Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

P85D teknisk info

Startet av Havebigfun, lørdag 07. februar 2015, klokken 00:03

« forrige - neste »

Sveinung1954

#360
Sitat fra: Thor2014 på søndag 12. april 2015, klokken 11:12
En App???
Du må nok måle med noe annet.

Helt klart ikke en vitenskapelig test, men helt irrelevant er den dog ikke. Testet her: http://www.motivemag.com/pub/news/Tested_0-60_MPH_Times_Dynolicious_iPhone_Application_Versus_VBox.shtml

..og her får de riktig nøyaktige reslutater ser det ut for:

https://youtu.be/0-DFbJQbeSY
First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi

Havebigfun

Sitat fra: SKH på søndag 12. april 2015, klokken 10:39
P85D målt med Dynolicious appen i går. 6.1, ca 75% ladet:
Når toppspeed er 104,8 har du vel sluppet pedalen litt for tidlig ::)

sigurdi

Lurer på hva bil der oppgitt motor effekt er tilgjengelig motor effekt, samt bare oppnålig innenfor et begrenset turtalls område.

Standard diesel og bensin er det svært ofte oppgitt effekt når motor står i benk.
Er bare å se på dyno tester av ulike biler, svært skjelden en kommer i nærheten av leverandør data.
Så at leverandør opplyser om 500 eller 700hk, står det ikke at dette er ut på hjulene osv. Samme med alle superbilene med hybrid løsninger de er opplyst om totale hk, men skal ekstremt mye til at Max effekt på alle motorer treffer samtidig.
Elmotorene brukes for bundrag og hjelpeeffekt i høyere hastighet, pga bensinmotorer er litt treg i oppfattelsen.
Så totalen er riktig om en legger det sammen, men fordeling der hele motor styringen er optimalisert for bruken er det viktigste for kjøreopplevelsen og kontroll. Ikke at alle skal tunet inn til Max effekt på et viss turtall (og da også viss hastighet) (eks ved 5800-6400rpm og 85km/h)
Så etter hvert vil målinger bli viktigere data en faktisk effekt siden det blir flere og flere faktorer som spiller inn på totale drivverket pakker i dag og fremover.
Horten
Model X90D (18.03.17)

RSR911

Sitat fra: Thor2014 på lørdag 11. april 2015, klokken 23:54
Jeg har liten tro på at noe som er så raskt kan måles korrekt med GPS.
Dersom man kobler innom obdII kontakten og bruker bilens hastighetsensor bør det kunne bli en ok måling.
Hva får man ut av OBDII i en Tesla, og med hvilken oppdateringsrate?

GPSen jeg brukte har 5Hz oppdateringsrate og fungerer vanligvis fint opp til 2G (muligens mer, men det har jeg ikke prøvd).  Målt aks i min P85D er ca 1.2G opp til ca 30km/t, deretter mindre -- ca 0.6G ved 75km/t.

Det er noenlunde samsvar mellom hp og 0-100 tid: 

  • Målt 400kW (536hp) gir ca 4sekunder 0-100
  • Oppgitt 522kW (700hp) kunne trolig gitt 3.3s 0-100
Jeg skal prøve en gang til, med >80% SOC, range mode AV, og tråkke enda raskere på pedalen.

Dennis

Tesla har en obd2 kontakt. Men får ikke noe nyttig info ut fra den slik jeg har forstått.

Dennis

#365
Hadde min P85D og en annen sin P85D på vekta hos Statens vegvesen i Drammen igår.

Min veide 2210kg (vognkort sier 2187kg)
Har alt utstyr utenom premium interiør, pano tak, 7 seter og dobbeltlader.

Den andre veide 2260kg. Den har alt uteom 7 seter. Altså panotak, premium interiør og dobbeltlader i tillegg til min.
Ellers var felger 21" på begge og resten likt.

Så ca 50kg mer veier panotak. Dobbeltlader tipper jeg veier 3-4kg maks.
Vekta runder av til nærmeste 10kg så er ikke 100% nøyaktig.
Egenvekt i vognkort er nok helt ribbet for utstyr så veier nok mindre pga ikke ekstra basskasse, færre høytalere, lettere felger og sikkert noen andre små ting.

Maks nyttelast er 408kg. Så spent på hvordan man kan kjøre uten å overgå maks nyttelast med den som 7 seter og alt utstyr som veier enda litt mer samt 7 personer i med skiboks og bagasje. Da skal de som skal sitte på ikke ha spist mye før avreise :P

HåkonE

Disse +/-10 kg vektene runder litt opp og ned ettersom det passer de. Er for grove for finmåling. Resultatet ditt kunne like gjerne vært 70kg diff på bilene. Har vel vært bekreftet et par ganger at panotaket veier 65kg. Tesla sa til meg "ca. 70kg".

Med 7 seter i bruk trenger man ikke så mye nyttelast heller. Hvor skulle den lasten ligge? Og du må huske på at nyttelast er eksklusiv sjåfør, og de 2 siste setene uansett er beregnet på barn.


Dennis

#367
Klar over at de ikke er helt nøyaktig. Men målte vekta på bare meg nøyaktig som veier et rundt tall :) tipper de runder opp til 10 ved feks 5kg eller mer og ned ved 4 kg eller mindre.

Selv om sjafør ikke regnes med på nyttelast så går det på tillatt total vekt på bilen og ikke nyttelast også. Veier en full utstyrt P85D med 7 seter 10 kg mer enn nevnte over har man 400kg å gå på før man er over tillatt totalvekt på bilen. Såklart dårlig med plass til bagasje, men man får jo litt i frunk og takboks.

Bare greit å være obs på at bilen fort kan gå utenfor grensene på hva den er designet for hvis man er 5 store karer i bilen med bagasje selv om bilen helt sikkert takler det fint. Er sikkert satt maks vekt i henhold til krav til å styre unna hinder som feks elgtesten.

Brakar

Sitat fra: Amper på lørdag 11. april 2015, klokken 17:23
Jeg tror ikke vi får 700 hk... motorene leverer nok det de skal, men hvis de ikke leverer samtidig så er dette en feilinformering ved salg av bilen. Alle forventer at vi skal få oppleve en full effekt som er oppgitt..

Jeg har sendt inn en klage på min bil.  Ref. til ca. 400 kw på wattmeter og bedt de opplyse om eller når jeg får 700 hk full funksjon på likt..   >:( :-\ >:(

Jeg har også sendt klage til Tesla i dag. Har du fått noen respons på din klage?
P85D
P85+ (Solgt)

Amper

Nix, de har vært stille som østers... det er diskusjoner på tesla US forum ang. effekten også..   :P
P85D :o)

Mippen

Sitat fra: Amper på lørdag 11. april 2015, klokken 17:23
Jeg tror ikke vi får 700 hk... motorene leverer nok det de skal, men hvis de ikke leverer samtidig så er dette en feilinformering ved salg av bilen. Alle forventer at vi skal få oppleve en full effekt som er oppgitt..

Jeg har sendt inn en klage på min bil.  Ref. til ca. 400 kw på wattmeter og bedt de opplyse om eller når jeg får 700 hk full funksjon på likt..   >:( :-\ >:(

Det star klart og tydelig motoreffekt. Dvs. effekten motoren yter til sammen. Bilen har 700 hk men det betyr ikke at de er tilgjengelig samlet. Hvis man kjøper en Porsche for eksempel får man også oppgitt motoreffekten men hvis man kjører bilen på rulle vil bilen vise mindre tilgjengelig effekt da mye forsvinner på veien.
Fremtiden er elektrisk.

Sandvika

Sitat fra: Brakar på mandag 13. april 2015, klokken 20:36
Sitat fra: Amper på lørdag 11. april 2015, klokken 17:23
Jeg tror ikke vi får 700 hk... motorene leverer nok det de skal, men hvis de ikke leverer samtidig så er dette en feilinformering ved salg av bilen. Alle forventer at vi skal få oppleve en full effekt som er oppgitt..

Jeg har sendt inn en klage på min bil.  Ref. til ca. 400 kw på wattmeter og bedt de opplyse om eller når jeg får 700 hk full funksjon på likt..   >:( :-\ >:(

Jeg har også sendt klage til Tesla i dag. Har du fått noen respons på din klage?

Tesla har igjen vist seg å ha verdens dårligste kommunikasjonsadveling ved å reklamere med ting man ikke har dekning for, men når alt kommer til alt så har de overlevert på den faktiske ytelsen i bilen. Hva slags "tap" har man hatt??  Blir litt som å klage på at ei sparepærer trekker for lite strøm, selv om den lyser kraftigere enn den skulle.

Dennis

#372
Tror også at Tesla er innafor selv om 700hk er litt fantasifull markedføring :P

Bilen yter ganske likt som en 700hk bensinbil på 2.2 tonn opp til 100 km/t. Fra 100-200 yter den ca likt som en 500hk bil med samme vekt, over 200 yter den som en 200hk bil.

Selv om jeg er litt skuffet over ytelsene fra ca 180 så yter den faktisk bedre på 0-100 enn hva som var lovt først :)
Alt i alt er jeg egentlig fornøyd med bilen og har vel egentlig innsett at jeg ikke kan henge meg så veldig opp i det hk antallet slik jeg gjorde tidligere.
Nå ser det ut til at 0-200 tiden er ca 13.5-13.8 sek på P85D så det er likt som feks en Dodge Viper SRT-10 Roadster med 506 hk noe som må sies å være greit innafor for en 2.2 tonn elektrisk bil ;)

0-200 tider for mange spreke biler:
http://www.germancarforum.com/threads/0-200km-h-times.28622/?hc_location=ufi

Dennis

#373
Ser også ut som ytelsen ved lavt batteri heller ikke blir så hardt påvirket som fryktet først.

Selv ved godt under 20% batteri ligger den på ca 3.9-4.0 sek 0-60 mph. Tipper ytelsen over 100 blir påvirket i større grad ved lav SOC.

http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/44691-P85D-691HP-should-have-an-asterisk-*-next-to-it-Up-to-691HP/page50?p=974536&viewfull=1#post974536

HåkonE

700 hk er samlet effekt på begge motorene, men hvordan elektronikken distribuerer effekten mellom motorene for optimalt grep og ytelser er selvsagt et annet regnestykke. Og det er vel der denne kw-visningen skaper forvirring. Tror jeg.

Hva man får ut på hjulene til enhver tid har jeg ikke sett hverken Tesla eller andre bilprodusenter gir noen lovnader om.

Kunne vært interessant å se hvordan bilen gikk med litt seige drag-dekk, og om det påvirket antall kw i displayet.

Med bedre grep så kanskje elektronikken øser på mer effekt? At bilen ikke spinner i dag betyr bare at TC-systemet er lynraskt og gjør jobben sin. Det trenger ikke å bety at det er mer å gå på...

Jeg mener det viktigste er hvordan bilen yter mot andre biler med like mange hk, og om den klarer de oppgitte ytelsene. Og der er den både svært konkurransedyktig (innenfor 0-180), har bedre veigrep enn de fleste biler jeg kjenner til og leverer iht. spesifikasjonene med tanke på ytelser (og mer til ref. siste *gratis* oppdateringer).

Men det er selvsagt greit å be Tesla om en oppklaring. Personlig er jeg mest nysgjerrig på denne lovnaden om økte ytelser i høyere hastigheter (ikke topphastighet som ble nevnt utenom). 6.2 oppdateringen gjorde ikke noe med det.

Dette er også spennende. Twitter-melding fra Elon Musk:

Sitat fra: Elon Musk@twitter0-60 mph in 2.8s is amazing. Sure'd be great if Model S could get there. Maybe it can.

Så fulgte han opp med:

Sitat fra: Elon Musk@twitterBeyond insane. Accel g>1.1 means car is literally faster than falling. Maybe good warm up act for April 30 event.

Og til slutt (eventen 30.April er egentlig lansering av en helt ny produktlinje):

Sitat fra: Elon Musk@twitterAnd Tesla owners. Definitely worth coming.

På toppen av det et par på TMC forumet som før meldingene til Musk hevdet at de har hørt fra Tesla ansatte med litt mer "inside" info at P85D har vært testet ned på 2-tallet på fabrikken.

Artig med rykter.  ;D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA