Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

P85D teknisk info

Startet av Havebigfun, lørdag 07. februar 2015, klokken 00:03

« forrige - neste »

Amper

Sitat fra: Krishell på tirsdag 14. april 2015, klokken 16:22
Sitat fra: Amper på tirsdag 14. april 2015, klokken 15:49

Jeg synes nå dette er veldig enkelt.  Tesla har markedsført 700 hk og det var hovedgrunnen som fikk meg til å bytte/oppgradere. Og det er mange der ute som har kjøpt bilen med 700 hk i tankene...  Jeg trodde i utgangspunktet de ikke ville komme med mer enn 500-550hk når jeg forsto de skulle lansere 4wd.  Men når Tesla overrasket med 700 hk og bilen ville få ca. 300 hk/tonn mot 200 hk/tonn i min p85.  Dette fikk på helt andre tanker.. og bestilte p85d. 

Effekt må alltid holdes igjen ved lavere hastigheter for ellers bli det bare hjulspinn.. konstant moment er helt ideelt som er akkurat det el-motoren gir, slik er det for både p85 og p85d. D modellen har den store fordelen av ekstra trekk på fremhjulene som gjør at den kan komme raskere i gang..

Forskjellen i akselerasjon blir mindre etterhvert som hastigheten øker og nå ser vi tester viser relativ liten forskjell på p85 og p85d fra ca. 100km/t og oppover.

Referanse til andre bilers driverkstap etc. er helt irrelevant og har ikke noe i denne diskusjonen og gjøre.
   
Jeg kjøpte bilen fordi jeg ville 300 hk/tonn fordelt over 4 hjørner...  altså 50% mer hk/tonn enn i p85. I virkeligheten ser det ut som vi har fått 10% mer effekt/tonn i følge aks målingene på youtube (bb - bjørns video).

Tesla har misledet meg fullstendig hvis de ikke kommer med en ny software som tar ut mer effekt. Jeg kan leve kortere intervaller.. men uteblir dette vil jeg kreve heving av kjøpet.

Jeg avventer fortsatt svar fra tesla..  og jeg tipper det er bare 1 av 10 der ute som ikke forstår at de ikke har 700 hk tilgjengelig...  snarere skarve 500-550 hk...   :-\
590hk.. mangler 100 ;)
men uansett ville jeg hevet kjøpet hvis jeg var deg. Håper du gjør det også


Krishell,
hvor kommer 590 hk fra ? og ved hvilke hastigheter oppnår man dem ?

P85D :o)

Mippen

#391
Nei, bilene når maks dreiemoment før de når maks effekt. Selv om de klarer å yte maksimalt dreiemoment på samme tid betyr det ikke at de klare å både koble maks dreiemonet og toppeffekt. Det er dreiemomentet som er det viktigste for en heftig akselrasjon. Hk er bare et biprodukt av dreiemomentet. Alle fokuserer på HK, men egentlig er det dreiemomentet som er viktigst. Siden dreiemomentet stemmer med oppgitt når den måles på rulle, men topp effekten er mindre tyder det på at jeg har rett.

Hadde bilen hatt 700hk i toppeffekt samlet ville dreiemomentet blitt redusert og da hadde den gått dårligere. Den hadde gjerne blitt slått av en p85.


Edit:
Må bare si at tegningen min er elendig og fikk den ikke helt slik jeg ville så ikke arrester meg for den.


Vil også legge til at hvis man teoretisk hadde tatt la oss si en Mercedes med 180 hk og 3 liters 6 sylindret motor, og byttet den ut med en 1300 ccm motor fra en MC på samme effekt. Hvem hadde gitt bilen best prestasjon?

Kan si så mye at 3 liters motoren har vesentlig mer dreiemoment enn det MC motoren har. ;)
Fremtiden er elektrisk.

Amper

Mippen,

effekt = dreimoment x turtall x konstant.

forhold deg til det sammen med effektkurvene til tesla.  De nye motorene er neppe ikke langt fra samme utformingen som tidligere effektkurver. Grunnen til teslas redusert effekt og moment på høyere fart/turtall er mer med kjøleteknisk problemstillinger gjøre, samt sannsynligvis litt politiske så at de tømmer batteriet senere som gir en bedre rekkevidde.

Når du har 2 motorer vil du få 2 kurver.. de må legger over hverandre og summeres for å gi totalen over hele skalaen.. denne totalen bør Tesla spesielt oppgi. Hvis de har andre begrensinger som gjør at de ikke vil kjøre de fullt samtidig (software evt. begrenset kjølesystem) bør dette også oppgis slik at vi forstår hva vi kjøper.

Din diskusjon ang. om effekt eller dreimoment i akselerasjonen er heller ikke vesentlig.  De her helt linjære for hvis du ser formelen over.  Tesla bruker konstant moment inntil full effekt oppnås, noe som er det beste som kan oppnås for bilakselrasjon, (til gitt turtall) deretter går den over til konstant effekt inntil den er software regulert nedover igjen...


På fossilmotorer er saken andreledes siden effekt/dreimoment kurver varierer veldig med motor, drivstoff og tvangsmating av luft eller ikke som normalt er den begrensende part der. Og jeg synes du tenker fossil ennå... og jeg har vært der selv inntil jeg leste spesifikasjonen til tesla-motor, 

Hvis du ikke forstår hva jeg skriver så er det ikke noe poeng med denne dialogen.

P85D :o)

Dennis

#393
HK er en måleform som er et resultat av moment/turtall.

En Formel 1 motor fra 2006 har bare litt over 300 nm moment men har likevel 755hk. Dette fordi den går til 20 000 rpm og kan gjenta momentet flere ganger og får derfor flere hk som et resultat og er derfor raskere.

Var en som forklarte det slik at man har 2 stk som sykler, han ene veier 100kg og får derfor et mye større moment når han tråkker enn han andre som er en liten kar på 50kg. Han får derfor bare halvparten av momentet. Men han tråkker 3 ganger så fort som han andre og vil derfor bevege seg raskere framover. Altså høyere effekt.

Det er slik jeg har forstått det, men mye mulig det er feil, spesielt med tanke på elmotoren :)

elbilertilalle

http://en.wikipedia.org/wiki/Horsepower

Her står det at 1hp = 746 watts. Så da burde bilen vise 522kW for å oppnår 700hk.

Leaf_2014

Mippen snakker vel om dreiemoment på hjulene, ikke fra motoren (selv om disse er lineære med fast giring på Tesla). Dersom man endrer giringen på Teslaen vil man kunne få bedre akselrasjon (i et ønsket intervall) selv med lavere moment fra motor.

Så: kunne man fått bedre 0-100 med feks en s85 med optimalisert nedgiring enn en p85 med standard giring, selv om momentet fra motor er lavere?
Leaf 2014

jazzwheel

Her skrives det mye rart. Å diskutere hk og dreiemoment på den måten blir det samme som å si at det er volt, ikke ampere som er viktigst osv.

Det faktum at TMS ikke har girkasse gjør at man kan se direkte på momentkurven eller hk-kurven fordi de aldri vil forandre seg. Det har lite med elbil å gjøre og ville vært identisk på en fossilbil uten girkasse (om det hadde gått).

Tesla har forresten patentsøknader som vi har diskutert i andre tråder som viser at de har elmotorer med helt andre momentkarakteristikker enn hva den opprinnelig bakmotoren har.

Mippen

Poenget er akkurat at de har ulik momentkurve. Derfor er det vanskelig å både treffe maks hk og maks moment på samme tid. I følge dyno resultater har de valgt å satse på maks moment da det gir mer resultat i form av prestasjoner. På en elmotor er momentet viktigere enn hk. Moment og hk henger også sammen men maks moment og maks hk treffer ikke på samme tid.
Fremtiden er elektrisk.

Griffel

#398
Sitat fra: elbilertilalle på tirsdag 14. april 2015, klokken 17:58
http://en.wikipedia.org/wiki/Horsepower

Her står det at 1hp = 746 watts. Så da burde bilen vise 522kW for å oppnår 700hk.
1hp = 746 W
1hk = 735 W
Sånn omtrent.
Da blir:
700hp = 522 kW
700hk = 515 kW
Stadig sånn omtrent.
Mer om dette: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,7969.msg92392.html#msg92392
Hestekraft er ingen kraft, men effekt. Moment endrer verdi gjennom gearet ender ut på et hjul og avhengig av radien på hjulet gir det et skyv som puffer bilen i en retning, dette skyvet er en kraftvektor.

(Dessuten Effekt = moment x turtall. har en momentet i Nm og turtallet i radianer/sek blir svaret i W)
Så lenge en har et gear er det mao. umulig å få full effekt før en kommer et stykke opp i hastighet.
Med variable gear kan en endre momentet ut fra gearboksen moment=effekt/turtall

En momentkurve eller en effektkurve for en bil med et gear forteller mao. alt siden den ene kan regnes ut fra den andre.

Har bilen 2 motorer kan effekt eller momentkurvene adderes men det må skje etter at en har tatt hensyn til eventuelt ulike gearing av de to motorene.

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

RSR911

Sitat fra: Amper på tirsdag 14. april 2015, klokken 17:05
<snip>
Her er link til kurvene for tesla sine modeller før 4wd..  og jeg forventer 4wd motorene er relativt like.. utveksling justerer bare vinklene og utstrekningen i kurvene.

http://www.teslamotorsclub.com/attachment.php?attachmentid=23100&d=1370283832
<snip>
Hvor kommer de kurvene fra?  De er vel ikke fra Tesla i hele tatt?  Kurvene viser konstant maks moment helt opp til 42mph=68km/t.  Det stemmer i alle fall ikke med hva jeg har i min P85D -- der avtar moment og aks allerede fra 30km/t.  GPS-målingene viser at aks. (og dermed moment) er ca halvert ved 68km/t.

D.O

Her var det mye rart...
Altså motoren til Model S er på ingen måte tunet for å gi masse Nm i begynnelsen for så å gi masse Hk når Nm faller. Elmotoren er bare slik at den har maks dreimoment fra 0omdr og opp til "maks" turtall. Sånn er det bare ;)

Hk blir gitt av omdreiningene og dreimomentet, det er de eneste variablene. At hk er høyere på høyere turtall/fart er kun ett resultat av dette.
Model S har låst utveksling så disse Hk kan ikke hentes frem ved å gire til rett turtall. De oppstår KUN under en viss hastighet/kmt. Hk er dermed lite matnyttig. Det man trenger er en motor med mye dreimoment og med høyt turtall.

At dreimomentet taper seg har ikke noe med kjøling eller andre ting som er beskrevet tidliger å gjøre(bortsett fra begrensning ved overbelastning over lengre tid). Det kommer av at motoren har nådd sitt maks turtall. Dette skjer allerede rundt 65-70kmt. At man fortsatt har ett høyt antall hk er kun pga at turtallet øker(men Nm faller nå drastisk og hk også etterhvert)
At turtallet økes etter 65kmt er fordi motor tvinges til å gå fortere en den "er lagd for". Da begynner den å induserer spenning og motvirker den tilførte spenningen. Den blir rett og slett en generator og prøver å lade batteriet. Ved høyere turtall jo mer henger motoren etter feltet og induserer mer og mer spenning. Dreimomentet blir bare mindre og mindre, og i teorien helt borte om det gikk å få så høyt turtall.
Model S har vel etter oppdateringen ca 19000omdr ved 250kmt. Og takler nok 40000 omrd, men momentet er fallende allerede ved 1/10 av dette. Det er nemlig der maks turtallet egentlig var.

Når det er sagt så mener jeg også at reklamert effekt på 700hk er i bestefall en spenstig markedsføring og villeder nok mange med fosilbil i tankene.
Nå:Mazda mx30, Proace electric,  Rav-4 , BMW M5, Fox Mustang og Haibike el sykkel
Bestilt/reservert:
Cybertruck
Før:
Hyundai Kona
Model 3 (kansellert for Kona'n)
Model S P85 -13
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Griffel

#401
Sitat fra: RSR911 på tirsdag 14. april 2015, klokken 19:48
GPS-målingene viser at aks. (og dermed moment) er ca halvert ved 68km/t.
Momentet omvandles til skyv. Dette skyvet overvinder rullemotstand og luftmotstand og det som da blir igjen etter dette gir akselerasjon. Siden f.eks. momentet som kreves for å overvinde luftmotstanden øker kraftig med hastigheten betyr dette at:
"aks. (og dermed moment)" ikke er korrekt.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

Sitat fra: D.O på tirsdag 14. april 2015, klokken 19:55
Her var det mye rart...
At turtallet økes etter 65kmt er fordi motor tvinges til å gå fortere en den "er lagd for". Da begynner den å induserer spenning og motvirker den tilførte spenningen. Den blir rett og slett en generator og prøver å lade batteriet. Ved høyere turtall jo mer henger motoren etter feltet og induserer mer og mer spenning.
Ja, "Her var det mye rart..."
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

D.O

Sitat fra: Griffel på tirsdag 14. april 2015, klokken 20:14
Sitat fra: D.O på tirsdag 14. april 2015, klokken 19:55
Her var det mye rart...
At turtallet økes etter 65kmt er fordi motor tvinges til å gå fortere en den "er lagd for". Da begynner den å induserer spenning og motvirker den tilførte spenningen. Den blir rett og slett en generator og prøver å lade batteriet. Ved høyere turtall jo mer henger motoren etter feltet og induserer mer og mer spenning.
Ja, "Her var det mye rart..."
? Har du noe du ønsker å utdype?
Nå:Mazda mx30, Proace electric,  Rav-4 , BMW M5, Fox Mustang og Haibike el sykkel
Bestilt/reservert:
Cybertruck
Før:
Hyundai Kona
Model 3 (kansellert for Kona'n)
Model S P85 -13
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Griffel

#404
Sitat fra: D.O på tirsdag 14. april 2015, klokken 20:28
Sitat fra: Griffel på tirsdag 14. april 2015, klokken 20:14
Sitat fra: D.O på tirsdag 14. april 2015, klokken 19:55
Her var det mye rart...
At turtallet økes etter 65kmt er fordi motor tvinges til å gå fortere en den "er lagd for". Da begynner den å induserer spenning og motvirker den tilførte spenningen. Den blir rett og slett en generator og prøver å lade batteriet. Ved høyere turtall jo mer henger motoren etter feltet og induserer mer og mer spenning.
Ja, "Her var det mye rart..."
? Har du noe du ønsker å utdype?
Ja dersom du ønsker det.
"Den blir rett og slett en generator og prøver å lade batteriet" ville bety at energiforbruket gikk ned ved høy hastighet. Siden motoren stadig trekker mye er det nok et stykke igjen til den går som generator. For å gå som generator henger den ikke etter feltet men roterer hurtigere enn feltet. Jo mer den henger etter jo mer strøm trekker den, altså ved høye turtall henger rotor mindre og mindre etter feltet slik at strømtrekket og momentet blir lavt.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA