Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Genial kompressor

Startet av ravn, torsdag 30. april 2009, klokken 20:07

« forrige - neste »

Boogie

Sitat fra: Laban på søndag 03. mai 2009, klokken 00:05
Vi kjører stort sett bare i byen med 50-60 kmt soner, men hastigheten ligger for det meste godt under dette og årlig kjørelengde pr bil er 5-7.000 km i året.

Kjenner meg ikke helt igjen her. Jeg kjører nok mest i området 60-70 km/t, og ligger nærmere 12-16 000 km pr bil i året.
Vi er fire familiemedlemmer som deler tre biler i en slags pool. Man kjører den bilen som passer best for oppgaven avhengig av seter, størrelse og ladestatus.
Totalt går bilene ca 40 000 km i året.
Tønsberg:
Tesla Model Y 2023

Tidligere:
ca 11 stk Citroen Saxo/Peugeot 106
5 stk Citroen Berlingo/Peugeot Partner
4 stk Nissan Leaf

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt over 500 000 km.

HHF

Og her blir naturligvis også ny-Thinken litt annerledes. Kjøres nok med snittfart oppimot 70-80 (blir jo mye å ligge bak andre på motorvei) og så er jo ikke rekkevidden noe stort issue lengre. Ergo lar jeg anbefalt dekktrykk diktere ...
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

Rio

Sitat fra: elektrolux på lørdag 02. mai 2009, klokken 09:04


NB! testen viser Michelin Energy3. Michelin Energy4 saver har betydelig redusert rullemotstand, men tror ikke de er blitt bedre på dette punktet enn Norauto og Brilliantis

Hei elektrolux,

Jeg stusser litt over dette. Dekkene som selges nå i Norge ser ut til å være f. eks. "Michelin 175/70R13 82T ENER-E3B1"  -  altså E3B, som jeg trodde kanskje var Michelin Energy3.

Finnes det nyere modeller enn dette?

Michelins egen norske hjemmeside nevner ikke engang hvilken modell de selger! De skriver bare "Energy Saver".

Takk for info!

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

elektrolux

Hei Rio

Stikkordet her er å gå for Saver serien.

Ellers er jeg ikke ekspert på kodene på de forskjellige energy dekkene. Husker bare at vi kjøpte feil i sin tid, og tapte masse rekkevidde med de gamle energy dekkene.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Rio

#19
Sitat fra: elektrolux på søndag 03. mai 2009, klokken 15:02
Hei Rio

Stikkordet her er å gå for Saver serien.

Ellers er jeg ikke ekspert på kodene på de forskjellige energy dekkene. Husker bare at vi kjøpte feil i sin tid, og tapte masse rekkevidde med de gamle energy dekkene.

Hei,

Tusen takk!

Men minste der er 175/70R14 - jeg trenger 175/70R13 med mindre det skal bli mye luft mellom dekk og felg!  ;)

Man skulle jo tro at de laget slike dekk for mindre hjul også? (Jeg har en VW CityStromer, så det er ikke akkurat en liten bil!)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

PLUTO

Jeg var og kjøpte nye Michelin Engegy saver dekk til min Saxo for et par dager siden og fikk dem da montert på bilen. Montøren stusset når jeg sa hvilket dekktrykk jeg skulle ha ???. Han ville selv se i instruksjonsboken, for det som står i boka er mye høyere enn en vanlig bil i samme størrelse pleier å ha, sa han.

Jeg har ingen fossilbil som er så liten så jeg har ikke noe sammenligningsgrunnlag, men det burde i hvertfall han ha som har jobbet med dekk i snart ti år. ;D
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

Thomas Parsli

Jeg har også byttet til Energy Saver, fra orginale Proxima stemplet 1999  ;D

Endte opp med den forsterkede versjonen, og den har ihvertfall mer rullemotstand enn de tørre gamle dekkene. Ser ut til at jeg har mistet 10% rekkevidde. Fordelen er at bilen stopper på vått føre.

Jeg har fyllt mine til maks anbefalt trykk, mener det var 40PSI (står på dekket).
De gamle holdt i ti år (67.000km) og hadde fortsatt lovlig spordybde -men gummien var begynnt å morkne- så jeg bryr meg ikke om ekstra slitasje.

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

PLUTO

Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 04. mai 2009, klokken 18:20
Endte opp med den forsterkede versjonen, og den har ihvertfall mer rullemotstand enn de tørre gamle dekkene. Ser ut til at jeg har mistet 10% rekkevidde. Fordelen er at bilen stopper på vått føre.

Utvilsomt en fordel at bilen stopper på vått føre, men hva mener du med forsterket versjon? Finnes det flere versjoner av Energy Saver dekkene?
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

Thomas Parsli

Jeg mener maksbelastning, det står også "reinforced" på dekket.
Disse er vel egentlig ment for Berlingo eller Partner, men min 106 "svømmer" litt mindre med disse dekkene.

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA