Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Software problem BMW vs Fortum

Startet av TAS, torsdag 05. februar 2015, klokken 17:23

« forrige - neste »

TAS

Har i dag hatt problemer med hurtiglading på Fortum Alna og Fortum Furuset. Bilen får ikke kommunikasjon med ladestasjon. I følge vår mann hos Stenshagen skyldes det en software oppdatering som BMW har gjort, og som ikke Fortum har rukket og tilpasse seg mot!

Er det noen som har opplevd tilsvarende?

Heldigvis fikk vi telefonisk kontakt og kjempeservice hos Fortums feilmeldingservice. De koblet bilen opp remote og vi fikk ladet 30 min.
BMW i3 Capparis/suite
Range Rover 4.4 V8 Vogue Arden
Porsche 944
mfl.

TrondW

Sitat fra: TAS på torsdag 05. februar 2015, klokken 17:23
Har i dag hatt problemer med hurtiglading på Fortum Alna og Fortum Furuset. Bilen får ikke kommunikasjon med ladestasjon. I følge vår mann hos Stenshagen skyldes det en software oppdatering som BMW har gjort, og som ikke Fortum har rukket og tilpasse seg mot!

Er det noen som har opplevd tilsvarende?

Heldigvis fikk vi telefonisk kontakt og kjempeservice hos Fortums feilmeldingservice. De koblet bilen opp remote og vi fikk ladet 30 min.

Når oppdaterte du SW i bilen?
i3 levert i uke 9 2014 (solgt og dypt savnet)
Model S85D mai 2015

TAS

Oppdaterte SW siste gang tidlig desember (Ifbm at det også ble skiftet en styringsenhet til IDrive).
BMW i3 Capparis/suite
Range Rover 4.4 V8 Vogue Arden
Porsche 944
mfl.

TrondW

Sitat fra: TAS på fredag 06. februar 2015, klokken 21:51
Oppdaterte SW siste gang tidlig desember (Ifbm at det også ble skiftet en styringsenhet til IDrive).

Står på Fortum sin lader på Vestby. Får ikke satt i gang lading etter gjentatte forsøk. Må lade på type 2 og det tar jo sin tid...har aldri hatt dette problemet før og jeg har hatt bilen i snart ett år uten noen form for oppdatering av SW.

Forøvrig så prøvde jeg å starte hurtigladeren 4 5 ganger hvor den ladet ett minutt før den ga opp. Ringte inn og de prøvde å resette lader uten at det hjalp.
i3 levert i uke 9 2014 (solgt og dypt savnet)
Model S85D mai 2015

TrondW

Sitat fra: TrondW på lørdag 07. februar 2015, klokken 17:05
Sitat fra: TAS på fredag 06. februar 2015, klokken 21:51
Oppdaterte SW siste gang tidlig desember (Ifbm at det også ble skiftet en styringsenhet til IDrive).

Står på Fortum sin lader på Vestby. Får ikke satt i gang lading etter gjentatte forsøk. Må lade på type 2 og det tar jo sin tid...har aldri hatt dette problemet før og jeg har hatt bilen i snart ett år uten noen form for oppdatering av SW.

Forøvrig så prøvde jeg å starte hurtigladeren 4 5 ganger hvor den ladet ett minutt før den ga opp. Ringte inn og de prøvde å resette lader uten at det hjalp.

Da kom jeg meg hjem...Etter å ha ladet 40 minutter på type 2 så prøvde jeg for moro skyld hurtigladeren en gang til....og da virket den.....fikk ladet til 80%. Snodige greier dette...
i3 levert i uke 9 2014 (solgt og dypt savnet)
Model S85D mai 2015

Herwitz

Jeg brukte Fortum sin hurtiglader på Kiwi i Holmestrand både på torsdag og i går (de har forresten gratis 20 første min. ut februar). Hadde samme problemet, laderen sier at den ikke får kontakt med bilen. Likevel er det såpass kontakt at ladekontakten låser seg i bilen og er vanskelig å få ut igjen... Begge gangene fikk jeg ladet etter mye om og men. Siste gangen ble det løst ved at Fortum satte i gang fra sin terminal. De fortalte også at de nå hadde problem med i3 og samarbeidet med BMW for å finne en løsning. Jeg fikk oppgradert SW i sommer, da hadde jeg trøbbel med AC som ikke kjølet. Etter oppgradering har den fungert fint, men nå får jeg ikke varme i bilen når jeg hurtiglader. Tror det er på tide å få oppgradert igjen.
MG ZS EV 2020
BMW i3 "Stuttjukken" kom med påskeharen 2014! Solgt 2021√
Elektrisk gressklipper
Elektrisk tannbørste

Sirka

Ladet på Fortums hurtiglader ved Møller Åsane i går uten problemer, med varme i bilen (og godt var det, det var skikkelig snøstorm akkurat da!). Fikk ny software på torsdag.
- Mangeårig fornøyd medlem av Bildeleringen i Bergen
- i3 fra 05.03.14
- Venter på PS2-levering i juni->juli->august->september->oktober ... :/

moonbuggy

Jeg savner en software oversikt for I3.
Hvilke versjoner er lansert og når. Det blir jo håpløst hvis vi alle kjører rundt med gamle og utdaterte versjoner, uten å selv ha mulighet til sjekk og eventuelt gjøre noe. Det blir for tamt at dette kun gjøres (tilfeldig), når bilene ender opp på verksted.

Det beste hadde vært et tilbud om oppdatering når det var tilgjengelig. En oversikt hva som var "endret", så kunne vi selv ta valget om øyeblikkelig oppdatering eller vente.

TrondW

Sitat fra: Herwitz på søndag 08. februar 2015, klokken 11:33

Jeg brukte Fortum sin hurtiglader på Kiwi i Holmestrand både på torsdag og i går (de har forresten gratis 20 første min. ut februar). Hadde samme problemet, laderen sier at den ikke får kontakt med bilen. Likevel er det såpass kontakt at ladekontakten låser seg i bilen og er vanskelig å få ut igjen... Begge gangene fikk jeg ladet etter mye om og men. Siste gangen ble det løst ved at Fortum satte i gang fra sin terminal. De fortalte også at de nå hadde problem med i3 og samarbeidet med BMW for å finne en løsning. Jeg fikk oppgradert SW i sommer, da hadde jeg trøbbel med AC som ikke kjølet. Etter oppgradering har den fungert fint, men nå får jeg ikke varme i bilen når jeg hurtiglader. Tror det er på tide å få oppgradert igjen.

Jeg har også ladet i Holmestrand en gang før nyttår. Det fikk uten problemer. Tror det er samme lader i Holmestrand som på Vestby. Rart at samme lader går greit noen ganger og ikke greit andre ganger. Har hurtigladet ca 8-10 ganger, hovedsaklig Fortum og ABB ladere, uten problemer før i går.

Fint om andre kan dele sine erfaringer om problemer med hurtiglading og i3.

Mitt inntrykk; ikke problemer før, nå har det oppstått problemer enkelte steder.
i3 levert i uke 9 2014 (solgt og dypt savnet)
Model S85D mai 2015

Herwitz

Jeg ladet der to ganger på nyttårsaften og da gikk det helt fint så det er nå det har begynt å lugge.
MG ZS EV 2020
BMW i3 "Stuttjukken" kom med påskeharen 2014! Solgt 2021√
Elektrisk gressklipper
Elektrisk tannbørste

Gatlas

Fortumladere i Oslo fungerer når de vil. Jeg fikk oppgradert SW i Nov 14. Har prøvd Furuset, Alnabru, Kiwi Mølla og Vestby. Jeg ringer inn og melder i fra feil på lader. Får noen ganger beskjed om at det vet de om eller nei det var nytt for de. Har stått flere ganger og sett folk med dårlig tid ikke får koblet fra bilen igjen. Ladehanske sitter fast uansett hva  man gjør. Det ender med at man må trykke inn nødbryter. Jeg tror ikke det har noe med SW men med fortsatt ustabile ladere. Det er meget beklagelig når man bruker el-bil i Oslo for å kjøre rundt til kunder og må innse at det ikke er å stole på ladere.
Ofte ingen melding om at de er defekte på lade appen.  :-[
I3 eier fra 25.6 2014
Phantom Vision2 Drone

SE

Sitat fra: TrondW på lørdag 07. februar 2015, klokken 17:05
Sitat fra: TAS på fredag 06. februar 2015, klokken 21:51
Oppdaterte SW siste gang tidlig desember (Ifbm at det også ble skiftet en styringsenhet til IDrive).

Står på Fortum sin lader på Vestby. Får ikke satt i gang lading etter gjentatte forsøk. Må lade på type 2 og det tar jo sin tid...har aldri hatt dette problemet før og jeg har hatt bilen i snart ett år uten noen form for oppdatering av SW.

Forøvrig så prøvde jeg å starte hurtigladeren 4 5 ganger hvor den ladet ett minutt før den ga opp. Ringte inn og de prøvde å resette lader uten at det hjalp.
La du merke til AC ladefart? 10%-ish i timen eller 20%ish?  Jeg lurer veldig på om Kiwi - laderen skal gi i3 32A på AC...

TorS

#12
Sitat fra: SE på tirsdag 17. februar 2015, klokken 15:10
La du merke til AC ladefart? 10%-ish i timen eller 20%ish?  Jeg lurer veldig på om Kiwi - laderen skal gi i3 32A på AC...

Gå inn på map.chargedrive.no, finn fram til aktuell lader og trykk en gang på denne. Da skal det stå maks strømstyrke. Jeg tror alle Kiwi laderne gir minimum 32A (dvs. 7,4kW på enfase og 22kW på 3 fase).
iX3 fra 24.03.2021.
i3 fra 29.10.2014. Solgt 20.1.2021.
Ålesund.

TrondW

Sitat fra: SE på tirsdag 17. februar 2015, klokken 15:10
Sitat fra: TrondW på lørdag 07. februar 2015, klokken 17:05
Sitat fra: TAS på fredag 06. februar 2015, klokken 21:51
Oppdaterte SW siste gang tidlig desember (Ifbm at det også ble skiftet en styringsenhet til IDrive).

Står på Fortum sin lader på Vestby. Får ikke satt i gang lading etter gjentatte forsøk. Må lade på type 2 og det tar jo sin tid...har aldri hatt dette problemet før og jeg har hatt bilen i snart ett år uten noen form for oppdatering av SW.

Forøvrig så prøvde jeg å starte hurtigladeren 4 5 ganger hvor den ladet ett minutt før den ga opp. Ringte inn og de prøvde å resette lader uten at det hjalp.
La du merke til AC ladefart? 10%-ish i timen eller 20%ish?  Jeg lurer veldig på om Kiwi - laderen skal gi i3 32A på AC...

La ikke merke til ladefart. På Vestby er det en egen 32 amp 3-fas stolpe ved siden av hurtigladeren, så jeg fikk nok 32 amp.
i3 levert i uke 9 2014 (solgt og dypt savnet)
Model S85D mai 2015

SE

Sitat fra: TrondW på onsdag 18. februar 2015, klokken 15:15
Sitat fra: SE på tirsdag 17. februar 2015, klokken 15:10
Sitat fra: TrondW på lørdag 07. februar 2015, klokken 17:05
Sitat fra: TAS på fredag 06. februar 2015, klokken 21:51
Oppdaterte SW siste gang tidlig desember (Ifbm at det også ble skiftet en styringsenhet til IDrive).

Står på Fortum sin lader på Vestby. Får ikke satt i gang lading etter gjentatte forsøk. Må lade på type 2 og det tar jo sin tid...har aldri hatt dette problemet før og jeg har hatt bilen i snart ett år uten noen form for oppdatering av SW.

Forøvrig så prøvde jeg å starte hurtigladeren 4 5 ganger hvor den ladet ett minutt før den ga opp. Ringte inn og de prøvde å resette lader uten at det hjalp.
La du merke til AC ladefart? 10%-ish i timen eller 20%ish?  Jeg lurer veldig på om Kiwi - laderen skal gi i3 32A på AC...

La ikke merke til ladefart. På Vestby er det en egen 32 amp 3-fas stolpe ved siden av hurtigladeren, så jeg fikk nok 32 amp.
Ok. Synd. Jeg har forstått det slik at det er to 16A ladere i i3. Har tilgode å se at dette virker. Prøvd samtlige type 2 lade stasjoner jeg har vært innom. Får fart tilsvarende 16A. (ref. LMOR ladetabell). Lokalt servicested har ikke 32A lader, og ingen feil i diagnosesystemet. Mulig jeg regner feil? Setter i lader og kikker så på estimert tid frem til 100%.  Tar antall %det skal lades og deler på timene desimalt. Ønsket en AC-referanse lading med 32A.... Dukker nok opp.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA