Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

P85D teknisk info

Startet av Havebigfun, lørdag 07. februar 2015, klokken 00:03

« forrige - neste »

HåkonE

#180
Alt er relativt. Vi kan sette det litt i perspektiv for diskusjonens skyld.  :) Jeg fant ikke 0-200 på P85D, men fant at den gjør kvartmila på 11,6s. Da var farten oppe i 186Km/t. BMW M6 skal klare 0-200 på 12.6s (13.1s på cabriolet).

Noen biler som gjør kvartmila på dårligere tid enn P85D (11,8s):

911 GT3 RS
BMW M6
Dodge Viper SRT-10
Mercedes CL 65 AMG

Men de har følgelig raskere 100-200 for å ta igjen forspranget, og treffer målstreken i høyere hastighet. P85D er definitivt ikke raskest 100-200, men slettes ikke elendig. Spesielt ikke sammenlignet med biler man vanligvis treffer på veiene i Norge.

Selv en BMW i samme størrelse med 260hk bruker 30 sekunder opp til 200. En mindre BMW 535i med over 300hk bruker 21.9 sekunder opp til 200. Trekker vi fra 6 sekunder (0-100) er det 15,9 sekunder fra 100-200. Det er fortsatt mer enn tiden P85D bruker fra 0 til 200 (gitt det ikke er helt bråstopp ved 186km/t).

Her er forresten forskjellen fra P85 til P85D fra 55km/t og opp. Med begrenset firmware på P85D iflg. Tesla.


https://www.youtube.com/watch?v=JiESveWAOyI&t=41

Hvordan det FØLES er selvsagt noe annet. Skal du ha noe som virkelig sparker deg hardt i setet fra 100 og oppover, så holder det ikke med bensin og bare 500 hk heller. De eksemplene jeg har sett der passasjerene får en slik opplevelse i høy fart....da snakker vi om lettere biler med 1000-1500hk. De bilene kan jeg si kommer ferdig med verktøykasse, sjelden med skilter, uten noe som helst garanti og gjerne lite brukbare til andre formål.

X6M jeg kjørte med 547hk og nesten 700nm (2,4 millioner i Norge) ble jeg slettes ikke "skremt" av når man var i motorveihastighet. Men det er klart det blir litt mer dramatisk med masse nedgiring, gynging og støy. ;)

Største fordelen med P85D (gjelder forsåvidt andre Tesla også) er at kreftene ligger der man bruker de - i alle fall her til lands. Og de ligger der umiddelbart tilgjengelig uten å måtte gire ned eller aktivere launch control.

Dennis

#181
Til normalt bruk er det jo helt klart opp til 100 det man bruker mest ja :) Så det er helt klart for spesielt interesserte hva høy hastighets ytelsene er. Men synes uansett det er interessant samt at det i mange markeder som feks Tyskland er ganske viktig for Tesla sin konkurranseevne mot andre biler i sin klasse.

Er derfor spent på hva de har gjort på P85D for at den skal klare 250. Allerede ved 180 begynner også P85D og gå veldig trått opp i fart og er enda sperret på 212.
Hvis det eneste den oppdateringen gjør er å øke toppfarten til 250 så kommer det til å ta laaaaang tid å komme seg opp dit og de kunne vel like godt latt være.
Så er derfor spent på om de har gjort noe med den framre motor eller annen utveksling for å få økt toppfart samt ytelse i høyere fart.

Men sant skal sies at både P85 og P85D er rask sammenlignet med mange andre opp til ca 180. Er fra 180 og oppover de taper en god del og er nok derfor at 100-200 tiden blir såpass "høy".
Men at de likevel gjør det bra på kvartmila hvor man passerer mål rundt der hastighetsøkningen begynner å gå betydelig saktere.

Hvis man sammenligner P85 mot en Porsche Panamera E hybrid. Panamera bruker 20 sek og P85 bruker 19 sek men Panamera bruker 1 sek mer på 0-100.
Så de går ca likt fra 100-200 og Panamera har bare 333hk og veier det samme.

Derfor synes jeg det er ille at P85D som skal ha "700hk" bare går litt bedre fra 100-200 enn hva en Porsche Panamera e hybrid med ganske liten motor på 333hk gjør.

HåkonE

SitatAllerede ved 180 begynner også P85D og gå veldig trått opp i fart

Har du sett noen eksempler på dette? Har sett noen filmer der P85D har vært oppe i de hastighetene, men det er vanskelig å få noen referanse siden speedometeret ikke har vært vist (på de jeg har sett).

Dennis

Sitat fra: Haknys på tirsdag 03. mars 2015, klokken 13:09
SitatAllerede ved 180 begynner også P85D og gå veldig trått opp i fart

Har du sett noen eksempler på dette? Har sett noen filmer der P85D har vært oppe i de hastighetene, men det er vanskelig å få noen referanse siden speedometeret ikke har vært vist (på de jeg har sett).

En her på forumet som testet til litt over 200 km/t på P85D (Nevner ikke navn og på lukket bane så klart :P) Og bekreftet at fra rundt 180 så dabber det av.

Ligger noen videoer ute opp til ca 160-170 km/t og man ser også der at det går ganske så likt med P85 i det området.

Men jeg får prøve å ikke ta sorgene på forskudd. Er mye mulig at den oppdateringen til Tesla som øker toppfart til 250 forbedrer ytelse i høy hastighet en del :) Så får man heller bli skuffa hvis det ikke er tilfelle :P



bb

Sitat fra: Haknys på tirsdag 03. mars 2015, klokken 12:45
Selv en BMW i samme størrelse med 260hk bruker 30 sekunder opp til 200. En mindre BMW 535i med over 300hk bruker 21.9 sekunder opp til 200. Trekker vi fra 6 sekunder (0-100) er det 15,9 sekunder fra 100-200. Det er fortsatt mer enn tiden P85D bruker fra 0 til 200 (gitt det ikke er helt bråstopp ved 186km/t).
Vår P85 med 19" halvslitte Goodyear RS-A2 og feriebagasje klarte 0-100 på 4,8 sekunder og 0-200 på 17,5 sekunder. Under optimale forhold burde jeg klare å kutte ned 0-200 med et-to sekunder.

http://www.youtube.com/watch?v=Usay0lOAooI

Så snart jeg får lånt en P85D bærer det ned til Tyskland for å få testet den. Men jeg må be om å få fjernet restriksjonen på 210 km/t slik at den kan dras opp til 250 km/t. Den burde i alle fall klare 0-200 på under 15 sekunder.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Dennis

#185
Hvis du klarte 0-200 ned mot 17.5 sek med bil full av bagasje er det bra og ligger innafor hva en 2 tonn bil med 420hk skal klare :)

Auto motor und sport har testet P85 til 19 sek (Se vedlegg) Så da må de gjøre noe feil når de kjører hvis det var med tom bil :P

P85D bør klare ned mot 12-13 sek skal den henge på biler som Audi RS7 feks.

jazzwheel

224+476 = 700hk stemmer, men ikke samtidig + at det er forskjellig utveksling foran og bak. Derfor kan du ikke sammenligne det med en Aventador.

bb

De har sikkert testet på 60-70 % eller lavere. Min test ble gjort i fjor sommer da det var 24 SCer totalt i hele Europa. Nå er det 137. Av den grunnen klarte jeg ikke mer enn ca. 90 %. I påska skal vi på ny tur. Og da skal jeg teste P85 med 100 % batteri.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Dennis

#188
Sitat fra: bb på tirsdag 03. mars 2015, klokken 15:52
De har sikkert testet på 60-70 % eller lavere. Min test ble gjort i fjor sommer da det var 24 SCer totalt i hele Europa. Nå er det 137. Av den grunnen klarte jeg ikke mer enn ca. 90 %. I påska skal vi på ny tur. Og da skal jeg teste P85 med 100 % batteri.

Det er nok forklaringen på hvorfor noen får tider på ca 17 sek men andre godt over 20.
Når slike magasiner tester elbiler bør de begynne å opplyse om hva batteri var på ved test. Har jo ikke vært en problemstilling tidligere. En bensinbil går jo ofte litt bedre med nesten tom tank siden den veier fort 50-60kg mindre :P


Sitat fra: jazzwheel på tirsdag 03. mars 2015, klokken 15:51
224+476 = 700hk stemmer, men ikke samtidig + at det er forskjellig utveksling foran og bak. Derfor kan du ikke sammenligne det med en Aventador.

Klar over at den ikke skal sammenlignes med feks Aventador :) Jeg mener uansett at hvis den ikke kan yte 700hk samtidig er det feil av Tesla og markedsføre bilen med 700hk.
Hvis den er begrenset av batteri så blir det som at BMW skulle si at M5 motoren hadde 700hk men bensinpumpa var begrenset til å levere bare feks 560hk. Altså bilen leverer da ikke 700hk :)

jazzwheel

@bb:

Kan stemme bra. News from the frunk testa P85D 0-60mph uten fullt batteri (50%ish?) og da brukte den "way, way over 4 seconds" i "Insane" mode. Senere, med høyere charge "212 mile" klarte han 3,5 sek.

turbolurbo

Jeg har hatt bilen siden fredag, og man kjenner en forskjell i effekten fra f.eks 80-90% batteri sammenlignet med 50%.

Og man kjenner at den justerer effekten basert på grep. Jeg har kjørt på sommerhjulene gjennom helgen, og skiftet til vinterhjul i dag. Man må nok ha på sommerhjulene, og ha nogenlunde temp i dekkene for å få ut maks.
2019 TM3P

bb

Sitat fra: jazzwheel på tirsdag 03. mars 2015, klokken 16:02
@bb:

Kan stemme bra. News from the frunk testa P85D 0-60mph uten fullt batteri (50%ish?) og da brukte den "way, way over 4 seconds" i "Insane" mode. Senere, med høyere charge "212 mile" klarte han 3,5 sek.
212 mile er ca. 340 km eller 90 %. Noen burde prøve 0-100, 0-200 og 0-250 (ikke mulig pga software ennå) på 100 % på P85D.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Nordtroms

Sitat fra: Cookie Monster på tirsdag 03. mars 2015, klokken 11:52
Enig. Over 100 km/t føles bilen langt fra raskt sammenlignet med feks en sprek bensinbil.

Den er raskere enn P85 fra feks 100-200 men forskjellen der er ikke veldig stor og fordi den er såpass mye raskere enn P85 helt i starten så føles det som at det går enda dårligere enn det faktisk gjør. Så man blir litt "lurt" der. Men uansett langt fra noe 700hk ytelser ja.


Heldigvis er det håp om at det blir bedre. Dette står nederst i design studio.

SitatThe P85D top speed is currently electronically-limited to 130 mph. In the coming months, we will be able to upgrade the car free of charge to enable a 155 mph top speed. This free update will be available for the lifetime of the car (not limited to the first owner). Additionally, an over-the-air firmware upgrade to the power electronics will improve P85D performance at high speed above what anyone outside Tesla has experienced to date. In other words, the car will be better than you experienced. This free upgrade will be rolled out in the next few months, once full validation is complete.

Jeg synes det er rart at Tesla ikke har kommet med informasjon om utveksling på motorene. Med dagens utveksling snurrer vel bakmotoren med over 16k rpm ved toppfart. Det kan ikke være så mye mer å gå på. Motinduksjonen er betydelig ved dette turtallet og uten at jeg skal påstå at jeg er noen ekspert så er det vel sansynlig at det øker ytterligere ved høyere hastighet. Som jeg ser det så er det lureste de kan gjøre å legge inn et gir til. Jeg kan ikke se at det skulle være noen stor sak. Kanskje den kommende softwaren ganske enkelt består i et elektronisk styrt girskift, da vil det være mulig å få bakmotoren til å yte 422 hk mellom 100 og 200 også, og absolutt alle konkurrentene er fullstendig gruset. Husk at vi snakker om et selskap som har overraskelser som varemerke. Er det noen som tror jeg får rett?  ;D ;D ;D
P85 rød, alt untatt utvidet alarm og bakovervendte seter.

D.O

#193
Sitat fra: Nordtroms på tirsdag 03. mars 2015, klokken 20:45
Sitat fra: Cookie Monster på tirsdag 03. mars 2015, klokken 11:52
Enig. Over 100 km/t føles bilen langt fra raskt sammenlignet med feks en sprek bensinbil.

Den er raskere enn P85 fra feks 100-200 men forskjellen der er ikke veldig stor og fordi den er såpass mye raskere enn P85 helt i starten så føles det som at det går enda dårligere enn det faktisk gjør. Så man blir litt "lurt" der. Men uansett langt fra noe 700hk ytelser ja.


Heldigvis er det håp om at det blir bedre. Dette står nederst i design studio.

The P85D top speed is currently electronically-limited to 130 mph. In the coming months, we will be able to upgrade the car free of charge to enable a 155 mph top speed. This free update will be available for the lifetime of the car (not limited to the first owner). Additionally, an over-the-air firmware upgrade to the power electronics will improve P85D performance at high speed above what anyone outside Tesla has experienced to date. In other words, the car will be better than you experienced. This free upgrade will be rolled out in the next few months, once full validation is complete.

Jeg synes det er rart at Tesla ikke har kommet med informasjon om utveksling på motorene. Med dagens utveksling snurrer vel bakmotoren med over 16k rpm ved toppfart. Det kan ikke være så mye mer å gå på. Motinduksjonen er betydelig ved dette turtallet og uten at jeg skal påstå at jeg er noen ekspert så er det vel sansynlig at det øker ytterligere ved høyere hastighet. Som jeg ser det så er det lureste de kan gjøre å legge inn et gir til. Jeg kan ikke se at det skulle være noen stor sak. Kanskje den kommende softwaren ganske enkelt består i et elektronisk styrt girskift, da vil det være mulig å få bakmotoren til å yte 422 hk mellom 100 og 200 også, og absolutt alle konkurrentene er fullstendig gruset. Husk at vi snakker om et selskap som har overraskelser som varemerke. Er det noen som tror jeg får rett?  ;D ;D ;D
Motoren har nesten 4 ganger så høyt turtal som det den "ønsker" å gå på ved 250kmt. Og da henger den laaangt etter feltet og induserer spenning. Dette gjør den veik samtidig som den lager mye varme og virkningsgrad faller. Jeg er både for og mot gir. Det burde gi bedre effekt, men samtidig får du en ekstra del som skal vedlikeholdes og som tilfører en masse vekt. I tillegg er fartsgrensene slik at behovet er minimalt. At software oppdateringen er ett girskift er urealistisk. Og jeg sliter med å se hva de kan gjøre for å bedre effekten over 120kmt. I tillegg lurer jeg på når vi får se 700hk/515kw som de reklamerer med. Avviket fra de 420kw som dashbordet viser på maks er relativt stort.
Nå:Mazda mx30, Proace electric,  Rav-4 , BMW M5, Fox Mustang og Haibike el sykkel
Bestilt/reservert:
Cybertruck
Før:
Hyundai Kona
Model 3 (kansellert for Kona'n)
Model S P85 -13
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

SigX

Siste markering på effektkurven er 480kW, og kurven går over det. La i dag merke til at jeg hadde en peak i forbruksgrafen som lå rundt 500kW.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA