Piggfritt vs piggdekk, nye og brukte

Startet av K S, tor 05. feb 2015, kl. 11:54

« forrige - neste »

K S

Her er det test som underbygger galskapen med å ødelegge helse (spesielt våre barns helse som er myke traffikanter langs veiene), veier og biler:

http://www.tv2.no/2015/02/05/broom/bremselengde/vinterdekk/6533616

Ebe

Du mener testresultatet som viser at piggdekk er tryggest på is om man ser i hele dekkets levetid?
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

K S

Sitat fra: Ebe på lør 14. feb 2015, kl. 22:40
Du mener testresultatet som viser at piggdekk er tryggest på is om man ser i hele dekkets levetid?

Prøv igjen.

Ebe

Har du lest tallene, eller bare overskriften?

17 m bedre bremselengde på nye dekk (ca 9mm), 3 m dårligere på 6 mm og 7 m dårligere på 3mm. Bytter man ut på 4 mm som NAF anbefaler så er det enda mindre forskjell på slutten av levetiden.

Konklusjon, pigg bremser best om man ser på hele levetiden. Pigg er vesentlig bedre i første halvdelen av levetiden, mens piggfritt er bedre siste halvdelen. Men piggfritt er aldri vesentlig bedre enn pigggdekk...

elbil-1

spørsmålet er vel heller hva slags underlag du kjører mest på?

På østlandet er det i allefall veldig lite snø/is på veien om vinteren, og etter å ha kjørt piggfritt i snart 20 år, har jeg aldri savnet piggdekk, ei heller de gangene jeg er på fjellet om vinteren og det er snø og glatt.

Spiller liten rolle om piggdekk bremser bedre på våt is, når jeg aldri kjører på våt is..

Ebe

Nå bremser jo piggdekk ca like bra på både snø, våt asfalt og tørr asfalt som piggfritt, så er det vel ikke noe problem å ha piggdekk heller?

hottentott33

Sitat fra: Ebe på lør 14. feb 2015, kl. 23:09
Nå bremser jo piggdekk ca like bra på både snø, våt asfalt og tørr asfalt som piggfritt, så er det vel ikke noe problem å ha piggdekk heller?

+1
Min erfaring er at piggdekk bremser vesentlig bedre på våt asfalt enn de piggfrie continentaldekkene jeg hadde før, de var merkbart glattere på våt asfalt.
Hvis en i tillegg handler Nokian Hakka piggdekk, så holder de piggene vesentlig bedre enn konkurrentene, de både sitter bedre fast i selve dekket og piggene blir ikke slitt på samme måten som konkurrentene.
2015 VW e-Golf m/VP. Pendlerbilen.
2003 Mercedes-Benz C200T CDI. Konebilen og langturbilen.
2010 Fiat Ducato Trigano 2,3 turbodiesel. Bobilen/Feriebilen.

K S

Sitat fra: Ebe på lør 14. feb 2015, kl. 23:09

Hadde vi sluppet hjulsporene og den asfaltslitasjen som vi må kjøre i fra oktober til mai:
Det fører til økt fare for vannplaning, frontrutene slites, forbruk av spylervæske i tillegg til at biler og alt rundt veiene blir nedstøvet, inkludert våre barns lunger!
Hadde det ikke vært for det måtte folk gjerne kjørt med piggdekk!

Har kjørt piggfritt siden -99, får ikke piggdekk på våre biler igjen! Akkurat nå står det jalladekk på fossilbilen, fulgte med, og jeg tenkte å gi de en sjanse, vet dere hva? Når jeg bruker hodet, så fungerer de utmerket. Tro det eller ei!
Hvis dere tror jeg bare kjører i byen, så tar dere feil: skal på skitur/trening med datteren i morgen, for fjerde gang denne uken, to skirenn tidligere i uken, trening i går og som sagt tur/trening i morgen. Går utmerket, med piggfritt.

Leser du tabellen så er den oppgitt ved 9-6-3 mm, hvordan tilstanden er ved 8 og 7 mm sier den ikke noe om, men forskjellen mellom pigg og piggfritt er sannsynligvis mindre når pigger blir slitt på bar asfalt, som mesteparten av kjøringen foregår for de fleste!

Her er forøvrig fra NAF og testvinneren av piggdekk, Nokian:

"Dekket får toppkarakter i alle disipliner. Det bremser godt og gir deg en høy følelse av trygghet på dårlig vintervei. Du får riktignok noe lenger bremsestrekning på våt vei og litt dårligere retningsstabilitet, men likevel et topp vinterdekk."

Her fra piggfritt, Goodyear:

"Dekket kjennetegnes av svært jevne og gode egenskaper i alle testdisiplinene. Det presterer godt på is og snø. I tillegg har det bra egenskaper på våt asfalt. Denne kombinasjonen er vanskelig å få til, men Goodyears ingeniører har klart det. Legger vi til at dekket er svært retningsstabilt og støysvakt, så har du et toppdekk."

Så hvorfor kjøre med piggdekk (drittdekk for oss medtraffikanter!)?

hgs

Jeg tviler sterkt på at de fleste kasserer piggdekkene sine når det er 6 mm mønsterdybde igjen. Og allerede her er de piggfrie bedre på alle forhold, iallfall om man skal legge denne testen til grunn.

Piggdekk er definitivt et problem i større byer med tanke på luftforurensning og veislitasje. På bygda har det minimalt å si.

Kjører selv 40-50k i året, er masse på fjellet og kjører mye på bratte veier i grisgrendte strøk. De gangene jeg sliter med piggfritt er det bare kjetting som duger uansett. Det som virkelig betyr noe er å avpasse farten etter forholdene. Mange flere kunne kjørt piggfritt hvis de hadde tatt det litt roligere  de dagene føret er dårligst. Merker at det fortsatt er mye fordommer mot piggfritt, og særlig fra de som aldri har brukt det.

Når det har sagt har denne vinteren hatt særdeles vanskelige kjøreforhold i mine trakter, så i desember og januar skal jeg innrømme at jeg savnet nye piggdekk en smule.... 
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
TMY reservasjon

K S

Sitat fra: hgs på søn 15. feb 2015, kl. 00:12
Jeg tviler sterkt på at de fleste kasserer piggdekkene sine når det er 6 mm mønsterdybde igjen. Og allerede her er de piggfrie bedre på alle forhold, iallfall om man skal legge denne testen til grunn.

Piggdekk er definitivt et problem i større byer med tanke på luftforurensning og veislitasje. På bygda har det minimalt å si.

Kjører selv 40-50k i året, er masse på fjellet og kjører mye på bratte veier i grisgrendte strøk. De gangene jeg sliter med piggfritt er det bare kjetting som duger uansett. Det som virkelig betyr noe er å avpasse farten etter forholdene. Mange flere kunne kjørt piggfritt hvis de hadde tatt det litt roligere  de dagene føret er dårligst. Merker at det fortsatt er mye fordommer mot piggfritt, og særlig fra de som aldri har brukt det.

Når det har sagt har denne vinteren hatt særdeles vanskelige kjøreforhold i mine trakter, så i desember og januar skal jeg innrømme at jeg savnet nye piggdekk en smule....

Etter 16 år med piggfrie dekk er min påstand at mange (de fleste?) finner trøst og trygghet i støyen piggdekkene lager.
Greit at helt nye piggdekk er bedre, men som du skriver, så håper jeg virkelig ikke at folk kasserer dekk med 6-7-8 mm, og det må man hvis man skal ha bedre dekk enn piggfrie.....
Så dere som bruker piggdekk, tenk dere om og prøv piggfrie neste gang, hvis dere ikke ønsker avgift da.
Jeg ønsker piggdekkavgift, som svir og får folk til å tenke seg om. Gjerne høyere en dagens årsavgift for dieselbil uten partikkelfilter.

Sier jeg, i fergekø på vei til fjells og skitur, med piggfrie billigdekk!

Ebe

Ser faktisk at nye piggdekke fra Nokia  har 10,3mm spordybde når de er nye. Det hadde selvfølgelig vært interresant å se slitasjen på 9,8 og 7 mm. Men jeg mener at når det er +17m på 10 mm og -3m på 6mm og -7m på 3mm, så er det naturlig å tro at de er like ved rundt 6,5-7mm. Ved 4 mm (som jeg tror de fleste bytter på) så er det kanskje -6m i forskjell.

Det er jo aldri snakk om å bytte ut piggdekka så fort de piggfrie er bedre, det ville jo vært sløseri. Men selv om de piggfrie er bedre på slutten, så mener jeg at piggdekka er så mye bedre i første halvdel at det er riktig å velge piggdekk for trafikksikkerheten.

At du har kjørt piggfritt i X antall år er jo egentlig helt irrelevant. Selvfølgelig fungerer det også! Men det er den en gangen gradene ligger på +4, det er våt asfalt og du kommer inn i ett overraskende skyggeparti det asfalten er frosset. Da kan faktisk piggdekk redd livet til alle i bilen din i tillegg til alle i i en evt møtende bil. Det er nok for meg.

Jeg mener bastant at den testen viser at piggdekk er best om men ser på hele dekkets levetid. Men jeg er også enig at den også viser at piggfritt er bedre enn hva de fleste har trodd tidligere.

Det er derfor jeg har piggfritt på elbilen som kjører 99,9% på saltede veier rundt Bergen, men jeg har piggdekk på familietanksen som jeg kjører over fjellet på mest usalta veier. :)

Mr.Zero

Hvis ingen kjører med piggdekk, ja da blir det glatt! Piggfritt på blank is / hardpakket snø blir fryktelig glatt dersom det ikke er noen piggdekkbrukere  som kjører over og grafser litt i holka!
Her i heimen går batterigullet på piggfritt og fossilen på pigg. Fossilen står stort sett i ro, mens ESP-systemet på batteribilen forsyner seg grovt av rekkevidden... ;D
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 2017 Full Pakke Protonic blue
BMW i3 2021 Full Pakke Blue Ridge Mountain
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

tomrh

Har 5 sesonger gamle Hakka R på fossilen med firehjulstrekk. Nå begynner de å bli skikkelig glatte å kjøre på, nesten som sommerdekk. Ble plutselig klar over det i går da bilen begynte å skli sidelengs på rett strekning bare pga. litt sporete vei, de er jo blitt livsfarlige! Mønsterdybden er fremdeles 5 mm, likevel er de bare å kaste. Jeg har hatt 5+ år gamle piggdekk som har vært vesentlig bedre enn dette.

Sånn sett er det litt mer økonomisk å kjøpe piggdekk, de holder et par sesonger ekstra (gitt at det ikke er piggdekkgebyr). Men det er stadig vekk gode brukte piggfrie til salgs på finn, det er alltid noen som i løpet av sesongen satser på piggfritt men ser seg nødt til å gå over til piggdekk, og selger de nesten nye piggfrie til en slikk og ingenting. (Fikk nylig kjøpt 4 stk 205/60R16 Hakka R til fossilen for 2000 kr, kjørt bare en halv sesong. :) )
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Sigurd

Sitat fra: Mr.Zero på søn 15. feb 2015, kl. 12:28
Hvis ingen kjører med piggdekk, ja da blir det glatt! Piggfritt på blank is / hardpakket snø blir fryktelig glatt dersom det ikke er noen piggdekkbrukere  som kjører over og grafser litt i holka!
Her i heimen går batterigullet på piggfritt og fossilen på pigg. Fossilen står stort sett i ro, mens ESP-systemet på batteribilen forsyner seg grovt av rekkevidden... ;D

Dette er visst en myte! Det finnes vist ikke noe belegg for å si at veien blir mindre glatt fordi det har kjørt et piggdegg på den. Annet enn at du kanskje tar litt kortere tid før isen er slitt vekk og du har asfalt under gummien.
Oslo
VW e-UP! Tungsten Silver siden 3. desember 2013.
Think 2002 modell, mai 2012-januar2014.

K S

Sitat fra: Ebe på søn 15. feb 2015, kl. 10:14
Ser faktisk at nye piggdekke fra Nokia  har 10,3mm spordybde når de er nye. Det hadde selvfølgelig vært interresant å se slitasjen på 9,8 og 7 mm. Men jeg mener at når det er +17m på 10 mm og -3m på 6mm og -7m på 3mm, så er det naturlig å tro at de er like ved rundt 6,5-7mm. Ved 4 mm (som jeg tror de fleste bytter på) så er det kanskje -6m i forskjell.

Det er jo aldri snakk om å bytte ut piggdekka så fort de piggfrie er bedre, det ville jo vært sløseri. Men selv om de piggfrie er bedre på slutten, så mener jeg at piggdekka er så mye bedre i første halvdel at det er riktig å velge piggdekk for trafikksikkerheten.

At du har kjørt piggfritt i X antall år er jo egentlig helt irrelevant. Selvfølgelig fungerer det også! Men det er den en gangen gradene ligger på +4, det er våt asfalt og du kommer inn i ett overraskende skyggeparti det asfalten er frosset. Da kan faktisk piggdekk redd livet til alle i bilen din i tillegg til alle i i en evt møtende bil. Det er nok for meg.

Jeg mener bastant at den testen viser at piggdekk er best om men ser på hele dekkets levetid. Men jeg er også enig at den også viser at piggfritt er bedre enn hva de fleste har trodd tidligere.

Det er derfor jeg har piggfritt på elbilen som kjører 99,9% på saltede veier rundt Bergen, men jeg har piggdekk på familietanksen som jeg kjører over fjellet på mest usalta veier. :)

Du synes det er irrelevant at jeg har kjørt piggfritt x antall år.

Vel, jeg hadde en kollega når jeg begynte å kjøre piggfritt. Han hadde hytte på fjellet, og MÅTTE ha piggdekk. Det var ofte fire årstider på vei til hytta bla bla bla. Vel. Ett par år senere begynte vi å vintercampe samme sted, jeg hadde fortsatt piggfrie dekk på bilen. Det gikk fortsatt veldig bra.

Så konklusjonen må da være at de som har hytte MÅ ha piggdekk, mens de som har campingvogn til fjells klarer seg utmerket med piggfrie dekk. Merkelig, spør du meg. Lurer på om behovet er like stort hvis brukerne får hele regninge?

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA