Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rapportering av lading i app kontra bil ved type 2?

Startet av Ferry, fredag 06. februar 2015, klokken 23:40

« forrige - neste »

Ferry

I dag måtte jeg ta til takke med type 2-lading (7,4 kW) ettersom eneste hurtiglader var opptatt. Brukte tida på litt shopping og spising. Sjekka stadig appen og konkluderte med at jeg fikk sørgelige 16 ampere. 40 minutter lading økte soc fra 65% til 75%. Jeg forventet derfor 3 av 4 barer på displayet i bilen, men det viste 3,5 barer. Jeg hadde altså fått en hel bar tilsvarende 25% i løpet av 40 minutter. Det var jo en positiv overraskelse, og jeg kunne foreta resten av turen uten hurtiglading. 14 mil og 300 høydemeter i 6-7 minus med kun 40 minutter type 2 er ikke verst. Eco pro+ hele veien. 9 km rest ved ankomst. Kjørte noe fortere enn vanlig også. Fulgte trafikken med 85 km/t på acc.
En kunne mistenke at appen forutsetter 16 ampere lading selv om bilen får 32 ampere. Rart det er så stor forskjell.

LMOR

Som det står i flere andre tråder, så kan du ikke stole på appen. Den gir på samme måte som bilen et estimat når du starter å lade,  men blir ikke oppdatert underveis hvis det ikke skjer noe spesielt. Tror at du feks kan skru på og eventuelt av et forvarmeprogram, så får du oppdatert status.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Ferry

Men appen kommuniserer da med bilen? I hvert fall ser det slik ut. Den bruker ganske lang tid på å koble opp og rapportere tilbake. Skal prøve litt forskjellig og teste.

LMOR

Sitat fra: Ferry på lørdag 07. februar 2015, klokken 17:17
Men appen kommuniserer da med bilen? I hvert fall ser det slik ut. Den bruker ganske lang tid på å koble opp og rapportere tilbake. Skal prøve litt forskjellig og teste.
Klokkeslettet øverst viser når appen (eller det som ligger bak) hadde kontakt med bilen sist. (ikke sikker på om det står på samme sted på Android).
Hvis BMW mener det ikke er noe nytt å fortelle, så bruker den ikke strøm til å kommunisere med bilen. Jeg får normalt opp klokkeslettet ladingen startet, og så blir det oppdatert når ladingen er ferdig.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

bromm

#4
Sitat fra: LMOR på lørdag 07. februar 2015, klokken 19:15
Sitat fra: Ferry på lørdag 07. februar 2015, klokken 17:17
Men appen kommuniserer da med bilen? I hvert fall ser det slik ut. Den bruker ganske lang tid på å koble opp og rapportere tilbake. Skal prøve litt forskjellig og teste.
Klokkeslettet øverst viser når appen (eller det som ligger bak) hadde kontakt med bilen sist. (ikke sikker på om det står på samme sted på Android).
Hvis BMW mener det ikke er noe nytt å fortelle, så bruker den ikke strøm til å kommunisere med bilen. Jeg får normalt opp klokkeslettet ladingen startet, og så blir det oppdatert når ladingen er ferdig.
Dette er IKKE riktig, LMOR... Når bilen står til lading så oppdateres SoC kontinuerlig (ca. 1 gang pr. min. både ved kladd og semihurtig T2). Dette vet jeg fordi jeg har både Android og iOS enheter). Hvis bilen blir hensatt uten lading så virker det slik du beskriver (siste oppdatering når bilen blir avslått/låst), og dette fungerer perfekt som parkeringsur (dvs at man vet hvor lenge den har stått parkert).

LMOR

#5
Godt mulig det er riktig, men jeg har opplevd mange ganger det som beskrives her at SOC i bilen og SOC i appen ikke stemmer.

Så i de tilfellene, så kan ikke disse dataene komme fra bilen 1 minutt tidligere?
I så fall er det en alvorlig bug et sted.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

LMOR

Fant dette på ConnectedDrive:

Dato og klokkeslett viser tid for siste oppdatering av data. Hvis mobildekningen for bilen er dårlig, kan det hende at informasjonen ikke stemmer overens med bilens status.

Litt merkelig formulering, men siden de skriver det slik må det bety at selv om klokkeslettet ser ferskt ut, så er det ikke sikkert innholdet er riktig. Det kan være forklaringen på disse avvikene.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA