlig (f.eks. opp lange bakker med tilhenger).  Under motorutvikling så blir motorer noen ganger kjørt 1000timer kontinuerlig på maks, enten i benk eller runde etter runde på bane med bremsetilhenger.  En Tesla derimot klarer kun 80% av maks i noen sekunder.   

En del fossilbiler klarer til og med maks oppgitt effekt i alle girene, men selvølgelig ikke samtidig i alle gir.  Gitt at en tilfeldig Passat har 170hk og 6 gir forover;  hvis man følger logikken til enkelte her på forumet ("to motorer -- forskjellig girforhold, ikke maks effekt samtidig"), så har Passaten 6x170 = over 1000hk! 

Jeg hadde håpet at en P85D skulle klare 20minutter med aktiv kjøring på norsk øde landevei, men neida... her får man uforutsigbar og sterkt redusert gassrespons etter kun et par minutter og man blir frakjørt av en halvgammel Passat-Diesel med 1000hk. De er bare en ting å gjøre: Ta det kuli og nyte det gode været 8)

jazzwheel

P85D og P85 er omtrent like raske fra fra 50km/t til 100km/t så det stemmer vel bra at man ikke klarer å måle i nærheten av 700hk i det intervallet.

Griffel

#442
Sitat fra: D.O på onsdag 15. april 2015, klokken 15:09
Sitat fra: Griffel på onsdag 15. april 2015, klokken 14:14
Sitat fra: D.O på onsdag 15. april 2015, klokken 07:20
Hk vil ikke kunne holde seg konstant når momentet er fallende.
Mer feil kan det vel ikke bli. Effekt=Moment x rotasjonshastighet eller Moment=Effekt/rotasjonshastighet.
Det vil si at dersom effekten er konstant ved økende hastighet må momentet falle i takt med økningen av hastighet. Ved konstant moment øker effekten med hastighet.

Ellers er nok effektkurven i diagrammet kun for den ene motoren, siden det er et missforhold her mellom moment effekt og hastighet.

Det er sant, i teorien, men du gidder jo ikke lese det jeg skrev. Det jeg skrev var relatert til kurven som ble postet. omdreiningstallet øker ikke tilstrekkelig for å kompensere for fallene dreiemoment og da kan ikke HK holde seg konstant som på kurven.
Jo faktisk så nær som det går å komme. Sammenhengen hastighet x moment x konstant = Effekt stemmer overaskende bra for disse to kurvene. Men kurven før maksimum moment er vanskelig å tro, jeg vil tro momentet rampes vesentlig rasker opp, jeg antar at det kommer av måten belastningen rampes opp i benken.
Men kalkylen av moment på motoraksel må være basert på et feil omsetningsforhold.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

Sitat fra: RSR911 på onsdag 15. april 2015, klokken 19:05
Sitat fra: Griffel på onsdag 15. april 2015, klokken 14:14
Akselerasjonsforsøket til RSR911 viser vel at effektoppgaven nær 700hk stemmer. Se:#419

Rettelse: Forsøket viste nesten 550hk i ca 1.2sek mellom 45 og 80km/t på en god dag. 
Du har sikkert rett, siden dette er målt. Men hva har jeg gjordt feil i denne betraktningen:

Sitat fra: Griffel på onsdag 15. april 2015, klokken 00:30
Fra 0 til 70  er 2 sek. Det krever for 3000kg en gjennomsnitts effekt i 2 sekunder på 283kW om momentet er konstant og akselerasjonen linjer blir da effekten i det en passerer 70km/t 565kW. (I tillegg kommer myggsvermer, etc. etc men det kan en si ligger i de 3000kg)
(3000kg 70 km/t = 565kWs delt på 2 skeunder =238kW i gjennomsnitt (kinetisk energi 1/2 mV2), om jeg ikke har regnet feil så sent på kvelden)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

RSR911

Sitat fra: Griffel på onsdag 15. april 2015, klokken 21:53
<snip> Men hva har jeg gjordt feil i denne betraktningen:

Sitat fra: Griffel på onsdag 15. april 2015, klokken 00:30
Fra 0 til 70  er 2 sek. Det krever for 3000kg en gjennomsnitts effekt i 2 sekunder på 283kW om momentet er konstant og akselerasjonen linjer blir da effekten i det en passerer 70km/t 565kW. (I tillegg kommer myggsvermer, etc. etc men det kan en si ligger i de 3000kg)
(3000kg 70 km/t = 565kWs delt på 2 skeunder =238kW i gjennomsnitt (kinetisk energi 1/2 mV2), om jeg ikke har regnet feil så sent på kvelden)

Feil #1: 238kW ikke er det samme som 700hk
Feil #2: Bilen brukte ca 1.7sek på 0-70km/t (ikke 2sek), ref hastighetsgraf

Jeg vet ikke hvorfor du vil regne ut gjennomsnittelig effekt på 0-70km/t, men man kan i så fall regne: 0.5 x 3000 x (70/3.6)2 / 1.7 = 334kW



Griffel

#445
#1 Det har jeg da heller ikke påstått.(maks  ca. = 2 x gjennomsnitt 283 = drøyt 500kW)
Når gjennomsnittet er korigert for 1, 7 sek er 334 kW og øker nogenlunde jevnt fra 0 må maksimal effekt ligge vesentlig over dette, øker den helt jevnt det doble, altså i dette tilfelle trolig minst 500kW.
Grunnen til å velge 0 til 70 var at dette trolig er omtrent det området med nogenlunde konstant moment, hvor effeten øker linjert med hastighet.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

RSR911

Sitat fra: Griffel på onsdag 15. april 2015, klokken 23:21
#1 Det har jeg da heller ikke påstått.(maks  ca. = 2 x gjennomsnitt 283 = drøyt 500kW)

Hvorfor tror du maks effekt er ca. = 2 x gjennomsnitt ?  Forutsetter du muligens konstant aks helt til 70km/t? 
Målt aks er ca 7m/s2 ved 70km/t.

mr_Utopia

Sitat fra: RSR911 på torsdag 16. april 2015, klokken 00:14
Sitat fra: Griffel på onsdag 15. april 2015, klokken 23:21
#1 Det har jeg da heller ikke påstått.(maks  ca. = 2 x gjennomsnitt 283 = drøyt 500kW)

Hvorfor tror du maks effekt er ca. = 2 x gjennomsnitt ?  Forutsetter du muligens konstant aks helt til 70km/t? 
Målt aks er ca 7m/s2 ved 70km/t.


Dette er ALT for unøyaktig. Se min tråd for utregning av effekt på P85D. For det skal bli riktig så må man modellere alt. Når så mye masse skal aksellereres og motorer og transmisjon skal spinnes opp, vil det gå mye energi til det.  3000 kg er vel bare en ballpark figure.

Evt kunne man testet i konstant hastighet hvor mye kraft man klarte å slepe. Men det er vel litt vanskelig å gjennomføre og man kan vel få feil pga antispinn.

Om P85 og P85D har samme aks tid, i et gitt intervall, vil P85D ha mer effekt grunnet effekt som går til å akselere spinne opp el motor og gir framme.

Griffel

#448
Sitat fra: RSR911 på torsdag 16. april 2015, klokken 00:14
Hvorfor tror du maks effekt er ca. = 2 x gjennomsnitt ?  Forutsetter du muligens konstant aks helt til 70km/t? 
Målt aks er ca 7m/s2 ved 70km/t.
Nå skrev jeg jo ca. og ga et estimat 10% lavere. Det er basert på tidligere informasjon om konstant moment opp til ca. 70km/t.
Nå viser dyngrafen en oppramping. Denne målingen er trolig feil og et resultat av målemetode, men om den var riktig ville makssimaleffekt nær 70 et eller annet std være enda større for å klare de 1,7-2sek.

Sitat fra: mr_Utopia på torsdag 16. april 2015, klokken 07:03
Dette er ALT for unøyaktig.
Enig i det, men her er det mye informasjon som spriker og tildels må være feil som brukes til å argumentere for at Teslas data for ytelse ikke stemmer. Hverken disse akselerassjonsmålingene eller dyntesten gjir noe entydig svar, på om de stemmer eller ikke.

Sitat fra: mr_Utopia på torsdag 16. april 2015, klokken 07:03
Evt kunne man testet i konstant hastighet hvor mye kraft man klarte å slepe. Men det er vel litt vanskelig å gjennomføre og man kan vel få feil pga antispinn.
Antispinn er også noe som forstyrrer disse akselerasjonsmålingene.
Å slepe en så stor bremselast i 70-80 km/t er vel heller ingen spøk og motorens korttids effekt er jo mye større en hva den tåler over litt tid.

Konklusjonen så langt er etter min mening at data fra Tesla holder vann, dyn testen gjør det ikke. Eller rettere, ingen av målingene viser at Tesla opplysninger er løgn og forbannet dikt,og og at de som kjøper en slik blir lurt.


Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

RSR911

#449
Sitat fra: mr_Utopia på torsdag 16. april 2015, klokken 07:03
Dette er ALT for unøyaktig. Se min tråd for utregning av effekt på P85D. For det skal bli riktig så må man modellere alt. Når så mye masse skal aksellereres og motorer og transmisjon skal spinnes opp, vil det gå mye energi til det.  3000 kg er vel bare en ballpark figure.
Hvis man prøver å ta med "alt" i en beregning, så mister man fort oversikten og flytter fokus i retning av uvesentlige detaljer.   Jeg kan godt regne ut inertia mer nøyaktig hvis noen har rotorgeometri, evt bilder av rotoren, men 3000kg total inertia (bil+fører+hjul+drivlinje) er trolig godt innenfor målområdet i ballpark (altså ikke helt på jordet).

Målingene viser ca 550hk i det aller beste hastighetsområdet (mellom 45 og 80km/t).  550hk på hjulene er tilstrekkelig for 45-80km/t på 1.3sek -- sinnsykt bra!   Musk&co har vel aldri påstått at bilen har 700hk på hjulene.  "Motoreffekt" kan evt være elektrisk effekt inn til motor. 

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA