Piggfritt vs piggdekk, nye og brukte

Startet av K S, tor 05. feb 2015, kl. 11:54

« forrige - neste »

Ebe

I forhold til hva denne testen viser, så er dine antall år/km irrelevant. Akkurat like irrelevant som mine km/år. 

Poenget mitt er, og har alltid vært, at jeg mener overskriften er et resultst av bevisst eller ubevisst feiltolkning av resultatene.  :)
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Elbil fundamentalist

Sitat fra: Sigurd på man 16. feb 2015, kl. 13:34
Sitat fra: Mr.Zero på søn 15. feb 2015, kl. 12:28
Hvis ingen kjører med piggdekk, ja da blir det glatt! Piggfritt på blank is / hardpakket snø blir fryktelig glatt dersom det ikke er noen piggdekkbrukere  som kjører over og grafser litt i holka!
Her i heimen går batterigullet på piggfritt og fossilen på pigg. Fossilen står stort sett i ro, mens ESP-systemet på batteribilen forsyner seg grovt av rekkevidden... ;D

Dette er visst en myte! Det finnes vist ikke noe belegg for å si at veien blir mindre glatt fordi det har kjørt et piggdegg på den. Annet enn at du kanskje tar litt kortere tid før isen er slitt vekk og du har asfalt under gummien.
Piggfrie dekk polerer isete veier, ingen tvil om det. En viss andel piggdekk er nødvendig for at restens skal kunne kjøre piggfritt. Dette er en symbiose som er i balanse med ca 15-20% pigg og 80-85% piggfritt. Vi har piggfritt på Leafen selvsagt, men vurderer motvillig pigg(støy) på Teslaen da vi kjører en del på landeveier utenfor de saltede hovedveiene. http://www.rb.no/bil/article7106101.ece
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Amoss

Sitat fra: Elbil fundamentalist på man 16. feb 2015, kl. 20:59
Piggfrie dekk polerer isete veier, ingen tvil om det.

Akkurat dette kan jeg bekrefte ja. Merket stor forskjell de gangene jeg kom inn til Oslo før og etter at de begynte med piggdekkoblater. Ble merkbart mye glattere, spesielt inn mot kryss og rundkjøringer :p
Model S 85D

Sigurd

Sitat fra: Amoss på man 16. feb 2015, kl. 23:52
Sitat fra: Elbil fundamentalist på man 16. feb 2015, kl. 20:59
Piggfrie dekk polerer isete veier, ingen tvil om det.

Akkurat dette kan jeg bekrefte ja. Merket stor forskjell de gangene jeg kom inn til Oslo før og etter at de begynte med piggdekkoblater. Ble merkbart mye glattere, spesielt inn mot kryss og rundkjøringer :p

OK. Jeg har altså hørt det motsatte. Synsing fra kommunikasjonsrådgiver i NAF og Amoss tar jeg ikke som bevis. Skulle gjerne sett en vitenskapelig undersøkelse som understøtter dette.

Merk at jeg er veldig klar over at mitt synspunkt også bare er synsing så lenge jeg ikke har noe vitenskapelig grunnlag å vise til.
Oslo
VW e-UP! Tungsten Silver siden 3. desember 2013.
Think 2002 modell, mai 2012-januar2014.

Amoss

Sitat fra: Sigurd på tir 17. feb 2015, kl. 08:28
OK. Jeg har altså hørt det motsatte.

Greit nok, men da vil jeg gjerne høre hva det motsatte av "at piggfrie dekk polerer veiene" er? Merk, jeg tok ikke stilling til påstanden om hvorvidt piggdekk "brøt opp" denne poleringen igjen. Dette er en påstand jeg rett nok finner sannsynlig, men ikke selv kan bekrefte.
Model S 85D

K S

Kan diskutere til en blir grønn, men faktum for særdeles mange kjører på piggdekk gjerne før en har lov å legge om på høsten og til langt over påske.
Dette er tull!
I tillegg kjører de fleste av oss på veier som skal holdes bare, det saltes så det holder (for kort tid siden var fortauet så nedsaltet at det å gå med hund uten sokker hadde vært dyreplageri..).
Dere tilhengere av piggdekk er så opptatt av uforutsette situasjoner, 4 grader og underkjølt regn osv: støvet fra piggdekkbruk er en konsekvens som vi vet er skadelig, ikke minst for våre barn. Se når et vogntog kjører gjennom 50 sona, gjerne 10-20 km/t over fartsgrense, da tar det jaggu tid før lufta er til å puste i, og nå snakker jeg om landsbygda.
Hvor polert den sorte asfalten blir av piggfrie dekk vet ikke jeg, men kanskje noen kan svare på det?

Og til slutt:
I Tyskland har de fri fart, de har vinter i perioder og regioner. De har også forbud mot piggdekk. Som gjør at det er en fryd å kjøre på rene veier kontra den gjørma/gørra som er på alle våre veier her i landet.

Vi kan gjerne tillate piggdekk, men la brukerne betale kostnaden. Ved feks minimum høyeste sats årsavgift i tillegg, blir sannsynligvis lite det og.

Sigurd

Sitat fra: Amoss på tir 17. feb 2015, kl. 10:29

Greit nok, men da vil jeg gjerne høre hva det motsatte av "at piggfrie dekk polerer veiene" er? Merk, jeg tok ikke stilling til påstanden om hvorvidt piggdekk "brøt opp" denne poleringen igjen. Dette er en påstand jeg rett nok finner sannsynlig, men ikke selv kan bekrefte.

Nå bare kverulerer du?! Se mine tidligere innlegg i tråden...
Oslo
VW e-UP! Tungsten Silver siden 3. desember 2013.
Think 2002 modell, mai 2012-januar2014.

Amoss

Sitat fra: Sigurd på ons 18. feb 2015, kl. 14:25
Sitat fra: Amoss på tir 17. feb 2015, kl. 10:29

Nå bare kverulerer du?! Se mine tidligere innlegg i tråden...

Nei, jeg kverulerer ikke, jeg svarte deg på det du svarte meg. Tidligere har du sagt at "Dette er visst en myte!", og viser til dette med at piggdekk "bryter opp" glatta, og den delen har jeg altså ikke uttalt meg om.

Du hevdet å ha hørt det motsatte av det jeg skrev, og jeg snakket om at piggfrie dekk polerer veibanen og gjør den glattere.  Merk at jeg holdt muligheten åpen for at du ikke helt leste hva du svarte på, og derfor svarte på noe annet enn jeg snakket om, og håpet du kunne bekrefte det.
Model S 85D

kodalse

Fra media har vi lært oss å spissformulere utsagn for å forårsake reaksjoner.
Av samme årsak skal utsagnene heller ikke underbygges i noen særlig grad.

Det et udiskutabelt faktum at forholdet til sjåførers bruk av piggfrie dekk eller piggdekk forholder seg slik:

Er du en dyktig sjåfør er piggfritt det riktige.
Er du usikker på egne ferdigheter velger du piggdekk.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Elbil fundamentalist

Sitat fra: kodalse på tor 19. feb 2015, kl. 00:45
Fra media har vi lært oss å spissformulere utsagn for å forårsake reaksjoner.
Av samme årsak skal utsagnene heller ikke underbygges i noen særlig grad.

Det et udiskutabelt faktum at forholdet til sjåførers bruk av piggfrie dekk eller piggdekk forholder seg slik:

Haha :D bra poeng! Dyktige sjåfører trenger ikke bilbelte heller. :D
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

kodalse

Sitat fra: Elbil fundamentalist på tor 19. feb 2015, kl. 00:50
Haha :D bra poeng! Dyktige sjåfører trenger ikke bilbelte heller. :D

Du tok den litt for raskt fundamentalist, men under utsagnet dyktige sjåfører er konsekvent bruk av bilbelte en selvfølgelighet, på lik linje som å avpasse farten etter forholdene.   8)
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

tomrh

Det kan leses som:
Er du dyktig sjåfør til å få av/på hurtigkjetting er piggfritt det riktige.
Er du usikker på egne ferdigheter til å manøvrere baklengs nedover hålka fordi du ikke kom opp, velger du piggdekk.

Jfr. situasjonsbilde her: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,18740.msg321935.html#msg321935
Og en opplevelse her: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,7161.msg142177.html#msg142177

Det er forøvrig flaut å stå å spinne med piggfritt uten å komme av flekken mens nabokona lirker seg forbi og kjører uproblematisk videre, en helt vanlig 2wd bil med piggdekk. Prøv dét noen ganger, og slike generelle diskusjoner som dette blir bare komiske.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

K S

Sitat fra: tomrh på tor 19. feb 2015, kl. 07:37
Det kan leses som:
Er du dyktig sjåfør til å få av/på hurtigkjetting er piggfritt det riktige.
Er du usikker på egne ferdigheter til å manøvrere baklengs nedover hålka fordi du ikke kom opp, velger du piggdekk.

Jfr. situasjonsbilde her: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,18740.msg321935.html#msg321935
Og en opplevelse her: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,7161.msg142177.html#msg142177

Det er forøvrig flaut å stå å spinne med piggfritt uten å komme av flekken mens nabokona lirker seg forbi og kjører uproblematisk videre, en helt vanlig 2wd bil med piggdekk. Prøv dét noen ganger, og slike generelle diskusjoner som dette blir bare komiske.

Et alternativ er å la bilen stå en time eller to, ikke legge ut på speilblank våt is. Har noe med å være dyktig sjåfør det og.

En annen ting er å følge med på værmeldinga å legge på kjettingene kvelden før. Eller som drosjesjåføren jeg satt på med fra Flesland til Bergen, han la på piggdekk ved behov! Kjørte normalt med piggfrie vinterdekk.....

Thomas Parsli

Sitat fra: tomrh på tor 19. feb 2015, kl. 07:37

Jeg synes det er flaut å knattre rundt på piggdekk 99.9% av tiden.
Og at forurensende SUVer med piggdekk er komiske i storbyer.

Nå har endelig Bergen vedtatt rushtidsavgift, da kommer kanskje de andre storbyene etter.
Når man først har innført variabel pris, bør miljøavgift også være mulig å innføre til neste år...

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

tomrh

Sitat fra: K S på tor 19. feb 2015, kl. 08:35
Et alternativ er å la bilen stå en time eller to, ikke legge ut på speilblank våt is. Har noe med å være dyktig sjåfør det og.
Ja vi gjør det når vi kan. Men noen ganger bare må man ut å kjøre. Koster f.eks. endel å melde avbud fra et viktig møte på jobben pga et par km speilblank vei et stykke ute på landet. Eller at de ringer fra skolen fordi barnet har fått omgangssjuke og må hentes.

Sitat fra: K S på tor 19. feb 2015, kl. 08:35
En annen ting er å følge med på værmeldinga å legge på kjettingene kvelden før. Eller som drosjesjåføren jeg satt på med fra Flesland til Bergen, han la på piggdekk ved behov! Kjørte normalt med piggfrie vinterdekk.....
Er dette virkelig et seriøst forslag? To sett vinterfelger m/dekk, av og på med dekk flere ganger i sesongen ettersom temperaturen vipper rundt null. Det er vel bare en taxisjåfør i Bergen som gidder slikt?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA