Poll: Hva er ditt Ø forbruk i vinter

Startet av Råde, lørdag 31. januar 2015, klokken 21:54

« forrige - neste »

Ferry

Min i3 har i følge app-en et snitt på 18,1 kWh/100 km på 5000 km siden midten av november. Snittet for BMW community er 16,7. Majoriteten av kjøringa mi er i comfort-modus, forvarming med nettstrøm på morgenen, forvarming fra batteri etter jobb. Sparer ikke på strømmen med mindre jeg er nødt til det på langtur.
PS. Beklager hvis i3-forbruk interesserer e-Golfere midt i rattata  ;)

afo

Ikke forvarming, Acc på 90km/t hele veien, noe køkjøring, lett snøvær, et par kuldegrader, normal og klima på 22 grader.
Hva slags dekk og trykk kjører dere med hyt forbru? Kan da ikke være så stor forskjell på de enkelte bilene. Har Nokian R2 med 3bar på astanafelgene. Og Vp..

afo

tallyho

Sitat fra: afo på mandag 02. februar 2015, klokken 22:49
Ikke forvarming, Acc på 90km/t hele veien, noe køkjøring, lett snøvær, et par kuldegrader, normal og klima på 22 grader.
Hva slags dekk og trykk kjører dere med hyt forbru? Kan da ikke være så stor forskjell på de enkelte bilene. Har Nokian R2 med 3bar på astanafelgene. Og Vp..
Conti Viking Contact 6. 205/55 R16 på Aspen. 3 bar. VP. Økte trykket fra 2,6 til 3 og forbruket gikk ned med 10-15 %. Snitt på 18,3 kWh/100 km. Rundt 15 på gode dager. Kjører forvarme hjemme og normal modus.

Sorry Råde, du ba ikke om detaljer da du åpnet tråden, men detaljer er spennende for nerder ;D
2015 E-Golf
2016 Tesla S90D
2016 Tesla 3 reservert

Råde

Kan da ikke være så stor forskjell på de enkelte bilene.
Jo, det er nettopp det jeg tror. Her er mine siste dager. 2.9bar .205/50-17. Goodyear ultragrip ice2. Kolonnen til venstre er 21kWh/100km over 65 km med ca 30 i snittfart. 4 stopp. Kald bil 2 av gangene. De andre tre kolonnene er hinsides...

Tallyho: det er egentlig denne forskjellen jeg vil ha frem. Har litt lyst til å høre om det kan være noe galt pga høyt forbruk. Men det er vanskelig å si om jeg søler for mye med energien også. Blir noen lengre turer de neste ukene og da får vi se.
e-Golf | X75D

Bawler

Haugesund
eGolf med VP og alt utstyr

tallyho

Sitat fra: Råde på mandag 02. februar 2015, klokken 23:08
Kan da ikke være så stor forskjell på de enkelte bilene.
Jo, det er nettopp det jeg tror. Her er mine siste dager. 2.9bar .205/50-17. Goodyear ultragrip ice2. Kolonnen til venstre er 21kWh/100km over 65 km med ca 30 i snittfart. 4 stopp. Kald bil 2 av gangene. De andre tre kolonnene er hinsides...

Tallyho: det er egentlig denne forskjellen jeg vil ha frem. Har litt lyst til å høre om det kan være noe galt pga høyt forbruk. Men det er vanskelig å si om jeg søler for mye med energien også. Blir noen lengre turer de neste ukene og da får vi se.
Jeg skjønner frustrasjonen. Rundt 30 kWh/100 km er hinsides, helt enig. Du har VP og forvarmer?  Hva snakker vi om av typisk utetemperatur nå om dagen der du bor?
2015 E-Golf
2016 Tesla S90D
2016 Tesla 3 reservert

Råde

Den mest representative er nok 21kWh/100km. Da var det 0 til -2 lett snø. 4 stopp med forvarming x 2. Og jeg håper inderlig jeg har varmepumpe. Det var i hvert fall den jeg ventet på ;)
e-Golf | X75D

afo

Hadde vært naturlig hvis batteripakken var litt forskjellige, men forbruk blir noe annet. Da må det være noe som ikke går går rundt som det skal et sted.
Kjører utelukkende med acc på langturer, så ikke forsøk på økokjøring. Har ligget mellom 14.5-16kWh/100km på alle turer. Eneste jeg gjør er å ha maks 90km/t.
17"vinterdekken dine sin skyld?

Saamodt

Har hatt min e-Golf med VP en uke nå. Kjørt drøyt 50 mil. Gjennomsnitt alt i alt så langt er 18,7 kWt/100km. Hovedsaklig kjørt i normal mode med innetemperatur på mellom 22 og 25 grader. Utetemp har stort sett vært mellom -4 og 0. Har forvarmet bilen med kabel koblet til hjemme i frostfri garasje før jobb, og forvarmet fra batteri etter jobb.

Laveste forbruk så langt er 14,8 kWt/100km på 7 mils tur fra Lørenskog til Hønefoss med fuktig vei og litt snø over Sollihøgda, ikke min daglige rute. Har ikke forsøkt meg på ekstrem økokjøring så langt, men kjører stort sett med forbruket i tankene samtidig som jeg holder følge med trafikken.

Så sant det ikke er snakk om småkjøring til butikken, har det vært relativt lett å ligge under 18 kWt/100km. Kjører for øvrig på Hakka R2 i dimensjon 205/50-17 med 3 bar trykk.
Lørenskog:
- Model 3 Performance EAP, 25. Februar 2019.
- e-Golf med VP, 27. Januar 2015.

jensjacob

Råde :

Jeg tror du skal køre en længere tur. Jeg har oplevet et stort forbrug i starten i en e-Up. Jeg troede ikke jeg skulle nå på arbejde og hjem (41 + 41 km) men efterhånden som bilen bliver varm og man har en stabil march hastighed over en længere strækning så begynder gennemsnitsforbruget også at falde fordi den kørte strækning bliver den dominerende faktor i km vs. energi i bilens gennemsnitsberegning.

Derudover kunne det måske være noget så simpelt som en bremse der hænger ? Måske håndbremsen. Du kunne jo prøve at løfte hjulene et ad gangen og se om de løber let. Og når du løfter et forhjul, så vil differentialet dreje motoren med rundt, men det burde stadig løbe let.
Ingen grund til at øde god energi bort i unødvendig friktion skabt af bremser eller lejer. :-)
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

Digiman

Litt offtopic i forhold til e-golfen, men har en 14 Leaf Tekna med VP.
Har siden 01.12 i fjor hatt en snitt på 16,2 kWt/100km. Forvarmer normalt og har 2 x 40 km kjørevei pr dag. Har en magefølese at varmepumpe har noe for seg.

Gordon Retriever

Sitat fra: Råde på mandag 02. februar 2015, klokken 23:27
Den mest representative er nok 21kWh/100km. Da var det 0 til -2 lett snø. 4 stopp med forvarming x 2. Og jeg håper inderlig jeg har varmepumpe. Det var i hvert fall den jeg ventet på ;)

Har du testet uten å bruke varme?  Kanskje feiebillydgeneratoren trekker strøm...

HelectriC

Har 20,4 i medel og da med 18" dekk 225, ikke forvarming (den virker ikke:-(, 22 grader i bilen, setevarme, speilvarme, varmetråder på forran og bak og ca 25km før den blir kall igjen.
Jeg synes det virker greit når jeg leser hva andre har for forbruk.
ioniq 5

Ohm

Jeg har kjørt over 12 000 km med eGolfen min uten varmepumpe. Gjennomsnittsforbruket i vinter har ligget på 21,5 på langtidsforbruket. Da har jeg hatt forvarming og 22 grader. Kjørt noen langturer, men for det meste ca 4 mil om dagen. Det som er ille for forbruket er småkjøring. Når jeg kjører 3 km til barnehagen, har jeg ofte over 30 i forbruk. Det faller drastisk på vei til jobb, og normalt er jeg nede i 20 til 23 når jeg er framme.  For øvrig, så nuller den seg ut etter 100 timer, så det beste hadde vært å fått med hele langtidsforbruket, i sommer hadde jeg snittet nede i ca 14. Alle tall er kwh/100km.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA