Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

P85D teknisk info

Startet av Havebigfun, lørdag 07. februar 2015, klokken 00:03

« forrige - neste »

D.O

Sitat fra: Griffel på tirsdag 14. april 2015, klokken 20:37
Sitat fra: D.O på tirsdag 14. april 2015, klokken 20:28
Sitat fra: Griffel på tirsdag 14. april 2015, klokken 20:14
Sitat fra: D.O på tirsdag 14. april 2015, klokken 19:55
Her var det mye rart...
At turtallet økes etter 65kmt er fordi motor tvinges til å gå fortere en den "er lagd for". Da begynner den å induserer spenning og motvirker den tilførte spenningen. Den blir rett og slett en generator og prøver å lade batteriet. Ved høyere turtall jo mer henger motoren etter feltet og induserer mer og mer spenning.
Ja, "Her var det mye rart..."
? Har du noe du ønsker å utdype?
Ja dersom du ønsker det.
"Den blir rett og slett en generator og prøver å lade batteriet" ville bety at energiforbruket gikk ned ved høy hastighet. Siden motoren stadig trekker mye er det nok et stykke igjen til den går som generator. For å gå som generator henger den ikke etter feltet men roterer hurtigere enn feltet. Jo mer den henger etter jo mer strømm trekker den.
den blir ikke en generator som klarer å lade batteriet, da energien blir til varme istedet. Men i teorien er det nettopp det som skjer/det den prøver på. Det var en beskrivelse for at folk skal skjønne hva og hvorfor dreimomentet taper seg. Det kommer av for høyt turtall og dermed indusert spenning
Nå:Mazda mx30, Proace electric,  Rav-4 , BMW M5, Fox Mustang og Haibike el sykkel
Bestilt/reservert:
Cybertruck
Før:
Hyundai Kona
Model 3 (kansellert for Kona'n)
Model S P85 -13
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Amper

For dere som ikke kjenner til griffel... han vet hva han prater om, og det er så nær som alltid pinlig korrekt.

Tilbake til problemstillingen, moment/hk diskusjon løser ikke problemstillingen...

Tesla bruker 700 hk i reklamen ved bestilling... så nær som alle oppfatter dette som 700 hk man vil få kunne få oppleve under kjøreturen.. hvis vi i realiteten får max. 550 hk eller noe sånt så tror jeg alle som er opptatt av effekt og ikke med i tesla-menigheten føle seg direkte lurt med sin P85D.. >:( :-[ >:(


   
P85D :o)

RSR911

Sitat fra: Griffel på tirsdag 14. april 2015, klokken 19:56
Momentet omvandles til skyv. Dette skyvet overvinder rullemotstand og luftmotstand og det som da blir igjen etter dette gir akselerasjon. Siden f.eks. momentet som kreves for å overvinde luftmotstanden øker kraftig med hastigheten betyr dette at:
"aks. (og dermed moment)" ikke er korrekt.
Flisespikkeri... fordi: Luftmotstand og rullemotstand er forholdsvis lite i denne sammenhengen (under 100km/t og i forhold til 400kW).   

D.O

Sitat fra: Amper på tirsdag 14. april 2015, klokken 21:40
For dere som ikke kjenner til griffel... han vet hva han prater om, og det er så nær som alltid pinlig korrekt.

Tilbake til problemstillingen, moment/hk diskusjon løser ikke problemstillingen...

Tesla bruker 700 hk i reklamen ved bestilling... så nær som alle oppfatter dette som 700 hk man vil få kunne få oppleve under kjøreturen.. hvis vi i realiteten får max. 550 hk eller noe sånt så tror jeg alle som er opptatt av effekt og ikke med i tesla-menigheten føle seg direkte lurt med sin P85D.. >:( :-[ >:(



Dette er grunnlegende el-lære. Kan lese her feks: http://no.m.wikipedia.org/wiki/Elektrisk_motor

Og eneste måte å nå 700hk i model S med låst utveksling er mere moment på høyere turtall. Nå tyder de testene som er gjort at momentet er over det som Tesla opplyste og da tror jeg dem som ønsker å heve kjøpet på grunn av opplyst "motor hk" har en tynn sak. Men mener selv at dette er spennstig markedsføring fra Tesla, og prøvde å få det frem her inne i oktober ved lansering...
Nå:Mazda mx30, Proace electric,  Rav-4 , BMW M5, Fox Mustang og Haibike el sykkel
Bestilt/reservert:
Cybertruck
Før:
Hyundai Kona
Model 3 (kansellert for Kona'n)
Model S P85 -13
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

mr.rs4

Da har Tesla kanskje noe å gå på, og oppgjustere effekten etterhvert til kanskje 700hk. Kommer med software oppdateringer gradvis.
Og 0-100 og kanskje 0-250 blir bedre(for de så trenger det).
Raymond - Tesla Model XP100D
Selger BMW M5 e61 LAV km -  BMW M5 e61 LAV km
Annonse på Finn.no

mr.rs4

@RS911,  hvorfor 3000kg, når bilen veier 2200,  evt 2300kr med 100kg fører.
Raymond - Tesla Model XP100D
Selger BMW M5 e61 LAV km -  BMW M5 e61 LAV km
Annonse på Finn.no

RSR911

#411
Sitat fra: mr.rs4 på tirsdag 14. april 2015, klokken 22:29
@RS911,  hvorfor 3000kg, når bilen veier 2200,  evt 2300kr med 100kg fører.
kanskje fører ikke veier akkurat 100kg    ;)   ...nei, så ille er det ikke...
Det skyldes rotasjonsmasse til hjul og drivverk.  3000kg er kun et rundt tall, jeg vet ikke hvor mye som skal legges til, men det er en tung rotor inne i hver av motorene.  Jeg tror jeg har tatt i så det holder -- korrekt verdi er trolig lavere.  Mindre masse vil føre til lavere beregnet effekt.   

Overslag over tillegg:

  • Hjul: 4x25kg=100kg
  • Rotor i 2stk motorer: 90kg x (90mm)^2 x 10^2  / (350mm)^2 = 600kg,  hvor 90kg er massen til to rotorer (gjettet verdi),  90mm er ca rotorens effektive radius,  10 er ca girforhold, 350mm=hjulets radius
2200+100+100+600=3000kg = bil + fører + hjul + motor

Mippen

#412
Skjønner ikke hva som er så vanskelig. Bilen har 700 hk. Det er ikke noe løgn... Den har bare ikke 700 hk tilgjengelig på en gang, motorene jobber på lag og gir i stedet maksimalt dreiemoment på langt over det som er lovet. Det er dette dreiemomentet fra de to motorene som er viktig for at bilen skal gå fort, ikke 700hk alene.

Det er også vanlig at biler med to motorer oppgir samlet effekt som effekt på bilen selv om gjerne man ikke bruke denne effekten på samme tid. Motor a + motor b = samlet effekt (motorkraft)

SitatYesterday, we unveiled the world's first dual electric motor production car and announced that new safety and autopilot hardware is standard on every new Model S.

Conventional all wheel drive vehicles distribute power to the wheels from a single engine driving a complex mechanical transmission system. By contrast, Dual Motor Model S has a motor on each axle, digitally and independently controlling torque to the front and rear wheels. The result is unparalleled control of traction, with instantaneous response to the motors giving drivers precisely controlled performance in all conditions. With its digital torque controls and low center of gravity, Dual Motor Model S has the most capable road holding and handling of any vehicle ever produced.

Where gasoline-powered all wheel drive cars sacrifice efficiency in return for all weather traction, Tesla's Dual Motor propulsion system actually increases efficiency while delivering exceptional traction and control in slippery conditions. By precisely splitting the delivery of current from the battery to each motor, the Model S 85D actually gains an additional 10 miles of highway driving range compared to its rear motor Model S counterpart.

Consistent with our mission, we also wanted to demonstrate that an electric car can soundly beat gasoline cars on efficiency and pure performance. The Model S P85 already outperforms gasoline-powered cars in the same class with its ability to deliver 100 percent of peak torque from a standing start. We combined our new front drive unit and our P85 rear motor with the objective of outperforming one of the greatest supercars of all time, the McLaren F1. With P85D's 0 to 60 mph performance of 3.2 seconds, we have succeeded.

The P85D combines the performance of the P85 rear motor with an additional 50 percent of torque available from our new front drive unit. The result is the fastest accelerating four-door production car of all time – while remaining one of the most efficient cars on the road. That's a combination that can only be achieved by an electric car. [/b]Not only is the P85D a match for the McLaren F1, but it also doesn't need a professional driver to achieve optimum performance. Just plant your foot and go.

Customers can order a Dual Motor Model S today. Deliveries of P85D begin in December for North America, to be Skjønner ikke hva som er så vanskelig. Bilen har 700 hk. Det er ikke noe løgn... Den har bare ikke 700 hk tilgjengelig på en gang, motorene jobber på lag og gir i stedet maksimalt dreiemoment på langt over det som er lovet. Det er dette dreiemomentet fra de to motorene som er viktig for at bilen skal gå fort, ikke 700hk alene.

Det er også vanlig at biler med to motorer er oppgitt med maks effekt selv om de ikke yter maks hk sammen.

Fra lanseringen av P85D. Her snakker Tesla utelukkende om dreiemoment, hk er ikke nevnt. Likevel er det i senere tid blitt mest fokusert på hk. Tesla selv sier at dreiemomentet er nøkkelen.  by 85D in February. Deliveries to Europe and Asia will follow in the months afterwards.

Fra lanseringen av P85D. Her snakker Tesla utelukkende om dreiemoment, hk er ikke nevnt. Likevel er det i senere tid blitt mest fokusert på hk. Tesla selv sier at dreiemomentet er nøkkelen.
Fremtiden er elektrisk.

RSR911

Sitat fra: Mippen på tirsdag 14. april 2015, klokken 22:45
Bilen har 700 hk. Det er ikke noe løgn...
Det er vel akkurat det det er...  eller så kan man si at det er overkant av 20% løgn, og altså nesten 80% riktig, men siden det er mer enn 50% riktig, så runder vi det av oppover og kaller det 100% rett.

Leaf_2014

Slik oppgir jo feks hybridbiler effekten:

c350e på http://www.cnet.com/products/2016-mercedes-benz-c350e/
"Total output for the plug-in hybrid system is 275 horsepower and 443 pound-feet of torque. (Note: The numbers don't add up neatly because the gasoline and electric power plants peak at different RPMs.)"

Burde vært samme greia for Tesla D?
Leaf 2014

jazzwheel

Sitat fra: Mippen på tirsdag 14. april 2015, klokken 22:45
Det er dette dreiemomentet fra de to motorene som er viktig for at bilen skal gå fort, ikke 700hk alene.

Nei, det er dreiemomentet på høyt turtall, altså hestekrefter som gjør at bilen skal gå fort.

Amper

Hva er poenget med å oppgi 700 hk hvis det blir et teoretisk tall man ikke kan oppnå ? DET ER FULLSTENDIG MISLEDENDE.  DET BURDE UANSETT VÆRE KLARE OPPLYSNINGER OM AT MOTOR BAK OG FORAN IKKE KAN GI FULL EFFEKT SAMTIDIG og samtidig angi begrensingen.

Hvilke forutsetninger har den menige mann i gata til å forstå at elbil-effekt oppgitt for 2 motorer ikke kan sees i sammenheng...  jeg forventet at jeg skulle også få et betydelig ekstra punch over 100km/t i forhold til P+ og dette er fraværende...

P85D :o)

Mippen

#417


Dyno graf av P85. Dreiemomentet er nesten maks fra 0 rpm. Hk starter på ca 50% fra 0 rpm. Ved ca 5500 rpm krysser effekt og hk hverandre. Etter dette stuper momentkurven mens hk kurven fortsetter å gå rolig nedover mot slutten av akselrasjonen.


Her er graf fra dynotest av P85D. Legg merke til at dreiemoment starter lavere, men stiger svært bratt. Kurven er flyttet slik at den varer lenger - helt til slutten. Hk kurven er også endret slik at den i stedet for å synke stiger forholdsvis bratt, også holder den seg jevn mot slutten av akselrasjonen. Først på slutten krysser hk og dreiemoment kurven hverandre. På P85 starter dreiemomentet mer brutalt men synker fortere. Pga. to motorer klarer man å samkjøre de slik at de til sammen yter maksimalt dreiemoment og holder høyt dreiemoment jevnt over i forhold til på P85. Effekten holder seg også ganske jevn gjennom hele akselrasjonen.

Det beviser at motorene jobber sammen for å produsere maksimalt dreiemoment. Man ser det da man raskt når maks dreiemoment som er langt høyere enn P85, og at man klarer å holde en jevn moment og effektkurve.

Noen feilkilder er det imidlertid når man måler en slik bil på en rullende landevei. Derfor må resultane i tall tas litt med en klype salt, men man får en god pekepinn på hvordan motorene jobber hvis man ser på grafen.
Fremtiden er elektrisk.

Griffel

#418
Sitat fra: RSR911 på tirsdag 14. april 2015, klokken 22:23
Sitat fra: RSR911 på søndag 12. april 2015, klokken 16:12
Jeg skal prøve en gang til, med >80% SOC, range mode AV, og tråkke enda raskere på pedalen.
Som sagt så gjort: 82% SOC, range mode AV og bilen klarte 0-100km/t på 3.3s som vist på vedlagt bilde.  Beregnet effekt til aks. er ca 400kW (536hp), altså noe mindre enn 700hp. 

Beregnet som P = m v a hvor m=3000kg, v=målt m/s og a = målt m/s2.  Rullemotstand, luftmotstand, motbakke, medvind, luftfuktighet, myggsvermer, etc. etc. er ubetydelig små og derfor ikke tatt med i beregningen.

Om jeg forstår kalkylen din er de 400kW gjennomsnitts effekt i 3,3sek. Effekten er 0 i startøyeblikket og øker linjært med turtallet (hastigheten) dersom momentet er konstant. Ved en hastighet kanskje ca. 70km/t når effekten sitt maksimum, hvoretter momentet synker. For da å få et gjennomsnitt på 400kW må maksimal effekten ligge et stykke over gjennomsnittet.

Fra 0 til 70  er 2 sek. Det krever for 3000kg en gjennomsnitts effekt i 2 sekunder på 283kW om momentet er konstant og akselerasjonen linjer blir da effekten i det en passerer 70km/t 565kW. (I tillegg kommer myggsvermer, etc. etc men det kan en si ligger i de 3000kg)

(3000kg 70 km/t = 565kWs delt på 2 skeunder =238kW i gjennomsnitt , om jeg ikke har regnet feil så sent på kvelden)

(Når det gjelder dynotest av P85D hvordan utføres dette egentlig på 4 hjuls trekker?)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Mippen

Fremtiden er elektrisk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA