Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøpe brukt eller ny Leaf?

Startet av Sibir, mandag 02. februar 2015, klokken 20:48

« forrige - neste »

Sibir

Hei
Er i tenkeboksen ang. å kjøpe første elbil. Primært bruksområde vil være jobbpendling 33 km hver vei. Har ikke mulighet til å lade på jobb og må derfor ha en bil som kan takle totalt 8 mil kjøring alle årstider uten mellomlading. Bor ved kysten i Nord-Norge. Nærmere bestemt i Harstad med klima ned mot rundt ti minus. Har to alternativer jeg vurderer. 1: norsksolgt Leaf. 2013 modell av gammel type uten varmepumpe. Denne har gått 19 000 km. 2: Kjøpe ny Leaf Nordic med varmepumpe. Hva anbefaler dere for at jeg kan klare tur retur jobb med barnehagestopp og kanskje innkjøp uten å få problemer med rekkevidden på vinterstid. Veien er noe kupert og det er noen få kilometer med køkjøring.

sølv-pilen

Ny eller brukt er egentlig kun du som kan svare for. Ny gir nok noe tryggere garantier men det økonomiske innslaget er også noe høyere ved kjøp av ny bil.
Jeg vil alikevell tro at 8 mil går ganske greit uansett om du mangler varmepumpe, selv vinterstid i  Nord Norge.  Nå kommer sikkert denne tråden snart til å handle om VW og Kia ettersom det er noen brukere her som har en indre trang til å fortelle om disse bilene i alle ny bil innlegg uansett om det ikke omhandler disse bilene. Jeg gir de rett i at det er flotte og gode alternativer. Men du spør om Leaf så jeg forholder meg til Leaf. 8 mil er ingenting så lenge du har tilgang på lading.
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

emil

Mye småkjøring med nytt behov for oppvarming stjeler en del rekkevidde. Samme også med dårlig brøytede veier.

Først ville jeg prøvd å få til lademulighet på jobb. Får du til det har det ikke så mye å si hvilken du velger. Hvis det derimot er helt umulig ville jeg valgt en ny Nordic med 6.6kW lader så du har mulighet for litt raskere lading hvis behovet skulle være der (f.eks middels kjøretur etter middag).

Alternativt 1. generasjons Leafen, men med ettermontert dieselvarmer.

elektrolux

I så kaldt klima og med så lang kjøring i så kald temperatur vil en bil med moderat slitt batteri slite.

Velg derfor nye Renault Zoe ( 22 kW ) med økt batterikapasitet og reell rekkevidde ( Sommerstid ) på 200 km.

Koster også mindre enn en Leaf og har innebygget hurtig lader og temperert batteripakke
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

emil

#4
Sitat fra: elektrolux på tirsdag 03. februar 2015, klokken 07:28
I så kaldt klima og med så lang kjøring i så kald temperatur vil en bil med moderat slitt batteri slite.

Velg derfor nye Renault Zoe ( 22 kW ) med økt batterikapasitet og reell rekkevidde ( Sommerstid ) på 200 km.

Koster også mindre enn en Leaf og har innebygget hurtig lader og temperert batteripakke

Nissan Leaf Nordic: 222.900,- + lev.omkostninger
Renault Zoe Intens Supercharge: 239.900,- + lev.omkostninger

Hvem sa billigere?

Prisene er hentet fra deres egen prislister lastet ned fra deres egne nettsider nå nettopp. Og ja jeg vet det blir et par tillegg på Leaf for bl.a 6.6kW lader og du kan få vrakpantrabatt på Zoe, men å direkte si at den er billigere er feil.

Nå får jo Zoe setevarme, men ikke oppvarmet ratt. I kulden synes jeg disse to tingene er veldig viktig for en behagelig kjøretur og er til fordel for Leaf.

harruz

#5
i går (på finn.no) var det to stk 2014 Leaf Tekna til salgs for under 200 (dvs 199' for begge)

Begge med 2 sett med hjul, og over 50 måneder igjen av garantien. Jeg kjøpte akkurat en slik bil for 3 uker siden, og det luktet fremdeles nybil inne i den.

Her får du eventuelt med deg beste fra både nybil og bruktbilkjøp. Med andre ord, en nesten nybil med alt hva det har å si når det gjelder garantier. Og et betydelig prisavslag ifht nytt. Disse bilene kostet fort 30 - 60' mer, da de var nye under ett år siden.

Tror begge disse bilene ble solgt veldig fort, men det går altså an å gjøre et godt brukt/nytt-kjøp
Lykkelig eier av Elvis (Leaf Tekna 2014)

Thomas Parsli

Sitat fra: Sibir på mandag 02. februar 2015, klokken 20:48
Hei
Er i tenkeboksen ang. å kjøpe første elbil. Primært bruksområde vil være jobbpendling 33 km hver vei. Har ikke mulighet til å lade på jobb og må derfor ha en bil som kan takle totalt 8 mil kjøring alle årstider uten mellomlading.
Bor ved kysten i Nord-Norge. Nærmere bestemt i Harstad med klima ned mot rundt ti minus.

Jeg mener både 2012 og 2013-modeller uten varmepumpe gjør 80km uten store problemer, forutsatt at du ikke kjører mye i snøslaps eller ekstremregn.
Har hatt under 80km rekkevidde kun en gang på tre år, da var det -25 i nesten en uke (og batteritemperaturen viste en strek). En 2013-modell (med bedre varmeanlegg) hadde kanskje gått en mil lenger, varmepumpe hadde nok ikke hatt særlig effekt.

Sitat fra: Sibir på mandag 02. februar 2015, klokken 20:48
Har to alternativer jeg vurderer. 1: norsksolgt Leaf. 2013 modell av gammel type uten varmepumpe. Denne har gått 19 000 km. 2: Kjøpe ny Leaf Nordic med varmepumpe. Hva anbefaler dere for at jeg kan klare tur retur jobb med barnehagestopp og kanskje innkjøp uten å få problemer med rekkevidden på vinterstid. Veien er noe kupert og det er noen få kilometer med køkjøring.

Hvis du kan kjøre økonomisk (60-70km/t) mener jeg biler uten varmepumpe skal fungere greit, "må" du kjøre i 80-90km/t er nok varmepumpe en god investering.
Har du vurdert Kia Soul?

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Ssseee

Sålenge brukte leaf'er ligger såpass høyt priset som de gjør, så ville jeg valgt ny bil med bedre rekkevidde og garanti i 5 år.
Jeg gjorde det for ett år siden, og er v e l d i g glad jeg valgte ny bil.
2015 Kia Soul

Ronny

Jeg hadde valgt en eldre Leaf med dieselvarmer ;)
el-Clio -97
I-MIEV -11 Solgt
Leaf -12

Sibir

Hei. Takk for mange gode innspill. Dette blir en nummer to bil etter en dieselsuv så det med hurtiglading for å kunne kjøre etter middag er ikke høy prioritet. En ny Leaf Nordic kommer på ca 240 000,- levert Harstad med litt ekstrautstyr som 6,6 watts lader. Brukt 2013 av gammel type kommer på 164 000,- så det er litt prisforskjell. Vanskelig å lade på jobb da kontoret er midt i sentrum og det ikke er mulig å få parkering med lading. Det er generelt dårlig utbygd med lademuligheter her i regionen. Soul utgår pga veldig lang leveringstid. Zoe utgår da det ikke er noe lokal forhandler av elbil-porteføljen til Renault. Hadde selvfølgelig vært aktuelt med en rimelig varmepumpeleaf sørfra, men frakt oppover gir noen utfordringer. Skal se på den 2013-modellen i morgen. Tar det litt derfra.

tomrh

#10
Tror faktisk varmepumpe kan være avgjørende. Pendler selv 42 km én vei, 2012-Leafen blir for knapp uten lading på jobb. Forøvrig synes jeg Ronny sitt forslag om dieselvarmer er bra, legg på 25.000 for den og du får en bedre bil for 189' enn en ny med varmepumpe for 240'.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

elbil-1

Alternativet er jo å kjøpe seg en bil langs kysten (bergen og oppover) og ta hurtigruten til harstad med bilen.
Fra bergen tar det bare 3 døgn til harstad og en kjapp titt på prislisten tilsier at prisen for 1 pers. med bil ligger på ca 4.000,-

Er flere forhandlere i bergen som har Kia Soul EV  til salgs også. (finn.no )


Sibir

Vil jeg få bedre rekkevidde med Soul eller Zoe?

Hansi

Det er vel enighet om at Soul har lengst rekkevidde av elbilene med unntak av Tesla
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

kos

Sitat fra: Hansi på onsdag 04. februar 2015, klokken 21:28
Det er vel enighet om at Soul har lengst rekkevidde av elbilene med unntak av Tesla

Det spørs om Soul har EC eller ikke - i såfall detter den som en ilestein om vinteren. I motsetning til Zoe som har standar med EC. Ellers kommer den bra ut ja.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA