Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lengst kjørelengde på 24 timer

Startet av Jejl, torsdag 05. februar 2015, klokken 00:02

« forrige - neste »

Jejl

Prøvde å google hvem som har kjørt lengst på 24 timer i en elbil, og fant bare et rekordforsøk der noen hadde kjørt en Renault Zoe rundt en bane og brukt 43 kw ladere. De endte opp med en snittfart på 67km/t, og havnet i Guinness Rekordbok.
http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=39554
Hvis den rekorden fremdeles står, og noen føler for å få navnet sitt skrevet i Guiness må vel dette være  den enkleste rekorden å slå i hele boka.

fonberg

Sitat fra: Jejl på torsdag 05. februar 2015, klokken 00:02
Prøvde å google hvem som har kjørt lengst på 24 timer i en elbil, og fant bare et rekordforsøk der noen hadde kjørt en Renault Zoe rundt en bane og brukt 43 kw ladere. De endte opp med en snittfart på 67km/t, og havnet i Guinness Rekordbok.
http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=39554
Hvis den rekorden fremdeles står, og noen føler for å få navnet sitt skrevet i Guiness må vel dette være  den enkleste rekorden å slå i hele boka.

@bb skaff deg aerofelger (igjen), monter og pump opp et sett økodekk og sett i gang. Jeg gleder meg allerede til filmen  8)
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

bb

Den rekorden er uoffisielt slått for lenge siden. De som har kjørt på motorvei har holdt ca. 85-100 km/t i snitt inkludert ladestopp. Jeg får finne ut hva som skal til for å få forsøket godkjent. Så tar jeg meg en tur til sommeren. Jeg har flere rekorder som skal settes, og dokumenteres :)
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

eDooku

Enig, det er ikke noe vanskelig å kjøre Oslo-Tromsø på 24 timer nå som Klett SC er på plass. Jeg kjørte ofte denne distansen med fossilbil tidligere, og da tok det jevnt over 21 timer hver vei, inkludert do- og bensinstopp. Med samme type innsats tenker jeg man ville ligget rundt 22-23 timer inkludert SC-stopp. Det vil være mye enklere å slå rekorden sørover i Europa, spesielt med mer enn én sjåfør. Utfordringen er vel å få offisielle kontrollører til å være med på turen...  ;)
Model 3 LR AWD - 25. mars 2019
Model S 85 - 24. juni 2014 [Solgt]

RaBalder

Skal man gjøre noe, så drar man ned til Tyskland. Finn et sted langs autobahn som har minst med trafikk over et døgn. Viktigste er kanskje minst kødannelse.

* Pump opp på en supercharger til 60-80%
* Kjør en rundtur som bringer deg tilbake til samme supercharger med lav SOC.
* Gjenta til det har gått 24 timer.



bb

Sitat fra: ew på torsdag 05. februar 2015, klokken 08:04
Utfordringen er vel å få offisielle kontrollører til å være med på turen...  ;)
Det går faktisk an å få et rekordforsøk godkjent ved å sende inn video. Kameraet mitt har 2 stk SDXC slots som i praksis i dag kan sluke 2x64 GB. I tillegg har selve kameraet 32 GB innebygget. På høyeste bitrate, 24 Mbps, kan kameraet trenge ca. 3 MB/s eller 10 GB/time. På grunn av at lite i bildet forandrer seg tipper jeg 5 GB per time er nok. Safer jeg på 17 Mbps burde det være mer enn nok plass til å få med 24 timer video.

Sitat fra: RaBalder på torsdag 05. februar 2015, klokken 08:49
Skal man gjøre noe, så drar man ned til Tyskland. Finn et sted langs autobahn som har minst med trafikk over et døgn. Viktigste er kanskje minst kødannelse.
Det er en strekning vest for Berlin som har lite trafikk. Der har/kunnet jeg holdt 200+ km/t i 30-60 minutter.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Sjøhyene

Hvis man starter ved en SC og kjører en en time i 200kmt til neste SC. Lader en halvtime. Kjører en time i 200kmt tilbake til første SC. Rins/reapeat i et døgn. Så blir vel det ca 130km/t snittfart over det døgnet og totalt 300+ mil kjørt. Bør la seg gjøre det!
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

TRM

Sitat fra: Sjøhyene på torsdag 05. februar 2015, klokken 15:13
Hvis man starter ved en SC og kjører en en time i 200kmt til neste SC. Lader en halvtime. Kjører en time i 200kmt tilbake til første SC. Rins/reapeat i et døgn. Så blir vel det ca 130km/t snittfart over det døgnet og totalt 300+ mil kjørt. Bør la seg gjøre det!
Hørtes ekstremt slitsomt og farlig ut. Bør iallefall være flere sjåfører ved et slikt rekordforsøk sånn at man får hvilt seg mellom øktene...
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMYP        MY22
Ioniq          MY18 - solgt
TMX100D MY18 - solgt
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

bb

Sitat fra: Sjøhyene på torsdag 05. februar 2015, klokken 15:13
Hvis man starter ved en SC og kjører en en time i 200kmt til neste SC. Lader en halvtime. Kjører en time i 200kmt tilbake til første SC. Rins/reapeat i et døgn. Så blir vel det ca 130km/t snittfart over det døgnet og totalt 300+ mil kjørt. Bør la seg gjøre det!
I 200 km/t tipper jeg forbruket ligger på minst 350 Wh/km. Det gir totalt 70 kWh, og det tar ikke en halvtime å lade opp. Det tar ca. 1 time og 5 minutter. Det mest optimale er ca. 140-160 km/t og ca. 150 km mellom superladerne.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Jejl

#9
Denne rekorden til Renault på 67 km/t kommer vi mest sannsynlig til å slå når vi kjører av gårde nedover europa fredag om en uke.
Vi holdt en snittfart på 77 km/t (inkl lading) over 13,5 timer i Norge og Sverige for en uke siden.

emil

Sitat fra: Jejl på torsdag 05. februar 2015, klokken 00:02
Prøvde å google hvem som har kjørt lengst på 24 timer i en elbil, og fant bare et rekordforsøk der noen hadde kjørt en Renault Zoe rundt en bane og brukt 43 kw ladere. De endte opp med en snittfart på 67km/t, og havnet i Guinness Rekordbok.
http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=39554
Hvis den rekorden fremdeles står, og noen føler for å få navnet sitt skrevet i Guiness må vel dette være  den enkleste rekorden å slå i hele boka.

Egentlig ikke veldig imponerende.

Sitat
Fredag 1. juni kl. 16.00 la to Renault Zoe med til sammen 15 sjåfører ut på banen.
...
24 timer senere krysset to Zoe mållinjen med henholdsvis 1618 og 1506 kilometer på triptellerne.

Jeg har kjørt ca halvparten av dette alene i Leaf med 15% kapasitetstap på norske veier med langt ifra optimale ladepauser og en god natts søvn.

TeslaSvein63

Må være usedvanlig lett å slå den rekorden. Kjørte 136mil på 18timer, uten noe form for planlegging.


granskauen

Sitat fra: Jejl på torsdag 05. februar 2015, klokken 00:02
Prøvde å google hvem som har kjørt lengst på 24 timer i en elbil, og fant bare et rekordforsøk der noen hadde kjørt en Renault Zoe rundt en bane og brukt 43 kw ladere. De endte opp med en snittfart på 67km/t, og havnet i Guinness Rekordbok.
http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=39554
Hvis den rekorden fremdeles står, og noen føler for å få navnet sitt skrevet i Guiness må vel dette være  den enkleste rekorden å slå i hele boka.

Hm, la meg se:


  • Stygt design med lite vekt med funksjon og plassutnyttelse: Check
  • Lite batteri: Check
  • DRM-styrt batteri med urovekkende leieavtale: Check
  • "Hurtig-lading" med vekselstrøm: Check (huff!)
  • En etterlevning av manuel girkasse av en girspak: Check

Det er en skam at dette skal havne i bøkene, og det at på til etter at Tesla kom på banen.
Denne "rekorden" er vel strengt tatt slått av de to Teslaene som kjørte Amerika på tvers på to (?) døgn i fjor..

Øyvind.h

Synes Zoe er en pen bil jeg. Og leieavtalen er vel ikke relevant i Norge?
Men ja; dette er en lett rekord å slå om det er viktig å være rekordholder :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA